مشکلات گفتاری

اکثر افراد اوتیستیک توانایی صحبت کردن را دارند اما اغلب اوقات، متفاوت از همسالان خود صحبت می کنند. برخی از تفاوت‌ها مربوط به تولید کلمات، مشکلات گفتاری استفاده از زبان گفتاری است، در حالی که برخی دیگر به چالش‌های غیرکلامی «زبان بدن» و سایر نشانه‌ها و انتظارات اجتماعی و فرهنگی مربوط می‌شوند.

تاخیر گفتار عملی چیست؟

انجمن شنوایی گفتار و زبان آمریکا (ASHA) گفتار عملگرایانه را در سه جزء توصیف می کند:

استفاده از زبان  برای اهداف مختلف، مانند:

  • احوالپرسی (مثلاً سلام، خداحافظ)
  • اطلاع رسانی (به عنوان مثال، من قصد دارم یک بیسکوییت دریافت کنم)
  • خواستار (مثلاً یک بیسکوییت به من بدهید)
  • قول دادن (به عنوان مثال، من می خواهم برای شما یک بیسکوییت بیاورم)
  • درخواست (به عنوان مثال، من یک بیسکوییت می خواهم، لطفا)

تغییر زبان  بر اساس نیاز شنونده یا موقعیت، مانند:

  • صحبت کردن با یک نوزاد متفاوت از بزرگسالان
  • دادن اطلاعات پس زمینه به شنونده ناآشنا
  • صحبت کردن در کلاس درس متفاوت از زمین بازی است

رعایت قوانین  مکالمه و داستان سرایی، مانند:

  • نوبت گرفتن در مکالمه
  • معرفی موضوعات گفتگو
  • ماندن در موضوع
  • نحوه استفاده از سیگنال های کلامی و غیرکلامی
  • نحوه استفاده از حالات چهره و تماس چشمی

البته در مشکلات گفتاری، قواعد گفتار و ارتباط از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است و ممکن است از ملتی به ملت دیگر کاملا متفاوت باشد. اما توانایی مشاهده، درک و استفاده از این قوانین (و ایجاد تغییرات مناسب در محیط‌های مختلف اجتماعی) کلید گفتار و ارتباطات عمل‌گرایانه است.

بیشتر بخوانید: حرف زدن کودکان از چه سنی شروع می شود؟

در کلینیک باقرزاده بهترین مرکز درمان اوتیسم کرج، برای کودکان با اوتیسم برنامه‌های درمانی تنظیم می‌شود که شامل مهارت‌های ارتباطی، توانمندی‌های اجتماعی و مهارت‌های گفتاری می‌شود. این برنامه‌ها بر اساس نیازهای ویژه هر کودک تنظیم می‌شوند و توسط تیم چند تخصصی از روانشناسان، مشاوره‌دهندگان و متخصصین در این حوزه ارائه می‌شود.

همچنین در کلینیک باقرزاده، والدین نیز در فرایند درمان کودکان خود مشارکت داشته و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند تا بتوانند در خانه و در محیط‌های مختلف به کودکان خود کمک کنند که مهارت‌های یادگرفته را تثبیت کنند.

چگونه اوتیسم بر گفتار عملگرایانه تأثیر می گذارد

برای افراد اوتیستیک، گفتار عمل‌گرایانه تقریباً همیشه در سطح یک چالش است. بدیهی است که یک فرد غیرکلامی با چالش‌های بسیار متفاوت مشکلات گفتاری نسبت به یک فرد بسیار کلامی دست و پنجه نرم می‌کند، اما هر دو احتمالاً برای درک حالات چهره، نشانه‌های غیرکلامی، نوبت دادن و غیره به کمک نیاز دارند.

الگوهای گفتاری اوتیستیک از فردی به فرد دیگر متفاوت است،اما افراد اوتیستیک ممکن است:

  1. بلندتر یا ساکت تر از آنچه که از نظر فرهنگی انتظار می رود، باشند
  2. با صدای صاف تر صحبت کنند یا از لحنی متفاوت از حد معمول استفاده کنند
  3. تکه های کامل فیلمنامه را از برنامه های تلویزیونی، ویدیوها یا فیلم ها تکرار کنند
  4. در مورد چیزی که به نظر می رسد موضوعی خارج از موضوع است صحبت کنند
  5. با صحبت در مورد موضوعی که فقط برای خودشان جالب است، بر مکالمه مسلط شوند
  6. همان چیزها را بارها و بارها بگویند (آنها یا به معنای واقعی کلمه حقایق یکسانی را بارها و بارها بیان می کنند یا از عبارات یکسانی بارها و بارها استفاده می کنند؛ مثلاً در پاسخ به هر جمله ای می گویند “عالی است”.)
  7. درباره موضوعاتی که معمولاً تابو یا حساس تلقی می شوند، سؤال بپرسند یا اطلاعات داوطلبانه داشته باشند (مثلاً ” آیا واقعاً از طلاق خود ناراحت هستید؟” یا “من دیروز به دکتر رفتم و مجبور شدم نمونه ادرار بدهم.”)
  8. زمانی که دعوت به مکالمه نشده اند، وارد مکالمات شوند و یا قبل از اینکه بحث پایان یافته باشد، مکالمات را ترک کنند
  9. در تشخیص طعنه، جوک، اصطلاحات و عباراتی مانند «دیگ به دیگ میگه روت سیاه» مشکل داشته باشند، مگر اینکه توضیح داده شود.
  10. از زبانی استفاده کنند که برای موقعیت نامناسب به نظر می رسد (بیش از حد رسمی، خیلی غیر رسمی، تلاش برای خنده دار بودن در یک موقعیت جدی یا تلاش برای جدی بودن در یک موقعیت احمقانه)
  11. سوالاتی را به سادگی بپرسند تا ایده ها یا نظرات خود را بیان کنند (به عنوان مثال “آیا شما تلسکوپ را دوست دارید؟ من تلسکوپ را دوست دارم؛ من سه تا از آنها دارم. یکی از آنها سلسترون است و …”)
  12. حقیقت را بگویند، بدون آگاهی از اینکه آیا حقیقت گویی نتیجه منفی خواهد داشت (“بله، آن لباس شما را چاق می کند”)
  13. مشکل داشتن در بحث یا از شرکت در صحبت های کوچک که معمولاً تعاملات بین آشنایان یا موقعیت های پرتنش را هموار می کند (مثلاً صحبت درباره آب و هوا)

کلینیک باقرزاده بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج است که از روش‌های نوین و به‌روز برای ارائه خدمات درمانی استفاده می‌کند و با به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن و ابزارهای تشخیصی موثر، بهبود در مهارت‌های ارتباطی و گفتاری کودکان با اوتیسم را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: 3 نکته کلیدی برای زود حرف زدن کودک

چگونه درمانگران می توانند با گفتار عملی به آنها کمک کنند

هم گفتاردرمانگرها و هم درمانگران مهارت های اجتماعی می توانند برای غلبه بر تأخیر گفتار عمل کنند. خانواده و دوستان نیز می توانند با آموزش فعال، الگوبرداری و ایفای نقش الگوهای گفتاری مناسب و استفاده از زبان به آنها کمک کنند. برخلاف برخی درمان‌ها، گفتار درمانی و مهارت‌های اجتماعی می‌تواند تفاوت قابل توجهی برای کودکان و بزرگسالان اوتیستیک ایجاد کند.

بهبود مهارت‌های گفتاری عمل‌گرایانه می‌تواند تفاوت مثبت زیادی در واکنش دیگران به افراد اوتیستیک ایجاد کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که می‌توان با کودکان اوتیستیک تمرین کرد به ویژه تا جایی که استفاده از زبان آنها از نظر فنی صحیح اما از نظر اجتماعی خاموش باشد. عجیب اما واقعی است، یک کودک اوتیسمی که با یک بزرگسال دست می دهد، به چشمان او نگاه می کند و می گوید: “از ملاقات با شما لذت می برم” نه مانند یک کودک، بلکه مانند یک همسال رفتار می کند!

نتیجه گیری

کلینیک باقرزاده به عنوان یک مرکز مجهز و بزرگ در زمینه تشخیص اوتیسم در کرج به والدین و کودکانی که مشکلات گفتاری و ارتباطی دارند، کمک می‌کند. این کلینیک در رفع مشکلات ارتباطی و گفتاری کودکان اوتیسم تخصص دارد. ما به کودکان با اختلال اوتیسم آموزش احساسات و مهارت‌های ارتباطی اجتماعی را می‌دهیم.

مشکلات رفتاری کودکان اوتیسم نیز در این کلینیک مورد توجه قرار می‌گیرد. تیم متخصصان و روانشناسان این کلینیک مشاوره و درمان مناسبی برای کودکان اوتیسم ارائه می‌دهند.

کلینیک باقرزاده به عنوان یک منبع معتبر و تخصصی در حوزه تشخیص و درمان اوتیسم در کرج شناخته شده است. برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram.com/clinic.bagherzadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.