اوتیسم ، مشکلات گفتاری و ارتباطی

اغلب افراد مبتلا به اوتیسم (اگرچه این به معنی همه آنها نیست) می‌توانند صحبت کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. در بیشتر مواقع افراد مبتلا به اوتیسم با توجه به شرایط عصبی و مغزی خود متفاوت صحبت می‌کنند. برخی از آنها به طور فعالانه صحبت می‌کنند و از مهارت‌های گفتاری استفاده می‌کنند؛ در حالی که برخی از زبان بدن خود و سایر ابزارهای اجتماعی و ارتباطی استفاده می‌کنند. بنابراین ممکن است افرادی که اوتیسم دارند شرایط یکسانی نداشته باشند و همچنین با مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم درگیر باشند.

اگر مایلید بیشتر در مورد مشکلات گفتاری مرتبط با اوتیسم آشنا شوید و راه‌حل‌های آن را بدانید، با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده همراه باشید. کلینیک فاطمه  باقرزاده بهترین کلینیک گفتاردرمانی در کرج است که با روش‌های نوین خود انواعی از راه‌حل‌های پیشرفته و جدید را در اختیار افرادی که دچار اختلالات گفتاری مثل اختلال تلفظ، لکنت زبان و … هستند می‌گذارد. با ما همراه باشید.

تاخیر گفتار پراگماتیک چیست؟

موسسه گفتاری- زبانی و شنوایی آمریکا گفتار پراگماتیک را با دو بخش تعریف می‌کند:

  1. استفاده از زبان با چند هدف مختلف:
  • احوال پرسی (به خصوص سلام کردن و خداحافظی)
  • بیان کردن نیاز (مثل جمله من یک بیسکوئیت نیاز دارم)
  • اطلاع دادن (مثل جمله من می‌خواهم یک بیسکوئیت بخورم)
  • درخواست کردن (مثل جمله لطفاً یک بیسکوئیت به من بده)
  • وعده دادن (من یک بیسکوئیت به تو خواهم داد)

بیشتر بخوانید: تاخیر گفتار

تغییرات زبانی به نیازهای شنونده بستگی دارد و فرد بر حسب موقعیت این تغییرات را ایجاد می‌کند؛ برای مثال:

  • تغییرات زبانی در هنگام صحبت کردن با کودک و بزرگسال
  • دادن یک پس زمینه اطلاعاتی به یک شنونده ناآشنا
  • متفاوت صحبت کردن در یک زمین بازی نسبت به یک کلاس
  1. دنبال کردن قواعد خاصی برای مکالمات و روایت موضوعات مثل:
  • نوبت گرفتن در هنگام مکالمه
  • بیان موضوعات مختلف برای شروع مکالمه
  • باقی ماندن بر روی یک موضوع خاص
  • چگونگی استفاده از سیگنال‌های کلامی و غیرکلامی
  • چگونگی استفاده از اصطلاحات و برقراری ارتباط چشمی

البته قوانین  گفتاری و ارتباطی در یک جامعه نسبت به جامعه دیگر می‌تواند متفاوت باشد و این مسئله در کشورهای مختلف و حتی شهرهای مختلف نیز صادق است. بنابراین نمی‌توان قوانین ثابتی را برای گفتار و کلام افراد در نظر گرفت. اما توانایی بیان و تکلم افراد از قوانین مختلف استفاده می‌کند (و تغییرات مناسبی در شرایط مختلف اجتماعی ایجاد می‌‌کند)؛ این مسئله کلید اصلی تکلم و ارتباط  پراگماتیک است. قوانین اجتماعی هستند که گفتار و حتی رفتار ما را تعیین می‌کنند. بنابراین مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم بر حسب قوانین اجتماعی تعیین می‌شود. لطفا‍ تا انتها با بهترین کلینیک کاردرمانی  و گفتاردرمانی کرج همراه باشید.

بیشتر بخوانید: دیر حرف زدن کودک

مشکلات گفتاری و ارتباطی اوتیسم چگونه بر گفتار پراگماتیک  تاثیر می‌گذارد؟

برای افرادی که اوتیسم دارند، گفتار پراگماتیک همیشه یکی از چالش‌هایی است که در سطوح مختلف با آن درگیر می‌شوند. مشخصا یک فرد بی کلام با چالش‌های متفاوتی نسبت به یک فرد کلامی مواجه می‌شود اما هر دو  به تشخیص حالت صورت و زبان بدن نیاز دارند. معمولاً در فرایندهای گفتاردرمانی سعی می‌شود با افرادی که مشکلات گفتاری و ارتباطی اوتیسم دارند به گونه‌ای برخورد شود که زبان بدن و ارتباط بدون کلام خود را تقویت کنند. اگرچه الگوهای گفتاری اوتیسم ممکن است در فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت باشد، اما تک تک افرادی که اوتیسم دارند ممکن است شرایط زیر را داشته باشند:

  • بلندتر یا آرام‌تر از حدی که با توجه به فرهنگ لازم است صحبت کنند.
  • با لحنی متفاوت نسبت به حالت معمولی صحبت کنند یا اینکه لحن خود را بی‌جا تغییر دهند.
  • قطعه‌ها و تکه کلام‌هایی که در تلویزیون، ویدئوها یا فیلم‌ها می‌بینند را به صورت مکرر تکرار کنند.
  • در مورد یک موضوع کاملا غیر مرتبط با موضوع بحث صحبت کنند.
  • بر موضوعاتی که به آن علاقه دارند مسلط هستند و مایل‌اند بیشتر در این موضوعات بحث کنند.
  • یک چیز را بارها تکرار کنند ( بر یک مسئله چندین بار تاکید می‌کنند و حتی ممکن است از عبارات و کلمات یکسانی استفاده کنند. مثلا ممکن است در جواب هر حرفی بگویند «این خیلی خوب است»).
  • در مورد موضوعاتی که افراد به آن حساس‌اند یا آن را بد می‌دانند به صورت مداوم سوال بپرسند و اطلاعات بخواهند. مثلا ممکن است بگویند «آیا واقعاً در مورد طلاق اخیر خود ناراحت هستی؟» یا «دیروز به پزشک مراجعه کردم و او به من گفت که باید آزمایش نمونه ادرار بدهم.»
  • وارد بحث‌هایی شوند که به آنها مربوط نیست و به آن دعوت نشده‌اند یا بحث‌هایی را که هنوز تمام نشده‌اند تمام کنند.
  • تشخیص جوک‌ها، اصطلاحات، کنایه‌ها، سخنان طعنه آمیز و لحجه دیگران برای او سخت است. بنابراین وقتی با آنها صحبت می‌کنید دائما باید حرف‌های قبلی خود را برای او توضیح دهید.
  • از شما سوال می‌کنند تا ایده‌های خود را بیان کنند (مثلا می‌پرسند تلسکوپ‌ها را دوست داری؟ من خیلی به تلسکوپ علاقه دارد. تا به حال سه تلسکوپ داشته‌ام که یکی از آنها مدل سلسترون است.).
  • از کلمات و گویشی استفاده می‌کنند که در آن شرایط ممکن است بی‌ادبانه به نظر برسد (مثلا زیادی رسمی باشد، زیادی غیر رسمی باشد، در یک شرایط جدی سعی بر شوخ طبعی داشته باشد یا در یک موقعیت مسخره سعی کند جدی به نظر برسد.
  • حقیقیت را بدون ترس از عواقب آن و بدون اینکه ممکن است فرد ناراحت شود بیان می‌کنند (مثلا ممکن است بگویند بله این لباس تو را بسیار چاق‌تر کرده است). در واقع افرادی که با مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم مواجه‌اند خیلی رک‌تر از سایر افراد هستند.
  • در شروع یا ادامه مکالمات روزمره و کوتاه مشکل دارند. در شرایطی که چنین مکالماتی پیش می‌آید هیچ پاسخی نمی‌دهند و در شرایط آشنایی با دیگران قرار نمی‌گیرند. (مثل صحبت در مورد آب و هوا)

چگونه گفتاردرمانی می‌تواند به مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم کمک کند؟

گفتاردرمانی و کاردرمانی هردو می‌توانند با کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم کار کنند  تا بر مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم غلبه کنند. خانواده و دوستان می‌توانند با آموزش فعال، الگوسازی و بازی‌های نقش محور به این افراد کمک کنند. استفاده از الگوهای کلامی و زبانی درست توسط اطرافیان بسیار مهم است. برخلاف برخی از روش‌های درمانی، گفتاردرمانی با آموزش مهارت‌های اجتماعی و کلامی می‌تواند تغییرات مثبتی در کودکان و بزرگسالان ایجاد کنند.

بهبود مشکلات گفتاری و ارتباطی در اوتیسم می‌تواند تفاوت‌های مثبتی در پاسخ دیگران به اختلال طیف اوتیسم ایجاد کند. تاخیر گفتار ممکن است مشکلاتی را برای افراد مبتلا به اوتیسم ایجاد کند اما بهبود این اختلال می‌تواند اغلب این مشکلات را حل کند. بسیار مهم است که به  افراد مبتلا به اوتیسم آموزش داده شود که در چه موقعیتی از چه نوع گفتاری استفاده کنند. در تکنیک‌های گفتاردرمانی سعی متخصص بر این است که طبق قواعد اجتماعی، مهارت‌های کلامی آموزش داده شود و تاخیر گفتاری حل شود.

زمانی که یک کودک به چشم‌های یک بزرگسال نگاه می‌کند و دستش را تکان می‌دهد و می‌گوید «از ملاقات با شما خوشحال شدم»، ممکن است رفتار او برای شما عجیب به نظر برسد؛ درست است که این کار مودبانه است اما برای یک شریک تجاری مناسب‌تر است تا یک کودک! بنابراین رفتار درست بر اساس هنجارهای اجتماعی و ارتباط کلامی موثر بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: مشکلات حسی اوتیسم

سخن آخر

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج است که با خدمات و تجهیزات پیشرفته خود بهترین نتیجه را برای درمان مددجویان به ارمغان می‌آورد. همچنین این کلینیک با ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل کرج، تا حد ممکن از رنج مددجویان می‌کاهد. توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره رایگان و نوبت، با شماره تماس کلینیک باقرزاده تماس بگیرید. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.