کافی است یک نوزاد تازه متولد شده را به فردی بسپارید که تجربه زیادی با نوزادان ندارد و این عملاً تضمینی است که کسی در اتاق فریاد بزند: “سرش را نگه دار!” زمان سر و گردن گرفتن نوزاد با توجه عوامل مختلف متفاوت است و به رفتار شما والدین عزیز نیز بستگی دارد.

و مطمئناً می‌تواند زمانی استرس زا باشد که منتظر بمانید تا کودکتان بر عضلات گردن خود کنترل داشته باشد. تا آن زمان، می‌توان احساس کرد که سر آن‌ها توپی متزلزل است که توسط دسته‌ای از رشته‌های اسپاگتی گرفته شده است و استحکام کافی ندارد. خوشبختانه، در اغلب موارد همه چیز در حدود 3 ماهگی شروع به تغییر می‌کند، زمانی که اکثر نوزادان به اندازه کافی در گردن خود قدرت می‌گیرند تا سر خود را تا حدی صاف نگه دارند. (کنترل کامل معمولا در حدود 6 ماهگی نوزاد اتفاق می‌افتد.)

سر و گردن گرفتن نوزاد نیز مثل بسیاری از رفتارهای دیگر نشانه مثبتی از رشد است و زندگی را برای کودک آسان می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل سفت شدن گردن و زمان درست برای نگرانی از این اتفاق، لطفاً تا انتها با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج همراه شوید.

مراحل  گردن گرفتن نوزاد

مانند همه مسائل بین والدین و کودک، طیف گسترده ای از رفتارهای “عادی” وجود دارد. برخی از نوزادان از همان ابتدا گردن قوی تری دارند، در حالی که برخی دیگر وقت خود را صرف ساختن ماهیچه‌های مورد نیاز برای نگاه خوب به جهان می‌کنند. در اینجا بیشتر در مورد زمان و نحوه وقوع آن است؛ چرا که در موارد معدودی نگرانی برای سر و گردن گرفتن نوزاد وجود دارد. مهم‌ترین مراحل سر و گردن گرفتن نوزاد شامل:

مرحله 1: بلند کردن زودهنگام سر در طول خوابیدن روی شکم

در روزهای اولیه زندگی یک نوزاد، آنها اصلا نمی‌توانند سر خود را زیاد بلند کنند. اما این به سرعت تغییر می‌کند و برخی از نوزادان زمانی که فقط 1 ماه دارند، پیشرفت می‌کنند.

این بالا بردن  کوچک سر  که شبیه به کنترل کامل سر نیست، زمانی که کودک شما روی شکم خود دراز می‌کشد بیشتر قابل توجه است. به عنوان مثال، ممکن است زمانی که کودک روی سینه یا شانه شما تکیه داده و در حالی که او را آروغ می‌زنید یا کنار هم می‌چرخید، متوجه آنها شوید. به هر حال هر زمان که متوجه بالا آوردن سر کودک شدید آن را به عنوان یک نشانه رشد در نظر بگیرید.

اگر زمان ‌خوالیدن روی شکم  را بررسی کرده اید ممکن است ببینید که کودکتان سعی می‌کند سر خود را به اندازه کافی بالا بیاورد تا آن را از یک طرف به طرف دیگر بچرخاند. این تمرین برای کنترل سر در آینده مهم است، اما همچنین در رشد عضلات اطراف شانه‌ها، بازوها و پشت نقش دارد که به کودک شما کمک می‌کند تا بعداً تحرک بیشتری پیدا کند.

یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است هنوز علاقه زیادی به فعالیت یا تشک بازی نداشته باشد، اما این که کودک خود را هر بار چند دقیقه و چند بار در روز روی شکم خود بخوابانید، هرگز ضرری ندارد. (مطمئن شوید که در کنار کودک خود بمانید و بر جلسه شکم نظارت داشته باشید، تا از ایمنی او اطمینان پیدا کنید)

همچنین می‌توانید به شکم خوابیدن کودک را با قرار دادن او به سمت پایین روی سینه، شکم یا شکم خود تمرین کنید. برخی از نوزادان این را بهتر دوست دارند زیرا آنها هنوز هم می‌توانند صورت شما را ببینند و شما می‌توانید از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کنید. کلینیک کاردرمانی کرج این تکنیک را برای کاهش زمان سر و گردن گرفتن نوزاد به کار می‌برد و همزمان از این روش برای تعامل بیشتر با کودک استفاده می‌کند.

مرحله 2: بلند کردن سر و سینه

بین 1 تا 3 ماهگی، کودک معمولاً شروع به بلند کردن بیشتر سر خود می‌کند (معمولاً بر زاویه 45 درجه تسلط دارد) و ممکن است بتواند قفسه سینه خود را نیز تا حدی از روی زمین بلند کند. در این مرحله، بینایی کودک شما بیشتر توسعه یافته است و تشک ممکن است برای او جذاب تر از ماه اول باشد. آن‌ها از طرح‌های هندسی و الگوهای سیاه و سفید استقبال می‌کنند، بنابراین یک فرش یا پتوی چشم‌نواز می‌تواند به خوبی یک انگیزه کافی برای سر و گردن گرفتن نوزاد را ایجاد کند.

همچنین ممکن است بخواهید با قرار دادن یک اسباب‌بازی یا چیز دیگر دور از دسترس کودک، انگیزه‌هایی را به زمان بازی کودک اضافه کنید. همچنین می‌توانید روی زمین در کنار کودک خود دراز بکشید و او را با توجه خود به خود جلب کنید.

علاوه بر این زمان بسیار خوبی برای شروع به نگه داشتن کودک  روی شکم با یک بالش شیردهی یا پتوی کودک (دوباره تحت نظارت شما) است. گاهی اوقات کمی‌حمایت اضافی  و دید بهتر از آنچه در اطرافشان است، به نوزادان انگیزه می‌دهد تا به تمرین بالا بردن سر خود ادامه دهند.

در نهایت، کودک شما شروع به هل دادن خود از روی زمین با بازوهای خود به عنوان پیشرانه‌ای برای خزیدن خواهد کرد. در این مرحله، آنها معمولاً می‌توانند سینه خود را به طور کامل بالا بیاورند و سر خود را عمدتاً در یک زاویه 90 درجه نگه دارند، البته احتمالاً نه برای مدت طولانی. به عبارت دیگر، مراقب لرزش‌های اجتناب ناپذیر باشید! این زمان شروع سر و گردن گرفتن نوزاد است.

بیشتر بخوانید: چه موقع کودک می‌ایستد؟

مرحله 3: کنترل کامل سر

هر اتفاقی که با بلند کردن سر بین تولد تا 3 یا 4 ماهگی رخ می‌دهد، گرم کردن برای رویداد اصلی است؛ نقطه عطف اصلی در سر و گردن گرفتن نوزاد. در 6 ماهگی، اکثر نوزادان به اندازه کافی در گردن و قسمت بالایی بدن خود قدرت پیدا کرده اند تا با حداقل تلاش سر خود را بالا نگه دارند. آنها معمولاً می‌توانند به راحتی سر خود را از این طرف به سمت دیگر و بالا و پایین بچرخانند.

اگر فکر می‌کنید کودکتان برای کنترل سر به کمک کمی‌نیاز دارد، مرکز کاردرمانی کرج توصیه می‌کند که چند تکنیک را در برنامه روزانه خود به کار ببرید تا او را تشویق کنید تا به ساختن این عضلات ادامه دهد:

  • زمانی را به حالت نشستن کودک خود به صورت عمودی روی پاهای خود یا تکیه بر بالش شیردهی بگذرانید. این به کودک شما اجازه می‌دهد تا تمرین کند که سر خود را با یک توری ایمنی که به حمایت از پشت او کمک می‌کند، بالا نگه دارد.
  • آنها را برای مدت کوتاهی روی صندلی بلند قرار دهید، حتی اگر هنوز وعده‌های غذایی کامل نمی‌خورند. این همچنین به آنها کمک می‌کند و در عین حال آنها را تشویق می‌کند که سر خود را صاف و صاف نگه دارند. مطمئن شوید که آن‌ها به کمربند بسته شده‌اند و صندلی به‌جای حالت خوابیده، در زاویه 90 درجه ثابت است.
  • در نظر داشته باشید که کودک خود را در کریر بپوشانید که به شما امکان می‌دهد وقتی در حال انجام کارهایتان هستید یا به پیاده روی می‌روید، او را در وضعیت عمودی قرار دهید. دنیا مکان شگفت انگیزی است و اگر شما اجازه دهید اکثر نوزادان می‌خواهند بنشینند و به اطراف نگاه کنند! اندازه، انتخاب و پوشیدن صحیح کریر نوزاد خود را بررسی کنید تا خطر آسیب را کاهش دهید.
  • برای سر و گردن گرفتن نوزاد بهتر است او را به پشت روی یک تشک فعالیتی که دارای قوس است قرار دهید. کودک شما به طور طبیعی تمایل دارد تا چیزی را که می‌بیند بلند کند و ماهیچه‌های گردن، پشت و شانه‌هایش را تقویت کند.

اقدامات احتیاطی که باید برای سر و گردن گرفتن نوزاد

تا زمانی که از سر و گردن گرفتن نوزاد اطمینان پیدا نکرده‌اید، مطمئن شوید که هر زمانی که به پشت دراز کشیده است، سرش را نگه دارید. هنگامی‌که کودک خود را بلند می‌کنید، یک دست خود را زیر تیغه‌های شانه او بلغزانید تا سر و گردن او را بالا بیاورید در حالی که از دست دیگر خود برای بلند کردن پایین تنه آن استفاده می‌کنید. مراحل خواباندن نوزاد را برعکس کنید.

هنگام آروغ زدن نوزاد، دست خود را روی گردن و سر او شل نگه دارید تا از لرزش او جلوگیری شود. صندلی‌های ماشین، کالسکه‌ها، تاب‌های کودک، بالش‌ها و بالش‌ها همگی باید در شیب مناسب برای سن کودک شما ثابت شوند تا سطح مناسبی از حمایت سر را حفظ کنند. اگر سر کودک شما به سمت جلو افتاد، زاویه را دوباره تنظیم کنید.

برخی از شرکت‌ها بالش‌ها یا بالش‌های نگهدارنده گردن را برای نوزادان می‌فروشند و والدین را تشویق می‌کنند تا از آن‌ها در گهواره و صندلی‌های ماشین استفاده کنند تا از افتادن سرشان به اطراف جلوگیری کنند.

اما اکثر کارشناسان کلینیک گفتاردرمانی کرج موافق هستند که هیچ چیز اضافی نباید در محیط خواب کودک شما قرار داده شود یا زیر یا پشت کودک در صندلی ماشین او قرار داده شود. استفاده از بالش در این مواقع می‌تواند خطرناک باشد: می‌تواند خطر خفگی ایجاد کند یا در عملکرد تسمه‌های نگهدارنده در هنگام تصادف اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: علت دیر راه افتادن کودک

چه زمانی نگران این باشید که کودک سر خود را بلند نکند؟

به گفته متخصصان کلینیک کاردرمانی کرج نوزادی که کنترل ضعیفی بر سر دارد یا عضلات گردن ضعیفی دارد، باید توسط پزشک متخصص اطفال ارزیابی شود، اگر نقاط عطف معمول برای کنترل سر را برآورده نمی‌کند. سر و گردن گرفتن نوزاد برای رشد احساسی و رفتاری او ضروری است.

اگر کودک شما تا 4 ماهگی نمی‌تواند بدون حمایت سر خود را بالا نگه دارد، ممکن است چیز نگران کننده‌ای  باشد ؛ اما ارزش آن را دارد که با پزشک اطفال خود مشورت کنید. گاهی اوقات، رعایت نکردن نقطه عطف کنترل سر نشانه یک تاخیر رشدی یا حرکتی است. همچنین می‌تواند نشانه ای از فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اختلال عصبی عضلانی دیگری باشد.

با این حال، اغلب اوقات، این فقط یک تاخیر کوتاه مدت است. همه نوزادان طبق برنامه خود رشد می‌کنند و برخی از نوزادان مهارت‌های خاصی را سریعتر یا کندتر از سایر نوزادان بدست می‌آورند. کاردرمانی و سایر خدمات مداخله زودهنگام، صرف نظر از علت، می‌توانند کمک کنند.

چه زمانی باید انتظار سر و گردن گرفتن نوزاد را داشت؟

زمانی که سر و گردن گرفتن نوزاد خود را ببینید، همه شرط بندی‌ها تمام شده است! بعد نوبت غلت زدن، نشستن و حرکت (از طریق خزیدن و چرخیدن)، بالا کشیدن خود برای ایستادن و راهه رفتن است. ما نمی‌گوییم زمانی که کودک شما سر خود را بالا می‌گیرد، روزهای شما به شماره می‌آیند اما بهتر است از همین الان آماده باشید.

طبق شواهد کلینیک کاردرمانی کرج هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که کودک بتواند سر خود را بالا نگه دارد. صبر و تمرین می‌خواهد. اما هر کاری که کودک شما انجام می‌دهد  از دست بردن به اسباب بازی‌ها و برداشتن سر از روی تشک بازی گرفته تا تماس چشمی‌با شما در حین آروغ زدن؛ او را برای رسیدن به این نقطه عطف مهم آماده می‌شود.

بیشتر بخوانید: چه زمانی نوزاد غلت زدن را شروع می‌کند؟

سخن پایانی

اگر در هر مقطعی نگران پیشرفت کودک خود هستید، در ویزیت بعدی خود با پزشک اطفال خود صحبت کنید. آنها می‌توانند خیال شما را راحت کنند یا به شما توصیه‌ها و منابع مورد نیاز برای کمک به رشد کودک خود را ارائه دهند. همچنین می‌توانید برای تسریع سر و گردن گرفتن نوزاد خود از معتبرترین کلینیک کاردرمانی کرج، یعنی کلینیک باقرزاده کمک بگیرید.

کلینیک باقرزاده با استفاده از تجهیزات پیشرفته و متنوع و جدیدترین تکنیک‌های روز دنیا، بهترین روش‌ها را برای بهبود رشد کودک شما به اجرا در می‌آورد. همچنین این کلینیک با استفاده از خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل، به شما کمک می‌کند با کمترین زحمت و بیشترین بازدهی خدمات درمانی را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.