به عنوان یک جامعه، ما در درک خود از چالش‌هایی که افراد اوتیسم در ارتباطات اجتماعی با آن روبرو هستند، راه طولانی را طی کرده‌ایم. اما شکاف بزرگی در درک ما از گروه دیگری از رفتارهایی که بخشی از تشخیص اوتیسم را تشکیل می‌دهند وجود دارد: رفتارها و علایق محدود و تکراری (RRBs). علایق محدود در کودکان اوتیسم یکی از بارزترین علائم این اختلال است که به تشخیص آن کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد این رفتارها و علایق از دو بُعد تشکیل شده است. اولی الگویی از تفکر بیش از حد منظم است که یعنی وسواس و علایق شدید. ترجیح قوی برای حفظ یکسانی؛ و الگوهای رفتاری تشریفاتی یا معمولی مانند تیک‌های حرکتی مانند پلک زدن یا پاک کردن گلو. بعد دوم، رفتار تکان دادن، پیچش و بال زدن است که اغلب با تصویرهای اولیه اوتیسم شدید در رسانه‌ها همراه است.

بنابراین بعد دوم علایق محدود در کودکان اوتیسم شناخته شده‌تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علایق محدود در کودکان لطفاً تا انتها با بهترین مرکز تشخیص و درمان اوتیسم کرج  همراه شوید.

بیشتر بخوانید: علت اوتیسم چیست

ابعاد علایق محدود در کودکان اوتیسم

منشا یا عملکرد رفتار در هر بعد متفاوت به نظر می‌رسد. در حالی که رفتارها در بعد اول مخصوص اوتیسم است، رفتارها در بعد دوم با رشد شناختی و تحریک حسی مرتبط است. آنها معمولاً در کودکان سنین پیش دبستانی در حال رشد رایج هستند، اما زمانی که از سن مدرسه گذشته باشند، ممکن است نشان دهنده ناتوانی ذهنی باشند.

بیشتر بخوانید: داروهای اوتیسم

بعد اول: سبک تفکر

اوتیسم یک تشخیص رفتاری است. یعنی با شناخت دسته‌ای از رفتارها و شدت و فراوانی آنها  اوتیسم تشخیص داده می‌شود. با این حال برای درک اینکه چگونه رفتارها و علایق محدود در کودکان اوتیسم و رفتارهای تکراری کار می‌کنند، مهم است که سبک تفکر متفاوت مرتبط با اوتیسم را درک کنید.

در مقایسه با متفکران عصبی (آنهایی که اوتیسم ندارند)، افراد اوتیسم افکار انتزاعی کمتری دارند. آنها تمایل دارند پردازشگر بصری اطلاعات باشند، با قدرت کمتری در کدگذاری زبانی یا استفاده از زبان برای توضیح افکار خود عمل کنند.آنها همچنین کمتر قادرند خود را به صورت مجازی خودشان را به جای دیگران قرار دهند و حدس بزنند که آنها چه فکر و احساسی دارند.

در واقع، افراد اوتیسم به جای خودگویی انتزاعی مرتبط با احساسات، به چیزهای مشخص فکر می‌کنند. بدون تلاش آگاهانه، احتمال تعمیم کمتری دارند و در تشخیص موقعیت‌های مشابه مشکل بیشتری دارند.  افراد مبتلا به اوتیسم به طور کلی افکار ساختارمندتری نسبت به همسالان عصبی خود دارند.

به گفته کارشناسان بهترین مرکز تشخیص اوتیسم کرج هنگامی‌که افراد اوتیسم با تغییر مواجه می‌شوند، در تشخیص شباهت‌ها و تفاوت‌ها با موقعیت قبلی مشکل دارند؛  این باعث می‌شود زمانی که فرد با تغییر در فضای آشنای خود مواجه می‌شود دچار اضطراب شود. این اضطراب برچسب گذاری نمی‌شود و به عنوان یک مفهوم انتزاعی شناخته نمی‌شود.

به همین دلیل است که علایق محدود در کودکان اوتیسم به فراوانی دیده می‌شود؛ این افراد با تغییر موقعیت‌ها مشکل دارند و همین باعث می‌شود علایق محدودی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم

بعد دوم: اضطراب

اگرچه افراد مبتلا به اوتیسم بیشتر به چیزهای ملموس فکر می‌کنند اما احساسات انتزاعی، اضطراب همچنان وجود دارد و اگر تشخیص داده نشود، بدون واسطه در پس زمینه ادامه می‌یابد. وقتی اضطراب را تشخیص می‌دهیم، می‌توانیم اقدام ‌محور شویم یا می‌توانیم اضطراب را تسکین دهیم. اگر اضطراب در پس‌زمینه  و ناخودآگاه عمل کند، با فشار و شتاب ادامه می‌دهد. پس افزایش اضطراب می‌تواند باعث افزایش علایق محدود در کودکان اوتیسم شود.

اضطراب بیش از حد ممکن است به فعالیت‌های حرکتی معمولی مانند تکان دادن دست یا تیک‌های حرکتی و رفتارهای تشریفاتی نشت کند. یا می‌تواند فرد را به سمت رفتارها و تفکراتی سوق دهد که برای فیلتر کردن خواسته‌های پر سر و صدا دنیا مانند رفتارها و تشریفات وسواس گونه عمل می‌کنند.این می‌تواند به چرخهای از افزایش اضطراب تبدیل شود.

این سناریو را تصور کنید: یک روال جدید بعد از مدرسه باعث ایجاد اضطراب در یک فرد جوان اوتیسم می‌شود. آنها این را با وسواس فزاینده نسبت به بازی فیلتر می‌کنند. واضح است که آنها به خواسته‌های روتین جدید بعد از مدرسه پاسخ نمی‌دهند، بنابراین فشار  و اضطراب  افزایش می‌یابد. با ادامه این روند، فرد جوان از رفتار مورد نیاز دورتر می‌شود و در عین حال درگیر وسواس شدیدتری می‌شود.

این می‌تواند با عدم شناخت احساسات و انتظارات اطرافیان، ایجاد مکالمات شدید و در عین حال اضطراب بیشتر، ترکیب شود. اضطراب نقش برجسته‌ای در علایق محدود در کودکان اوتیسم دارد.

بیشتر بخوانید: درمان اوتیسم

ساختارهای حمایتی برای علایق محدود در کودکان اوتیسم

تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که وقتی ساختارهای معمول کار، مدرسه و خانواده کاهش می‌یابد، احتمال گرفتار شدن در این رفتارها افزایش می‌یابد. بنابراین برای کاهش علایق محدود در کودکان اوتیسم باید تا حد ممکن آنها را مشغول نگه داشت؛ این توصیه برای سایر افراد نیز معتبر است.

با کوچک شدن دنیای فرد، فضای باقی مانده از این ساختارهای تحمیلی بیرونی را می‌توان با رفتارها و علایق محدود کننده و تکراری اشغال کرد.  اگر سطح اضطراب بالا باشد و ساختارهای تحمیل شده از بیرون پایین آمده باشد،  فرد سابقه قفل شدن در آن را داشته باشد، وقت آن رسیده است که مداخله متخصص را انجام دهد. مداخله تخصصی می‌تواند به طور موثری اضطراب فرد را کاهش دهد و با افزایش روال منظم، یک داربست حمایتی را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: سطوح اوتیسم

سخن پایانی

بهترین مرکز تشخیص و درمان اوتیسم کرج  می‌تواند به شما کمک کند علایق محدود در کودکان اوتیسم را برطرف کنید و علایق بیشتری در آنها ایجاد کنید. با این کار علاوه بر کاهش اضطراب، به بهبود زندگی روزمره کودک نیز کمک می‌کنید. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده قادر است به شما کمک کند با خدمات کاردرمانی در منزل کرج  و گفتاردرمانی در منزل کرج  در امن‌ترین فضا از کودک خود حمایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.