کمک به زود راه رفتن کودک

به طور متوسط خردسالان با یک رشد طبیعی و مناسب بین 10 تا۱۸  ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند.  کودکانی که مبتلا به شلی مفاصل و عضلات بیش از حد ، تون عضلانی بالا ؛ سندروم داون، اختلال طیف اوتیسم هستند یا اینکه نارس متولد شده‌اند ممکن است دیرتر شروع به راه رفتن کنند. همچنین برخی کودکان ممکن است به صورت طبیعی یا دلایل دیگر راه رفتن را دیرتر آغاز کنند. در چنین مواردی معمولا کمک به زود راه رفتن کودک توسط والدین در نظر گرفته می‌شود.

قانون کلی این است که اگر یک کودک تا 18 سالگی شروع به راه رفتن نکرد، یک ارزیابی توسط متخصص اطفال یا کاردرمانگر متخصص باید انجام شود تا دلیل اینکه کودک راه رفتن را شروع نمی‌کند مشخص شود. این ارزیابی احتمالاً شامل بررسی انعطاف پذیری و ثبات لگن و اندام تحتانی   است.

کمک به زود راه رفتن کودک

اینکه کودکان یاد بگیرند چگونه راه بروند به تجربیات زیادی نیاز دارد؛ کودک باید یاد بگیرد سر پا بایستد، بدون حمایت بایستد و با استفاده از تکیه به یک مبل یا دیوار راه رفتن را شروع کند تا در نهایت بتواند مستقل حرکت کند. همچنین علت دیر راه افتادن کودک باید مشخص باشد تا در صورتی که علائمی از یک اختلال شناسایی شد، یک راه حل مناسب و فوری در نظر گرفته شود.

فعالیت‌های مثل آنچه که در پاراگراف بعدی ذکر خواهد شد به افزایش ثبات  مفاصل لگن، افزایش قدرت عضلات پا، تمرین تعادل کمک می‌کنند؛ همچنین به کودک کمک می‌کنند تا از قدرت بینایی خود و تجربیاتی که به دست می‌آورد برای راه رفتن استفاده کند.

همچنین باید گفت که راه افتادن مستقل کودک ارتباط زیادی با رشد زبانی او دارد. کودکانی که به تازگی یاد گرفته‌اند که راه بروند، دچار یک جهش در یادگیری زبانی نیز می‌شوند. کودکی که می‌تواند نیازهایش را بیان کند، پسندیدن یا نپسندیدن چیزهای مختلف را نشان دهد، دشواری‌های پردازش حسی کمتری دارد و کمتر دچار کج خلقی می‌شود. بنابراین کمک به زود راه رفتن کودک برخی اوقات ضروری است، به رشد کودک کمک می‌کند و موجب کاهش تنش او می‌شود.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده بهترین کلینیک کاردرمانی کرج است که خدمات خود را با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات و تکنیک‌ها ارائه می‌کند. همین باعث شده این کلینیک یکی از معتبرترین کلینیک‌های کاردرمانی کرج باشد؛ تا جایی که خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل کرج را نیز به لیست سرویس‌های خود افزوده است. برای اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم با شماره تماس این کلینیک تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید: علائم اوتیسم در کودکان

برخی از دلایل شایع دیر راه افتادن کودک

کودکانی که به طور کُلی با تاخیر در رشد مواجه هستند، به طور خاص مشکلات و اختلالات ژنتیکی دارند که بر کنترل حرکت آنها تاثیرگذار است. این اختلالات ممکن است باعث تاخیر به رسیدن به معیارهای رشدی در کودکان می‌شود. دلایل دیر راه افتادن کودک به مسائلی  مربوط است که ممکن است اختلالات تعادلی را شامل شوند؛ همچنین ممکن است یک عارضه خاص مثل شلی مفاصل یا ضعف عضلات  و یا سفتی عضلات  باشد.

برای آشنایی بیشتر با علت دیر راه افتادن کودک، توصیه می‌کنیم بر روی این عبارت کلیک کنید. به طور کُلی برخی از دلایل تاخیر در راه افتادن کودک شامل موارد زیر است:

  • کودکانی که فلج مغزی یا سکته را تجربه کرده‌اند اغلب دیرتر می‌آموزند که راه بروند. البته این کودکان باید به طور ویژه تحت نظر بهترین کلینیک کاردرمانی باشند تا مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرند.
  • کودکان نارسی که زودتر از موعد متولد شده‌اند، اغلب با معیارهای رشد حرکتی مثل نشستن، ایستادن یا راه افتادن مشکل دارند؛ این کودکان ممکن است 1 تا 2 ماه‌ دیرتر از حد مورد نظر (18 ماهگی) راه بیافتند. کمک به زود راه رفتن در این کودکان ممکن است ضروری باشد.
  • کودکانی که شلی مفاصل یا هایپر موبیلیتی یا تون عضلانی  یا سندروم داون هستند ممکن است دیرتر بایستند و  مستقل از دیگران راه بیافتند. این تاخیر با تحریک حرکت یا ضعف عضلات و مفاصل در آنها مرتبط است.
  • معمولاً کودکانی که شلی مفاصل یا هایپر موبیلیتی یا تون عضلانی پایین یا سندروم داون هستند در عضلات لگن خود دچار ضعف هستند و نمی‌توانند از برای ایستادن بلند شوند .انها اغلب با پاهای باز و چرخیده بطرف بیرن می ایستند.. همچنین ممکن است ضعف عضلات زانو باعث شود نتوانند تعادل پای خود را به خوبی داشته باشند و همین موجب تاخیر در راه افتادن کودک شود.
  • کودکان خیلی حساس و مراقبت اغلب به دنبال راه‌های جدیدی برای انجام کارهای خود هستند تا از محدوده امن خود خارج نشوند. این کودکان باهوش اغلب کمتر فعال‌اند و مایل به ایستادن نیستند تا تعادل خود را به چالش بکشند. آنها ممکن است برای ایستادن یا راه رفتن از اسباب بازی‌ها استفاده کنند یا در هنگام ایستادن دست کس دیگری را بگیرند.
  • کودکان مبتلا به اوتیسم نیز ممکن به دلیل عدم رشد عصبی کافی نتوانند راه رفتن را شروع کنند. بنابراین اگر به کمک به زود راه رفتن کودک فکر می‌کنید، علت این تاخیر را هم در نظر بگیرید و سعی کنید ارزیابی‌ها و آزمایش‌های ضروری را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: علت دیر حرف زدن کودک

روش‌های کمک به زود راه رفتن کودک در سریع‌ترین زمان

کودکانی که به اندازه کافی رشد کرده‌اند تا روی پاهای خود بایستند  و وزنشان را روی پاها بیاندازند، معمولاً می‌توانند از سنین 5 یا 6 ماهگی با کمک روی پاهای خود بایستند

اما گروهی از کودکان هستند که نمی‌توانند روی پاهای خود بایستند  تا در حالت ایستاده قرار بگیرند. اما در ازای این کار لکن و زانوهای خود را خم می‌کنند و گاهی اوقات پاهای خود را به جلو  صاف می‌کنند. اگر کودکی تا سن 10 ماهگی وزن خود را روی پاهای خودش نگه نمی‌دارد و حداقل با کمک نمی‌ایستد، احتمالاً در راه افتادن تاخیر خواهد داشت؛ بنابراین بهتر است کمک به زود راه رفتن کودک را از همین زمان آغاز کنید.

در چنین مواقعی کاردرمانی می‌تواند مفید باشد اما قبل از این کار علت این تاخیر باید مشخص شود؛ ممکن است عامل این اختلال در کنترل حرکت یا قدرت و انعطاف پذیری با شد که هر کدام راهکار خاص خود را دارند.

برای یافتن بهترین روش‌های کمک به زود راه رفتن کودک، با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج تماس بگیرید.

ایستادن با کمک

کودکانی که کنترل حرکت، قدرت عضلانی و انعطاف‌پذیری خوبی دارند می‌توانند با کمک کسی یا چیزی تا سن 10 ماهگی بایستند. به طور میانگین کودکانی که نارس هستند  1 یا 2 ماه دیرتر این کار را انجام می‌دهند که البته با توجه به تولد زودهنگامشان، در سن درست خودشان قرار دارند.

این مرحله در کمک به زود راه رفتن کودک بسیار مهم است و باعث تقویت عضلانی، تعادل و هماهنگی حسی کودک می‌شود. تلاش برای ایستادن باعث تقویت عضلات مختلف پا می‌شود و یک تمرین برای تعادل و استقامت محسوب می‌شود؛ کودکی که با کمک و پشتیبانی والدین خود تلاش می‌کند بایستد یا می‌ایستد، کنترل بیشتری بر روی خودش احساس خواهد کرد.

زمانی که کودک یاد می‌گیرد با استفاده از حمایت دیگران بایستد، تعادل و هماهنگی ضعیفی دارد و به راحتی ممکن است بیافتد. اما با تمرین بیشتر می‌تواند علاوه بر ایستادن دست خود را بکشد و مثلاً یک اسباب بازی را از روی میز بر دارد. او همچنین می‌تواند برگردد و پشت سر خود را در حالت ایستاده نگاه کند.

همچنین کودکی که تعادل و قدرت عضلانی مناسبی پیدا کرده است، می‌تواند زانوهایش را خم کند و یک وسیله را از روی زمین بر دارد. کودکانی که کمتر زانوی خود را حرکت می‌دهند و راه رفتن را شروع نمی‌کنند ممکن است دچار ضعف عضلات باشند و برای تمرین خم شدن یا انعطاف‌پذیری زانوها، به تشویق احتیاج داشته باشند. شما والدین عزیز می‌توانید با تشویق آنها را متقاعد کنید زانوهای خود را حرکت دهند و مثلاً یک شیء را با خم شدن از زمین بردارند.

زود راه رفتن کودک با حمایت والدین

زمانی که کودکان تعادل خوبی در ایستادن با حمایت و کمک به دست آورده‌اند، می‌توانند با گرفتن مبل یا استفاده از کمک دیگران راه رفتن را با قدم‌های کوچک و نامنظم شروع کنند. این راه رفتن زودهنگام تمرینی برای راه افتادن مستقل کودک است و به او کمک می‌کند توانایی حفظ تعادل خود را در طول زمان به دست بیاورد. با هر قدمی که کودک با کمک و تکیه بر می‌دارد توانایی حفظ تعادل و عضلات خودش را افزایش می‌دهد.

با افزایش کنترل تعادل و اطمینان کودک، او می‌تواند قدم‌های محکم‌تر و بلند‌تری بردارد و به صورت مستقل راه برود.  کودکانی که از قرار دادن یک جعبه یا صندلی در کنار خود لذت می‌برند، این کار را برای راحت‌تر کردن راه رفتن خود انجام می‌دهند. این کار شانس راه افتادن او را افزایش می‌دهد. بنابراین برای کمک به زود راه رفتن کودک بهتر است ابتدا خودتان از او حمایت کنید و بعد انتظار راه رفتن مستقل را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تاخیر گفتاری در کودکان اوتیسم

ایستادن کودک بدون حمایت

کودکان معمولا بدون کمک تا زمانی که بتوانند به طور مستقل بایستند شروع به راه رفتن نمی‌کنند. این کار نیازمند تعادل خوب و مقداری تشویق و پاداش است.

اگر یک کودک خردسال نمی‌تواند به تنهایی راه بیافتد یا اینکه بایستد، شما فرصت‌های زیادی  برای نگه داشتن کمک به زود راه رفتن کودک دارید. شما می‌توانید با استفاده از تشویق کودکتان به رسیدن به یک خوردنی خوشمزه و یا حمایت از او، به راه رفتن کودک کمک کنید و به هدف مورد نظرتان برسید.

همچنین خیلی مهم است که کودک بعد از ایستادن به خوبی بتواند بنشیند تا ترس از راه رفتن نداشته باشد. زمانی که کودک می‌نشیند یا حتی می‌افتد باید بتواند سرش را بالا نگه دارد و بر روی زانوهایش بیافتد. کودکی که تعادل ضعیفی در هنگام راه رفتن داشته باشد و برای ایستادن خود به کمک احتیاج داشته باشد، احتمالاً به صورت ناامن می‌افتد. خیلی مهم است که شما افتادن یا نشستن را به کودک خود بیاموزید تا در حین تمرین هم نترسد و هم آسیب نبیند.

برای کمک به زود راه رفتن کودک چه کنیم؟

خیلی مهم است که کودک شما قبل از هر چیزی توسط یک پزشک متخصص معاینه شود و سلامت عمومی او به همراه قدرت لگن او برای نگه داشتن عضلات و استخوان‌ها مناسب باشد. در غیر این صورت پزشک ممکن است برنامه‌های کاردرمانی  را توصیه کند که به راه رفتن یا ایستادن کودک کمک می‌کنند. توصیه پزشک برای کمک به زود راه رفتن کودک ضروری است.

اگر کودک شما تاخیر رشد خاصی داشته باشد، کاردرمانی حتی ممکن است ضروری باشد. اگرچه خود شما نیز در چنین شرایطی می‌توانید در رفع تاخیر خودش کمک کنید.

برای کمک به زود راه رفتن کودک توصیه می‌کنیم از بهترین کلینیک کاردرمانی کرج کمک بگیرید. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده مفتخر است که رضایت تمام مددجویان و مراجعه کنندگان را با خدمات بی‌نظیر خود کسب کرده است. این کلینیک خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل را نیز ارائه می‌کند که آسودگی بیشتری برای شما فراهم می‌کند. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.