گاهی ممکن است دیر راه افتادن کودک برای خانواده او مهم باشد و باعث ناشخنودی در کل خانواده شود. در واقع زمانی که خانواده یک کودک دیر راه افتادن او نسبت به سایر همسالانش را مشاهده می‌کنند، نگران می‌شوند و کاملا حق دارند. در این هنگام به پزشک مراجعه می‌کنند و سعی می‌کنند علت دیر راه افتادن کودک را کشف کنند. در این باره باید گفت که دیر راه افتادن کودک می‌تواند عوامل و دلایل مختلفی داشته باشد.

ما در این مطلب سعی می‌کنیم به طور مفصل به علت دیر راه افتادن کودک و راه‌حل‌هایی برای کنترل و درمان آن می‌پردازیم. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده به عنوان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج می‌تواند دیر راه افتادن کودک یا سایر مشکلات رشدی مربوط به کودکان را به سرعت تشخیص دهد  و راه‌حل‌های درمانی مورد نیاز را پیاده کند. با ما همراه باشید.

کودکان چه زمانی راه می‌افتند؟

اغلب کودکان خردسال بین 11 تا 16 ماهگی راه می‌افتند؛ در حالی که برخی از کودکان تا سن 18 ماهگی راه رفتن را شروع نمی‌کنند. دقت داشته باشید که در اغلب موارد، بیشتر مشکلات مربوط به راه افتادن کودک طبیعی است و به خودی خود حل می‌شود. حتی اگر کودک شما نمی‌تواند بایستد، به خودش تکیه کند یا تا 18 ماهگی راه نمی‌رود، بهتر است برای معاینه هم که شده به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

دیر راه افتادن کودک ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که هر کدام ممکن است نگران کننده یا طبیعی باشند. بنابراین زمانی که مشکل کودک واقعاً نگران کننده بود، باید برای تشخیص علت دیر راه افتادن کودک به افراد متخصص مراجعه کنید؛ چرا که علت این اختلال ممکن است نگران‌کنند‌ه‌تر از خود اختلال باشد!

بیشتر بخوانید: اختلال پردازش حسی

علت دیر راه افتادن کودک خردسال چیست؟

دلایل عصب شناسی

برخی از مشکلات یا اختلالات عصبی مثل سندروم داون یا فلج مغزی ممکن است منجر به تاخیر در راه افتادن کودک شوند. بنابراین زمانی که دیر راه افتادن کودک نگران‌کننده شد، شما با دیدن پزشک می‌توانید پشت پرده مشکل به وجود آمده را کشف کنید و در صورت لزوم راه‌حل‌های درمانی لازم را آغاز کنید.

آتروفی عضلانی

علت دیر راه افتادن کودک ممکن است آسیب‌های ارثی عصبی- عضلانی باشد که به صورت طبیعی به وجود آمده است. این مشکل یکی از دلایل شایع تاخیر در راه افتادن کودکان است و به درمان و روش‌های دارویی احتیاج دارد.

گاهی این مشکل ممکن است به صورت ضعف عضلانی بروز پیدا کند. ضمناً آتروفی نخاع که منجر به ضعف عضلات می‌شود نیز ممکن است علت این اختلال باشد. این عارضه در تمام موارد ژنتیکی است و کسی نمی‌تواند مانع آن شود. تنها راه کار ممکن برای این کار این است که به متخصصانی مثل کاردرمان‌ها و پزشکان مراجعه کنیم و برنامه‌های درمانی را شروع کنیم.

بیشتر بخوانید: علت دیر حرف زدن کودک

کمبود ویتامین D

ویتامین D نیز مثل کلسیم نقش بسیار مهمی در رشد استخوان‌ها در کودکان و حتی بزرگسالان دارد. کمبود این ماده می‌تواند منجر به تاخیر در راه افتادن کودک شود. بنابراین همیشه باید سعی کنید منابع سرشار زا ویتامین D را در رژیم غذایی کودک داشته باشید.

نرمی استخوان

مطالعات و پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که رابطه معناداری بین نرمی استخوان و دیر راه افتادن کودک وجود دارد. اگرچه این مشکل در کودکان هنوز به خوبی رشد نکرده اما قابل درمان است و در طول زمان کودک می‌تواند راه بیافتد. تنها نکته مهم این است که علت دیر راه افتادن کودک می‌تواند این اختلال باشد که مشکلات دیگری را نیز به وجود می‌آورد و بهتر است هر چه سریع‌تر جلوی آن گرفته شود.

کم کاری غده تیروئید

تیروئید کم کار در عدم رشد کودک می‌تواند تاثیر داشته باشد. عملکرد ضعیف تیروئید ممکن است منجر به کاهش توده عضلانی، ضعف اسکلت بدنی، ضعف استخوان‌ها و در نهایت دیر راه افتادن شود. بنابراین اگر کودک شما این مشکل را دارد، حتما او را تحت ارزیابی‌های غده تیروئید قرار دهید.

مهارت‌های حرکتی و راه افتادن

برخی از کودکانی که یادگیری مهارت‌های حرکتی در آنها به تاخیر افتاده، ممکن است کمی دیرتر از سایرین راه بیافتند. در واقع بهترین علت دیر راه افتادن کودک همین است چرا که به سرعت قابل بهبود است. برخی از کودکان ترجیح می‌دهند زمانی شروع به راه افتادن بکنند که کاملاً مطمئن باشند و کمتر احساس ناامنی کنند.

یکی از عوارضی که می‌تواند بر دیر راه افتادن کودک تاثیر بگذارد، عدم کنترل او بر حرکاتش است. کسانی که این شرایط (تاخیر در راه افتادن) دارند می‌توانند آن را به عنوان یکی از علائم این عارضه در نظر بگیرند. این مشکل ممکن است در اثرضربه مغزی موثر نیز که باعث آسیب مغزی شده به وجود بیاید. همچنین اختلالات عضلانی ، عفونت‌های مغزی و مشکلات عصبی نیز که قبلاً به آنها اشاره کردیم می‌توانند  منجر به عدم کنترل بر حرکات فرد شوند.

توجه داشته باشید که یکی از دیگر از قسمت‌های مغز که مسئول مهارت‌های حرکتی است، می‌تواند بر ناتوانی بر یادگیری نیز تاثیر بگذارد. اگر علت دیر راه افتادن کودک این باشد کاردرمانی می‌تواند به تقویت فرد و شروع راه افتادن وی شود. شما می‌توانید با مراجعه به بهترین کلینیک کاردرمانی کرج، این مشکل را رفع کنید.

تاخیر در بلوغ ارثی

ممکن است یکی از والدین یا هردوی آنها سابقه تاخیر در راه افتادن را در دوران کودکی خود داشته باشند. علت دیر راه افتادن کودک نیز ممکن است ارثی بوده و از پدر و مادر او به ارث رسیده باشد. در این موارد ممکن است مشکلی وجود نداشته باشد و تنها شرایط کودک به صورت طبیعی همینطور باشد. اگر خودتان در کودکی دیر راه افتاده‌اید و کودکتان نیز به همین صورت است، نگرانی‌های غیر ضروری لازم نیست و معمولاً کودک تا 2 سالگی می‌تواند را افتادن را شروع کند. در صورتی که بیشتر از این مدت تاخیر داشت، بهتر است به پزشک یا کاردرمان مراجعه کنید.

نارس بودن کودک

کودکی که به صورت نارس متولد شده ممکن است چند درجه تاخیر رشدی داشته باشد. شدت این تاخیر به سطح نارسی بستگی دارد. بنابر این یک تاخیر 2 تا 3 ماهه در معیارهای مختلف شامل دیر راه افتادن ممکن است کاملاً تحت کنترل باشد و بعد از مدتی کودک رشد مناسبی را نشان دهد. در این حالت هیچ عملکرد غیر طبیعی در عضلات و تعادل فرد دیده نمی‌شود.

سایر دلایل

• تون عضلانی بالا (عضلات سفت در کودک)
  • اندام‌های تحتانی منقبض شده و سفت یا تعادل ضعیف
  • ممکن است علت دیر راه افتادن کودک این باشد که به او فرصت راه رفتن نداده باشید و همه جا او را حمل کنید
  • ناتوانی‌های ذهنی

علائم زودهنگام دیر راه افتادن کودک

علت دیر راه افتادن کودک هرچه که باشد، علائمی دارد که می‌توان آن را قبل از زمانی که نیاز به راه افتادن کودک باشد تشخیص دهیم. این علائم عبارتند از:

کودک در 9 ماهگی نمی‌تواند بدون حمایت بنشیند

کودک در 12 ماهگی نمی‌تواند بایستد

کودک در سن 16 تا 23 ماهگی نمی‌تواند به صورت پیوسته راه برود

کودک مصراً با پنجه راه می‌رود

کودک به طور کُلی در معیارهای رشدی خود ضعیف عمل می‌کند (معیارهایی مثل بلند کردن سر، غلت خوردن و بلند شدن)

اگر کودک در سن 16 تا 23 ماهگی راه نمی‌رود، ارزیابی‌های پزشکی باید برای بررسی قدرت عضلات، تحریک عصبی و انعطاف‌پذیری بدن آنها انجام شود. تاخیر در راه افتادن می‌تواند علامت فلج مغزی، ضعف عضلانی، مشکلات ژنتیکی یا حتی سؤ تغدیه باشد. یک پزشک متخصص می‌تواند احتمال این اختلالات را نیز بسنجند. همچنین می‌توانید به یک کاردرمان خبره مراجعه کنید تا این مسئله را حل کند.

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید علت دیر راه افتادن کودک می‌تواند متنوع باشد و این علت ممکن است علامت یک اختلال دیگر باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر نگرانی زیادی دارید حتماً به یک پزشک متخصص یا کلینیک کاردرمانی مراجعه کنید تا بتوانید سریعاً اقدام مناسب را به جا آورید.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی باقرزاده بهترین کلینیک کاردرمانی کرج است که خدمات خود را منطبق با به‌روزترین استانداردهای دنیا ارائه می‌کند و از پیشرفته‌ترین تجهیزات استفاده می‌کند. این کلینیک طیف وسیعی از مشکلات و اختلالات ذهنی، جسمی، شنوایی و زبانی را تحت کنترل قرار می‌دهد و بهترین روش‌های تشخیص و درمان را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره رایگان از سوی بهترین کلینیک کاردرمانی کرج هستید، می‌توانید با شماره تماس کلینیک باقرزاده (مندرج در بخش تماس با ما) ارتباط برقرار کنید. از توجه شما سپاسگزاریم.