برای زود حرف زدن کودک چه کنیم؟(1)

به عنوان پدر یا مادر، شما می‌توانید کارهای زیادی را برای آموزش حرف زدن به کودک خود انجام دهید.  اگر کمی در اینترنت جستجو کنید، با پیشنهادهای زیادی در مورد کتاب خواندن برای کودکان، ترغیب آنها به آواز یا شعر خواندن و بازی‌های تصور محور مواجه می‌شوید. این کارها شگفت‌انگیزند اما زمانی که بحث از آموزش حرف زدن می‌شود، تنها بازی و کتاب خواندن نمی‌تواند مفید باشد و نیاز به راه‌حل‌های اساسی‌تر دیده می‌شود. زود حرف زدن کودک تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و ممکن است فرایندی تدریجی باشد. زمانی که شما برای حل مسئله دیر حرف زدن کودک تلاش می‌کنید، حرف زدن و رفتار شما با کودک بسیار مهم است و تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند.

3 نکته کلیدی وجود دارد که می‌تواند به شما در زود حرف زدن کودک کمک کند. با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده همراه باشید تا با این نکات آشنا شویم.

زود حرف زدن کودک

  1. به کودکتان اجازه دهید با دیگران تعامل داشته باشد.

همه ما ترجیح می‌دهیم زمانی صحبت کنیم که حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ و معمولاً این اتفاق زمانی وقوع می‌یابد که ما به موضوع یا محتوای بحث علاقه داشته باشیم و در لحظه به آن توجه کنیم. این موضوع در کودکان هم وجود دارد و آنها اغلب اوقات مایل‌اند در مورد علایق خود با دیگران ارتباط برقرار کنند و حرف بزنند.

زمانی که از نزدیک کارهای کودکتان را تماشا می‌کنید، متوجه می‌شوید که به چه موضوعاتی علاقه‌مند است. اگر کمی صبر کنید او چیزهایی را به شما نشان می‌دهد که علامت علاقه او به آنهاست؛ برای این کار معمولا باید به حالت بدن، کلمات مورد استفاده و کارهای او توجه کنید. بعد از آن می‌توانید حرف زدن در مورد چیزی که توجه او را جلب کرده است را شروع کنید. اگر به حرف زدن ادامه دهید و به کودک هم اجازه دهید که از این راه به شما پاسخ دهد، این کار او را تشویق به ارسال پیام‌های بیشتر در مورد علایقش می‌کند. این روش یکی از تکنیک‌های اساسی برای زود حرف زدن کودک است که حتما باید مورد توجه شما باشد.

اگر به کودکتان اجازه دهید ارتباط برقرار کند و تعامل داشته باشد، به ادامه صحبت با شما علاقه‌مند می‌شود. در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد که بعدها کودک خودش مکالمه را آغاز کند. این مکالمه‌های بدون توقف ممکن است بسیار مبتدیانه و حتی کوتاه باشند؛ اما همین مکالمه‌های کوتاه به کودک شما اجازه می‌دهد از لحاظ زبانی رشد کند و مهارت‌های بیشتری کسب کند.

  1. سعی کنید از کلماتی استفاده کنید که کمی از سطح کودکتان بیشتر است.

دومین نکته کلیدی برای زود حرف زدن کودک این است که از زبانی استفاده کنیم که یک قدم از سطح کلامی کودک بالاتر است. اگر شما در یک سطح بالاتر با کودکتان صحبت کنید به او الگویی می‌دهید که طبق آن برای رسیدن به سطح کلامی بعدی تلاش می‌کند. در واقع شما با این کار رشد زبانی کودکتان را تحریک می‌کنید.

برای رسیدن به این هدف شما باید به راه‌هایی که کودک در زمان حال با استفاده از آنها ارتباط برقرار می‌کند توجه کنید. برای مثال او ممکن است با استفاده از کارهای زیر پیغام ارسال کند:

  • نگاه کردن به شما
  • ساختن صداهای مختلف
  • استفاده از زبان بدن (دادن یا گرفتن اشیاء، نشان دادن مکان‌ها، تکان دادن دست و …)
  • استفاده از تک کلمات (هر از گاهی از کلمات منفرد استفاده می‌کند)
  • ترکیب دو یا سه کلمه به صورت عبارت
  • استفاده از جملات

اگر کودک شما بدون استفاده از کلمات (تنها به تماشا کردن، ساختن صداها یا استفاده از زبان بدن) ارتباط برقرار می‌کند، شما باید از کلماتی استفاده کنید که کوتاه باشند و در قالب جملات کوتاه از آنها استفاده کنید؛ این جملات باید به لحاظ قواعد درست باشند و یادگیری آنها بسیار ساده باشد. توصیه می‌شود از جای گذاشتن کلمات یا استفاده از قواعد دستوری غلط (به این دلیل که ممکن است برای کودک سخت باشد) اجتناب کنید. مثلا گاهی دیده شده والدین به جای جمله «پدر داره میره» از جمله «پدر رفت» یا جملاتی که ساده‌تر هستند استفاده می‌کنند. اما اینکار زمانی که قواعد دستوری زبان را زیر پا بگذارد غلط است. البته شما می‌توانید از تک کلمات استفاده کنید ولی باید سعی کنید از جملات متعادل و در عین حال ساده نیز استفاده کنید.

شما با ایستادن در یک سطح بالاتر از مهارت‌های کلامی کودک، به عنوان الگوی پیشرفت زبانی او را ترغیب به یادگیری می‌کنید؛ با این روش زود حرف زدن کودک ممکن خواهد بود. اگر فرزند شما از ترکیب چند کلمه برای بیان جمله استفاده می‌کند، شما می‌توانید این تکنیک را با استفاده از بیان جملات طولانی‌تر به اجرا در بیاورید. با این کار کودک علاوه بر اینکه کلمات جدید را می‌آموزد، طریقه ساختن جملات پیچیده‌تر را نیز یاد می‌گیرد. برای مثال زمانی که شما یک توپ را در دست می‌گیرد و کلمه «توپ» را به زبان می‌آورد، شما می‌توانید حرف او را با جمله «بله تو یک توپ بزرگ داری» کامل کنید؛ یا اگر کودک کلمه «بیسکوئیت » را بیان می‌کند شما می‌تواند پاسخ او را با جمله « اوه تو بیسکوئیت میخوای» بدهید. در آخر باید گفت که اگر نمی‌توانید کلمات و جملات صحیح را در ارتباط با کودک خود پیدا کنید، بهتر است از روش گفتاردرمانی کمک بگیرید. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده با ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در طالقانی کرج ، در خدمت شماست.

  1. در مورد چیزهایی صحبت کنید که فهمیدن کودکتان را تحریک می‌کند.

راه حل نهایی برای کمک کردن به فرزندتان این است که در مورد چیزهایی صحبت کنید که او را به فکر کردن وادار می‌کند و فهم کودکتان از کلام را تحریک می‌کند. این موضوعات به علایق و سطح گفتاری کودک بستگی دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که سطح درک می‌تواند تاثیر به سزایی بر زود حرف زدن کودک داشته باشد. در ادامه مثال‌هایی در این مورد ارائه می‌کنیم:

کودکانی که هنوز شروع به صحبت نکرده‌اند یا از کلمات محدودی استفاده می‌کنند، به این نیاز دارند که شما از موضوعاتی صحبت کنید که در طول روز آنها را تجربه کرده‌اید و نوعی روزمره صحبت کنید. این نوع جملات بیشتر بر وقایعی تمرکز دارند که در لحظه اتفاق می‌افتد. برای مثال اگر گودک خردسال شما در حال بازی کردن است و می‌گوید «افتاد» شما می‌توانید این اتفاق را با جمله «وای نه اسباب بازیت افتاد» توصیف کنید.

زمانی که کودک استفاده از کلمات ساده و عبارات کوتاه را شروع می‌کند، می‌تواند نظرات و سوالات ساده را در مورد اتفاقاتی که در حال وقوع است یا در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد، بفهمد. مثلاً می‌توانید به او بگویید که « ما بعد از ظهر به خانه مادر بزرگ می‌رویم» یا بگویید «ما نمی‌توانیم از ماشین استفاده کنیم چون خراب است».

زمانی که کودک استفاده از جملات را شروع می‌کند، شما می‌توانید مهارت فهم زبانی آنها را با صحبت کردن درباره موضوعاتی که بیشتر انتزاعی هستند صحبت کنید؛ موضوعاتی که ممکن است در لحظه اتفاق نیافتد و ملموس نباشد. این موضوعات باعث افزایش قدرت تفکر و مهارت فهم زبانی فرزندتان می‌شود و به زود حرف زدن کودک کمک می‌کند. در زیر مثال‌هایی در این مورد ارائه می‌کنیم:

توصیف‌ها و توضیحات بلندتر « این کیک هنوز کامل نپخته است و به نظر می‌‌رسد باید کمی دیگر آن را در فِر قرار دهیم تا کاملا آماده شود».

جملاتی که موضوعات گذشته یا آینده را توصیف می‌کنند «خاطرت هست زمانی که به مسافرت رفته بودیم و پدرت لیز خورد و سراپا از برف پوشیده شد؟»

جملاتی که برای پیشبینی یا حل مسائل به کار می‌روند «پری از تمام جادوی خود استفاده کرد و الان نمی‌تواند شاهزاده را نجات بدهد. به نظرت چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

جملاتی که افکار و احساسات مردم را توصیف می‌کند «به نظر من او به خاطر گم کردن اسباب بازی خود ناراحت است».

سخن آخر

سه توصیه بالا به عنوان راه‌حلی برای رفتار یا حرف زدن با کودکتان شناخته می‌شود و به او کمک می‌کند بیشتر مهارت‌های کلامی را بیاموزد. در واقع تکنیک‌های فوق برای زود حرف زدن کودک بسیار مهم است. شما می‌توانید از این قواعد در هر زمانی که با کودکتان برخورد می‌کنید، استفاده کنید؛ مثلا زمانی که صبحانه می‌خورید، کتاب می‌خوانید یا با او بازی می‌کنید، این تکنیک‌ها کاربردی هستند. البته مهم‌ترین قسمت ماجرا این است که به کودکتان نیز اجازه دهید در مکالمات نقش موثر داشته باشد و شما هم نقش گوینده و هم نقش شنونده داشته باشید. با این روش‌ها شما دقیقا چیزی را به کودکتان می‌دهید که به آن نیاز دارد و باعث ترغیب خودش هم می‌شود.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی  در کرج است که با خدمات متنوع خود کسب حداکثری بهبودی  مراجعین را ممکن ساخته است. یکی از راه‌حل‌هایی که برای زود حرف زدن کودک به آن احتیاج دارید، حتما استفاده از تکنیک‌های گفتاردرمانی است که در صورت وقوع مشکل ضروری است. کلینیک باقرزاده با ارائه خدمات کاردرمانی و گفتار درمانی در منزل  کرج، شرایط استفاده از این خدمات را برای شما آسان‌تر کرده است. شما عزیزان می‌توانید با استفاده از شماره تماس بخش تماس با ما، با مشاوران کلینیک ارتباط برقرار کنید و ابهامات خود را رفع کنید. همچنین ما به صورت کامل آماده خدمت‌رسانی به شما در محل کلینیک هستیم. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.