اختلال-پردازش-حس-بینایی
  • اختلال پردازش حس بینایی یکی از رفتارهای تکراری است که کودکان اوتیستیک برای تسکین خود از آن استفاده می‌کنند.
  • این اختلال انواع مختلفی دارد که همه آن‌ها از نظر اجتماعی غیرقابل قبول نیستند.
  • چند تکنیک وجود دارد که می‌توانید برای کمک به کاهش این اختلال آنها را امتحان کنید.

انجام حرکات و صداهای تکراری که اضطراب را در موقعیت‌های چالش برانگیز تسکین می‌دهد، می‌تواند نشان دهنده رفتارهای تحریک کننده باشد. این عادات حسی خوشایند، می‌تواند بینایی، شنوایی، لامسه، شفاهی، دهلیزی یا کلامی باشد.

موارد زیر رفتارهای تحریک کننده متداولی هستند که به طور مکرر انجام شوند:

  • ضربه زدن با انگشت به اشیا
  • کوبیدن سر
  • خیره شدن به اشیاء یا نورهای متحرک
  • تکان دادن / چرخیدن
  • غرغر کردن
  • لیس زدن

همانطور که می‌بینید، برخی از رفتارهای تکراری مانند شکستن قولنج انگشت بسیار رایج هستند و واقعاً غیرعادی تلقی نمی‌شوند. اگر به کودک گفته شود که این رفتار آزاردهنده است، عموماً می‌تواند این رفتار را متوقف کند.

اما کودکان اوتیستیک اغلب در کنترل رفتارهای تکراری مشکل دارند. گاهی اوقات، این رفتارها می‌تواند مخرب، از نظر اجتماعی غیرقابل قبول و مضر باشد (مانند ضربه زدن به سر).

این مقاله بر روی اختلال پردازش بینایی تمرکز می‌کند تا به شما در درک بهتر علل، شکل ظاهری و راه‌های موثر برای مدیریت این رفتار چالش‌برانگیز کمک کند. اگر احساس می‌کنید که کودک شما از اختلال پردازش بینایی رنج می‌برد، حتما برای کنترل و مدیریت این اختلال به بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی کرج مراجعه نمایید. ما در کلینیک فاطمه باقرزاده کلیه روش‌های جدید و بروز درمانی را برای کودک شما انجام می‌دهیم. این کلینیک بهترین مرکز درمان اختلال پردازش بینایی کرج است که برای کمک به شما آماده هستیم.

اختلال پردازش بینایی چیست؟

اختلال پردازش بینایی یک رفتار تسکین دهنده و تکراری است که چشم یا بینایی فرد را درگیر می‌کند.

نمونه‌هایی از رفتارهای مربوط به اختلال پردازش بینایی شامل موارد زیر است که به طور مکرر انجام شود:

  • پلک زدن سریع چشم
  • خیره شدن به پنکه‌های سقفی متحرک
  • نگاه کردن از کنار چشم
  • خیره شدن به چراغ چشمک زن یا انواع دیگر چراغ‌ها
  • فشار دادن محکم چشم‌ها
  • ردیف کردن اشیاء برای نگاه کردن
  • خاموش و روشن کردن چراغ‌ها
  • حرکت دادن انگشتان جلوی چشم

کودکان اوتیستیک حداقل یکی از این رفتارهای تحریک کننده بینایی را برای آرام کردن حواس خود انجام می‌دهند.

چه چیزی باعث این رفتارها می‌شود؟

اختلال پردازش بینایی، یک رفتار انطباقی است که برای راحتی یا تسکین استفاده می‌شود. متخصصان پزشکی و اعضای خانواده معمولاً نگران این رفتار نیستند، مگر اینکه خود ویرانگر باشد یا شروع به تداخل در زندگی روزمره فرد یا دیگران کند.

طبق یک مطالعه در مورد اختلال پردازش بینایی، «بزرگسالان اوتیستیک اهمیت اختلال پردازش بینایی را به عنوان یک مکانیسم انطباقی که به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات یا افکار شدید را تسکین دهند یا ارتباط برقرار کنند، پذیرفته اند.»

افراد اوتیستیک ممکن است اختلال پردازش بینایی را به عنوان راهی برای آرام کردن ورودی‌های بصری انتخاب کنند. هر فرد ممکن است ترجیحات متفاوتی برای انتخاب خود داشته باشد و این رفتارهای حسی می‌تواند در طول زندگی او تغییر کند یا حتی به طور کامل ناپدید شود.

مهم نیست که محرک ترجیحی چگونه به نظر می‌رسد، هنگامی که بیش از حد حسی وارد می‌شود، کودکان اوتیستیک از هر رفتار تکراری که بهترین احساس را نسبت به آن دارند برای مقابله استفاده می‌کنند.

گاهی اوقات، تیک‌های چشم را می‌توان با اختلال پردازش حس بینایی اشتباه گرفت. تفاوت بین تیک و اختلال پردازش بینایی در دلیل انجام این رفتارها توسط کودکان است. تیک‌ها آرام‌بخش نیستند، اما در عوض یک انگیزه قوی برای انجام حرکات یا صداهای تکراری بدن هستند. از سوی دیگر، اختلال پردازش بینایی به رفتارهای تکراری اشاره دارد که منحصراً برای تسکین یک فرد استفاده می‌شود.

علاوه بر تسکین دلایل دیگر اختلال پردازش بینایی عبارتند از:

  • لذت بردن
  • مدیریت احساساتی مانند خشم یا ترس
  • تحریک خود در هنگام بی‌حوصلگی یا کم تحرکی
  • ارتباط
  • کاهش ناراحتی

شما می‌توانید با درخواست راهنمایی از بهترین کاردرمان کرج (کلینیک باقرزاده) با علائم و تحریکات اختلال پردازش بینایی مبارزه کنید و به فرزند خود در این زمینه کمک کنید. کلینیک باقرزاده بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در کرج است که می‌تواند به شما و کودکتان در این زمینه کمک بسیاری کند.

آیا اختلال پردازش بینایی همیشه نشان دهنده اوتیسم است؟

اگرچه اختلال پردازش بینایی به عنوان بخشی از معیارهای تشخیصی اوتیسم است، اما همیشه نشان دهنده این اختلال نیست.

همانطور که قبلاً مشخص شد، اختلال پردازش بینایی می‌تواند یک ویژگی رایج باشد و نگران کننده نیست مگر اینکه شروع به تداخل در زندگی روزمره کند. برخی از رفتارهای تحریک کننده مانند چرخش مو می‌تواند یک عادت آزاردهنده باشد. توانایی کنترل و توقف رفتارهای تکراری باعث می‌شود این رفتارها کمتر نگران کننده باشند.

علاوه بر اوتیسم، برخی شرایط پزشکی و رفتاری دیگر نیز با اختلال پردازش بینایی مرتبط هستند. رفتارهای بصری، برای کودک مبتلا به ADHD غیر معمول نیست. متخصصان پزشکی این رفتار تکراری در ADHD را با میل به فعالیت در کودکی که نیاز به حرکت دارد مرتبط می‌دانند.

سایر شرایط مرتبط با اختلال پردازش بینایی عبارتند از:

  • آلرژی (به ویژه فصلی)
  • کمبود بینایی
  • اضطراب

به نظر می‌رسد کودکان مبتلا به اختلال تورت نیز از رفتارهای تحریک کننده استفاده می‌کنند، اما این رفتارها در عین مشابه بودن، یکسری تیک‌های غیرارادی هستند، نه منبع آرامش.

 

اختلال پردازش بینایی در کودکان مبتلا به اوتیسم

رفتارهای مربوط به اختلال پردازش بینایی، با کودکان مبتلا به اوتیسم مرتبط است. این رفتارها شامل رفتارهای تکراری چشم برای آرامش است، مانند خیره شدن به اشیاء و حرکت دادن انگشتان جلوی چشم.

اگرچه اختلال پردازش حس بینایی اغلب برای عموم کودکان معمول نیست، اما این اختلال در اوتیسم رفتار را به سطح دیگری می‌برد.

بسته به شدت، مشکل در کنترل رفتارها، و برخی از رفتارهای تحریک کننده غیرقابل قبول (مانند خاموش و روشن کردن چراغ‌ها در کلاس درس)، رفتارهای بصری و سایر رفتارهای تحریک کننده ممکن است توسط اوتیسم در کودکان ایجاد شود.

کودک اوتیستیک شما ممکن است در هنگام تجربه یک محیط جدید مانند پیش دبستانی یا مدرسه، بیشتر تحریک شود.

هر بار که تغییری مانند یک معلم جدید، یک روال جدید یا یک کودک مزاحم در کلاس ایجاد می‌شود، ممکن است کودک شما احساس ترس خارج از کنترل یا تحریک بیش از حد کند. بنابراین، رفتارهای بصری تکراری همراه با سایر عادات تحریک کننده ممکن است افزایش یابد.

اغلب یک کودک اوتیستیک ممکن است خارج از کنترل ظاهر شود، زیرا تحریک در این موقعیت‌ها افزایش می‌یابد. اما نتیجه نهایی می‌تواند امیدوارکننده باشد تا کودک آرام‌تر شود و بتواند به روال روزانه خود بازگردد.

من به عنوان یک مربی مدرسه، اغلب به کلاس‌های درس فراخوانده می‌شوم تا کودکان مبتلا به اوتیسم را که دچار فروپاشی حسی شدند بررسی کنم.

هنگامی که جیغ و داد از بین می‌رفت، کودک به رفتارهای خودآرامش بخش دیگری روی می‌آورد، مانند پلک زدن تند یا حرکت دادن انگشتان جلوی چشمانش یا خیره شدن به پنکه‌های سقفی.

این اقدامات آرامش‌بخش به کودک ناراحت کمک می‌کرد تا بار دیگر به کلاس برگردد و روز خود را ادامه دهد.

ما در کلینیک باقرزاده آماده خدمات دهی به شما عزیزان هستیم. بهترین کاردرمانی کرج را انتخاب کنید تا یکی از چالش‌های بزرگ فرزندتان را بهبود ببخشید. این مرکز با سابقه بالا بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در کرج می‌باشد که راه حل بسیاری از مشکلات شماست.

نکاتی برای مدیریت اختلال پردازش بینایی در کودکان اوتیستیک

آیا تلاش برای از بین بردن رفتارهای تحریک کننده در کودکان اوتیستیک وجود دارد یا خیر؟ از آنجایی که تحریک‌ها به عنوان یک اقدام تسکین دهنده به کار می‌روند، بسیاری از افراد اوتیستیک و والدین نیاز به مدیریت این رفتارها را در خود احساس می‌کنند. اما تحریکاتی که از نظر اجتماعی غیرقابل قبول است، خود ویرانگر هستند و باید تغییر مسیر دهند.

یک متخصص با تجربه در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم می‌تواند به والدینی که برای مدیریت اختلال پردازش بینایی فرزندشان به کمک نیاز دارند، راهنمایی و کمک کند.

خوشبختانه، روش‌های زیادی برای مدیریت این رفتارها در دسترس است. تعدادی از تکنیک‌ها و ایده‌هایی که برای کاهش میل به اختلال پردازش بینایی در کودکان اوتیستیک وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • یک اتاق حسی فراهم کنید. سعی کنید کودک را به اتاق حسی آرام‌تری منتقل کنید. این می‌تواند به آن‌ها در رفع فشار کمک کند.
  • یک تاب را در نظر بگیرید. اگر فضای لازم برای اتاق حسی ندارید، تاب یکی از مفیدترین ابزارها برای شما خواهد بود. حرکت آرام بخش نوسانی می‌تواند حتی آشفته‌ترین کودک را آرام کند.
  • کودک خود را تشویق کنید تا هنگام بروز رفتارهای اختلال پردازش بینایی، نگرانی‌های خود را به زبان بیان کند.
  • از منابع محرک اجتناب کنید. زمانی که تشخیص دادید چه چیزی باعث ایجاد اضطراب و رفتار تحریک‌کننده می‌شود، راه‌های دوری از آن را بررسی کنید.
  • استراتژی‌های تغییر مسیر را بیاموزید. می‌توانید از عینک آفتابی یا هدفون‌های کاهش‌دهنده صدا برای کاهش محرک‌ها و تغییر مسیر استفاده کنید. اسباب‌بازی‌های حسی و چراغ‌ها نیز ابزارهای مؤثری برای تغییر جهت رفتار کودک هستند.
  • گفتار درمانی را امتحان کنید. برخی از کودکان نمی‌توانند چیزی که آن‌ها را آزار می‌دهد به زبان بیان کنند. یک گفتاردرمانگر می‌تواند به کودک اوتیستیک یاد دهد که در هنگام پریشانی از عبارات کوتاه استفاده کند.
  • در طول روز از جلسات ورزشی کوتاه مدت استفاده کنید. فواید متعدد ورزش برای کودکان مبتلا به اوتیسم از جمله اجتماعی شدن، می‌تواند به کاهش اضطراب و تحریک کمک کند.
  • برای استراحت برنامه ریزی کنید. برخی از والدین گزارش می‌دهند که استراحت‌های برنامه‌ریزی شده می‌تواند به کودک کمک کند در زمان‌های قابل قبول خود را آرام کند.

نتیجه گیری

زمانی که کودک شما اختلال پردازش بینایی را برای آرام کردن خود انتخاب کند یا از انواع دیگر رفتارهای آرام بخش تکراری استفاده کند، تحریک به راحتی می‌تواند تشدید شود، از کنترل خارج شود، کودک خجالت بکشد، یا به خود و دیگران آسیب برساند.

راهنمایی‌های حرفه‌ای و داشتن استراتژی‌های مدیریتی به والدین کمک می‌کند تا کودک اوتیستیک خود را به سمت تکنیک‌های پذیرفته شده اجتماعی راهنمایی کنند که کمتر افراطی است و برای افراد تحمل آن آسان‌تر است.

ما در کلینیک باقرزاده می‌توانیم به شما کمک کنیم تا بهترین گفتاردرمانی کرج را تجربه کنید. بیماران ما از سراسر ایران برای تشخیص اوتیسم و راه حل‌های درمان اوتیسم به ما مراجعه می‌کنند. اگر توانایی خارج شدن از منزل را ندارید ما می‌توانیم با خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل کرج به کمک شما بیاییم. کلینیک باقرزاده بهترین مرکز اوتیسم کرج است که همه روزه آماده مشاوره و خدمت‌رسانی به شماست.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram. com/bagherzadeh_clinic

3 دیدگاه برای “اختلال پردازش حس بینایی در کودکان مبتلا به اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.