تمام والدین به صداهایی که توسط کودکشان تولید می‌شود توجه می‌کنند؛ صداهایی که از زمان تولد تا سال‌های خردسالی توسط آنها تولید می‌شود. احساس هیجان و خوشحالی که آنها زمان شنیدن اولین کلمات کودکشان احساس می‌کنند، غیر قابل توصیف است. ما اطلاعاتی در مورد معیارهای زبانی و گفتاری کودکان در دسترس داریم که شروع حرف زدن کودکان را نشان می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حرف زدن کودکان لطفاً تا انتها با بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج همراه شوید.

بیشتر بخوانید: دیر حرف زدن کودکان

  غان و غون کردن بچه

غان و غون کردن بچه اطلاعات زیادی در مورد کودکان به والدینشان می‌دهد. حتی فقدان این موارد نیز چیزهای زیادی به شما می‌گوید. از زمان تولد کودک، بزرگ‌ترین تغییرات در حدود 6 ماهگی رخ می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که شروع حرف زدن کودکان از 6 ماهگی است.

مهم‌ترین معیار در این زمان آن است که کودک حرف‌ زدن‌های کودکانه و اصطلاحاً غان و غون را می‌کند.  در طول این زمان کودک سعی می‌کند تا بیشتر ارتباط برقرار نماید و زمانی که والدینش با او صحبت می‌کنند  بیشتر با آنها  برهم کنش داشته باشد. همچنین آنها قادرند لبخند بزنند و بخندند و بر روی افراد دیگری که اطرافشان هستند تاثیر بگذارند.

با غان و غون کردن، مهارت زبانی کودکان توسعه پیدا می‌کند و این موجودات شگفت انگیز شروع حرف زدن کودکان را نشان می‌دهند. آنها گریه‌های خاصی را برای خواسته‌های متفاوت خود انجام می‌دهند. اگر شیر بخواهند، به یک طریقه گریه می‌کنند؛ یا اینکه برای خوابیدن به روش دیگری گریه می‌کنند. صداهای کودکانه باعث خواهد شد که آنها از صدایشان به صورت فعال‌تر و عمیق‌تری استفاده کنند.

کودک علاوه بر تولید صدا از حرکات دست نیز برای صبحت کردن استفاده می‌کند. این مراحل قبل از کلام باعث تقویت مهارت‌های زبانی و گفتاری کودک می‌شود.

طبق شواهد موجود در بهترین کلینک گفتاردرمانی کرج،  غان و غون کردن یک معیار مناسب است که با تولید صداهای گنگ توسط کودک آغاز می‌شود. این بدان معناست که کودک یک مرحله به صحبت کردن واقعی نزدیک‌تر شده است و شروع حرف زدن کودکان ممکن است بعد از این مرحله صورت بگیرد.

بعد از غان و غون کردن و تولید صداهای گنگ، کودک می‌تواند صداهای کوتاهی تولید کند. این صداهای کوتاه به صورت اتفاقی به کلمات و عبارات تبدیل می‌شوند و کودکان یاد می‌گیرند که چگونه با زبان با سایر افراد ارتباط برقرار کنند. به زبان آوردن اولین کلمات توسط کودک، جایگاه ویژه‌ای در خاطر و قلب والدین دارد. به عنوان یک انسان همه ما تنها کسانی هستیم که ظرفیت برقراری ارتباط با زبان و کلام را داریم.

کلینیک گفتاردرمانی باقرزاده به عنوان بهترین کلینک گفتاردرمانی کرج از شما دعوت می‌کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلال تلفظ، تاخیر کلامی و سایر اختلالات گفتاری به سایت این کلینیک مراجعه نمایید.

معیارهای رشد زبانی: شروع حرف زدن کودکان

معیارهای گفتاری و کلامی یک بخش مهم از رشد زبان و گفتار کودکان هستند که میزان موفقیت کودکان در برقراری ارتباط اولیه را نشان می‌دهند. این معیارها شامل تمام حیطه‌های درک زبانی، شنوایی معنایی و مفهومی، زبان اظهاری و زبان معنایی هستند؛ در واقع تمام مهارت‌های شنیداری و گفتاری کلام مورد توجه قرار می‌‌گیرند. با رسیدن به این معیارها می‌توان گفت که شروع حرف زدن کودکان را انتظار داریم.

معیار‌های رشد بیان و درک زبانی به معنای آن است که کودک چقدر قادر است صداها و کلمات را بیان کند و همچنین چقدر قادر است صداها و کلمات را بشنود و درک کند. مهم‌ترین چیز برای والدین و پرستاران کودک این است که رشد مهارت‌های زبانی در هر کودک به صورت خاصی صورت می‌گیرد. تمام کودکان در یک زمان به یک معیار خاص نمی‌رسند.

معیارهای زیر مهم‌ترین معیارهای شروع حرف زدن کودکان در یک سن خاص هستند. اگرچه این فقط یک راهنما است و اگر کودک شما هنوز به این معیارها نرسیده‌است، به این معنی نیست که کودکتان از تاخیر گفتاری  یا سایر عارضه‌ها رنج می‌برد. این معیارها برای تشخیص تاخیر کلامی توسط بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج کاربرد دارند.

تولید صداهای کودکانه

در حدود 6 تا 8 هفتگی کودک تولید صداهایی کودکانه به گریه اضافه می‌شود.

خندیدن

این معیار نشانگر مناسبی برای اثبات دنبال کردن اشیاء و افراد توسط کودک است. در حدود 16 هفتگی، کودک معمولاً به اتفاقاتی که اطراف او رخ می‌دهد واکنش نشان می‌دهد. در این زمان کودکان با روش‌های مختلفی گریه می‌کنند تا نیازهای متفاوتی مثل گرسنگی و خواب را بیان کنند. آنها همچنین صداهایی که می‌شوند را تقلید می‌کنند.

غان و غون کردن

در حدود ماه‌های 6 تا 9 بعد از تولد، کودکان از واژهای خاصی که معنی خاصی ندارند به صورت مکرر استفاده می‌کنند. این صداها غان و غون نامیده می‌شوند. بعد از مدتی این غان و غون به حرف زدن دست و پا شکسته تبدیل می‌شود. این نوع حرف زدن با گفتار ناخودآگاه نیز شناخته می‌شود. این صداها ممکن است به صورت‌های مختلفی شنیده شوند اما اغلب شبیه «ماما یا بابا» هستند. در ماه‌های 6 تا 11 کودکان معنی کلمه «نه» را متوجه می‌شوند. آنها می‌توانند صداها را با شکلک و زبان بدن تقلید کنند.

بعد از این مراحل است که می‌توان شروع حرف زدن کودکان را اعلام کرد.

اولین کلمه زندگی

معمولاً 10 تا 15 ماه بعد از تولد، کودک اولین کلمه را بیان می‌کند. آنها می‌تواند مامان یا بابا را به عنوان اولین کلمه ادا کنند. آنها همچنین می‌توانند دستورالعمل‌های ساده و واضح را دنبال کنند. کودکان سعی می‌کنند کلماتی را بیان کنند که والدینشان یا سایر افرادی که اطرافشان هستند ابراز می‌کنند.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم اولین کلمه‌ای که بیان می‌شود لزوماً کامل نیست. بهترین کلینیک کاردرمانی کرج انتظار دارد که شروع حرف زدن کودکان با یک کلمه ساده مثل مامان یا بابا صورت بگیرد؛ چرا که این کلمات بیشتر با لب‌ها تولید می‌شوند و بیان کردن آنها برای کودکی که هنوز حرف نزده است راحت‌تر است.

همچنین این کلمه ممکن است کامل نباشد یا اینکه به صورت خاص به وسیله‌ای که کودک به آن اشاره می‌کند تعلق نداشته باشد؛ به عنوان مثال کودک ممکن است به جای بازی، کلمه بائی را بیان کند. همچنین آنها ممکن است متوجه نباشند که دقیقاً چه چیزی می‌خواهند بگویند. کودکان زمانی که یک کلمه را بیان می‌کنند واکنش دیگران را بررسی می‌کنند؛ این روشی برای برقراری ارتباط است. زمانی که کودک کلمه «بابا» را بیان می‌کند و پدرش حاضر می‌شود، کودک متوجه می‌شود که باید چه چیزی را بگوید تا توجه پدرش جلب شود.

بیشتر بخوانید: گفتاردرمانی چیست؟

شروع حرف زدن کودکان

والدین چگونه می‌توانند به شروع حرف زدن کودکان و رشد کلامی او کمک کنند؟

نتایج یک مطالعه نشان داده است که صحبت با کودکان راه حل اصلی آموزش کلام به کودکان است. این مسئله در تکامل انسان ریشه دارد و به همین دلیل است که در تکنیک‌های گفتاردرمانی بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج، بیشترین تعامل با پدر و مادر کودک صورت می‌گیرد. البته که برقراری ارتباط با کودکتان یک راه بسیار بامزه است که باعث تشویق کودکتان به رشد مهارت‌های زبانی می‌شود. در ادامه با نکاتی که برای کمک به شروع حرف زدن کودکان لازم است بدانیم، اشاره می‌کنیم:

  • ارتباطات کلید اصلی کلام است: با کودکتان صحبت کنید و یا حتی آواز بخوانید. با کودکتان مکالمه داشته باشید. از او سوال بپرسید، یا به سوالات آنها پاسخ دهید. گاهی ممکن است این کار برای شما عجیب باشد و احساس کنید که با خودتان صحبت می‌کنید اما باید بدانید که این یک راه بسیار مناسب برای تشویق کودکتان به رشد زبانی است. این ارتباط ممکن است شامل حرکات، اشاره‌ها و ژست‌ها نیز باشد؛ بهتر است در زمان اشاره به جایی، توجه کردن یا توجه نکردن کودک خود را مد نظر قرار دهید.
  • از کودکتان تقلید کنید: این کار یک تمرین بامزه برای تشویق کودکتان به تولید صداهای بیشتر است. این کار باعث خواهد شد که کودک مکالمات خود را آغاز کند. صداهایی که تولید می‌کنند را تقلید کنید و اگر می‌توانید آنها را به صورت یک مکالمه در آورید.
  • صمیمی بمانید: زمانی که با کودکتان تعامل برقرار می‌کنید، باید با او صمیمی باشید. شروع حرف زدن کودکان تنها با ایجاد حس صمیمیت انجام می‌شود. درهنگام مکالمه به صورت او نزدیک‌تر شوید. این کار باعث می‌شود اشاره‌ها و حرکات شما را بهتر ببینند و تقلید کنند.
  • در مورد زندگی صحبت کنید: این به معنی حرف‌های فلسفی سنگین نیست. در واقع شما باید در مورد زندگی روزمره حتی یک پیاده روی ساده با کودکتان صحبت کنید و آن را تعریف کنید. کودک به حرف‌های شما گوش می‌دهد و این ریتم از مکالمات آنها را تشویق می‌کند تا صداها و غان و غون خود را به کلمات تبدیل کنند.
  • آواز و مطالعه: یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که برای شروع حرف زدن کودکان در بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج به کار می‌رود، همین چیزهای ساده است. صحبت کردن با حالت صدای آوازگونه توجه بیشتری را در کودک جلب می‌کند. شما می‌توانید تصاویر داخل کتاب‌ها را نام ببرید تا ارتباط آنها را به کودک آموزش دهید.

سخن پایانی

همانطور ک قبلاً گفتیم، کودکان با ریتم و سرعت متفاوتی رشد می‌کنند و در زمان متفاوتی به معیارهای رشدی می‌رسند. بنابراین شروع حرف زدن کودکان در هر خانواده ممکن است متفاوت باشد. اما اگر متوجه شدید که کودکتان به صورت محسوسی از رسیدن به معیارهای کلامی باز مانده است، بهتر است با یک متخصص در این باره صحبت کنید. در طول جلسات ارزیابی و معاینه بهتر است نگرانی‌های خودتان در مورد رشد زبانی کودک را بیان کنید. توجه داشته باشید که حرف زدن کودکتان یک مسابقه نیست اما باید توجه ویژه‌ای به معیارهای کلامی داشته باشید.

برای رفع نگرانی‌های خود در مورد شروع حرف زدن کودکتان می‌توانید با بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج، یعنی کلینیک باقرزاده ارتباط برقرار نمایید. این کلینک خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل را با ساده‌ترین روش‌ها و پیشرفته‌ترین ابزارها ارائه می‌کند.

از توجه شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.