شاید برای شما هم سوال باشد که چرا کودک من به چرخ‌ها وسواس دارد؟ وقتی اولین فرزند ما به دنیا می‌آید، قلب ما پر از هیجان می‌شود که آینده این کودک چه خواهد شد. آیا آنها یک دکتر سطح بالا خواهند بود یا یک مهندس؟ در مورد داشتن یک خانواده بزرگ و داشتن تعداد زیادی نوه برای من چطور ؟ ترس‌ها می‌توانند به سرعت همه این امیدها و رویاها را تحت الشعاع قرار دهند. آیا فرزند من اوتیسم دارد؟ علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم معمولاً یک رفتار نگران کننده است.

این ترس‌ها زمانی تشدید می‌شوند که رفتارهای عجیب و غریب از کودک خود ببینیم. بسیاری از واکنش‌های عجیب و غریب می‌توانند رفتار طبیعی کودک نوپا یا احتمالاً نشانه‌های اوتیسم یا مشکلات دیگر باشند. یکی از این کارهای هیجان انگیزی که کودکان نوپا و نوزادان انجام می‌دهند و می‌تواند نشانه مشکلات دیگری باشد چرخاندن اشیا است.

اگر نگران این رفتار در کودک خود هستید، تا انتها با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج که بعنوان مرکز تشخیص و درمان اوتیسم نیز میباشد ،همراه شوید.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه اوتیسم در کودکان

چرخاندن اشیا در اوتیسم به چه معناست؟

بچه‌ها اغلب چرخ‌ها را می‌بینند که می‌چرخانند و می‌خواهند بیشتر آن را کشف کنند. دوران نوزادی و نوپای همه چیز در مورد این است که بفهمید اشیا چگونه کار می‌کنند و چگونه در این دنیای بزرگ زندگی کنید. چرخ‌ها سرگرم کننده هستند زیرا می‌چرخند اما حرکت نمی‌کنند. ممکن است متوجه شوید که کودک یا کودک نوپا هر ماشینی را که در اختیار دارد فقط برای چرخاندن چرخ‌ها استفاده می‌کند. بنابراین صرف علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم باعث نمی‌شود هر علاقه به چرخاندنی را نشانه اوتیسم توصیف کنید.

این بسیار رایج است و لزوماً نشانه ای از اختلال طیف اوتیسم یا سایر مشکلات سلامت روان نیست. به همه مکان‌هایی که کودک نوپا ممکن است تجربه چرخیدن چرخ را داشته باشد، از تماشای رانندگی ماشین تا تماشای چرخ‌های اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش در نظر بگیرید. همه این عوامل محیطی باعث می‌شود کودک به کاوش علاقه مند شود.

رشد کودکان چگونه با علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم مرتبط است؟

کودکان رشد می‌کنند و به شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی رشد می‌کنند. همانطور که بسیاری از مردم می‌گویند این همه نوع را می‌طلبد. همین امر در مورد کودکان نیز صدق می‌کند. کودکان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند حتی اگر از یک گروه از والدین باشند. بنابراین بسیاری از کودکان علاقه به چرخاندن اشیا را زودتر نشان می‌دهند و برخی دیرتر.

بنابراین وسواس کودک شما به چرخ‌ها ممکن است فقط یک تکه از رشد باشد. اگر کودک شما تمام نقاط عطفی را که پزشک اطفال تعیین کرده است برآورده می‌کند، اما بعداً مشکلی ندارد. عزیزم ممکن است دیر شکوفا شود. اکثر کودکانی که دیر به گل می‌رسند در طول عمرشان همینطور هستند.

بنابراین ممکن است به یک کودک دو ساله نگاه کنید که تازه راه رفتن را شروع کرده است. و این اشکالی ندارد! هر کودکی متفاوت است. بنابراین اگر هشدار شما این است که فرزند دوم شما به سرعت رشد نمی‌کند، نگران کننده نیست. البته باید توجه داشته باشید که علت اصلی اوتیسم، تاخیر در رشد است که همین مسئله علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم را توجیه می‌کند.

پس بهترین  مرکز تشخیص اوتیسم و درمان اوتیسم توصیه می‌کند نگران این مسئله نباشید و برای آسوده کردن خیال خود غربالگری‌های بالینی  در بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی کرج  به صورت مرتب انجام دهید.

بیشتر بخوانید: دارو درمانی در اوتیسم

تشخیص اوتیسم با علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم چگونه ممکن است؟

ترتیب ولادت

وقتی صحبت از رشد کودک می‌شود، ترتیب تولد اهمیت دارد. فرزند اول معمولاً کاوشگرتر خواهد بود. آنها خواهر و برادر دیگری با خود ندارند تا بیشتر مردد شوند. زبان آنها ممکن است آنقدر قوی نباشد زیرا مکالمه زیادی نمی‌شنوند.

جایی که فرزند دوم ممکن است برعکس آن باشد، زیرا آنها بیشتر در معرض زبان هستند اما یک خواهر یا برادر بزرگتر دارند که به آنها کمک می‌کند محیط را کشف کنند. همچنین برادر یا خواهر بزرگ‌تر در این شرایط ممکن است نگران علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم باشد.

فرم ارزیابی  و تشخیص اوتیسم _چت

چک لیستی برای تشخیص اوتیسم وجود دارد که باید قبل از ترس از بدترین آن، به آن نگاه کنید. سیستم چت سیستمی‌از سوالاتی است که شما در مورد کودک و رفتار خود برای اطمینان از رشد سالم می‌پرسید.

از آنجایی که اوتیسم معمولاً در رفتارهای اجتماعی نشان داده می‌شود، سؤالات پرسشنامه CHAT معمولاً حول رفتار اجتماعی می‌چرخد. مثلاً وقتی اشاره می‌کنید، آیا کودک نوپا به آنچه اشاره می‌کنید نگاه می‌کند و آیا کودک نوپایتان تماس چشمی‌برقرار می‌کند.

استفاده از این سیستم را برای بررسی بیشتر در نظر بگیرید که آیا وسواس چرخ کودک شما طبیعی است یا بخشی از یک مشکل بزرگتر است. استفاده از این سیستم‌ها راه حل بهتری برای تشخیص اوتیسم هستند. بنابراین زمانی که نگران علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم بودید، می‌توانید با کمک کاردرمان اوتیسم کرج از این تکنیک و سایر تکنیک‌های پیشرفته استفاده کنید.

نوع چرخاندن اشیا

چرخش نوعی تحریک بدنی است که بیشتر کودکان از آن لذت می‌برند. این تحریک نشانه رشد و تکامل است. کودکان بدرفتاری می‌کنند یا به شیوه‌های عجیب و غریب رفتار می‌کنند زیرا هوس انواع خاصی از تحریک را دارند.

بنابراین اگر متوجه رفتار عجیب و غریب در کودک خود شدید، تا زمانی که این رفتار برای مدت طولانی ادامه پیدا نکند، نگران نباشید. چرخاندن چرخ‌ها، چرخیدن خود و تماشای چیزی که در حال چرخش است، همگی اشکال مختلف تحریکی هستند که کودک یادگیر شما در یک مقطع زمانی هوس می‌کند.البته اگر این مسئله برای طولانی مدت ادامه داشته باشد میبایستی به بهترین مرکز تشخیص اوتیسم مراجه کنید

سریع به اوتیسم نپرید

اوتیسم در حال حاضر در اخبار و در جهان حائز اهمیت است، بنابراین اولین فرضی است که والدین با مشاهده رفتارهای کمی‌عجیب و غریب انجام می‌دهند. با این حال، لزوماً این اولین مسئله ای نیست که می‌تواند در جریان باشد. اغلب اختلالات حسی و سایر مشکلات سلامت روان به روش‌های مشابه اوتیسم بروز می‌کنند. بنابراین فقط تصور نکنید که علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم وجود دارد.

اختلالات حسی می‌تواند باعث ایجاد وسواس در مورد چرخ‌ها شود؛ زیرا بدن او هوس آن تحریک را دارد. علاوه بر این اوتیسم معمولاً در اختلالات اجتماعی در مقابل حسی ظاهر می‌شود. اوتیسم با ناتوانی در برقراری تماس چشمی‌و ارتباط اجتماعی و عاطفی خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: سطوح اوتیسم

سر و صدا

بیشتر نوزادان و کودکان از چیزهایی که سروصدا می‌کنند لذت می‌برند. آنها به دنبال پر سر و صداترین اسباب بازی یا پر سر و صداترین موقعیت می‌گردند زیرا تحریکی را که آنها به دنبال آن هستند فراهم می‌کند. اغلب، چرخ‌ها سر و صدا می‌کنند، حتی اگر فقط چرخ‌هایی روی یک ماشین با چرخ داغ باشند.

بنابراین گاهی این صدا چیزی است که نوزاد یا کودک نوپا به دنبال آن است، نه لزوما چرخش چرخ. این نیاز به صدا کاملا منطقی است. برخی از کودکان از تحریک لذت می‌برند و برخی دیگر از آن برای مبارزه با خواب استفاده می‌کنند. تحریک صدا می‌تواند به کودک شما کمک کند مدت بیشتری بیدار بماند.

بیشتر بچه‌ها دوست ندارند چرت بزنند یا به رختخواب بروند. وقتی شروع به خستگی می‌کنند، به دنبال یک اسباب بازی پر سر و صدا می‌گردند تا آنها را بیدار نگه دارد. این احتمال وجود دارد که وسواس کودک شما به چرخ‌ها مربوط به خواب باشد. البته این اختلال در خواب ممکن است علاقه به چرخاندن اشیا در اوتیسم را نیز توجیه کند. به هر حال تنها فرد متخصص قادر است در باره ارتباط این رفتار با خواب توضیح دهد.

نتیجه

عوامل زیادی وجود دارد که بر کودک شما تأثیر می‌گذارد و احتمالاً مشکلاتی غیر از چرخاندن اشیا در اوتیسم دارد اگرچه چرخاندن اشیایکی از نشانه های اوتیسم لست اما باید کودک توسط کاردرمان ارزیابی شود تا سایر نشانه های تاخیر رشد جهت تشخیص اوتیسم بررسی شوند. چرخش چرخ می‌تواند قطعه کوچکی در نشانه‌های اوتیسم باشد، اما اگر تنها مشکلی است که می‌بینید، احتمالاً راهی برای یافتن یک محرک خاص است که آنها به دنبال آن هستند. کودکان عاشق سر و صدا و تحریک هستند.

این راهی است که آنها یاد می‌گیرند چگونه در محیط اطراف خود تعامل داشته باشند. بنابراین اگر کودک شما اشیا را می‌چرخاند ​​و هوس آن تحریک است، اجازه دهید در این دنیا یاد بگیرد و رشد کند. تحریک مانند چرخش چرخ، یکی از راه‌هایی است که بچه‌ها یاد می‌گیرند چگونه در محیط جدید خود تعامل داشته باشند.

به هر حال در صورتی که در مورد علاقه به چرخاندن اشیاء در اوتیسم یا سایر رفتارهایی که برایتان عجیب است نگران هستید، توصیه می‌کنیم با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج ارتباط برقرار نمایید و از تشخیص اوتیسم  و درمان اطمینان پیدا کنید. علاوه بر این کلینیک باقرزاده تا انتهای درمان اوتیسم با شما همراه خواهد بود و حتی از خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل برای سهولت شما استفاده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.