آسیب مغزی در کودکان

هر نوع آسیبی که نوزاد قبل، در حین یا مستقیماً بعد از زایمان متحمل می شود، آسیب مغزی در کودکان می گویند.

بسیاری از نوزادان در حین زایمان دچار آسیب های جزئی می شوند که نیازی به درمان ندارند و اغلب به خودی خود در طی چند روز یا چند هفته بهبود می یابد. برخی از آسیب های هنگام تولد می تواند منجر به عوارض شدیدتر شود و در نتیجه فرزند شما تا پایان عمر ناتوانی داشته باشد.

نقایص مادرزادی در مقابل آسیب مغزی در کودکان

بین نقایص مادرزادی و صدمات هنگام تولد تفاوت معناداری وجود دارد. تمایز اصلی بین نقص مادرزادی و آسیب مغزی در کودکان، نحوه ایجاد آنها است.

نقائص هنگام تولد

ناهنجاری هایی وجود دارد که معمولاً در زمان بودن کودک در رحم ایجاد می شود.  طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، نقایص مادرزادی معمولاً در سه ماه اول بارداری ایجاد می شوند. عواملی مانند مصرف دارو، سابقه پزشکی خانوادگی و عفونت های درمان نشده ممکن است خطر نقص مادرزادی را افزایش دهند.

جراحات هنگام تولد

معمولاً در هنگام تولد کودک اتفاق می افتد. صدمات معمولی که در هنگام زایمان رخ می دهد شامل ضربه فیزیکی به سر و خونریزی مغزی است.

بیشتر بخوانید: اختلال بلع در کودکان و نوزادان

علل آسیب مغزی در کودکان

صدمات هنگام تولد می تواند نتیجه آسیب مغزی در کودکان ناشی از عوامل خطر و شرایط خاص در طول زایمان باشد. هر یک از علل متمایز است و می تواند منجر به انواع مختلفی از آسیب های هنگام تولد شود.

تاخیر در زایمان یکی از شایع ترین علل آسیب های زایمان است. زایمان هایی که بیش از 18 ساعت طول بکشد، زایمان با تاخیر در نظر گرفته می شود. با گذشت زمان در حین زایمان، فشار بر مغز نوزاد افزایش می یابد. فشرده سازی می تواند منجر به پریشانی جنین و فشار خون بالا و در نتیجه سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی شود.

کمبود اکسیژن یکی دیگر از علل آسیب های ناشی از تولد است. این امر می تواند ناشی از افتادگی بند ناف یا ریه های رشد نیافته در یک نوزاد نارس باشد. بیشتر صدمات مربوط به رشد مغز ناشی از کمبود اکسیژن است.

برخی داروها، عفونت‌های ویروسی و عفونت‌های باکتریایی در مادر یا نوزاد نیز می‌توانند منجر به صدمات هنگام تولد ‌شوند.

کلینیک گفتاردرمانی کرج (فاطمه باقرزاده) سالهاست در زمینه کمک به توانبخشی در اختلالات گفتاری و حرکتی در آسیب مغزی در کودکان و کاردرمانی ذهنی ، حسی و حرکتی فعالیت می نماید.

انواع آسیب های مغزی که منجر به آسیب های زمان تولد می شود

صدمات زمان تولد می تواند در اثر آسیب به مغز قبل، حین یا بعد از تولد رخ دهد.

چهار نوع اساسی آسیب مغزی در کودکان وجود دارد که در اثر ضربه در حین زایمان ایجاد می شود. این نوع آسیب های مغزی می تواند منجر به صدمات هنگام تولد شود.

آسیب مغزی در کودکان

انسفالوپاتی ایسکمیک هیپوکسیک (HIE)

HIE  به عنوان آسیب مغزی در کودکان ناشی از کاهش سطح خون و اکسیژن در مغز طبقه بندی می شود.  این امر منجر به تخریب سلول ها و بافت مغز در قشر حرکتی می شود که منجر به فلج مغزی و لکومالاسی اطراف بطنی می شود.   HIE  شایع ترین نوع آسیب مغزی در هنگام زایمان است.

آسیب مغزی در کودکان

لکومالاسی اطراف بطنی (PVL)

زمانی رخ می دهد که ماده سفید در مغز از بین رفته و در نتیجه بافت مغز از بین می رود. ماده سفید از رشته های عصبی ساخته شده است که سیگنال های عملکرد حرکتی را ارسال می کند و می تواند بر توانایی مغز برای یادگیری و عملکرد تأثیر بگذارد.   PVL  به دلیل کمبود جریان خون در اطراف بطن مغز ایجاد می شود و می تواند همزمان با خونریزی رخ دهد.  نارسایی جفت و عفونت ممکن است باعث PVL شود.

آسیب مغزی در کودکان

خونریزی داخل جمجمه ای

این نوع به عنوان خونریزی مغزی طبقه بندی می شود. شایع ترین علت خونریزی داخل جمجمه، سکته مغزی جنینی است که در اثر انسداد یا آسیب رگ های خونی ایجاد می شود. فشار خون بالا، عوارض جفت و عفونت های دستگاه تناسلی در مادر ممکن است منجر به خونریزی داخل جمجمه شود. این امر بیشتر در نوزادان نارس دیده می شود.

آسیب مغزی در کودکان

دیسژنزی مغزی

دیسژنزی مغزی ، رشد غیر طبیعی مغز جنین را توصیف می کند. این امر به طور کلی در دوران بارداری و زمانی که مغز جنین در حال شکل گیری است رخ می دهد. آسیب مستقیم به سر نوزاد در حین زایمان یا مدت کوتاهی پس از آن نیز می تواند باعث دیسژنزی مغزی شود. عفونت در مغز جنین می تواند ژن های مسئول رشد عملکرد حرکتی را جهش دهد.

بیشتر بخوانید : تاثیر محیط بر رشد مغز نوزاد نارس

عوامل خطر

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به آسیب زایمان شود. عوامل خطر که در شرایط مادر و نوزاد شایع هستند با خطر بالاتر آسیب مغزی در کودکان مرتبط هستند.

درک این خطرات بسیار مهم است تا بتوان آنها را در دوران بارداری شناسایی و از آنها اجتناب کرد.

عوامل خطر مادر  در آسیب مغزی در کودکان عبارتند از:

  • اشکال یا اندازه های خاص لگن:زمانی که شکل لگن مادر برای زایمان ایمن رسانا نباشد، امکان تقلا یا پیچش کودک در کانال زایمان وجود دارد که منجر به از دست دادن جریان اکسیژن (خفگی) می شود.
  • زایمان یا زایمانسخت (دیستوشی): ممکن است به دلیل موقعیت نامناسب جنین یا دهانه رحمی باشد که قادر به انبساط نیست. هر دوی این شرایط می تواند خروج کودک از کانال زایمان را دشوار کند.
  • زایمان طولانی مدت: به طور کلی با خطر بالاتر صدمات هنگام تولد به دلیل مشکل در خروج جنین از کانال زایمان همراه است.

عوامل خطر نوزاد عبارتند از:

  • نوزادان با وزن بیش از 3 کیلو و 600 گرم(ماکروزومی): نوزادان سنگین‌تر در معرض خطر بیشتری برای زایمان دشوار هستند که منجر به صدمات هنگام تولد می‌شود.
  • نوزادان متولد شده قبل از هفته سی و هفتم بارداری(نارس): زایمان زودرس بیشتر در معرض آسیب مغزی در کودکان است زیرا ماهیچه ها و سیستم عصبی کودک به طور کامل رشد نکرده اند.
  • وضعیت غیرعادی جنین: نوزادانی که در موقعیت‌های سر بالا، اول باسن یا بریچ به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض آسیب مغزی هستند.

یکی دیگر از عوامل خطرزای رایج برای آسیب مغزی ، آسیب جسمی به کودک در حین زایمان است. صدمات جسمی می تواند در هنگام استفاده از فورسپس یا خلاء استخراج کننده در هنگام زایمان رخ دهد.

بهترین کلینیک کاردرمانی کرج کلینیک فاطمه باقرزاده است. این مرکز با دارا بودن بهترین تجهیزات علمی و تخصصی و کادری آزموده و مجرب آماده برای توانبخشی اختلالات ذهنی و حرکتی در کودکان آسیب مغزی در کودکان است.

سهل انگاری پزشکی

سهل انگاری پزشکی زمانی رخ می دهد که متخصصان پزشکی استانداردهای مراقبتی را که از آنها انتظار می رود برآورده نمی کنند، که می تواند منجر به عوارض جدی در طول فرآیند زایمان شود.

سهل انگاری پزشکی می تواند قبل، حین یا بعد از تولد اتفاق بیفتد. متخصصان مراقبت های بهداشتی برای درک فرآیند زایمان و نظارت بر عوامل خطر آموزش دیده اند.

برخی از پرسنل پزشکی ممکن است در مراقبت های پزشکی که ارائه می کنند سهل انگاری کنند و در نتیجه باعث آسیب به کودک یا مادر شوند.

بیشتر بخوانید: برای زود حرف زدن کودک چه کنیم؟ (توصیه‌هایی به والدین)

انواع سهل انگاری پزشکی در هنگام زایمان عبارتند از:

  • عدم اقدام سریع در موقعیت های خطرناک
  • عدم تشخیص هر گونه بیماری ظاهری در مادر یا نوزاد
  • عدم نظارت بر مادر یا نوزاد پس از زایمان
  • استفاده نادرست از ابزار زایمان مانند فورسپس یا خلاء گیر
  • استفاده از نیروی غیر ضروری در هنگام زایمان

عوارض ناشی از این اشکال قصور پزشکی می تواند منجر به صدمات طولانی مدت هنگام تولد شود که می تواند کودک را در تمام طول زندگی تحت تاثیر قرار دهد.

علائم و نشانه های آسیب مغزی در کودکان

بیشتر علائم و نشانه‌های صدمات هنگام زایمان مستقیماً پس از زایمان ظاهر نمی‌شوند. برخی از علائم ممکن است 1 تا 2 سال بعد از زندگی کودک خود را نشان ندهند.

این علائم ممکن است یک علامت هشدار دهنده باشد مبنی بر اینکه کودک شما به یک بیماری مرتبط با آسیب مغزی در کودکان یا عصبی مانند فلج مغزی مبتلا شده است. بسیار مهم است که کودک خود را برای هر گونه عارضه تحت نظر داشته باشید.

علائم فوری آسیب مغزی در کودکان پس از زایمان عبارتند از:

  • در هنگام گریه به پشت خم باشد
  • مشکل در شیر دادن، غذا خوردن یا بلعیدن
  • آب دهان بیش از حد
  • دست به شکل پنجه حلقه شده است
  • گریه با صدای بلند
  • ضربان قلب پایین
  • سطح پایین اکسیژن
  • عضلات شل یا سفت
  • حساسیت به نور
  • رفلکس های ضعیف

برخی از مهمترین علائمی که باید بعد از زایمان مراقب آنها بود، تشنج و شکستگی جمجمه است. اینها می توانند تهدیدی جدی برای سلامت کودک شما باشند و در صورت عدم نظارت و درمان به موقع می توانند منجر به آسیب دائمی مغز شوند.

همانطور که کودک شما بزرگتر می شود، علائم آسیب مغزی معمولا زمانی خود را نشان می دهد که کودک نقاط عطف مهم رشد را از دست می دهد یا علائم فیزیکی یا عصبی آسیب مغزی در کودکان را نشان می دهد.

علائم آسیب مغزی در کودکان برای 12 ماهگی و بالاتر عبارتند از:

  • نابینایی، ناشنوایی یا لال شدن
  • تاخیر در رشد و درک گفتار
  • ناتوانی های رشدی مانند اوتیسم یا صرع
  • مشکل در خوردن، نوشیدن یا گرفتن ظروف
  • مشکل در راه رفتن یا خزیدن
  • ناتوانی در نشستن، ایستادن، راه رفتن یا خزیدن بدون کمک
  • عدم کنترل عضلات یا اسپاسم (اسپاستیسیته)
  • از دست دادن حرکات بدن (آتاکسی)
  • ناتوانی های ذهنی مانند حافظه کم
  • هماهنگی ضعیف دست و دهان و دست و چشم
  • عضلات سفت (هیپرتونی)
  • لرزش

اگر کودک شما هر یک از علائم بالا را نشان داد، باید با پزشک مشورت کنید تا وضعیت کودکتان را تشخیص دهد. برای تشخیص هرچه بهتر به کلینیک گفتاردرمانی در کرج (کلینیک فاطمه باقرزاده) مراجعه نمایید. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده توسط متخصصین بالینی و باتجربه کلیه اختلالات ذهنی ، ارتباطی و حسی کودک شما را تشخیص می دهد ، علائم آن را شناسایی می کند و با جدیدترین متدهای روز به درمان آن می پردازد.

تشخیص آسیب مغزی در کودکان

آسیب مغزی در کودکان ممکن است در زمان تولد تشخیص داده شود. در حالی که سایر آسیب ها ممکن است تا چند ماهگی یا چند سالگی کشف نشود.

به منظور تشخیص وضعیت کودک ، پزشک مجموعه ای از آزمایشات تشخیصی را برای بررسی سلامت کلی کودک شما انجام می دهد.

یک آزمایش تشخیصی معمولی که در بدو تولد برای ارزیابی هرگونه نشانه ای از صدمات هنگام تولد انجام می شود، آزمایش آپگار است. پزشکان آزمایش آپگار را برای نظارت و اندازه گیری علائم حیاتی کودک انجام می دهند. این تست می تواند ضربان قلب، تون عضلانی، رفلکس ها، تنفس و رنگ پوست را تجزیه و تحلیل کند. نمره آپگار بالا نشان دهنده یک کودک سالم است.

پزشکان سطح اکسیژن و دی اکسید کربن موجود در خون بند ناف را از طریق تجزیه و تحلیل گازهای خون بند ناف آزمایش می کنند تا تعیین کنند که آیا کودک از HIE یا مشکلات سلامتی در حین زایمان رنج می برد یا خیر. بند ناف حاوی رگ های پر از خون غنی از اکسیژن و دی اکسید کربن است.

تست‌های تصویربرداری عصبی مانند MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) یا سی‌تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) می‌توانند مغز را برای هر گونه نشانه‌ای از HIE یا سایر آسیب‌های مغزی که ممکن است باعث علائم آسیب مغزی در کودکان شوند، تجزیه و تحلیل کنند.

هنگامی که تمام نتایج آزمایشات تشخیصی مورد نیاز به دست آمد، پزشک قادر خواهد بود در مورد کودک شما تصمیم بگیرد و یک برنامه درمانی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: درمان اختلال بلع با گفتاردرمانی

پیش آگهی آسیب مغزی در کودکان

هنگامی که یک پزشک آسیب تولد فرزند شما را تشخیص داد، می تواند پیش آگهی بدهد. پیش آگهی نتیجه پیش بینی شده یک وضعیت است.

صدمات هنگام تولد انواع مختلفی دارند و پیش آگهی کودکی که دچار آسیب مغزی است بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد.پیش آگهی کودک شما ممکن است به نوع تشخیص و شدت آسیب بستگی داشته باشد.

آمارهای پیش آگهی صدمات هنگام تولد

بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 توسط موسسه تحقیقاتی اتحاد فلج مغزی و دانشکده پزشکی دانشگاه نوتردام در سیدنی استرالیا انجام شد، آمار زیر بر اساس نمونه ای از کودکان فلج مغزی جمع آوری شد:

  • 75 درصد به دلیل وضعیت خود درد داشتند.
  • 50 درصد معلولیت ذهنی داشتند.
  • 33 درصد نمی توانستند راه بروند.
  • 25 درصد مبتلا به صرع بودند.

درمان جراحت هنگام تولد

آسیب مغزی در کودکان

درمان آسیب مغزی در کودکان می تواند بر اساس نیازهای خاص کودک شما متفاوت باشد. برخی از کودکان ممکن است در طول زندگی خود به حداقل درمان نیاز داشته باشند، در حالی که سایر بیماران ممکن است به مداخله پزشکی طولانی مدت نیاز داشته باشند.

فیزیوتراپی و آب درمانی برای کمک به کودکانی طراحی شده است که از مشکلات تون عضلانی، تحرک و هماهنگی رنج می برند. این درمان ها برای ساختن و شل کردن عضلات طراحی شده اند.

کار درمانی و گفتاردرمانی

کاردرمانی می تواند به کودکانی کمک کند که با کارهای روزانه مانند خوردن، حمام کردن، خواندن، نوشتن، مسواک زدن و لباس پوشیدن دست و پنجه نرم می کنند. گفتار درمانی نیز می تواند به کودکانی که در گفتارشان تاخیر رشدی دارند کمک کند.

بهترین گفتاردرمانی در کرج کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده به کودکان آسیب مغزی کمک می کند تا بتوانند کارهای روزانه خود را انجام دهند و روند رشد خود را بهبود بخشند. همچنین در صورتیکه امکان مراجعه حضوری به مرکز را ندارید ، کاردرمانی در منزل در کرج را به شما پیشنهاد می کنیم. ما با ارسال تیم مجرب و آموزش دیده به منزل شما تمام خدماتی که به صورت حضوری انجام می شود ، در منزل شما انجام می دهیم.

داروها

می توان از داروها برای درمان درد و سایر بیماری ها مانند تورم، اسپاسم، بی اختیاری و تشنج استفاده کرد.

دستگاه های کمکی

اگر کودک در حرکت فیزیکی مشکل دارد، ممکن است به وسایل کمکی نیاز باشد. برخی از کودکان به عصا، ویلچر یا بریس برای پا نیاز دارند. سایر تجهیزات تطبیقی ​​برای موارد شدیدتر ناتوانی شامل پشتیبانی تنفسی یا کاتتر است.

عمل جراحي

ممکن است برای برخی شرایط که درمان، دارو و تجهیزات تطبیقی ​​کار نمی کنند، جراحی لازم باشد. لخته شدن خون، خونریزی مغزی و تشنج ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

برخی از انواع آسیب های هنگام تولد نیاز به درمان تخصصی دارند که ممکن است برای انواع دیگر صدمات اعمال نشود. برخی از نمونه‌های آن عبارتند از نور درمانی برای زردی و کرنیکتروس و جراحی Burr Hole برای هماتوم نوزاد.

بیشتر بخوانید: آیا کودک من به گفتاردرمانی در کودکان احتیاج دارد؟

پیشگیری از آسیب مغزی در کودکان

اگرچه هیچ راه قطعی برای پیشگیری از آسیب های هنگام تولد وجود ندارد، اما والدین می توانند اقدامات مختلفی را برای کاهش خطر در فرزند متولد نشده خود انجام دهند.

معاینات منظم در دوران بارداری

مراقبت توسط یک متخصص زنان و زایمان با تجربه می تواند خطر آسیب زایمان را کاهش دهد. متخصصان پزشکی می توانند سلامت مادر و جنین را در طول بارداری کنترل کنند تا از هرگونه عارضه زایمان جلوگیری کنند.

مادران باید به طور منظم در طول بارداری معاینه شوند تا مطمئن شوند که هیچ عارضه ای برای مادر یا کودک وجود ندارد.مصرف مکمل های اسید فولیک می تواند خطر نقص لوله عصبی را در کودک کاهش دهد. این امر می تواند منجر به آسیب های جدی هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی شود.

آگاهی

پزشکان باید مادران را در مورد عوامل خطر احتمالی که ممکن است برای کودک عوارض ایجاد کند، آگاه کنند. پزشک باید تاریخچه ژنتیکی و سایر عوامل خطر را تجزیه و تحلیل کند تا از زایمان یک نوزاد سالم اطمینان حاصل شود.

اقدام قانونی در برابر صدمات قابل پیشگیری هنگام تولد

متأسفانه، قصور پزشکی اغلب علت صدمات قابل پیشگیری هنگام تولد است. اشتباهات، بی احتیاطی و سهل انگاری پرسنل پزشکی در هنگام زایمان می تواند بسیاری از کودکان را با ناتوانی های مادام العمر مواجه کند.

مشاوره با یک وکیل مجرب می تواند به خانواده شما کمک کند تا عدالت قانونی را دنبال کنید. ممکن است قانون بیمارستانی که فرزند شما را تحویل داده است را مسئول مراقبت های سهل انگارانه خود بداند.

بسیاری از خانواده ها ثابت کرده اند که صدمات ناشی از تولد فرزندشان قابل پیشگیری بوده است. آنها قادر به دریافت غرامت مالی برای کمک به پرداخت هزینه های پزشکی مادام العمر فرزندشان بوده اند.

اگر احساس می کنید تیم مراقبت های بهداشتی که فرزند شما را به دنیا آورده اند در مراقبت از خود سهل انگاری کرده اند، خانواده شما مستحق دریافت غرامت مالی می باشد.

نتیجه گیری

آسیب های مغزی در زمان تولد ممکن است بسیاری از نوزادان را درگیر خود کند. با استفاده از مراقبت های به موقع و صحیح می توان روند رشد کودک را تا حد زیادی بهبود بخشید.

بهترین کلینیک کاردرمانی در کرج کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده است. این مرکز واقع در خیابان طالقانی کرج با کادری دلسوز و مجرب است. و با دارا بودن جدیدترین متدهای علمی و تخصصی در جهان، خدمات مختلفی را ارائه می نماید. این کلینیک با خدمات کاردرمانی در منزل در کرج  آماده حضور در منزل شما عزیزان برای کمک به بیماران گفتاری و حرکتی است.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www.instagram.com/bagherzadeh_clinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.