تاخیر گفتار نشانه اوتیسم است؟

می‌توان گفت که تقریباً به هر کسی به عنوان اختلال طیف اوتیسم تشخیص داده می‌شود، گفتاردرمانی در اوتیسم را توصیه می‌کنند. این کار کاملا درست است چرا که بسیاری از کودکان اوتیسم از لحاظ گفتاری محدوداند یا اینکه اختلال گفتاری دارند. بنابراین این افراد برای اینکه بتوانند کلمات و جملات درست را بیان کنند به گفتاردرمانی احتیاج دارند.

البته گاهی ممکن است کسانی که اوتیسم با عملکرد بالا دارند و از نظر گفتاری سطح خوبی دارند نیز به گفتاردرمانی احتیاج داشته باشند. این مسئله به این دلیل است که اگرچه آنها می‌توانند به خوبی جملات و کلمات را تکرار کنند، اما از نظر فهم و درک گفتار  دیگران و همچنین رعایت قواعد اساسی زبانی مشکل دارند؛ بنابراین از روش‌های گفتاردرمانی برای بهبود و ارتقای مهارت‌های کلامی خود استفاده می‌کنند.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده، به عنوان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج سابقه طولانی در استفاده از تکنیک‌های گفتاردرمانی در اوتیسم دارد. شما عزیزان می‌توانید برای تشخیص یا درمان اوتیسم و به کنترل در آوردن این عارضه در کودکان یا بزرگسالان، با شماره تماس کلینیک گفتاردرمانی باقرزاده تماس بگیرید. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اوتیسم در بزرگسالان

گفتاردرمانی چیست؟

گفتاردرمانی شامل درمان اختلالات گفتاری و ارتباطی افراد است؛ این بدان معنی است که این علم در زمینه‌های مختلف و حیطه وسیعی فعالیت می‌کند. گفتاردرمانی می‌تواند به کودکانی که لکنت زبان دارند یا به درستی از لب‌های خود برای بیان درست کلمات استفاده نمی‌کنند کمک کند؛ اما کاربرد گفتاردرمانی منحصر به این کارها نمی‌شود و این علم می‌تواند به کودکانی که مشکلات رشدی دارند و نمی‌توانند از کلام به درستی استفاده کنند یا به درستی آن را بفهمند نیز کمک کند. علاوه بر این خدمات گفتاردرمانی تنها منحصر به کودکان نمی‌شود و گفتاردرمانی به بزرگسالانی که اختلالات گفتاری دارند نیز توصیه می‌شود.

یک متخصص گفتاردرمانی (که گاهی با اسم درمانگر نیز شناخته می‌شود) کسی است که در زمینه برقراری ارتباطات انسانی تخصص دارد و ممکن است در محل‌های مختلفی خدمت کند. گفتاردرمان ممکن است در مطب شخصی، کلینیک، مدرسه، موسسه درمانی و بسیاری از مکان‌های دیگر خدمات خود را ارائه کند. همچنین گفتاردرمان ممکن است به صورت تیمی کار کند و خدمات آموزشی را نیز بر عهده بگیرد.

این افراد ابزارهای بسیار متنوع و اغلب پیشرفته‌ای را برای مداخلات درمانی خود به کار می‌برند که شامل اسباب‌بازی‌ها یا ابزارهای بازی‌مانندی باشند که برای تست و ارزیابی و یا تمرین و درمان مورد استفاده قرار بگیرند. به هر حال اختلالات گفتاری زیادی وجود دارد که برای هر کدام از آنها باید ابزار و روشی درمانی موجود باشد. در ادامه به کاربردهای گفتاردرمانی در اوتیسم اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اختلال تلفظ

کاربرد گفتاردرمانی در اوتیسم

گفتاردرمانی می‌تواند در اغلب افرادی که اختلال اوتیسم دارند نقش درمانی و تشخیصی داشته باشد. برای مثال گفتاردرمانی در اوتیسم به کودک اوتیسمی کمک می‌کند بهتر با دیگران ارتباط برقرار کند و کار‌هایش را خودش کنترل کند. بسته به اینکه خدمات گفتاردرمانی در چه جایی ارائه می‌شود (دفتر، منزل یا مدرسه) گفتاردرمان کودک شما ممکن است به صورت گروهی یا تکی با وی کار کند. همچنین بسته به اینکه سطح اوتیسم کودک چقدر است و عملکرد او چگونه است، گفتاردرمان ممکن است بر روی یک یا چند مورد از مهارت‌های زیر تمرکز کند:

  • ارتباطات غیر کلامی- این ممکن است شامل آموزش ارتباطات پوسچر و زبان بدن مثل اشاره کردن و تمرین با استفاده از اشتراک گذاری عکس‌های سیستم ارتباطی، استفاده از دستگاه‌های سخنگویی الکترونیکی و یا سایر ابزارهای ارتباطات غیر کلامی باشد.
  • زبان بدن- شما چگونه می‌توانید یک فرد شوخی می‌کند یا جدی صحبت می‌کند؟ چه زمانی برای ملحق شدن به یک مکالمه مناسب است یا اینکه چه زمانی مکالمه خصوصی است؟ گفتاردرمان می‌تواند به کودکان کمک کند چگونه سیگنال‌ها و علامت‌های غیر کلامی را بفهمند و از روی حرکات بدن یک فرد منظور او را تشخیص دهند. همچنین ممکن است در برخی موارد با استفاده از گفتاردرمانی در اوتیسم به کودک کمک کنند بیشتر از زبان خود برای برقراری ارتباط استفاده کند.
  • سوال پرسیدن و پاسخ دادن- کودکانی که اوتیسم دارند ممکن است هنوز مهارت پرسیدن سوال یا پاسخ دادن به سوالات دیگران را نداشته باشند و یا اینکه در اینکار به کمک احتیاج داشته باشند. گفتاردرمانی در این حالت به کودک شما کمک می‌کند یک سوال را از سایر جملات تشخیص دهد و جواب‌های مناسبی به آن بدهد. او همچنین می‌تواند به کودک کمک کند ساختار یک سوال را تشکیل بدهد و جواب‌هایی که دیگران به سوال می‌دهند را بفهمد.
  • گفتار بحث کننده- بسیار مهم است که کودک بفهمد چگونه و در چه زمانی بگوید «صبح بخیر». اما دانستن اینکه به چه کسی و با چه لحنی این جمله را بگوید نیز مهم است. تمرین‌های گفتار بحث کننده می‌تواند به کودک شما در فهم و بیان اصطلاحات کمک کند. گاهی اوقات فهمیدن منظور دیگران برای کسانی که اوتیسم دارند سخت است و گفتاردرمانی به این مسئله کمک می‌کند.
  • لحن و تلفظ- گفتاردرمانی در اوتیسم می‌تواند به لحن و تلفظ کودکان که مربوط به آواهای گفتاری است کمک می‌کند. در واقع اگر دقت کرده باشید، کم و زیاد کردن صدا و استفاده از حروف به صورت‌های مختلف می‌تواند بر مکالمات تاثیر بگذارد. بسیاری از افرادی که اوتیسم دارند، یک لحن یکنواخت دارند که باعث می‌شود افراد دیگر احساسات یا منظور آنها را به درستی درک نکنند. بنابراین گفتاردرمانی با استفاده از روش‌های خاص خود به لحن کودکان اوتیسم و در صورت لزوم مهارت‌های غیر کلامی که به بیان احساسات کمک می‌کنند.
  • قواعد زبانی- برخی از کودکانی که اوتیسم دارند، ممکن است زمانی که به مدرسه می‌روند یا در منزل نتوانند به خوبی از قواعد زبانی استفاده کنند و بیان منظورشان به این صورت سخت باشد. برای مثال ممکن است خودشان را با ضمیر سوم صدا بزنند (مثلا بگویند امیر آبمیوه می‌خواهد) یا اینکه از زمان‌های نادرست استفاده کنند. گفتاردرمانی در اغلب موارد با این کودکان کار می‌کند تا از گرامر و قواعد زبانی درست استفاده کنند. باید گفت که در چنین مواردی شنیدن جملات با قواعد درست از سوی دیگران بسیار مهم است.
  • مهارت‌های مکالمه- دانستن اینکه چگونه به صورت صحیح یک جلمه را بسازیم، برای جلو بردن یک مکالمه کافی نیست. گفتاردرمان ممکن است بر روی مکالمات فرد تمرکز کند و گاهی اوقات حتی توجه جلب کردن را به کودک بیاموزد. مزیت گفتاردرمانی در اوتیسم در بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج نسبت به برخی از روش‌های دیگر این است که به صورت همه جانبه در چنین مواردی عمل می‌کند.
  • مهارت‌های مفهومی- علاوه بر اینکه بیان درست مهم است، فرد باید بتواند منظور دیگران را از کلامشان به خوبی بفهمد. اغلب افرادی که اوتیسم دارند در هنگام استفاده از کلماتی که مفهوم کلی دارند (مثل استقلال، عدالت، کمی، به مقدار کافی و …) مشکل دارند. گفتاردرمانی در اوتیسم می‌تواند به کودک در ایجاد مهارت‌های مفهومی درست کمک کند.
  • مهارت‌های اجتماعی- گفتاردرمانی نیز می‌تواند در کنار روش‌های دیگری مثل کاردرمانی، بازی درمانی، مشاوره درمانی، هنردرمانی و … به کودکان در ایجاد مهارت‌های اجتماعی کمک کند. این مهارت‌ها که شامل مهارت‌های پرسش و پاسخ، حفظ فاصله مناسب از فردی که با او مکالمه می‌کنند، رعایت هنجارهای اجتماعی و … است.

خیلی مهم است که بدانیم در حالی که گفتار درمانی در اوتیسم ممکن است برای کودک اوتیسمی ضروری باشد، می‌تواند برای بزرگسالانی نیز که اختلال طیف اوتیسم دارند ضروری یا حداقل مفید باشد. البته گفتاردرمانی در کودکان اغلب بر روی موارد اساسی تمرکز می‌کند اما در بزرگسالان بر روی بخش‌های جزئی ارتباطات و انواع مهارت‌های اجتماعی متمرکز می‌شود.

چگونه یک گفتاردرمان مناسب پیدا کنیم؟

از آنجایی که گفتاردرمانی یک علم تخصصی است همچنین ممکن است به مقدار طولانی به بینجامد   توصیه می‌شود در صورت لزوم از بهترین گفتاردرمانی مشورت بگیرید استفاده کنید و سعی کنید از تحارب دیگران استفاده کنید.

همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که گفتاردرمان باید به خوبی با کودک شما هماهنگ باشد و کودک مایل به همراهی با درمانگر باشد؛ در این صورت است که گفتاردرمانی در اوتیسم می‌تواند نیازهای کودک شما را برطرف کند.

قبل از اینکه به صورت کامل گفتاردرمان خود را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌شود با او ملاقات کنید و یک جلسه مشاوره را بگذرانید و زمانی که با کودک شما کار می‌کند به کارهای او توجه کنید. همچنین از او بخواهید از تجربیات سایر والدین و نکاتی که باید والدین رعایت کنند، مواردی را ذکر کند.

گاهی اوقات ممکن است درمانگر بهتر بتواند بر روی مهارت‌های غیر کلامی کار کند و برخی اوقات ممکن است با آموزش مهارت‌های کلامی راحت‌تر باشد. به هر صورت شما باید در جلسات اولیه آشنایی مناسبی با درمانگر ایجاد کنید و ویژگی‌های بارز او را بشناسید.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده معتبرترین کلینیک گفتاردرمانی کرج است که این مسئله را رضایت مددجویان قبلی تایید می‌کند. این کلینیک با ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل کرج شرایط را برای شما آسان‌تر نیز می‌کند. توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره تلفنی با شماره تماس کلینیک باقرزاده تماس بگیرید و یک جلسه مشاوره را بگذارنید تا متوجه کیفیت کار این کلینیک شوید. از توجه شما سپاسگزاریم.

1 دیدگاه برای “گفتاردرمانی در اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.