کودکان اوتیستیک مانند هر کودک دیگری هستند، بنابراین قوانین مشخصی در مورد نحوه تعامل با آنها وجود ندارد. اما موارد کلی وجود دارد که می‌توانید برای افزایش احتمال تجربه‌های مثبت در برقراری ارتباط با کودک اوتیسم در  نظر بگیرید.‌این شامل یادگیری‌این است که با یک کودک اوتیستیک چه کاری نباید انجام داد و چه چیزی می‌تواند به ارتقای تعاملات سالم کمک کند.  بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج می‌تواند به صورت ویژه در‌این موضوع به شما کمک کند.

مانند همه کودکان، کودکان اوتیستیک نیز شایسته مهربانی و احترام شما هستند. انتخاب‌هایی که انجام می‌دهید می‌توانند ناخواسته باعث آسیب شوند، حتی اگر بخواهید با آنها تعامل مثبت داشته باشید. بهترین مرکر تشخیص اوتیسم کرج ‌این بایدها و نبایدها را هنگام برخورد با کودکان اوتیستیک برای هدایت تعاملات مثبت توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم

کارهایی که برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم باید انجام داد

بیایید قبل از‌اینکه بخواهیم برای یک کودک اوتیستیک از انجام چه کارهایی اجتناب کنیم، روی نکات مثبت تمرکز کنیم و به کارهایی که باید انجام دهیم بپردازیم. وقتی به دنبال راه‌هایی برای حمایت و برقراری ارتباط با کودک اوتیسم در زندگی خود هستید، گزینه‌های زیادی در دسترس است.

کمک در طول بحران

ما از کودکان مبتلا به اوتیسم انتظار زیادی داریم. آنها در محیط‌هایی که آرام، آشنا و حمایت کننده هستند، رشد می‌کنند. اما ما اغلب از آنها می‌خواهیم که در فروشگاه‌های مواد غذایی، فرودگاه‌ها و کلاس‌های درس موفق شوند.

وقتی کودکان مبتلا به اوتیسم درگیر می‌شوند، ممکن است دچار فروپاشی احساسی شوند.‌این فروپاشی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قطع ارتباط: کودک به دنیای درونی عقب نشینی می‌کند و کلا صحبت نمی‌کند. کودک ممکن است برای تسکین خود کارهای تکراری مانند تکان دادن یا تکان دادن دست انجام دهد.
  • کج خلقی: کودک گریه می‌کند، جیغ می‌زند، پاهایش را با پا می‌کوبد یا به شکل توپ در می‌آید و بدنش را جمع می‌کند.

والدین اغلب در برخورد با‌این شرایط ماهر می‌شوند، اما همیشه از شما می‌پرسند که‌ایا می‌توانید کمک کنید. برای مثال می‌توانید از یک رستوران بخواهید که موسیقی را کم کند، در حالی که مادر یک کودک سعی می‌کند فرزندش را آرام کند.

شما همچنین می‌توانید مستقیماً مداخله کنید. کارشناسان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج استفاده از صدای ملایم و دستورات ساده را پیشنهاد می‌کنند. مثلاً به کودک بگویید: «بلند شو و کنار من بایست». اگر کودک نمی‌تواند پاسخ دهد، در نزدیک او بمانید و اجازه دهید فروپاشی از بین برود. وقتی کودک آرام تر به نظر می‌رسد، دستورالعمل‌ها را امتحان کنید. گاهی کودک لجبازی می‌کند و تلاش برای برقراری ارتباط با او ممکن است اشتباه باشد.

دوستی‌ها را تشویق کنید

یکی از جدی‌ترین مشکلات کودکان اوتیسم، چالش‌های اجتماعی مربوط به برقراری ارتباط با کودک اوتیسم است. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است بی‌علاقه به گذراندن وقت با شما به نظر برسند، و ممکن است با سکوت نسبت به صحبت‌های دوستانه شما واکنش نشان دهند. در‌این صورت شما باید به مرور ارتباط با کودک اوتیسم را تقویت کنید. البته در‌این حالت نیز ممکن است کودک تنها با چند نفر ارتباط دوستانه برقرار کند.

محققان می‌گویند افراد مبتلا به اوتیسم می‌توانند و باید دوستی‌ایجاد کنند. گاهی اوقات، سایر افراد مبتلا به اوتیسم را برای دوستی انتخاب می‌کنند. در موارد دیگر، آنها عمدتاً بر‌ایجاد روابط با بزرگسالان و کودکان با ارتباط اجتماعی قوی تمرکز می‌کنند. بهترین مرکز درمان اوتیسم کرج توصیه می‌کند تمام موانع را برای ارتباط دوستانه کودک با سایر افراد بر دارید.

همچنین پیشنهاد می‌شود کودکان اوتیستیک را در برنامه‌های مفرح خود قرار دهید. آنها را به جشن تولد دعوت کنید. وقتی آنها را دیدید با آنها صحبت کنید. فعالیت‌های ساده‌ای را پیدا کنید که هر دو از آنها لذت می‌برید. کودکان زندگی خود را نیز تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.

معمولاً کودکان اوتیسم زمانی که مشغول کارهایی هستند که به آن علاقه دارند، بیشتر به برقراری ارتباط متمایل می‌شوند.

برای پاسخ دادن زمان بدهید

اوتیسم می‌تواند باعث کندی سرعت پردازش مغز شود. بنابراین کودکان مبتلا به اوتیسم برای درک جملات شما به زمان بیشتری نیاز دارند، به خصوص اگر در یک اتاق با صدای بلند یا شلوغ صحبت می‌کنید. در این صورت توصیه می‌شود برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم به او زمان بدهید و از کارهای زیر خودداری کنید:

  • سوالات بیشتر: ممکن است سؤال اصلی خود را دوباره بیان کنید یا به دنبال چیزهای جدیدی برای گفتن باشید.
  • موضوعات جایگزین: ممکن است موضوع را تغییر دهید به‌این امید که کودک به آن بپیوندد.
  • دور شدن: اگر کودک صحبت نمی‌کند، ممکن است وسوسه شوید که صحبت را به کلی ترک کنید.

کارشناسان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج می‌گویند فضایی برای پاسخ‌های کودک بگذارید. اگر سوالی می‌پرسید، چند ثانیه به کودک فرصت دهید تا پاسخ دهد در حالی که با حالت انتظار به او نگاه می‌کنید. به محض‌ اینکه کودک صحبت کرد شما نیز ارتباط را توسعه دهید، اما سکوت را در‌این فاصله پر نکنید.

برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم درباره علایق او صحبت کنید

علاقه محدود یا شدید به موضوعات خاص یکی از علائم اصلی اوتیسم است. کودکان می‌توانند مجذوب هر چیزی شوند، از جمله نقشه‌ها، اعداد، دستور العمل‌ها، جغرافیا و غیره.

برای کودکان مبتلا به اوتیسم، صحبت در مورد‌این موضوعات باعث آرامش می‌شود. آنها از به اشتراک گذاشتن دانش لذت می‌برند و می‌توانند بی وقفه در مورد موضوع بدون درخواست بازخورد شما صحبت کنند.

با گوش دادن به موضوع با کودک ارتباط برقرار کنید. اگر می‌توانید سوال بپرسید. از تغییر موضوع خودداری کنید. فقط اجازه دهید کودک صحبت کند تا زمانی که یکدیگر را بهتر بشناسید.

کودک را به طور کامل بپذیرید

برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم تا حدود 2 سالگی عصبی به نظر می‌رسند و ممکن است مهارت‌هایی را که به دست آورده اند از دست دهند. این برای بسیاری از والدین ناراحت کننده است. شما یک سال پیش دیدید که کودک در حال پیشرفت است و اکنون کودک متفاوت به نظر می‌رسد.

کودک را بر اساس رفتار یا رشد گذشته قضاوت نکنید. همین الان به دنبال چیزهایی باشید که در مورد کودک لذت ببرید. کودک را همانگونه که در حال حاضر هستند بپذیرید؛ چرا که شرایط رشد کودک متغیر است و شما نباید هر لحظه انتظار یکسانی از او داشته باشید.

حمایت از والدین برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم

حمایت از والدین نیز برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم ضروری است و والدین باید به فکر آرامش روانی خود نیز باشند. در واقع همانطور که کودک مبتلا به اوتیسم را با پذیرش احاطه می‌کنید، همین کار را برای والدین انجام دهید. حمایت شما می‌تواند برای آنها ارزش بالایی داشته باشد. به همین دلیل است که بهترین گفتاردرمان اوتیسم کرج همواره بر توجه به والدین تمرکز دارد.

والدین دوست دارند یک شب استراحت کنند تا از فشار خارج شوند؛ استراحت کنند، تفریح داشته باشند و یا تحت مراقبت‌های مشاوران قرار بگیرند. برای رفع فشار و شرایط دشوار، یک قرار قهوه معمولی را برنامه ریزی کنید، یا در زمانی که هر دوی شما نظارت می‌کنید، قرارهای بازی را بین فرزندانتان تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: موسیقی درمانی در اوتیسم

کارهایی که نباید برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم انجام داد

همانطور که اقدامات زیادی برای حمایت از یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، راه‌های زیادی برای آسیب رساندن وجود دارد. چند مرحله ساده زیر را دنبال کنید تا مطمئن شوید که یک کمک کننده محسوب می‌شوید.

با ترحم به والدین نزدیک نشوید

کودکان مبتلا به اوتیسم والدین خود را شاد می‌کنند و چیزهای زیادی برای افتخار کردن به آنها وجود دارد. نزدیک شدن به والدین با ترحم همه اینها را تضعیف می‌کند و برخی از والدین از‌این اظهارات آزرده خاطر می‌شوند.

کارشناسان بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج توصیه می‌کنند کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اغلب با دقت به آنچه بزرگسالان می‌گویند گوش می‌دهند. اما شنیدن مبادله ترحم باعث می‌شود کودک احساس بد، اشتباه یا بی ارزشی کند. بنابراین اظهار نظر مترحمانه ممکن است باعث فشار بیشتر بر کودکان و والدین شود.

برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم دستورالعمل‌ها را شلیک نکنید!

همانطور که گفتیم کودکان مبتلا به اوتیسم به زمان بیشتری برای پردازش دستورات کلامی‌پیچیده نیاز دارند. بچه‌های کوچک‌تر معمولاً برای درک دستورالعمل‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و‌ این باعث می‌شود که آنها کم توجه به نظر برسند. این در حالی است که برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم نباید دستورالعمل‌های ناگهانی و استرس زا بدهید.

ممکن است برای کودک مشکل‌ایجاد کنید اگر:

  • دستورالعمل‌های زیادی را همزمان ارائه دهید: «این را بردار، اما از دستگیره استفاده نکن. آن را از پایین بگیر.»
  • وظایف را در یک جمله پیچیده قرار دهید:”این فنجان و بشقاب را به آشپزخانه که دقیقاً در گوشه است، ببر و سپس شیر را از یخچال سمت راست بردار و یک فنجان برای من بریز.”
  • بازخورد غیر اختصاصی بدهید: “مواظب کارات باش، باشه؟”

جملات خود را کوتاه و معنی خود را واضح نگه دارید. اگر کودک نمی‌فهمد، پیچیدگی را بیشتر از‌این هم بشکنید. بای این نوع از دستور العمل‌ها برقراری ارتباط با کودک اوتیسم راحت است و حتی با خدمات کاردرمانی در منزل کرج نیز می‌توان شرایط را تحت کنترل قرار داد.

چیزها را شخصی نگیرید

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به شیوه‌ای که شما می‌دانید یا انتظار دارید پاسخ ندهند. آنها ممکن است از شما دور شوند، شما را نادیده بگیرند یا دچار فروپاشی  احساسی شوند.

جریحه دار شدن احساسات آسان است، اما تمام تلاش خود را بکنید تا احساسات خود را کنترل کنید. کودک ممکن است سخت کار کند تا با انتظارات و واقعیت شما سازگار شود. تا جایی که می‌توانید انعطاف پذیر باشید و به تلاش برای‌ایجاد‌این ارتباط ادامه دهید. مطمئن باشید که کودک نیز تمام تلاش خود را برای ارتباط موثر صرف می‌کند.

بیشتر بخوانید:گفتاردرمانی در اوتیسم

تصور نکنید کودکان غیرکلامی ‌نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند

بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم اصلاً صحبت نمی‌کنند. اما هرگز تصور نکنید که آنها چیزی برای گفتن ندارند. به همین دلیل است که بهترین کلینیک کاردرمانی کرج برای تقویت برقراری ارتباط با کودک اوتیسم از تکنیک‌های زبان بدن و رفتاردرمانی استفاده می‌کند.

برای کودکان مبتلا به اوتیسم، رفتار و زبان بدن نوعی ارتباط است. که شامل:

  • چشمک زدن
  • اشاره کردن
  • تحریک
  • خندیدن
  • اخم کردن
  • در آغوش گرفتن
  • ضربه زدن
  • دور شدن

به آنچه کودک می‌خواهد بگوید گوش دهید. رفتار آنها  را نادیده نگیرید؛ در غیر این صورت این رفتار ممکن است باعث بی میلی کودک به برقراری ارتباط شود.

بر تماس چشمی‌اصرار نکنید

معمولاً بزرگسالان هنگام صحبت به چشمان یکدیگر نگاه می‌کنند. برای کودکان مبتلا به اوتیسم، برقراری ارتباط چشمی دشوار است. برخی از کودکان با تمرین یاد می‌گیرند که به نزدیک چشمان شما (مثلاً به پیشانی شما) نگاه کنند، اما برخی هرگز‌این مهارت را به دست نمی‌آورند.

هرگز کودک را مجبور نکنید که به چشمان شما نگاه کند. برای‌اینکه سعی کنید با چشمان کودک روبرو شوید، خم نشوید و به چشمان خود اشاره نکنید تا کودک را وادار به دنبال کردن او کنید. رفتار کودک را بپذیرید. البته برای تشویق او می‌توانید خودتان به چشمان او نگاه کنید.

برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم از زبان خلاقانه استفاده نکنید

کودکان اوتیستیک همه چیز را به معنای واقعی کلمه درک می‌کنند. اگر مکالمه خود را با کنایه، کنایه، اغراق یا اصطلاحات بپاشید، حتما کودک را گیج خواهید کرد. چرا که کودک معنای اصلی جمله را مورد توجه قرار می‌دهد

به عنوان مثال، به کودک نگویید که مراقبت اتفاقی باشد. ممکن است کودک دستش را بگیرد و آن را نزدیک صورتش بگذارد. پس تا جایی که می‌توانید واقعی و مستقیم باشید، تا کودک دقیقا بداند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

اگر هم اشتباه کرده و چیزی غیرعادی می‌گویید، به خاطر‌اینکه کلمات شما را تحت اللفظی می‌داند به کودک نخندید. بابت اشتباه خود عذرخواهی کنید و جمله را دوباره بیان کنید تا معنی شما واضح باشد.

تصور نکنید که کودک نمی‌تواند بشنود

حتی کودکان اوتیستیک که صحبت نمی‌کنند ممکن است آنچه شما می‌گویید بشنوند و بفهمند. در مورد آنها طوری صحبت نکنید که گویی وجود ندارند یا ارزش توجه شما را ندارند. با سؤالات خود مستقیماً با آنها صحبت کنید. اگر چیز خوبی برای گفتن در مورد آنها ندارید، اصلاً چیزی نگویید. بهترین گفتاردرمانی کرج برای برقراری ارتباط با کودک اوتیسم توصیه می‌کند حتی زمان بی اعتنایی او، به کودک توجه کنید.

خیره نشوید

کارشناسان توصیه می‌کنند که برخی از افراد مبتلا به اوتیسم احساس می‌کنند مجبور به انجام کارهای غیرعادی هستند. آنها ممکن است دستان خود را تکان دهند، به اطراف بپرند، چشمان خود را پلک بزنند یا صداهای غیرعادی تولید کنند.‌این رفتارها به آرام کردن آنها در زمانی که احساس می‌کنند خسته می‌شوند کمک می‌کند.

در مقابل تمایل به تماشای دقیق‌این رفتارها مقاومت کنید. برخی از کودکان بزرگتر ممکن است نسبت به رفتارهای خود آگاه باشند و از واکنش‌های شما خجالت بکشند. بچه‌های کوچکتر ممکن است متوجه نگاه‌های خیره شما شوند و به خاطر آن احساس سرزنش کنند.

شما نیازی به مستندسازی رفتار کودک ندارید. فقط حضوری ملایم داشته باشید که قضاوت نمی‌کند. ‌این بهترین راه برای ارائه پشتیبانی و حمایت از کودک است.

سخن پایانی

اصلی‌ترین چالشی که کودکان اوتیستیک با آن مواجه می‌شوند، دشواری در برقراری ارتباط است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در اولین مرحله بعد از تشخیص اوتیسم، برای تقویت ارتباطات اجتماعی به مراکز تخصصی اوتیسم مراجعه کنید.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج برای تشخیص اوتیسم  ودرمان  اوتیسم است. این کلینیک از جدیدترین تجهیزات و تکنیک‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی برای تقویت ارتباط با کودک اوتیسم استفاده می‌کند.همچنین امکان بهره مندی از خدمات گفتاردرمانی در منزل برای کسانی که مایل نیستند همیشه به کلینیک مراجعه کنند در مرکز گفتاردرمانی باقرزاده فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.