استراحت شبانه خوب برای هیچ کس تضمین نشده است، اما برای بسیاری از افراد درگیر با اوتیسم کاملاً دست نیافتنی است. افرادی که با اختلال طیف اوتیسم درگیر هستند،‌ اغلب در به خواب رفتن و خواب ماندن مشکل دارند.  این ممکن است ویژگی‌های خاصی از وضعیت آنها را بدتر کند، مانند رفتارهای تکراری، که به نوبه خود می‌تواند خواب را حتی دشوارتر کند. بدخوابی در کودکان اوتیسم یکی از اولین و اساسی‌ترین مشکلاتی است که این افراد با آن مواجه می‌شوند.

با توجه به این چرخه مخرب، مشکلات خواب یکی از فوری‌ترین نگرانی‌ها برای خانواده‌هایی است که با اوتیسم دست و پنجه نرم می‌کنند. جالب است که این مسئله نیز یکی از جنبه‌های کمتر مطالعه‌شده اوتیسم بوده است. در اینجا آنچه محققان تاکنون در مورد علل، عواقب و درمان مشکلات خواب در اوتیسم می‌دانند، آمده است.  در ادامه با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج و گفتاردرمانی کرج  همراه شوید تا به متداول‌ترین مشکلات بدخوابی در کودکان اوتیسم بپردازیم.

بدخوابی در کودکان اوتیسم چقدر شایع است؟

بر اساس یک مطالعه در سال 2019، یکی از بزرگترین مطالعه‌ها برای بررسی شیوع مشکلات خواب در اوتیسم، نشان داد که تقریباً 80 درصد از کودکان پیش‌دبستانی اوتیسم در سن پیش دبستانی اختلال خواب دارند. بدخوابی کودکان اوتیسم دو برابر بیشتر از کودکان معمولی یا آنهایی که سایر شرایط رشدی دارند شایع است.

چه نوع بدخوابی در اوتیسم رایج است؟

کودکان اوتیسم تمایل به بی خوابی دارند؛ به طور متوسط ​​11 دقیقه بیشتر از افراد معمولی طول می‌کشد تا به خواب بروند و بسیاری از آنها اغلب در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند. برخی از افراد مبتلا به این  اختلال دچار آپنه خواب هستند، وضعیتی که باعث می‌شود چندین بار در طول شب نفس خود را متوقف کنند. بدخوابی در کودکان اوتیسم ممکن است آسایش خواب را برای سایر افراد منزل نیز مختل کند.

همچنین خواب در کودکان اوتیسم ممکن است نسبت سایر افراد ‌کمتر‌ترمیم کننده باشد. آنها حدود 15 درصد از زمان خواب خود را در مرحله حرکت سریع چشم (REM) می‌گذرانند که برای یادگیری و حفظ خاطرات بسیار مهم است. در مقابل، اکثر افراد عادی، حدود 23 درصد از استراحت شبانه خود را در REM می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: چگونگی برقراری ارتباط با کودک اوتیسم

آیا این کمبود خواب عواقبی دارد؟

شواهد زیادی وجود دارد که بدخوابی در کودکان اوتیسم می‌تواند مشکلات اوتیسم مانند مهارت‌های اجتماعی ضعیف را تشدید کند. کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، اغلب رفتارهای تکراری شدیدتری دارند و زمان سخت‌تری برای دوست یابی نسبت به سایر افراد در این طیف دارند. آنها همچنین تمایل دارند در آزمون‌های هوش نمرات پایین‌تری کسب کنندبا این وجود هنوز مشخص نیست که بدخوابی در کودکان اوتیسم تا چه حد بر این اختلالات تاثیر می‌گذارد.

یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که کودکان مبتلا به اوتیسم که مشکلات خواب دارند نسبت به کسانی که خواب مناسبی دارند، بیش فعال‌تر هستند و به راحتی حواسشان پرت می‌شود. بنابراین معتبر ترین مرکز کاردرمانی و گفتاردرملنی  کرج ممکن است برای درمان بسیاری از اختلالات دیگر در زمینه اوتیسم،‌ ابتدا حل مشکلات خواب را در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید:مشکلات تغذیه در اوتیسم

علت بدخوابی کودکان اوتیسم چیست؟

بسیاری از کودکان اوتیسم دارای شرایط دیگری مانند مشکلات گوارشی، اختلال کم توجهی یا بیش فعالی (ADHD) و یا اضطراب هستند و هر یک از آنها به عنوان عواقب اختلال خواب شناخته شده‌اند. برای مثال، اختلالات ناشی ناشی از یبوست، ممکن است فرد مبتلا به اوتیسم را در شب بیدار نگه دارد. حساسیت‌های حسی به نور، صدا یا لامسه ممکن است به بدخوابی در کودکان اوتیسم منجر شود. علاوه بر این بدخوابی ممکن است نشانگر افسردگی در افراد اوتیستیک باشد؛ اگرچه علت یا نتیجه دقیق مشکلات خواب نامشخص است.

کودکان درگیر با این شرایط ممکن است از داروهایی استفاده کنند که بر خواب تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد مبتلا به ADHD از داروهای محرکی استفاده می‌کنند که باعث بی خوابی می‌شوند. توجه داشته باشید که سطوح اوتیسم نیز بر شدت این عارضه موثر است.

در برخی موارد، افراد در این طیف دارای جهش‌هایی هستند که آنها را مستعد مشکلات خواب می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان اوتیسم بیشتر از افراد معمولی در معرض جهش‌هایی در ژن‌هایی هستند که چرخه خواب و بیداری را کنترل می‌کنند یا ژن‌هایی که با بی خوابی ارتباط دارند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افراد در این طیف دارای جهش‌هایی هستند که بر سطوح ملاتونین که یک هورمون طبیعی برای کنترل خواب و بیداری است، تأثیر می‌گذارد.

تشخیص بدخوابی در کودکان اوتیسم چگونه است؟

پلی سومنوگرافی رایج‌ترین و کامل‌ترین نوع تست خواب است. این تکنولوژی امواج مغزی، حرکت چشم و اندام و الگوهای تنفس فرد را در طول خواب ردیابی می‌کند. از آنجایی که به چندین حسگر، سیم و رایانه نیاز دارد، معمولاً در آزمایشگاه و توسط متخصصان و تکنیسین‌های باتجربه انجام می‌شود. با کمک این تکنیک می‌توان تا حد زیادی علت بدخوابی در کودکان اوتیسم را تشخیص داد.

اما این روش استاندارد همیشه برای کودکان اوتیسم که بسیاری از آنها نیاز به روال خاصی در زمان خواب دارند، عملی نیست؛ چرا که قرارگیری در محیط این تکنیک خود ممکن است به بدخوابی منجر شود. در بسیاری از موارد متخصصان تجهیزات پلی سومنوگرافی را به خانه افراد دارای اوتیسم آورده است تا سعی کند این مشکل را برطرف کند.

تست خواب دیگری که برای تشخیص بدخوابی در کودکان اوتیسم مناسب است اکتی گرافی است که در آن دستگاهی شبیه به ساعت مچی حرکات فرد را در طول شب ثبت می‌کند. افراد می‌توانند از این دستگاه در خانه برای ثبت میزان زمانی که فرد در هر شب می‌خوابد استفاده کنند. خبر خوب این است که این دستگاه شبیه ساعت مچی است و بدون ایجاد اختلال در خواب، به صورت طبیعی آن را ارزیابی کند.

محققان همچنین می‌توانند با مصاحبه با خانواده‌ها یا درخواست از آنها برای پر کردن دفترچه‌های خواب در مورد الگوهای خواب، اختلال خواب را تشخیص دهند. اما این روش‌ها مستعد خطا هستند زیرا به خاطرات  و ملاحظات افراد متکی هستند.

آیا درمانی برای بدخوابی کودکان اوتیسم وجود دارد؟

از برخی جهات، راه حل می‌تواند ساده باشد: ایجاد یک روتین، مانند‌ترتیب فعالیت‌ها قبل از خواب، اغلب می‌تواند به فرد کمک کند که به خواب رود. مثلاً می‌توانید دما یا روشنایی اتاق خواب را تغییر دهید. رعایت زمان خواب و بیداری منظم می‌تواند مغز و بدن را در برنامه‌ای قرار دهد که خواب را قابل اطمینان‌تر می‌کند.

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) داروهای بی خوابی مانند Ambien را برای بزرگسالان درگیر با اوتیسم تایید کرده است اما برای کودکان نه. برای مشکلات جدی‌تر مانند آپنه خواب، پزشکان گاهی اوقات یک دستگاه تنفس شبانه مانند دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) یا در موارد نادر، جراحی را توصیه می‌کنند.

اما برای بسیاری از مشکلات خواب، مکمل‌های ملاتونین ممکن است گزینه خوبی باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌ها به کودکان اوتیسم کمک می‌کنند سریع‌تر به خواب بروند و خواب باکیفیت‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا کودک من اوتیسم است؟

آیا خواب بهتر کیفیت زندگی افراد را در این طیف بهبود می‌بخشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم شاید! هیچ مطالعه گسترده و قطعی در مورد این موضوع وجود ندارد. اما تحقیقات نشان داده است که کودکان معمولی و اوتیسم که تحت عمل جراحی برای کاهش مشکلات تنفسی در طول خواب قرار می‌گیرند، ارتباط اجتماعی و توجه بهتری دارند و همچنین رفتارهای تکراری کمتری را تجربه می‌کنند. والدین بهبودهای مشابهی را در یک مطالعه کوچک روی بدخوابی در کودکان اوتیسم، که در آن برخی کودکان مکمل ملاتونین مصرف کردند، گزارش کردند.

به گفته محققان خواب بهتر اوتیسم را درمان نمی‌کند؛  اما به نظر می‌رسد کودکان اوتیسم که به برنامه خواب منظم برمی‌گردند بهتر یاد می‌گیرند، کمتر تحریک‌پذیر هستند و رفتارهای مشکل‌ساز کمتری دارند. خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل کرج می‌تواند برای ایجاد آرامش بیشتر و در نتیجه بهبود عادت خواب کودک اوتیسم مفید باشد. بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی  کرج با استفاده از تکنیک‌های تخصصی خود امکان حل اختلال خواب با کمترین هزینه و در کمترین زمان را فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.