سفتی عضلات یا‌ هایپرتونی در نوزادان؛ علل؛ علایم و درمان+عکس کودکان هایپرتونی

سفتی عضلات در نوزادان که به عنوان‌ هایپرتونی شناخته می‌شود یکی از مشکلات رایج در حوزه کاردرمانی و توانبخشی است که با رشد کودک نیز مرتبط است. در ادامه با بهترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی  کرج همراه شوید تا به طور مفصل به این مسئله بپردازیم.

سفتی عضلات یا‌ هایپرتونی در نوزادان؛ علل؛ علایم و درمان

هایپرتونی یا سفتی عضلات در نوزادان

هایپرتونی به معنای داشتن تون ماهیچه ای بیش از حد است. نوزادان و کودکان مبتلا به‌هایپرتونی دارای ماهیچه‌های سفت هستند؛ سفتی عضلات در نوزادان بیشتر در نواحی بازوها، پاها و گردن آن‌ها که ممکن است حرکت را با دشواری مواجه کند.

تون عضلانی میزان مقاومت (تنش) در برابر حرکت در عضلات شما است. اگر عضله دوسر خود را در حالی که در حال استراحت است فشار دهید، می‌توانید تون عضلانی خود را احساس کنید. مقاومتی که احساس می‌کنید تون عضلانی شماست. تون عضلانی به شما این امکان را می‌دهد که هنگام نشستن وضعیت خوبی داشته باشید، رفلکس‌های شما را کنترل می‌کند و به تنظیم عملکرد اندام‌های بدن شما کمک می‌کند.

اگر تون عضلانی بیش از حد دارید، حرکات شما رباتیک خواهد بود، نمی‌توانید عضلات خود را شل کنید و انعطاف پذیری محدودی دارید. سفتی عضلات در نوزادان مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.  این افراد در در راه رفتن مشکل دارند، در دستیابی و گرفتن اشیا مشکل دارند و گاهی اوقات برای غذا خوردن به کمک نیاز دارند. بهترین کلینیک کاردرمانی کرج قادر است با جدیدترین تکنیک‌های اثبات شده خود به نوزاد شما کمک کند با این مشکل مواجه شوید و آن را تحت کنترل در بیاورید.

بیشتر بخوانید: اوتیسم نوزادی

هایپرتونی در نوزادان چیست؟

انواع سفتی عضلات در نوزادان

دو نوع‌هایپرتونی یا سفتی عضلات در نوزادان وجود دارد که تون عضلانی را توصیف می‌کند:

1. ‌هایپرتونی اسپاستیک (اسپاستیسیته): رفلکس‌های اغراق آمیز و اسپاسم عضلانی با حرکت افزایش می‌یابد.
  2. ‌هایپرتونی دیستونیک (سفتی): سفتی عضلانی با حرکت تغییر نمی‌کند.

برای شناسایی نوع‌ هایپرتونی نوزادتان، متخصصان کلینیک کاردرمانی کرج با ارزیابی  عملکرد تون عضلانی را در حالات مختلف بررسی کنند

هایپرتونی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

هایپرتونی می‌تواند هم نوزادان و هم بزرگسالانی را که آسیب به سیستم عصبی مرکزی خود را تجربه می‌کنند، تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص ممکن است پس از آسیب یا به عنوان علامت یک بیماری زمینه‌‌ای که مادرزادی است (در بدو تولد وجود دارد) رخ دهد. به طور معمول سفتی عضلات در نوزادان قبل از دو سالگی تشخیص داده می‌شود.

انواع‌هایپرتونی چقدر شایع است؟

هایپرتونی کمتر از هیپوتونی (تون عضلانی ضعیف) در نوزادان، که شایع ترین وضعیتی است که بر مهارت‌های حرکتی نوزادان تأثیر می‌گذارد. میزان بروز ناشناخته است، زیرا‌هایپرتونی می‌تواند نشانه ای از بیماری‌های دیگری باشد و به صورت جداگانه به عنوان شیوع به حساب نیاید.

بیشتر بخوانید: علت دیر حرف زدن کودکان

هایپرتونی چگونه بر بدن کودک من تأثیر می‌گذارد؟

هایپرتونی حرکت دادن دست‌ها و پاهای  کودک را دشوار می‌کند، زیرا بین نحوه ارتباط مغزش با اعصاب و ماهیچه‌هایش اختلال ایجاد می‌شود و به آنها می‌گوید چه زمانی ماهیچه‌های خود را منقبض (یاآرام) کند. کودک شما ممکن است راه رفتن سختی داشته باشد زیرا ماهیچه‌های او سفت هستند و ممکن است تعادل خود را از دست بدهد و زمین بخورد؛ زیرا بدنش به اندازه کافی سریع پاسخ نمی‌دهد تا بتواند تعادل خود را بازیابد.

علائم‌ هایپرتونی چیست؟

علائم‌هایپرتونی نتیجه سفت شدن بیش از حد عضلات است. علائم از فردی به فرد دیگر با تشخیص‌ هایپرتونی ممکن است متفاوت باشد. شدت علائم سفتی عضلات در نوزادان بستگی به محل آسیب مغز و نخاع دارد. علائم‌هایپرتونی عبارتند از:

• کاهش دامنه حرکتی
  • مشکل در حرکت بازوها، پاها یا گردن
  • از دست دادن تعادل و زمین خوردن‌های مکرر
  • حرکت مفصل محدود و انعطاف پذیری بسیار کم
  • درد ضربان دار یا درد در عضلات
  • انقباض یا تکان دادن غیرارادی عضلات (میوکلونوس)

موارد شدید‌هایپرتونی منجر به انقباض می‌شود، زمانی که مفاصل در جای خود منجمد می‌شوند و ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، بافت‌ها و پوست به طور دائم سفت می‌شوند و مفاصل را کوتاه و به شدت سفت می‌کند. انقباض حرکت اعضای آسیب دیده بدن را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید:آیا کودک من اوتیسم است؟

عوامل سفتی عضلات در نوزادان

سفتی عضلات در نوزادان اغلب یک اختلال مادرزادی و غیر اکتسابی است. یک خطای ارتباطی در سیستم عصبی مرکزی شما (مغز و نخاع)، که نحوه تعامل اعصاب و عضلات را تنظیم می‌کند، باعث‌هایپرتونی می‌شود. مسیرهایی که اعصاب را به مغز شما متصل می‌کنند، تون ماهیچه‌ها را مدیریت و کنترل می‌کنند. اگر آسیب یا هر گونه تداخلی در مسیرهای مغز  وجود داشته باشد، ماهیچه‌ها قادر به درک آنچه سیگنال‌های عصبی به آن‌ها می‌گویند نیستند. اگر تون عضلانی شما بیش از حد بالا باشد، یعنی مغز شما نمی‌تواند به اعصاب شما بگوید که عضلات شما شل شوند.

علل آسیب به مسیر عصبی که منجر به سفتی عضلات در نوزادان می‌شود عبارتند از:

• آسیب هنگام تولد مانند کمبود اکسیژن هنگام حرکت در کانال زایمان
  • تومور مغزی
  • شرایطی که بر نحوه ارتباط اعصاب با عضلات تأثیر می‌گذارد
  • آسیب به سیستم عصبی مرکزی
  • مشکلات مربوط به نحوه شکل گیری مغز کودک در طول رشد جنین
  • سکته

سفتی عضلات در نوزادان را می‌توان به عنوان علامت چه بیماری نظر گرفت؟

شرایط متعددی بر نحوه ارتباط مغز با اعصاب و ماهیچه‌های بدن تأثیر می‌گذارد که منجر به علائم‌هایپرتونی می‌شود. اگر کودک شما تشخیص‌هایپرتونی را دریافت کند، کلینیک کاردرمانی کرج  کودک شما را برای سایر شرایطی که بر سیستم عصبی مرکزی او نیز تأثیر می‌گذارد، معاینه می‌کند.  از جمله مواردی که ممکن است با سفتی عضلات در نوزادان تشخیص داده شود شامل:

• فلج مغزی
  • اسکلروز چندگانه
  • بیماری پارکینسون
  • تشخیص و آزمایشات

چگونه‌ سفتی عضلات در نوزادان تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص سفتی عضلات در نوزادان، ارائه دهنده بهترین مرکز کاردرمانی کرج علائم فیزیکی  این بیماری را با مشاهده علائم زیر معاینه می‌کند:

• تعادل و هماهنگی
  • مهارت‌های حرکتی (چنگ زدن، حرکت دادن دست‌ها و پاها، نشستن)
  • رفلکس‌ها
  • عملکرد عصبی

این معاینه بدون درد است و معمولاً با ابزارهایی مانند چکش رفلکس انجام می‌شود. متخصص همچنین تاریخچه پزشکی خانواده شما را بررسی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا این بیماری نتیجه هر گونه عارضه‌ای است که قبل از تولد نوزاد یا در حین زایمان رخ داده است یا خیر.

چه آزمایش‌هایی‌ هایپرتونی را تشخیص می‌دهند؟

اگر کاردرمان کرج به هایپرتونی نوزاد مشکوک شود، احتمالاً شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع خواهد داد و  آزمایش‌های دیگری را برای تأیید تشخیص انجام خواهد داد.  این آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• آزمایشات تصویربرداری برای مشاهده مغز و نخاع آنها مانند ام آر آی یا سی تی اسکن
  • الکترومیوگرافی برای اندازه گیری عملکرد عضلانی و عصبی

سفتی عضلات در نوزادان چگونه درمان می‌شود؟

درمان بر اساس شدت تشخیص‌هایپرتونی متفاوت است و بر مدیریت علائم تمرکز دارد. درمان‌هایپرتونی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• شرکت در برنامه کاردرمانی  برای بهبود دامنه حرکتی
  • دریافت تزریق موضعی (سم بوتولینوم) در عضلات آسیب دیده برای خاموش کردن سیگنال‌های عصبی
  • مصرف داروی شل کننده عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلانی
  • درمان هر گونه بیماری زمینه ای که‌هایپرتونی را به عنوان علامت دارد

درمان همچنین برای بهبود تحرک و ایمنی افراد مبتلا به‌هایپرتونی به ویژه برای کاهش خطر سقوط، که می‌تواند منجر به شکستگی و شکستگی استخوان شود در دسترس است. بسیاری از موارد شدید سفتی عضلات در نوزادان تجهیزات حرکتی را به عنوان گزینه ایمن‌تر برای راه رفتن و کنجکاوی در جهان انتخاب می‌کنند.

چقدر بعد از درمان سفتی عضلات در نوزاد احساس بهتری دارم؟

هایپرتونی یک بیماری مادام العمر است که می‌تواند در طول زمان با درمان بهبود یابد. هدف از درمان کاهش علائم و بهبود عملکرد عضلات است. جدول زمانی برای اینکه چه زمانی احساس بهتری داشته باشید به علت و شدت تشخیص شما و میزان رعایت مراقبت‌های درمانی شما بستگی دارد.

چگونه می‌توانم خطر سفتی عضلات در نوزادان را کاهش دهم؟

کاهش خطر داشتن فرزند مبتلا به‌هایپرتونی دشوار است زیرا اغلب نمی‌توان از علت آن پیشگیری کرد، به خصوص اگر تشخیص مربوط به یک بیماری زمینه ای باشد. کلینیک کاردرمانی کرج از نزدیک با شما همکاری خواهد کرد تا در مورد گزینه‌های شما برای به دنیا آوردن نوزادتان به ایمن‌ترین روش برای جلوگیری از آسیب‌های زایمان و عوارض زایمان که می‌تواند منجر  به سفتی عضلات در نوزادان شود صحبت کند.

اگر فرزندی مبتلا به‌هایپرتونی داشته باشم چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

هایپرتونی یک بیماری مادام العمر است و پیش آگهی بستگی به علت تشخیص دارد. برخی از کودکان پس از درمان طولانی مدت احساس بهتری خواهند داشت و این وضعیت هیچ عواقبی بر سلامت کلی آنها نخواهد داشت. موارد شدید‌هایپرتونی می‌تواند  در صورتی که درمان نشود در طول زمان  بدتر شود

چگونه از کودک مبتلا به‌هایپرتونی مراقبت کنم؟

حمایت از کودک در طول تشخیص بسیار مهم است. ممکن است بیشتر طول بکشد تا کودک شما مهارت‌های حرکتی خود را مانند گرفتن اشیا، گرفتن اشیا و خزیدن را بسازد؛ اما همکاری نزدیک با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی کودک و پیروی از درمان توصیه شده، علائم او را کاهش می‌دهد و به او اجازه می‌دهد تا به نقاط عطف رشد برای سن خود برسد.

همانطور که کودک شما بزرگتر می‌شود، مراقبت‌های طولانی مدت مانند ادامه  کاردرمانی برای بهبود تحرک او ضروری است، زیرا آنها بیشتر با دنیای اطراف خود درگیر می‌شوند. توجه داشته باشید که بزرگ‌ترین راه حل برای سفتی عضلات در نوزادان، بهبود تحرک است.

چه زمانی باید به ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مراجعه کنم؟

اگر کودک شما علائم یا نشانه‌های‌سفتی عضلات در نوزادان را نشان داد، باید به پزشک مراجعه کنید. علائم عبارتند از:

• مشکل در حرکت بازوها، پاها یا گردن.
  • احساس سفت شدن ماهیچه‌ها در لمس، به خصوص زمانی که کودک شما در حال استراحت است.
  • عضلات به طور غیرقابل کنترلی منقبض یا تکان می‌خورند.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

• آیا دارویی که برای درمان تشخیص نوزاد من تجویز کرده اید عوارض جانبی دارد؟
  • فرزندم هر چند وقت یک بار باید به کاردرمانی مراجعه کند؟
  • آیا تشخیص فرزند من نتیجه یک بیماری زمینه ای است؟

تفاوت‌هایپرتونی و هیپوتونی چیست؟

هایپرتونی تون ماهیچه ای بیش از حد است و هیپوتونی برعکس است، با تون عضلانی خیلی کم. هیپوتونیا به عنوان «سندرم نوزاد فلاپی» نیز شناخته می‌شود، زیرا ماهیچه‌های کودک هنگام حرکت بدن مقاومتی نشان نمی‌دهند و به کودکان ظاهری سست می‌دهند. شلی عضلات نسبت به سفتی عضلات در نوزادان متداول‌تر است.

یادداشتی از کلینیک کاردرمانی کرج

ممکن است بلند کردن نوزاد احساس ناراحتی کند و مانند مجسمه احساس سفت شدن کند، اما درمان‌هایی نیز برای این عارضه در دسترس است. از آنجایی که ماهیچه‌های کودک شما به دلیل‌هایپرتونی قادر به شل شدن نیستند، ممکن است در حین رشد و رسیدن به نقاط عطف رشد برای سن خود به کمی‌کمک اضافی نیاز داشته باشند. داشتن صبر و حوصله در مورد درمان فرزندتان، زیرا احتمالاً طولانی مدت خواهد بود، برای حمایت از کودک شما در تشخیص‌هایپرتونی حیاتی خواهد بود.چ

علاوه بر این توصیه می‌کنیم اگر به دنبال بهبود سرعت درمان سفتی عضلات در نوزاد خود هستید، بهترین کلینیک کاردرمانی کرج را مد نظر قرار دهید. کلینیک باقرزاده با استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و تکنیک‌های به اثبات رسیده و اختصاصی، موثرترین خدمات را در زمینه گفتاردرمانی در کرج و کاردرمانی در کرج  به مددجویان عزیز ارائه می‌کند. علاوه بر این خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل،‌ به صورت تخصصی توسط کلینیک کاردرمانی کرج ارائه می‌شود.