تاثیر محیط بر رشد مغزی نوزادان نارس

مغز نوزاد نارس در مقابل نوزاد ترم چگونه است ؟

با توجه به شیوع بالای تولد نوزادان نارس در سال های اخیر و کاهش مرگ و میر آنها مشکلات عصب تکاملی دائمی در این نوزادان آسیب‌پذیر یک مسئله جدی است. بنابراین لازم است تا یک مانیتورینگ  اختلالات عصب تکاملی در خصوص روند رشد نوزاد به صورت مداوم قبل از دو سالگی انجام گیرد.

روند میلینه شدن سیستم عصبی که در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می‌افتد در نوزادن نارس؛نابالغ است. همچنین عدم تکامل قشر مغزی و سیستم عصبی خودکار و عملکرد آن در نوزادان نارس دیده می شود. آسیب ماده سفید مغزی که مسیول ارتباطات مغزی نیز هست گزارش شده است.همه این عوامل موجب بروز علایم اختلال عصب تکاملی میشود.

تفاوت محیط داخل رحم با محیط بیرون چگونه است؟

رحم از توالی نرمال رشد جنین حفاظت می‌کند
۱.گرما: آیا محیط بیرون از نظر میزان دما به اندازه رحم مادر گرم است؟ آیا محیط بیرون دمای مداوم و گرمای شکم مادر را دارد
۲.وستیبولار: آیا محیط بیرون می تواند وضعیت شناور و معلق ی مانند رحم مادر به کودک بدهد. قطعاً تحریکات وستیبولار ناشی از حرکت جنین در مایع آمنیوتیک در محیط بیرون وجود ندارد
۳. لمس:ایا محیط آنقدر کوچک است که نوزاد وضعیت فلکشن جنینی به خود بگیرد ؟آیا نوزاد مانند محیط داخل رحم در تماس مداوم با شکم مادر و دسترسی غیر محدود به مادر هست ؟
۴.شنوایی آیا میتواند ساختاری چند لایه باشد تا صداهای مزاحم را مهار و در ساختار ناکامل گوش آسیبی نزند؟

آیا تحریک سیستم شنیداری از طریق دریافت ورودی های شنیداری صدای مادر و یا جریان خون برای جنین فراهم می شود. در محیط داخل رحم صدا های بیرونی از طریق مایع آمنیوتیک خاموش می شوند اما در محیط بیرونی  این شرایط وجود ندارد. .محرکات نامناسب شنیداری زمینه ی بروز اختلالات عصب تکاملی است.
۵.دیداری: که آیا محیط آنقدر تاریک است تا نوری به چشمان حساس نوزاد نتابد. کودک آیا در محیطی قرار دارد که در معرض کاهش مواجهه با نور باشد
۶. محافظت از سیکل خواب نوزاد رحم با فراهم کردن تحریکات لمسی مناسب دیداری شنیداری وستی بولار و گرما و دمای مناسب از خواب نوزاد محافظت می کند.

تاثیر محیط بر رشد مغز نوزاد نارس

شرایط جنین نارس بعد از تولد بعد از تولد نیازهای نوزاد به صورت ناگهانی تغییر می کند. مغز نوزاد نابالغ برای تعدیل و سازماندهی محیط بیرونی به اندازه کافی رشد نکرده است. در واقع ورودی های حسی منفی جایگزین ورودی حسی مثبت می شود.این محرکات منفی موجب بروز اختلالات عصب تکاملی میشود

محرکات تحریک کننده طولانی مانند تنفس ،حرکت نوزاد بر خلاف جاذبه ، فعال کردن سیستم گوارشی نابالغ ،قطع خواب، تطابق با نور و صدا ،تنظیم ضربان قلب و تطابق با حرکات دردناک استرس نوزاد را تشدید می‌کند . رفته‌رفته موجب تغییر ساختار نرمال مغز و اختلال در پردازش حسی هایپوکسی و سایر علائم فیزیولوژیک می‌شود.

در واقع سیستم عصبی نابالغ در نوزاد نارس در کنار سایر فاکتورهای محیطی که باعث تغییر ساختار نرمال در رشد می شوند موجب اختلالات عصب تکاملی جدی در نوزادان نارس می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.