همه مردم بر این عقیده هستند که گفتاردرمانی بر روی اختلالات ارتباطی و گفتاری مطالعه می‌کند و تنها این اختلالات را تشخیص داده و درمان می‌کند. به طوری که هر کسی می‌داند برای درمان لکنت زبان،‌ استفاده از صدا و بهبود گفتاری لازم است به کلینیک گفتاردرمانی مراجعه کنیم. اما از آنجایی که گفتاردرمان دانش و مطالعه بالایی در زمینه عضلات مربوط به دهان، زبان و گردن دارد، یک کلینیک گفتاردرمانی بهترین محل برای درمان اختلال بلع است.

درمان اختلال بلع با گفتاردرمانی یک راه‌حل  بسیار کاربردی است که شما را از مراجعه به مراکز مختلف و استفاده از روش‌های مختلفی که ممکن است ثابت نشده باشند، آسوده می‌کند. بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج یعنی کلینیک باقرزاده قادر است در این زمینه بیشترین کمک را به شما ارائه کند. برای آگاهی بیشتر در مورد مشکلات بلع و درمان آنها با گفتاردرمانی با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اختلال بلع در کودکان و نوزادان

 

منظور از مشکلات بلع چیست؟

اختلال بلع به عنوان یک شرایط پزشکی شناخته می‌شود که دشواری در بلع را نشان می‌دهد. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند ممکن است در جویدن، نوشیدن، مکیدن غذا یا کنترل بزاق دهانشان مشکل داشته باشند. قابل ذکر است که مثل تنفس، بلع نیز یک انعکاس مثل تنفس است که به صورت غیر ارادی انجام می‌شود. انسان‌ها حداقل روزانه 500 مرتبه عمل بلع را انجام می‌دهند؛ خود شما یکبار در دقیقه زمانی که بیدار هستید، سه بار در ساعت زمانی که خواب هستید و چندین بار زمانی که وعده غذایی را میل می‌کنید، از  بلع استفاده می‌کنید.

برای فردی که دچار اختلال بلع است، خوردن و نوشیدن می‌تواند ناراحت کننده، استرس زا و حتی خطرنانک باشد. اگر این اختلال به خوبی  کنترل نشود، دشواری‌ها ممکن است زندگی فرد را تهدید کنند و شرایط پزشکی نامناسبی به وجود بیاورند؛ عارضه‌هایی مثل سوء تغذیه، گرفتگی مری، به خطر افتادن سلامت سینه و کم آبی بدن در این حالت محتمل است. در این صورت درمان اختلال بلع یک امر ضورری برای فرد به حساب می‌آید.

برخی افرادی که اختلال بلع دارند ممکن است از عهده خوردن برخی نوشیدنی‌ها و غذاها بر نیایند. علائم اختلال بلع شامل سرفه، غر غره کردن نوشیدنی و دشواری در کنترل بزاق دهان است. این علائم می‌توانند نوشیدن در مقابل دوستان و خانواده را نیز دشوار کنند. حتی خجالت زدگی ناشی از این اختلال ممکن است باعث اضطراب، افسردگی و انزوای اجتماعی شود.

  • نکته: خبر خوب این است که راه‌هایی برای کاهش یا حتی حذف این مشکلات وجود دارد.درمان اختلال بلع زمانی در دسترس شما قرار می‌گیرند که با یک گفتاردرمان خوب صحبت کنید. بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج آماده ارائه خدمات در این زمینه و موارد مشابه می‌باشد.

 

درمان اختلال بلع با گفتاردرمانی

گفتاردرمان قادر است از امن بودن و لذتبخش بودن وعده‌های غذایی برای کودکان و بزرگسالانی که اختلال بلع دارند اطمینان پیدا کند. درمان اختلال بلع با گفتاردرمانی ممکن است تنها با رفع برخی علائم و یا به طور کُلی انجام شود.

از آنجایی که بخش‌های مختلفی از بدن روی خوردن و نوشیدن تاثیرگذارند، گفتاردرمان به عنوان یک بخش از تیم چندگانه  برای حمایت از افرادی که اختلال بلع دارند عمل می‌کند. این تیم چند نفره ممکن است شامل کار کردن با تمرین دهنده‌های عمومی، کاردرمان‌ها، فیزیوتراپ‌ها، پرستاران و متخصصان تغذیه باشد. هنگام کار کردن با کسی که اختلال بلع دارد، گفتاردرمان مداخلات خود را بر حسب نیازهای خاص فرد تنظیم می‌کند. این مداخلات شامل مواردی که در ادامه خواهیم گفت خواهند بود.

کلینیک گفتاردرمانی کرج بهترین مداخلات درمانی را برای درمان اختلال بلع به کار می‌برد. این کلینیک از پیشرفته‌ترین تجهیزات و جدیدترین متدها استفاده می‌کند تا مددجویان در سریع‌ترین زمان ممکن به نتایج مطلوب برسند.

بیشتر بخوانید: فلج مغزی

مراحل قبل از درمان مشکلات بلع با گفتاردرمانی

قبل از اینکه گفتاردرمان پیشنهادات خود را ارائه کند، ارزیابی‌های تشخیصی ارائه می‌کند محیط اطراف مددجو و چیزهایی که می‌خورد را بررسی می‌کند. این ارزیابی‌ها شامل:

  • فرد چگونه می‌نشیند و غذا و نوشیدنی مصرف می‌کند
  • فرد چگونه غذا و نوشیدنی را داخل دهان خود قرار می‌دهد (یا اینکه چگونه به فرد غذا داده می‌شود)
  • غلظت و بافت غذاها و نوشیدنی‌هایی که فرد مصرف می‌کند
  • محیطی که فرد در آن غذا مصرف می‌کند (به تنهایی و گوشه آشپزخانه غذا را مصرف می‌کنند یا اینکه به صورت اجتماعی غذا می‌خورند)

با انجام این ارزیابی‌ها گفتاردرمان قادر است تصویر واضح‌تر و جامع‌تری از اختلال را ببیند. این مسئله به گفتاردرمان کمک می‌کند روش درمان اختلال بلع و استراتژی‌های درمانی مورد نیاز را تشخیص بدهد. برای اطلاع از روش‌های تشخیصی بهتری کلینیک گفتاردرمانی کرج با ما در تماس باشید.

درمان اختلال بلع

استراتژی‌های مختلفی برای درمان اختلال بلع وجود دارد که گفتاردرمانی از آنها برای کمک به مددجویان استفاده می‌کند. یک استراتژی متداول این است که بافت غذاها را اصلاح می‌کنند (مثل تکه تکه کردن، رنده کردن و پوره کردن) و انواع غلظت‌های نوشیدنی‌ها را تهیه می‌کنند تا احتمال گرفتگی نای و مسیر هوایی مری کاهش یابد. با اینکار بهترین بافت غذایی را پیدا می‌کنند.

غذاها و نوشیدنی‌هایی می‌توانند از نظر بافت و غلظت بسیار متنوع باشند. گفتاردرمان‌ها از تخصص خود برای تشخیص بافت‌ها و غلظت‌هایی که اغلب برای همه مناسب‌اند استفاده می‌کنند. سایر استراتژی‌ها شامل رشد حرکات دهان مثل بسته شدن لب‌ها و حرکات زبان است که با تمرین بهبود می‌یابند. استراتژی‌های جبرانی نیز مثل جرعه جرعه نوشیدن و استفاده از پستانک‌هایی که جریان کمتری دارند، در درمان اختلال بلع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کُلی گفتاردرمانی شامل برخی مداخلات و استراتژی‌های ترکیبی است که دستورالعمل آنها از قبل وجود دارد. اما انتخاب این استراتژی‌های به گفتاردرمان و تخصص او بستگی دارد. کلینیک گفتاردرمانی کرج بهترین خدمات را برای کنترل و بهبود اختلالات بلع در نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اختلال تلفظ

آموزش مددجویان و خانواده آنها

برای درمان اختلال بلع لازم است علاوه بر مددجو، والدین و خانواده او نیز آموزش ببینند. بنابراین آموزش تمام افراد درگیر برای ایجاد یک وعده غذایی امن و بدون اضطراب برای مددجو لازم است.

گفتاردرمان اطلاعات ضروری برای حمایت از مددجو را با خانواده و خود او در میان خواهد گذاشت. مواردی مثل اینکه فرد باید چه غذاهایی را و چگونه مصرف کند از این حیث اطلاعات هستند. این اطلاعات در مورد بافت و غلظت غذاها، زمان غذا دادن و  … هستند که برای هر مددجو متفاوت‌اند.

شما عزیزان می‌توانید برای دریافت بهترین خدمات درمان اختلال بلع با گفتاردرمانی، با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده به عنوان بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج تماس برقرار نمایید. همچنین این کلینیک خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل را نیز برای مددجویان در نظر گرفته که مزایای بی‌شماری برای مددجو و خانواده او دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.