تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم

کسانی که مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) هستند ممکن است طیف وسیعی از اختلالات و ناتوانی‌های کلامی را نیز داشته باشند. برخی از آنها ممکن است به طور کُلی بدون کلام باشند، برخی ممکن است به طور محدود صحبت کنند و برخی ممکن است به صورت روان و هوشمندانه صحبت کنند. اگر بخواهیم کل جمعیت مبتلایان به اوتیسم را در نظر بگیریم، تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم می‌تواند یکی از علائم اوتیسم باشد.

زمانی که مهارت‌ها وتوانایی‌های گفتاری یک فرد محدود یا غیر عادی است، فرد ممکن است مشکلاتی را در ارتباط با دیگران تجربه کند؛ به طوری که شخص در بیان ایده‌های خود مشکل داشته باشد و دیگران به سختی او را درک کنند. چالش‌هایی که فرد در هنگام صحبت کردن با دیگران و برقراری ارتباط با آنها تجربه می‌کند، جزء علائم اولیه اوتیسم در کودکان است و این دو مسئله با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.

کودکان اوتیسمی در سنین مختلفی (که به طور وسیعی به سطوح اوتیسم که در آنها تشخیص داده شده، وابسته است) می‌توانند مهارت‌های ارتباطی و کلامی خود را به روش‌های درمانی که مخصوص این کار هستند تقویت کنند. گرچه کودکانی که تاخیر گفتار در اوتیسم دارند، ممکن است نسبت به همسالان خود مهارت‌های کلامی ضعیف‌تری داشته باشند، اما با روش‌هایی می‌توان آنها را به سطح خوبی رساند. برای آشنایی بیشتر با تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم و راه‌حل‌های آن با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج ؛کلینیک فاطمه باقرزاده همراه باشید.

زبان و تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم

گفتار و زبان در کودکانی که اختلال طیف اوتیسم دارند وابسته به شخصیت آنها و عوامل مختلف دیگر است. انواع مختلف زبان و گفتار کودکان شامل:

  • صدای بم یا صدای بلند: برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم به صورتی صحبت می‌کنند که صدای آنها نسبت به سایر افراد بلند به نظر می‌رسد؛ و برخی دیگر طوری حرف می‌زنند که به نظر می‌رسد موزیک می‌خوانند یا آنقدر صدایشان بَم است که مثل صدای ربات به نظر می‌رسد.
  • حرف زدن سخنرانی گونه: در میان کودکان اوتیسم تکرار دیالوگ‌های فیلم بسیار معمول است و این افراد به نظر می‌رسد که کل دیالوگ‌های شخصیت‌ها را خط به خط تکرار می‌کنند. همچنین ممکن است به صورتی در مورد موضوع مورد علاقه‌شان صحبت کنند که گویی سخنرانی می‌کنند.
  • عدم توانایی در حرف زدن عامیانه
  • تکرار: اغلب اوقات کودکانی که اوتیسم دارند یک عبارت را به صورت مکرر تکرار می‌کنند. برای مثال شمردن اعداد به صورت مکرر یا پرسیدن سوالات مختلف به صورت مکرر، در حالی که جواب آن را می‌دانند از علائم اوتیسم در کودکان است.
  • پژواک گویی: پژواک گویی یکی از علائم تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم است که در آن کودک سوالی را که از او پرسیده می‌شود تکرار می‌کند. برای مثال ممکن است کسی از او بپرسد «غذا میخوری؟» و او به صورت مکرر تکرار کنند «غذا میخوری؟». همچنین ممکن است فعل آخر جمله‌ای را که بیان می‌کنند را تکرار کنند.
  • رشد غیر هماهنگ گفتار و زبان: کودکی که اختلال اوتیسم با عملکرد بالا دارد (که با اسم سندروم آسپرینجر نیز شناخته می‌شود و کمتر از اوتیسم سطح 1 است) ممکن است دایره لغات وسیعی داشته باشند یا به صورت حرفه‌ای بخوانند اما اغلب اوقات در مورد موضوعات خاصی صحبت کنند یا اینکه از قواعد ناهماهنگ استفاده کنند.

زمانی که تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم را تشخیص می‌دهید، ممکن است کودک اختلالات خاصی داشته باشد. این کودکان ممکن است زمانی که با آنها صحبت می‌کنید پاسخ ندهند، یا وقتی که اسمشان را صدا می‌کنید واکنشی ندهند؛ گاهی حتی ممکن است احساس کنید که مشکل شنوایی دارند اما مشکل آنها تنها اوتیسم است. برای اینکه تشخیص درستی در زمان مواجهه با این مسائل داشته باشید، توصیه می‌کنیم به بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج ; کلینیک فاطمه باقرزاده مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید: اختلال تلفظ

مشکلات ارتباطی در کودکان اوتیسم

مهارت‌های کلامی تنها یکی از بخش‌های موثر بر ارتباط فرد هستند. زبان بدن (مثل حرکات دست، نحوه ایستادن، برقراری تماس چشمی و …) و سایر راه‌های ارتباطی مثل شوخ‌طبعی یا جدی بودن، شاد بودن یا ناراحت شدن همگی بر رفتار ما با دیگران تاثیرگذارند.

بنابراین علاوه بر تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم، ممکن است شاهد مشکلات ارتباطی دیگری نیز باشیم.

تمام مهارت‌هایی که با ارتباطات اجتماعی درهم آمیخته هستند شامل یک مجموعه پیچیده از انتظارات مختلف هستند که جامعه به شما القا می‌کند. این مهارت‌ها با توانایی خود کنترلی و تعادل شخصیتی مکمل هستند و بیشتر به درک و شعور افراد بستگی دارد. برخی افرادی که اوتیسم دارند معمولاً این توانایی‌ها را ندارند.

گاهی ممکن است افرادی که اوتیسم با عملکرد بالا دارند، زمانی که تلاش آنها برای برقراری ارتباط با موفقیت پیش نمی‌رود، نا امید شوند؛ حتی ممکن است فکر کنند کار بی‌ادبانه‌ای انجام داده‌اند یا طرف مقابلشان بی ادب است. این مسئله به دلایل زیر بر می‌گردد:

  • محدودیت در فهم معنی حرکات بدن: کودکانی که با اختلال اوتیسم درگیرند، اغلب در رساندن مفهوم درست کلام و منظوری که دارند مشکل دارند؛ به خصوص در اظهار ایده‌های خود به وسیله زبان بدن ضعیف‌اند. مثلا در مورد تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم ممکن است کودک خردسال نتواند با استفاده از اشاره و زبان بدن به شیء مورد نظر خود اشاره کند.
  • عدم توانایی استفاده از گفتار مناسب در زمان مناسب: برقراری ارتباط علاوه بر مواردی که به آنها اشاره کردیم به یک فهم درست از انتخاب گفتار مناسب در شرایط خاص نیز نیاز دارد (که با عنوان گفتار عملگرا هم شناخته می‌شود). برای مثال استفاده از صدای بلند در یک مراسم سوگواری می‌تواند به عنوان بی‌احترامی برداشت شود؛ در حالی که رسمی صحبت کردن در مدرسه ممکن است خیلی غیرطبیعی و حتی لوس به نظر برسد.  استفاده از گفتار درست نیازمند یادگیری زبان محاوره‌ای، لهجه درست و توانایی برقراری تعادل در بلندی صدا، تُن صدا و نظم گفتاری است.
  • دشواری در برقراری ارتباط چشمی
  • عدم توانایی برداشت درست از گفتار سایرین: این مشکل که بیشتر به معنی عدم توانایی فرد در قرار دادن خود به جای دیگران است، ممکن است منجر به مشکلاتی شود.

درمان تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم

همانطور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم قابل حل بوده و با روش‌هایی کنترل می‌شود. بسیاری از افرادی که با اختلال اوتیسم درگیرند، آماده‌اند تا نقص‌های خود در برقراری ارتباط اجتماعی را رفع کنند؛ این کار به وسیله آموزش قوانین و تکنیک‌های بیشتر در مورد هماهنگی اجتماعی وسیع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد. اغلب کودکان (و گاهی بزرگسالان) اوتیسم در برنامه‌های درمانی شرکت می‌کنند که برای تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی آنها تنظیم شده است. این برنامه‌های درمانی ترکیبی از کاردرمانی و گفتاردرمانی هستند که در کلینیک‌های تخصصی انجام می‌شوند.

گفتاردرمانی اوتیسم نه تنها بر روی رفع اختلال تلفظ تمرکز می‌کند، بلکه برای روی ناهماهنگی در تُن صدا، مکالمه‌های طولانی، لحن درست و سایر مشکلات کودک نیز برنامه دارد. کاردرمانی این افراد ممکن است شامل بازی‌های نقش محور و فعالیت‌های گروهی باشد که نیاز به همکاری، هماهنگی، اشتراک‌گذاری و سایر مهارت‌های اجتماعی مربوط باشد.

به صورت ایده‌آل شما باید کاردرمانی و گفتاردرمانی را قبل از مدرسه و در زمانی که رشد زبانی صورت می‌گیرد آغاز کنید. به صورت کُلی تاخیرگفتار در کودکان اوتیسم برای همیشه باقی نمی‌ماند و کودک به برنامه‌های تخصصی و مناسب پاسخ مثبت می‌دهد. والدین و افرادی که نگران اختلالات کودک هستند باید این برنامه‌های درمانی را به عنوان یک کار روزمره در نظر بگیرند تا تاثیر خوبی دریافت کنند.

کودکانی که اوتیسم شدید (یا سطح 3) دارند ممکن است اصلا از لحاظ مهارت‌‌های زبانی رشد نکرده باشند. گاهی ممکن است بتوان با برنامه‌های درمانی این کودکان را درمان کرد و در غیر این صورت باید به سمت آموزش مهارت‌های ارتباط غیر کلامی پیش بروید. آموزش استفاده از حرکات بدن، زبان اشاره و علامت‌ها  و همچنین معنی حرکات مختلف با استفاده از عکس‌ها و آموزش‌های عملی باعث می‌شود این کودکان بهتر بتوانند خودشان را با اجتماع هماهنگ کنند. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده به عنوان بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج، در خدمت شماست تا شما را از این لحاظ کاملاً راهنمایی کند.

بیشتر بخوانید: دیر حرف زدن کودکان

سخن پایانی

اگر پزشک کودک شما تشخیص داده که او مبتلا به اوتیسم است، به احتمال زیاد به شما پیشنهاد می‌کند از گفتاردرمانی و کاردرمانی به عنوان راه‌حل استفاده کنید. بهترین کلینیک کاردرمانی به شما کمک می‌کند توانایی‌ کودک در برقراری ارتباط اجتماعی  ک رشد زبان ک گفتار را ارزیابی کنید  و با توجه به نقاط قوت و ضعف او یک برنامه درمانی ایده‌آل طراحی کنید. آموزش کودکان اوتیسم برای تقویت مهارت‌های اجتماعی آنها کمک می‌کند از  ظرفیت کامل خود استفاده کنند و همچنین  به رفع تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم کمک می‌کند تا کودکان از نظر کلامی با همسالان خود در یک سطح باشند. البته توجه داشته باشید که برخب از افراد مبتلا به اوتیسم تا آخر عمر متفاوت با همسالان خود صحبت می‌کنند.

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد و مشاوره با کارشناسان بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج، با شماره تماس کلینیک فاطمه  باقرزاده ارتباط برقرار نمایید. از توجه شما سپاسگذاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.