بالا کشیدن بدن و ایستادن نقطه عطف رشدی سرگرم کننده و هیجان انگیز برای نوزادان و والدین آنها است. این مهارت‌های مهم به نوزادان کمک می‌کند تا ماهیچه‌های بازو و پاهای خود را رشد دهند و به آنها دید کاملاً جدید و واضح‌تری از جهان ارائه می‌دهد. به علاوه، ایستادن کودک مقدمه‌ای برای راه رفتن و راه رفتن است؛ به این معنی که کودک شما به زودی تحرک بسیار بیشتری خواهد داشت.

با توجه به چک لیست نقطه عطف رشد CDC، نمودار، نوزادان معمولاً می‌توانند شروع کنند:

  • بین 6 تا 9 ماه تکیه کند و خود را به ایستادن نزدیک کند
  • حدود 9 ماهگی با کمک و حمایت سایر چیزها بایستد
  • در اولین سالگرد تولدشان بدون کمک بایستید

ایستادن کودک چگونه صورت می‌گیرد؟

توجه به این نکته مهم است که همه نوزادان در یک جدول زمانی یکسان رشد نمی‌کنند. بسیاری از کودکان نوپا ممکن است کمی‌بیشتر طول بکشد تا به این نقاط عطف برسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است زودتر بایستند یا بلند شوند. با گذشت زمان، اکثر نوزادان در نهایت به این نقاط عطف خواهند رسید. بسیاری از کودکانی که کمی‌دیرتر به این مهارت‌ها می‌رسند، آن‌ها را چند هفته یا یک یا دو ماه بعد از محدوده معمولی انجام می‌دهند.

به گفته کارشناسان کلینیک کاردرمانی کرج برای نوزادان کاملاً طبیعی است که طبق برنامه خود به این نقاط عطف (و سایر نقاط عطف) برسند؛ تا زمانی که حدود 18 ماهگی بایستند و برخی از آنها از دیوار صاف بالا بکشند!

بیشتر بخوانید: علایق محدود در کودکان اوتیسم

نقاط عطف مرتبط با ایستادن کودک

نکات مهم دیگری که باید در مورد شروع ایستادن کودکان بدانید:

  • برخی از نوزادان کوچکتر می‌توانند با حمایت بایستند و مقداری وزن را روی پاهای خود بین ۲ تا ۴ و نیم ماه تحمل کنند. این یک مرحله رشدی مورد انتظار و ایمن است که به سمت بالا کشیدن مستقل پیش می‌رود و باعث نمی‌شود آنها پاهای کمانی داشته باشند.
  • بیشتر کودکان نوپا در حدود سن 2 سالگی و گاهی زودتر از پله‌ها بالا و پایین رفتن را شروع می‌کنند
  • کودکانی که اختلال دیسپلازی رشدی هیپ در آنها تشخیص داده شده، احتمالاً می‌توانند بایستند و احتمالاً راه رفتن را آهسته یا لنگ لنگان یاد می‌گیرند. اگر متوجه این رفتارها شدید، با پزشک کودک خود مشورت کنید.
  • زمانی که کودک نوپا شروع به بالا کشیدن کرد، زمان آن رسیده است که خانه خود را از کودک محافظت کنید. کودک شما قبل از اینکه متوجه شوید متحرک خواهد بود و می‌خواهید او را از مواد شیمیایی، خطرات خفگی و سایر موارد خطرناک دور نگه دارید.

بیشتر نوزادان از سن 1 سالگی شروع به حرکت  و راه رفتن می‌کنند؛ بلافاصله پس از یادگیری ایستادن و بالا کشیدن. راه رفتن در کودک نسبت به ایستادن کودک متغیرتر است؛ به طوری که تعدادی از نوزادان اولین قدم‌های خود را قبل از 9 ماهگی برمی‌دارند و برخی دیگر تا حدود 20 ماهگی یا بعد از آن منتظر می‌مانند.

مراحل رشد کودک 10 ماهه شما

والدین اگر فرزندشان هر نقطه عطفی را طبق برنامه انجام ندهد نگران هستند، اما این دلیلی برای وحشت نیست. انجام این مهارت‌ها دیرتر از حد معمول لزوماً نشان دهنده هیچ مشکل رشدی یا طولانی مدت نیست. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که برای نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده اند، طبیعی است که دیرتر از همسالان خود به نقاط عطف رشد برسند. بنابراین دیر ایستادن کودک نباید شما را خیلی نگران کند.

با این حال، همیشه باید نگرانی‌های خود را با یک ارائه دهنده مراقبت‌های درمانی مورد اعتماد مثل کلینیک کاردرمانی در میان بگذارید.

بیشتر اوقات، کودک شما این مهارت‌ها را کمی‌دیرتر یاد می‌گیرد، اما مهارت‌ها به دست می‌آیند. این امر به ویژه در صورتی محتمل است که فرزند شما کمی‌دیرتر از حد معمول به سایر نقاط عطف رشد خود رسیده باشد اما در نهایت به آن رسیده باشد.

مهم است که بدانیم رسیدن به نقاط عطف رشد چیزی نیست که بتوان به کودک فشار آورد و نیازی به آموزش ندارد. نوزادان این مهارت‌ها را به طور غریزی یاد می‌گیرند، به این معنی که والدین نیازی به انجام هیچ کاری برای کمک به فرزندشان ندارند؛ به جز ارائه مراقبت‌های معمول از نوزاد و دادن فرصت‌هایی برای آزمایش مهارت‌های نوظهور خود.

به عنوان مثال، یک کودک برای اینکه این مهارت را امتحان کند، نیاز به دسترسی به چیزی برای بالا کشیدن (مانند نرده گهواره) دارد. علاوه بر این، مطمئن شوید که به کودک خود اتاق بدهید تا در فضایی امن و محافظت شده حرکت کند. به غیر از این، تنها کاری که والدین باید انجام دهند این است که منتظر بمانند، تماشا کنند، و سپس وقتی کوچولویشان در نهایت توانایی ایستادن و بالا بردن قدرت خود را نشان داد، او را تشویق کنند.

بیشتر بخوانید: علت دیر حرف زدن کودکان

توصیه‌هایی برای ایستادن کودک در سال اول

در حالی که باید تمام تلاش خود را بکنید تا زمانی که یک نقطه عطف دیر می‌شود استرس زیادی نداشته باشید، به غریزه خود اعتماد کنید. اگر احساس می‌کنید ممکن است مشکلی در رشد کودک شما درست نباشد، نگرانی‌های خود را با پزشک اطفال کودک خود در میان بگذارید. همچنین می‌توانید از کلینیک کاردرمانی کرج کمک بگیرید.

زمانی که تاخیر در ایستادن یا بالا کشیدن با سایر نقاط عطف از دست رفته همراه باشد، یک مشکل اساسی بیشتر محتمل است. به عنوان مثال، اگر هنوز ایستادن کودک خود را مشاهده نکرده‌اید، ممکن است در سایر نقاط عطف رشد مشکل داشته باشد:

  • مقداری وزن را روی پاهای آنها تحمل کنید
  • غلت زدن
  • نشستن (تا 9 ماهگی)
  • غرغر کردن
  • خنده
  • همراهی با بازی‌های بدنی
  • پاسخ به محرک‌های محیطی
  • جلب توجه سایر افراد از طریق رفتارهای خود

علاوه بر این، اگر بدن کودک شما بسیار سفت و با ماهیچه‌های سفت به نظر برسد، احتمال تاخیر در رشد کودک شما بیشتر است.  کودکان می‌توانند ناتوانی‌ها و عملکردهای مختلف رشدی داشته باشند. در هر صورت بهتر است نگران نباشید و حداقل برای آسوده کردن خیال خود از متخصصان کمک بگیرید.

تاثیر تاخیر در رشد بر ایستادن کودک

در حالی که انتظار می‌رود نقاط عطف کمی‌زودتر یا دیرتر از حد متوسط ​​آغاز شوند، تاخیرهای طولانی طبیعی نیستند و ممکن است باعث نگرانی شوند. گاهی اوقات  ایستادن کودک (یا سایر نقاط عطف) هفته‌ها یا حتی چند ماه پس از زمان بندی معمولی نمی‌رسند.

وقتی این اتفاق می‌افتد، به آن تاخیر رشدی می‌گویند. متخصص اطفال کودک شما پیشرفت کودک شما را به سمت این نقاط عطف در مشاهدات و معاینات خود ارزیابی می‌کند. اگر مهارت‌های کودک شما خارج از حد معمول باشد، پزشک شما بررسی خواهد کرد که آیا نگرانی‌های پزشکی دیگری در بازی وجود دارد یا خیر. کمک گرفتن از کلینیک کاردرمانی کرج برای تشخیص شرایط پزشکی مختلف می‌تواند به حل این موضوع کمک کند.

برخی از شرایط پزشکی که ممکن است باعث تاخیر در ایستادن یا راه رفتن شوند عبارتند از:

تا 18 ماهگی، پزشک اطفال شما باید مطمئن شود که کودک نوپا می‌تواند به طور مستقل بنشیند، بایستد و راه برود. اگر نگران این هستید که کودکتان به موقع نمی‌ایستد یا دیر راه می‌رود، با پزشک اطفال خود صحبت کنید یا به مداخله اولیه دوران کودکی (ECI) یا یک متخصص رشد ارجاع دهید.

سخن پایانی

تنها گام‌های اول بر هیجان تماشای فرزندتان که در مراحل قبل از راه رفتن یعنی بالا کشیدن و ایستادن برخورد می‌کند، غلبه می‌کند. اگر کودک شما دیر به این نقاط عطف برسد، مطمئناً می‌تواند استرس زا باشد؛ اما در عین حال بهتر است به کودک خود فرصت دهید و از ایجاد استرس خودداری کنید تا این مهارت‌های جدید را توسعه دهد. اکثر نوزادان در نهایت در بالا کشیدن و ایستادن مهارت پیدا می‌کنند، حتی اگر رسیدن به آنجا کمی‌بیشتر طول بکشد.

شما عزیزان می‌توانید با استفاده از خدمات بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج، هر گونه مشکل در رشد کودک خود را حل کنید. همچنین فراموش نکنید که خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل کلینیک باقرزاده به شما کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن به یک راه حل مناسب برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.