حرف زدن کودک 4 ساله

نکات کلیدی در مورد حرف زدن کودک 4 ساله:

  • در سنین 4 تا 5 سالگی کودکان در مکالمه بهبود می‌یابند و بسیار بهتر می‌شوند. آنها می‌توانند از جملات بلندتر استفاده کنند و نوبت را در صحبت کردن رعایت کنند.
  • کودکانی که به پیش دبستانی می‌روند می‌توانند هرچه را که درباره آن فکر می‌کنند بگویند، قصه تعریف کنند و احساسات خود را به خوبی اظهار کنند.
  • بزرگسالان معمولاً می‌توانند اغلب حرف‌هایی که کودکان پیش دبستانی بیان می‌کنند را درک کنند.
  • در صورتی که نگران حرف زدن کودک 4 ساله خود هستید توصیه می‌شود حتما به یک گفتاردرمان متخصص مراجعه کنید تا در صورت لزوم از روش‌های گفتاردرمانی برای درمان کودک استفاده شود. بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج ؛ کلینیک فاطمه باقرزاده آماده ارائه خدمات حرفه‌ای گفتاردرمانی و کاردرمانی به شما عزیزان است.

دایره واژگان و حرف زدن کودک 4 ساله چگونه است؟

در این سن کودکان یادگیری و استفاده بیشتر از موارد زیر را شروع می‌کنند:

  • استفاده از کلمات ربطی؛ مثل که، اما و تا.
  • استفاده از کلماتی که احساسات پیچیده را توضیح می‌دهند؛ مثل گیج، غمگین، لذتبخش؛
  • استفاده از کلماتی که آنچه را از ذهنشان عبور می‌کند بیان می‌کنند؛ مثل نمی‌دانم، ایده‌ای ندارم، یادم میاد و …
  • استفاده از کلماتی که محل قرارگیری اشیاء را توضیح می‌دهند؛ مثل در میان، بالای، زیر و کنار شیء.

کودک شما همچنین صفات بیشتری را برای توصیف کردن چیزهای مختلف یاد می‌گیرد و با استفاده از آنها بهتر می‌تواند منظور خود را برساند؛ مثلا صفت «خالی» یا «بامزه».

حرف زدن کودک 4 ساله هر روز بهتر می‌شود و به نظر می‌رسد هر زمان که به صحبت کردن آنها توجه می‌کنید، استفاده از زبان در آنها حرفه‌ای تر شده. البته آنها در این سن معمولا خیلی بیشتر از آنکه کلماتی را که می‌توانند استفاده کنند، یاد گرفته‌اند و معنی آنها را می‌فهمند.

بیشتر بخوانید: اختلال تلفظ

نقش جملات و قواعد زبان در رشد زبانی کودک

به عنوان یک قسمت مهم رشد زبانی در حرف زدن کودک 4 ساله، او می‌تواند در قالب جملات کاملی منظور خود را بیان کند؛ کودک برای اینکار جملات کوچک را در کنار یک دیگر قرار می‌دهد و از کلمات ربطی مثل «اما» و «و» برای برقراری ارتباط بین آنها استفاده می‌کند.

کودک شما در سن 5 سالگی استفاده از انواع جملات را شروع می‌کند. برای مثال آنها هم می‌توانند بگویند «سگ گربه را دنبال کرد.» و هم می‌توانند بگویند «گربه توسط سگ دنبال شد.». همچنین کودک می‌تواند از جملات طولانی استفاده کند که بیشتر از 9 کلمه دارند و همزمان از قید زمان و مکان در آنها استفاده شده است. البته ممکن است کودک اشتباهات دستوری زیادی در حرف زدن خود داشته باشد.

معمولاً استفاده از کلمات منفرد به جای کلمات جمع یا اشتباه در بیان فعل‌ها در این سنین بیشتر دیده می‌شود. همچنین کودک شما مایل است و می‌تواند در مورد موضوعاتی که در گذشته اتفاق افتاده یا بعداً اتفاق خواهد افتاد صحبت کند؛ همانطور که می‌دانید این جملات کمی پیچیده‌ترند اما کودک در سن 4 تا 5 سالگی می‌تواند درباره این موضوعات صحبت کند. آنها راحت‌تر می‌توانند از ضمیرها استفاده کنند و می‌توانند بگویند « این مال من است» یا «این مال توست».برای آشنایی بیشتر با معیارهای حرف زدن کودک 4 ساله، لطفا با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج ؛ کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده تماس برقرار نمایید.

فهم زبانی و بهبود حرف زدن کودک 4 ساله

علاوه بر این که حرف زدن کودک 4 ساله ارتقا پیدا می‌کند، فهم و درک او از کلمات و دریافت احساسات دقیق آنها برای او ممکن می‌شود؛ کودک در فهم کلمات مختلف خصوصاً کلماتی مثل وقتی که، بعد از، قبل از، هفته بعد، فردا، دیروز و … ارتقا پیدا می‌کند. آنها ممکن است در این سن در صورتی که کاملاً متوجه حرف‌های شما نباشند، سوالاتی بپرسند و از شما راهنمایی بخواهند.

آنها همچنین برخی اصطلاحات پرکاربرد را که بیشتر می‌شنوند یاد می‌گیرند و از این لحاظ ارتباط بهتری با شما برقرار می‌کنند. کودک در شرایط جدید می‌تواند بهتر صحبت کند و بهتر از راهنمایی‌ها و دستورهای شما پیروی کند. اگرچه ممکن است گاهی اوقات کودک برخی کلماتی که با آنها آشنا نیست را در جملات شما نادیده بگیرد و بیشتر روی قسمت‌هایی که می‌فهمد تمرکز کند. مثلا اگر به او بگویید «قبل از اینکه به سینما برویم، بلیط را به آن مرد بده تا آن را پاره کند.»، کودک ممکن است کلمات «قبل از اینکه» را نادیده بگیرد و تنها ادامه جمله را بپذیرد.

بیشتر بخوانید: حرف نزدن کودک 2 ساله

تلفظ در حرف زدن کودک 4 ساله

زمانی که کودک شما از سن 4 سالگی عبور می‌کند، غریبه‌ها و افرادی که خارج از خانواده هستند می‌توانند تقریبا تمام حرف‌هایی که کودک می‌زند را بفهمند. در واقع حرف زدن کودک 4 ساله و بیشتر از آن، آنقدر ارتقا پیدا کرده است که به سطح خوبی از تلفظ برسد. البته کودک شما ممکن است هنوز در بیان برخی حرف‌ها و صداها مشکل داشته باشد اما این کلمات برای سایرین معنادار و مفهوم‌اند. همچنین کودک ممکن است در هنگام بیان برخی جملات، بخشی از آنها را بیان نکند؛ مثلا ممکن است به جای ماکارونی بگویند ماکا یا انواع دیگری از نقص‌های تلفظی که خودتان بیشتر با آنها آشنا هستید. اما به طور کُلی می‌توان گفت که کودک در این سن طوری صحبت می‌کند که برای اغلب افراد مفهوم است.

بهبود در مکالمه و قصه گویی

کودک شما به مرور زمان در قصه‌گویی بهبود پیدا می‌کند؛ اگرچه ممکن است گاهی اوقات نتواند اطلاعات کافی یا زیادی را در مورد داستان بیان کند اما کلیات آن را به خوبی ارائه می‌کند. همچنین ممکن است آنها در  چیدن قسمت‌های مختلف یک داستان در کنار هم مشکل داشته باشند و نتوانند به صورت واضح در مورد آنها صحبت کنند. ممکن است انتهای قصه آنها  منطقی نباشد یا اینکه ناگهان به انتهای خود برسد.

اما حرف زدن کودک 4 ساله به گونه‌ای هست که بتواند نقطه نظرات دیگران را بیان کند و در مورد دیگران صحبت کند. به طور کُلی اگر فرزند شما بتواند در مورد زمان، مکان و نحوه انجام یک کار روزمره به خوبی صحبت کند و نظر دیگران را نیز در مکالمات خود در نظر بگیرد، به سطح خوبی رسیده است.

همانطور که قبلاً هم گفتیم، کودک شما در این سن می‌تواند نوبت را در یک مکالمه چند نفره رعایت کند. همچنین می‌تواند مکالمه خود را با یک لحن و بلندی متناسب با موقعیت احتمالی پیش ببرد؛ یعنی بر حسب موقعیتی که دارد از گفتارهای مختلفی استفاده کند. او درخواست‌های خود را محترمانه بیان می‌کند و از جملاتی مثل «آیا ممکن است؟»، «میشه؟»، «آیا می‌توانم» و … استفاده می‌کند. البته ممکن است گاهی اوقات درخواست‌های او واضح و کامل نباشد؛ مثلا به جای اینکه بگوید این غذا را می‌خواهم، می‌گوید این غذا چه بوی خوبی دارد.

معمولا در سنین 4 تا 5 سالگی است که کودک می‌تواند از عنصر شوخ طبعی هم در مکالمات خود استفاده کند. او حتی ممکن است به جملاتی که به صورت اشتباه بیان کرده است بخندد.

در آخر باید گفت که متولد شدن کودک در یک خانواده یک زبانه یا دو زبانه تاثیری بر سرعت یازمان یادگیری زبان او ندارد. گاهی اوقات کودکان یک زبانه یا دو زبانه، زبان‌های خود را ترکیب می‌کنند اما این اتفاق زمانی که آنها دو زبان را از هم تشخیص می‌دهند متوقف می‌شود؛ یعنی درست زمانی که کودک 4 ساله می‌شود.

بیشتر بخوانید: زود حرف زدن کودک

چگونه می‌توانیم حرف زدن کودک 4 ساله را تقویت کنیم؟

اگر با دنبال کردن علائم اخطار دهنده کودک خود متوجه شدید که او دچار تاخیر گفتاری شده است و نگران رشد زبانی او شدید، در اولین مرحله حتما باید با افراد متخصص ملاقات کنید. شما می‌توانید با مراجعه به بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی  کرج از سلامت کودک خود اطمینان یابید و یا برنامه درمانی ایده‌آلی را برای او در نظر بگیرید. به طور کُلی اگر علائم زیر را در کودک 4-5 ساله خود دیدید، باید نگران شوید:

  • اگر کودک از جملات برای برقراری ارتباط استفاده نمی‌کند.
  • اگر کودک در برقراری یک مکالمه دو نفره مشکل دارد؛ برای مثال نمی‌داند چه بگوید، چگونه بشوند و پاسخ بدهد.
  • اگر کودک جملات دستوری دو قسمتی را به خوبی درک نمی‌کند؛ مثل جمله ماشین را زمین بگذار و بیا اینجا.
  • اگر کودک استفاده از کلماتی را که قبلا آنها را استفاده می‌کرد، متوقف کرده است.

در این حالت حتی اگر به پزشک متخصص هم مراجعه کنید، او به احتمال زیاد شما را به یک کلینیک گفتاردرمانی ارجاع می‌دهد. کودکان مهارت‌های زبانی و سایر مهارت‌های زندگی را در طول زمان و در سنین مختلفی یادی می‌گیرند. اغلب کودکان نظم خاصی در مهارت آموزی دارند و تفاوت‌های جزئی در زمان یا سرعت یادگیری نباید شما را نگران کند. اما اگر واقعا در این مورد نگران بودید، بهتر است به بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج ارتباط برقرار نمایید.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده با ارائه خدمات بی‌همتای خود توانسته رضایت حداکثری مراجعین قبلی خود را کسب کند. شما می‌توانید با مراجعه به این کلینیک اختلالات گفتاری یا رفتاری کودک خود را تشخیص دهید و از بهترین روش‌های درمانی برای بهبود او استفاده کنید. کلینیک باقرزاده همچنین خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل را نیز در اختیار شما می‌گذارد تا دریافت بهترین نتیجه را تضمین کند. توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره از بهترین کلینیک کاردرمانی کرج، با شماره تماس کلینیک باقرزاده ارتباط برقرار نمایید. با تشکر.

1 دیدگاه برای “حرف زدن کودک 4 ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.