مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم

 

 

 

 

 

 

اغلب افراد اوتیسم از زبان و گفتار برای برقراری ارتباط استفاده نمی‌کنند. اگرچه تعداد کمی از این افراد دقیقاً همان گونه که افراد دیگر صحبت می‌کنند از گفتار استفاده می‌کنند و از این لحاظ تفاوتی با دیگر افراد ندارند. اما به طور کُلی می‌توان گفت اغلب مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم دیده می‌شود.

در برخی موارد تفاوت‌های اوتیسم در ارتباط کمی قابل توجه است. در برخی از افراد نیز تفاوت‌ها برجسته است؛ به عنوان مثال گویندگان بومی یک زبان تفاوت‌ها را احساس می‌کنند. در برخی موارد تفاوت‌ها در نح وه استفاده از گویش و قواعد زبانی است. علاوه بر این‌ها شایسته ذکر است که بیشتر تفاوت‌های اختلال طیف اوتیسم مربوط به نحوه انتخاب درست کلمات نیست و مشکلات ارتباطی در اوتیسم اغلب مربوط به ریتم صدا، ارتباط چشمی و زبان بدن است.

در این مطلب به طور مفصل به مشکلات ارتباطی در اوتیسم مثل مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم می‌پردازیم. شایسته ذکر است که مراجعه به بهترین کلینیک کاردرمانی کرج و گفتاردرمانی کرج  می‌تواند تا حد زیادی این مشکلات را حل کرده و دغدغه‌های  شما را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت بروز علائم اوتیسم با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده ارتباط برقرار نمایید.

کودکان مبتلا به اوتیسم چگونه حرف زدن را یاد می‌گیرند؟

کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب تاخیر گفتاری یا اختلال گفتاری دارند. به عنوان مثال می‌توان گفت که اختلال تلفظ در بسیاری از موارد اوتیسم دیده می‌شود. کودکان ممکن است بیان کلمات را از تلویزیون، و بدون دانستن معنی آنها یاد بگیرند. همچنین آنها ممکن است عبارات را تکرار کنند یا صداهایی را تولید کنند که هیچ معنی خاصی نمی‌دهند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم مربوط به حرف زدن افراد است. بنابراین اغلب کودکانی که اوتیسم دارند با کاردرمان یا گفتاردرمان متخصص کار می‌کنند تا استفاده درست از زبان گفتاری را بیاموزند. در واقع اغلب متخصصان زبان نیز آموخته‌اند که چگونه متناسب و هماهنگ صحبت کنند؛ بنابراین آموزش کودکان اوتیسمی برای صحبت کردن اصلاً مسئله دور از انتظاری نیست.

درمانگران یا تراپیست‌هایی که مهارت‌های اجتماعی را آموزش می‌دهند نیز می‌توانند به حل مشکلات ارتباطی در اوتیسم کمک کنند؛ این افراد اغلب روی مهارت‌های گفتاری و اجتماعی و هماهنگی بین آنها کار می‌کنند. این افراد مهارت‌های خاصی را به کودکان می‌آموزند که به آن نیاز دارند؛ برای مثال نحوه پرسیدن یا جواب دادن سوالات یکی از مهم‌ترین موضوعات این آموزش‌هاست؛ نحوه انتخاب موضوع درست برای مکالمه، برقراری ارتباط چشمی و استفاده درست از زبان بدن مهارت‌هایی است که به حل مشکلات ارتباطی در اوتیسم کمک می‌کند.

زبان بدن یکی از مهم‌ترین جزئیاتی است که درمهارت‌های ارتباطی و گفتاری تاثیر گذار است و به همین علت در صدر آموزش‌های درمانگران قرار دارد. برای مثال درمانگر ممکن است به یک فرد مبتلا به اوتیسم آموزش دهد تا کنایه‌ها، نیشخندها و شوخی‌های دیگران را با نگاه کردن به حالت چهره و زبان بدن آنها تشخیص دهد.

در سایت بهترین کلینیک کاردرمانی کرج بخوانید: سطوح اوتیسم

چرا مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم ایجاد می‌شوند؟

بسیاری از تمرین‌ها و تکرارها می‌توانند روان بودن مهارت‌های زبانی و ارتباطی را تقویت کنند. اما تعدادی از افرادی که اختلال اوتیسم دارند با این آموزش‌ها می‌توانند آنقدر روان ارتباط برقرار کنند که کاملا عادی ظاهر می‌شوند و تفاوتی با افراد دیگر ندارند. اما چه موانعی باعث می‌شود این آموزش‌ها برای کودکان اوتیسمی و حتی بزرگسالان ضروری باشد؟ باید گفت که چند مسئله وجود دارد که واقعاً باعث ایجاد مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم می‌شود و بر روند آموزش تاثیر می‌گذارد. در ادامه چالش‌هایی که در حین آموزش به افراد اوتیسمی ایجاد می‌شود را ذکر می‌کنیم:

  • تعداد کمی از افرادی که اوتیسم دارند نمی‌توانند به صورت روان و مداوم از گفتار استفاده کنند. در نتیجه آنها ممکن است بیشتر طول بکشد تا آنها یک جمله را به صورت صحیح بیان کننند، یک جواب مناسب به سوال بدهند یا عبارات با معنی را بیان کنند. به این ترتیب ممکن است نسبت به همسالان خود رشد زبانی کمتری داشته باشند.
  • اغلب کسانی که اوتیسم دارند در تشخیص کنایه‌ها و شوخ طبعی افراد از طریق حالت چهره مشکل دارند. برخی از آنها در مورد اصطلاحات و ضرب المثل‌ها نیز همین گونه‌اند. بنابراین در هنگام ارتباط با دیگران از این طریق پاسخ نامناسب می‌دهند؛ تا زمانی که فرد مقابل معنی اصطلاحات و زبان خود را به صورت واضح بیان کند.
  • افرادی که اوتیسم دارند اغلب با ریتم و حالت صدای متفاوتی نسبت به همسالان خود صحبت می‌کنند. بنابراین ممکن است کلماتی که به کار می‌برند کاملا درست باشد اما صدای آنها ممکن است خشک، بدون وزن و یا خیلی بلند و آرام به نظر برسد. در واقع یکی از مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم که به عنوان علامت نیز در نظر گرفته می‌شود همین مسئله است.
  • کپی کردن و تکرار مکالمات در کسانی که اوتیسم دارند غیر عادی نیست. در واقع این افراد ممکن است اصطلاحات و عباراتی که در مکالمات به کار می‌برند را از روی تلویزیون، فیلم‌ها یا حتی افراد دیگر تکرار کنند. این استراتژی به آنها اجاره می‌دهد سریع پاسخ مناسب بدهند. گاهی اوقات ممکن است عباراتی که از این طریق استفاده می‌کنند خجالت آور باشد و با مکالمات آنها متناسب نباشد. این مسئله در بزرگسالانی که اوتیسم دارند نیز دیده می‌شود.
  • در برخی موارد افرادی که اوتیسم دارند ممکن است جملات خود را بیش از همسالانشان تکرار کنند. مثلاً ممکن است سوال خود را بارها و بارها به همان صورت اول تکرار کنند تا به جواب قانع کننده برسند.
  • افرادی که اوتیسم دارند اغلب بیش از حد بر روی مسائلی که به آن علاقه دارند متمرکز‌ند. در نتیجه ممکن است تمام مکالمات را طوری پیش ببرند که به موضوع دلخواه خود برسند. شایسته ذکر است که آنها بسیار باهوش‌اند و در حیطه‌هایی که به آن علاقه دارند بسیار بهتر صحبت می‌کنند.
  • تمرین مهارت‌های اجتماعی می تواند مفید باشد اما گاهی ممکن است باعث سوء تفاهم در مورد زبان گفتار و زبان بدن شود. در واقع نحوه استفاده از این مهارت‌ها و زمان آنها بسیار مهم است وگاهی ممکن است مسئله ساز شود. برای مثال تشخیص اینکه دست دادن در کدام موقعیت‌ها درست است و استفاده از کدام جملات در مدرسه درست است، گاهی برای این کودکان سخت است.
  • برخی مهارت‌های اجتماعی اغلب در جلسات درمانی برجسته می‌شوند و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؛ این مهارت‌ها به مشکلات ارتباطی در اوتیسم در فرد بستگی دارد. مثلاً گاهی اوقات نحوه و زمان برقراری ارتباط چشمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین در مکالمات حداقل یک یا دوبار ارتباط چشمی ایده خوبی است.

سخن پایانی در مورد مشکلات ارتباطی در اوتیسم

تعداد کمی از کسانی که اوتیسم دارند استاد مکالمات هستند و تقریباً تمایز آنها با سایر افراد غیر ممکن است. اما همین افراد ممکن است مشکلات ارتباطی و اجتماعی دیگری داشته باشند که باید مورد بررسی قرار گیرد. در اغلب این افراد استفاده از ترکیب روش‌های درمانی، ویدیوهای آموزشی و چندین تمرین خاص  گفتاردرمانی راه‌حل کلیدی مسئله است و تمام اختلالات گفتاری و رفتاری را پوشش می‌دهد.

تمام آموزش‌ها و خدمات مربوط به اوتیسم را می‌توانید از طریق  بهترین  کلینیک گفتاردرمانی  کرج و گفتاردرمانی کرج  دریافت کنید. این کلینیک با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه اوتیسم به شما در بهبود مهارت‌های گفتاری کمک می‌کنند.

با تشکر از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.