ارتباط چشمی ضعیف در کودکان

عدم تماس چشمی یکی از دلایل شناخته شده اوتیسم است.افراد اوتیسم کمتر بع طور مستقیم به چهره و چشمان افراد دیگر نگاه میکنند ؛این نشان میدهد که انها کمتر با دبگران ارتباط برقرار می کنند و به افراد کمتر واکنش و پاسخ نشان می دهند .ارتباط چشمی ضعیف  در کودکان اوتیسم به سادگی آنچه که دیده می‌شود نیست. این مشکل ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد و عوامل خاص خود را داشته باشد. این اختلال یکی از علائم اوتیسم در کودکان است و به راحتی قابل تشخیص است. برای درمان این مشکل بهتر است به کلینیک‌های کاردرمانی و گفتار درمانی مراجعه کرد. در ادامه با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج همراه باشید تا بیشتر با ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم آشنا شویم.

تشخیص اوتیسم

بر اساس اساسنامه بیماری‌ها و اختلالات ذهنی، اوتیسم با رفتارهای غیر کلامی مشخصی مثل  نگاه چشم در چشم، حالت چهره، ارتباط چشمی، حالت بدن و حرکات بدن  برای تعامل قا بل تشخیص است. ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم یک نشانه است که پزشکان از آن برای تشخیص اوتیسم استفاده می‌کنند اما این علامت به تنهایی کافی نیست. این مورد تنها یکی از رفتارهایی است که ممکن است نشانگر اوتیسم باشد.

از آنجایی که هیچ آزمایش خون یا تصویربرداری برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد، پزشکان باید نشانه‌های رفتاری این اختلال را بررسی کنند تا به طور قطعی آن را تشخیص دهند. اگرچه سطوح اوتیسم ممکن است علائم مختلفی داشته باشند اما علائم کلی اوتیسم در افراد مختلف نیز متفاوت‌اند. پزشکان این نشانه‌ها را با علائم خاصی که در منابع معتبر منتشر شده‌اند مقایسه می‌کنند و تشخیص قطعی انجام می‌شود.

طبق شواهد موجود پزشکان می‌توانند با توجه به عوامل ایجاد کننده آنها تشخیص بدهند و راه‌های تشخیصی جدید را پیشنهاد دهند.

بیشتر بخوانید: اوتیسم با عملکرد بالا

چرا ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم ایجاد می‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم می‌شود. می‌توان گفت که تمام این دلایل به اختلال اوتیسم وابسته هستند و عامل مستقیم دیگری ندارند. برای مثال برخی از این دلایل شامل:

  • ترس یا انزجار از فردی که تلاش در برقراری تماس چشمی دارد..
  • ممکن است مشکل پردازش شنوایی داشته باشد که باعث می‌شود زمان صحبت کردن یک نفر به او بی توجه باشد.
  • احساس اضطراب اجتماعی داشته باشد و در واقع فردی خجالتی باشد.
  • ممکن است در یک فرهنگ رشد کرده باشد که در آن ارتباط چشمی مستقیم بی ادبی تلقی شود (فرهنگ‌های آسیایی ممکن است این مشکل را داشته باشند)

کودکان  اوتتیسم به طور کُلی به دلایل مختلف از برقراری ارتباط چشمی سر باز می‌زند. البته نتایج مطالعات مختلف در این باره واضح نیست، اما داده‌ها و یافته نشان می‌دهد:

  • اغلب ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم به دلیل ضعف سایر مهارت‌های اجتماعی است.
  • تمرکز بر روی زبان گفتاری و چشم فرد دیگر مشکل است.
  • ممکن است فرد متوجه نباشد که نگاه مستقیم به چشم‌ها بسیار موثرتر از نگاه به دهان است.
  • برقراری ارتباط چشمی ممکن است باعث اضافه بار و بهم ریختگی حسی فرد  شود.

سایر علائم اوتیسم به جز ارتباط چشمی ضعیف

راهنمای اختلالات ذهنی اوتیسم را به عنوان یک اختلال که باعث ضعف بسیاری از مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی می‌شود، تعریف می‌کند. اوتیسم با استفاده از علائم مختلفی شناخته می‌شود که شامل:

  • ضعف در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی با دیگران ( بازخوردهایی که در تعاملات اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد)
  • ضعف در ارتباط‌های غیر کلامی (شامل حالت چهره)
  • عدم توانایی در شروع ، حفظ و درک روابط اجتماعی؛ اغلب نسبت به دیگران بی‌توجهی می‌کنند و یا دیگران ارتباط با آنها را آغاز می‌کنند.

به وضوح مشخص است که ضعف در ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم در میان رفتارهایی که نشان دهنده اوتیسم هستند دیده می‌شود. گاهی کودکانی که از لحاظ اجتماعی ارتباط مناسبی برقرار می‌کنند، مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند و از ارتباط‌های غیر کلامی استفاده می‌کنند نیز ممکن است ارتباط چشمی ضعیف داشته باشند.

تشخیص ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم

ارتباط چشمی ضعیف در اوتیسم به تنهایی علامت اوتیسم نیست و همانطور که گفتیم علائم دیگری نیز با آن همراه می‌شوند. این موضوع در افرادی که ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند اما با صدا زدن سر خود را می‌چرخانند و پاسخ می‌دهند بسیار واضح‌تر است؛ ارتباط چشمی ضعیف در این موارد ممکن است ناشی از ضعف اعتماد به نفس باشد.

ممکن است بخواهید زمانی که کودکتان کمتر از 3 سال سن دارد اوتیسم را تشخیص دهید. در این صورت بهتر است همراه با ارتباط چشمی ضعیف علائم زیر را نیز بررسی کنید:

  • عدم پاسخ مناسب در صورت صدا زدن اسم کودک علی رغم داشتن توانایی شنوایی مناسب
  • تاخیر رشدی در معیارهای ارتباطی و اجتماعی
  • رفتارهای اوتیسم گونه معروف مثل رفتارهای تکراری، عدم تمرکز، ضعف در بازی‌های نمادین و از استفاده غیر معمول از اسباب بازی‌ها

برای تشخیص راحت‌تر اوتیسم بهتر است با پزشک متخصص اطفال و کاردرمان صحبت کنید. شما عزیزان می‌توانید از طریق شماره تماس دفتر کلینیک باقرزاده، با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج ارتباط برقرار نمایید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

سخن آخر

اگر کودک شما به عنوان کودک اوتیسم تشخیص داده شد، درمان اختصاصی می‌تواند راه حل‌های مناسب را در اختیار شما قرار دهد و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی را آموزش دهد. در این روش‌ها اغلب تمرکز درمانگر بر روی رفع ضعف مهارت های ارتباطی و  ارتباط چشمی قرار دارد. در روش‌های درمانی مورد نظر باید دقیقاً طبق نیازهای کودک خدمات را ارائه کنیم. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده ارائه کننده انواع خدمات به کودکان و بزرگسالان اوتیسم است. این کلینیک با ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل کار شما را بیش از پیش راحت می‌کند. تشخیص و درمان اوتیسم را از ما بخواهید. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.