تست هوش وکسلر کودکان یک ابزار ارزیابی استاندارد است که برای سنجش توانایی ذهنی کودکان طراحی شده است. این روش جدیدترین تکنیک تست است که جایگزینی برای تست وکسلر قبلی به حساب می آید و می توان آن را یک تست هوش وکسلر کودکان ارتقاء یافته دانست. این نسخه از تست وکسلر قدرت تفسیر بیشتری دارد، موثرتر است و انجام آن برای کاربر راحت تر است. این نسخه جدید از تست هوش وکسلر از نظر نتایج روان سنجی و هوش سنجی به روز رسانی شده است و پرکاربردتر از نسخه اولیه است.

در این مطلب به صورت خاص به نسخه جدید تست هوش وکسلر کودکان می پردازیم. در صورت بروز سوال و ابهامات بیشتر می توانید با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج یعنی کلینیک باقرزاده تماس برقرار نمایید.

بیشتر بخوانید: تست هوش چیست؟

تست هوش وکسلر چیست؟

تست هوش وکسلر در ابتدا برای کودکان استرالیا و نیوزیلند طراحی و استاندارد شده بود. اما نسخه نهایی این تست هوش به صورت جامع قابل ارجاع است و با استفاده از ابزارهای کلینیکی کارایی دارد. این نوع از تست هوش برای سنجش و ارزیابی توانایی های ادراکی و هوش کودکان 6 تا 17 ساله (16 سال و 11 ماهه) مناسب است. بنابراین می توان از تست هوش وکسلر کودکان برای طیف گسترده ای از کودکان استفاده کرد. به همین دلیل است که بهترین کلینیک کاردرمانی کرج از این نوع تست هوش برای سنجش سطح هوش کودکان و تشخیص اختلالات ذهنی استفاده می کند.

نسخه نهایی تست هوش وکسلر امتیازات ترکیبی به شما ارائه می کند که عملکرد ذهنی به خصوص در حوزه ادراکی را نشان می دهند. امتیازهایی که در تست هوش وکسلر کودکان ارائه می شود نشانگر سطح عملکرد عمومی ذهن هستند. این تست از 16 آزمون کوچک تشکیل شده است؛ این آزمون های کوچک را می توان در دو دسته بندی عمومی خلاصه کرد؛ تست های اولیه و تست های ثانویه.

بیشتر بخوانید: درمان فلج مغزی

انجام 10 کوییز اولیه تست هوش وکسلر کودکان برای بهره مندی از یک دید کُلی نسبت به عملکرد ذهنی کودک توصیه می شود. 6 کوییز ثانویه می توانند به تست های اولیه اضافه شوند و دید وسیع تری نسبت به عملکرد ذهنی فرد ایجاد کنند؛ همچنین با این کار می توان اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد ذهن فرد ایجاد کرد و تصمیمات کلینیکی راحت تری اخذ نمود.

10 تست اولیه آزمون وکسلر در ترکیب های خاصی به کار برده می شوند تا نتیجه درستی از سطح هوش فرد به دست آورند. 5 شاخص اصلی 3 شاخص فرعی از داخل همین شاخص ها برای امتیاز دهی وجود دارد که مجموع این امتیازات اطلاعات درستی در مورد هوش کُلی کودک ارائه می کنند. 7 تست از این تست های اولیه برای سنجش بهره هوشی کودک به کار می روند.

امتیازات تست وکسلر چه مزایایی برای کودک دارد؟

تست هوش وکسلر کودکان امتیازات زیر را ارائه می کند:

  • یک امتیاز ترکیبی که بهره هوشی کامل کودک را نشان می دهد
  • امتیازات شاخص های اولیه می توانند عملکرد ادراکی ذهن کودک را در زمینه های زیر ارائه کنند: شاخص فهم زبانی، شاخص دیداری (سه بعدی)، شاخص سهولت استدلال، شاخص عملکرد حافظه و شاخص سرعت پردازش ذهنی.
  • امتیازات شاخص فرعی نیز می توانند در زمینه های زیر اطلاعات واضحی به ما بدهند: شاخص استدلال کمّی، شاخص عملکرد حافظه شنیداری، شاخص غیر کلامی، شاخص قابلیت های عمومی و شاخص ادراکی- مهارتی.

برخی دیگر از مزایای تست هوش وکسلر کودکان شامل:

  • ابزارها و آیتم های به روز شده
  • اضافه شدن اطلاعات تفسیری که برای ارزیابی و تشخیص اختلالاتی مثل: اختلالات خوانشی، اختلالات زبانی، بیش فعالی و اختلال توجه، دشواری های غیر کلامی، نقص های حافظه شنیداری و دیداری، اختلال عملکرد اجرایی و مشکلات ادراک دیداری.

بنابراین از تست هوش وکسلر کودکان می توان برای تشخیص اختلالات مختلف و دشواری های کودک استفاده کرد. در واقع بسیاری از مراکز تشخیصی از این روش برای ارزیابی سطح هوش کودک و تشخیص اختلالات استفاده می کنند. بهترین کلینیک کاردرمانی کرج نیز از تست هوش استاندارد شده وکسلر برای تشخیص نیازهای احتمالی کودک و تامین این نیازها استفاده می کند.

بیشتر بخوانید: علائم فلج مغزی

چرا تست هوش وکسلر کودکان مهم است؟

گاهی ممکن است توانایی های ذهنی مسیر کودکی را عوض کنند. علاوه بر این امتیازات کودک در تست هوش وکسلر کودکان می تواند تحت تاثیر انگیزه، توجه، علایق و فرصت های یادگیری کودک قرار بگیرد. در واقع امتیاز کسب شده توسط کودک در این تست می تواند اطلاعات زیادی در مورد او به ما بدهد. البته ممکن است با تکرار تست هوش توسط کودک، برخی امتیازات کمتر یا بیشتر شوند که این تحت تاثیر توجه و علایق کودک قرار می گیرد.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، بسیار مهم است که به امتیازات کسب شده توسط کودک را به صورت یک تصویر لحظه ای از سطح عملکرد ذهنی او ببینیم. زمانی که این امتیازات برای یک ارزیابی جامع مورد استفاده قرار می گیرند، می توان از آنها برای شناسایی نقاط ضعف و قوت کودک در آن لحظه استفاده کرد و نیازهای فعلی کودک را شناخت. جدول استاندارد شده امتیازات تست هوش وکسلر کودکان به صورت زیر است:

تفسیر کیفی امتیازاتامتیازات استاندارد شده
سطح هوش بسیار بالا130 و بالاتر
سطح هوش بالا120 تا 129
سطح هوش نسبتاً بالا110 تا 119
سطح هوش متوسط90 تا 109
سطح هوش نسبتاً پایین80 تا 89
سطح هوش بسیار پایین70 تا 79
سطح هوش ضعیفکمتر از 69

سخن پایانی

تست هوش وکسلر بزرگسالان نیز یکی از انواع تست هوش‌های پرکاربرد است که به منظور تشخیص اختلالات مختلف و یا ارائه خدمات مورد نیاز در بزرگسالان کاربرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست هوش وکسلر کودکان و کاربردهای آنها می توانید به سایت بهترین کلینیک کاردرمانی کرج مراجعه نمایید. کلینیک باقرزاده با ارائه خدمات تخصصی کاردرمانی و گفتاردرمانی و همچنین ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل قادر است بیشترین سهولت را در تشخیص و درمان اختلالات ذهنی، رفتاری و گفتاری ایجاد نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.