اضافه بارحسی

اضافه بار حسی اصطلاحی پیرامون اختلال پردازش حسی است که یک فرد را در زمان دریافت بیش از حد اطلاعات حسی توصیف می‌کند. مغز این افراد قادر به پردازش تمام اطلاعات به طور موثر نیست. واکنش رفتاری در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. اما معمولاً واکنش‌هایی از قبیل جنگ، فرار یا  انفعال را ایجاد می‌کند.

اضافه بار حسی چیست ؟

اضافه بار حسی چیست؟

وقتی مغز ورودی حسی زیادی داشته باشد که دیگر نتواند آن را پردازش کند، اضافه بار حسی رخ می‌دهد. این امر می‌تواند منجر به فروپاشی شود، کودک سعی می‌کند خود را از موقعیت دور کند یا ممکن است منجر به خاموش شدن فرد شود. این روش مغز به علت مشکل پردازش حسی رخ می‌دهد و برای مقابله با اطلاعاتی است که قادر به پردازش آن‌ها نیست.

اگر علائم پردازش حسی را در کودک خود می‌بینید، بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی کرج را به شما پیشنهاد می‌کنیم. کلینیک فاطمه باقرزاده راه حل تمام مشکلات شماست. کلینیک باقرزاده بهترین مرکز درمان اختلال پردازش حسی  کرج است که با بهترین تجهیزات و متدهای جدید آماده خدمت‌رسانی جهت درمان اختلال حسی در کرج است.

فروپاشی

این بحران می‌تواند شبیه به کج خلقی به نظر برسد، اما در همه یکسان نیست. اختلال پردازش حسی معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که کودک قادر به پردازش یا حرکت نیست. رفتارها بین تک تک کودکان متفاوت خواهد بود. برخی از کودکان بسیار کلامی هستند، برخی گریه می‌کنند و برخی پرخاشگرتر می‌شوند.

فرار

فرار نیز یک عکس العمل رایج است. هنگامی که فرد بیش از حد اطلاعات دریافت می‌کند، سعی می‌کند از این اطلاعات که منجر به اضافه بار حسی می‌شود دوری کند. همچنین اگر نتواند از نظر فیزیکی از فضا خارج شود، سعی می‌کند خود را پنهان کند.

خاموش شدن یا انفعال

خاموش شدن به دلیل اضافه بار حسی معمولاً به این معنی است که فرد ساکت می‌شود و پردازش اطلاعات را متوقف می‌کند. معمولاً فرد پاسخی نمی‌دهد. گاهی اوقات ممکن است حرکاتی مانند تکان خوردن یا کمانچه زدن داشته باشد. به طور معمول، از این حرکات برای آرام کردن خود استفاده می‌کند.

اختلال پردازش حسی و ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی می‌تواند مثال خوبی برای نشان دادن اضافه بار حسی باشد. اگر لباس‌های زیادی داخل دستگاه گذاشته شود، به خوبی کار نمی‌کند. لباس را هم تمیز نمی‌کند. گاهی اوقات ممکن است در اواسط کار متوقف شود. اگر وزن بیش از حد زیاد باشد، حتی ماشین‌های جدید هم ممکن است از کار بیفتند. ماشین لباسشویی پر بار نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد. زمانی که مغز بیش از حد بارگیری می‌کند، نیز همین طور است. در این مثال، مغز به جای لباس زیاد، اطلاعات حسی زیادی دریافت کرده است.

شما با بهره گیری از خدمات بهترین کاردرمان کرج (کلینیک باقرزاده) قادر هستید با علایم اختلال پردازش حسی فرزندتان مبارزه کنید و بهترین نتیجه را از این مرکز بگیرید. کلینیک باقرزاده بهترین مرکز تشخیص اختلال حسی کرج است که همه روزه آماده مشاوره و کمک به شماست.

برخی از علائم پردازش حسی

شما باید بدانید که اضافه بار حسی چیست و برای هر فرد متفاوت است. برخی از شاخص‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

با صدا تغییر می‌کند

می‌تواند شامل ساکت شدن فرد باشد، یا در برخی موارد، ممکن است شامل بیشتر صحبت کردن باشد. همچنین ممکن است تغییر در زیر و بم یا سرعت صدا وجود داشته باشد.

تغییر حرکت

به دنبال افزایش یا کاهش حرکت باشید. برخی از افراد ممکن است تنش بیشتری پیدا کنند، برخی دیگر ممکن است بی‌قرار شوند.

تغییر رنگ پوست

مواردی مانند قرمز شدن یا کم رنگ شدن را مشاهده می‌کنید. همچنین می‌تواند افزایش دمای بدن باشد.

تغییر در تمرکز یا توجه

شامل کاهش توجه یا تمرکز می‌شود. ممکن است شبیه چک کردن یا رویاپردازی به نظر برسد.

درخواست برای ترک محل یا دانستن اینکه کار چه زمانی تمام می‌شود

این یک استراتژی واقعا کاربردی در اختلال پردازش حسی است که نشان می‌دهد فرد دارای علائم پردازش حسی است. برخی از دانش آموزان مدام می‌خواهند که به توالت بروند.

عصبانیت، از جمله فریاد زدن یا گاز گرفتن

فریاد زدن و گاز گرفتن بیشتر در افرادی دیده می‌شود که غیرکلامی هستند. زیرا راه دیگری برای درخواست ترک محل یا توقف موضوع ندارند.

فرار یا مخفی شدن

این یکی دیگر از علائم قابل مشاهده اضافه بار حسی است. به جای جنگیدن، فرد قصد دارد خود را از موقعیت دور کند. اگر فرار کند یا مخفی شود، داشتن فضای امنی که بتواند به آن جا برود، بسیار مهم است.

در صورتیکه فرزندتان علائم گفته شده را دارد باید هر چه سریع‌تر او را به بهترین مرکز کاردرمانی کرج ببرید. تا با  با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌ها به تشخیص و درمان اختلال پردازش حسی کمک می‌کند.

علت مشکل پردازش حسی

اضافه بار حسی به این دلیل رخ می‌دهد که مغز اطلاعات زیادی دریافت کرده است. بخشی از مغز به نام آمیگدال وجود دارد که مسئول هدایت اطلاعات به جایی است که باید برود. آمیگدال کمی شبیه کنترل کننده ترافیک هوایی است. با این حال، به جای هدایت هواپیما، احساسات را هدایت می‌کند. تمام اطلاعاتی که مغز دریافت می‌کند از حواس می‌آید.

وقتی اختلال پردازش حسی اتفاق می‌افتد، آمیگدال برای اولویت‌بندی و سازماندهی اطلاعات تلاش می‌کند. کمی شبیه این است که کنترل کننده ترافیک هوایی سعی می‌کند سه هواپیما را همزمان روی دو باند فرود بیاورد. کنترل کننده ترافیک هوایی باید برای جلوگیری از فاجعه بسیار سریع تصمیم بگیرد. در تمام طول این مدت به شدت تحت استرس خواهد بود.

در طول فرایند اضافه بار حسی، پیچیدگی اطلاعات برای مغز بسیار زیاد است و قادر به پردازش آن نیست. این اتفاق منجر به واکنش استرسی می‌شود. همانطور که قبلا ذکر شد، پاسخ برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

تمام احساساتی را که ممکن است به بهبود اضافه بار حسی کمک کنند، در نظر بگیرید

در نظر گرفتن اینکه اضافه بار حسی چیست و تمام ورودی‌های حسی که فرد در حال پردازش آن‌هاست، مهم است. افرادی که بیش از حد حسی را تجربه می‌کنند معمولاً اطلاعات بیشتری نسبت به دیگران دریافت کرده اند. و مغز آن‌ها ممکن است اطلاعات حسی نامربوط را به راحتی نادیده نگیرد. این بدان معناست که آن‌ها در حال حاضر اطلاعات بسیار بیشتری از محیط را پردازش می‌کنند.

اگر صحبت می‌کنید، این اطلاعات بیشتر برای پردازش است. وقتی طرحی را تغییر می‌دهید، اطلاعاتی در مغز شما برای پردازش وجود دارد. به این فکر کنید که چه احساساتی در پس زمینه اتفاق می‌افتد. و فراموش نکنید که ورودی‌های داخلی بدن نیز در حال پردازش است.

به یاد داشته باشید که ورودی‌های حسی تجمعی هستند

ورودی‌های حسی تجمعی هستند. به این معنی که هر کدام بر روی بعدی ساخته می‌شوند و مغز باید همه آن‌ها را به نوبت پردازش کند. افراد با اختلال پردازش حسی معمولاً کسانی هستند که بیش از حد خاموش شدن را تجربه می‌کنند. این به این معنی است که مغز آن‌ها آستانه‌ی پایین‌تری برای میزان ورودی‌های حسی دارد.

در نظر بگیرید که فرد ممکن است قبل از ورود به مدرسه چه کاری انجام داده باشد. ممکن است مراجعه به مدرسه پر استرس بوده باشد، زیرا در مسیر جاده‌ای وجود داشته که مجبور شدند مسیر دیگری را انتخاب کنند. این به ورودی‌های حسی آن‌ها می‌افزاید.

بنابراین، هر‌گونه تعاملی که فرد در روز داشته است، تاثیرگذارخواهد بود. مثلا غلات صبحانه خود را تمام کرده، یا با یکی از دوستانشان در زمین بازی اختلاف داشته است. یا کلاس موسیقی واقعاً پر سر و صدا بوده، زیرا در حال تمرین طبل زدن بودند. همه این ورودی‌های حسی می‌توانند به علائم پردازش حسی اضافه کنند.

ما در بهترین کاردرمانی  در کرج آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستیم. درمان اختلال حسی و تشخیص اختلال پردازش در کرج یکی از چالش‌های بزرگ در کودکان  است. اگر شرایط مراجعه حضوری به کلینیک را ندارید ما کاردرمانی در منزل در کرج را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

داستان جسیکا

حسی که منجر به اختلال پردازش حسی برای جسیکا می‌شود صدا است. او به سر و صدای اضافی در محیط بسیار حساس است. در گذشته او از طبل‌ها فرار می‌کرده است زیرا صدای آن برای او خیلی بلند است. یا دست‌هایش را روی گوش‌هایش می‌گذارد. گاهی اوقات، به علت مشکل پردازش حسی شروع به تولید صدا می‌کند تا سعی کند صداهای اطراف را نشنود. هنگامی که در محیط‌های پر سر و صدا قرار می‌گیرد، استفاده از هدفون کمک بزرگی به او می‌کند. والدین و معلمان تنها یک سوال از او می‌پرسند و به او فرصت بیشتری برای پاسخ دادن می‌دهند.

اگر نمی‌دانید اضافه بار حسی چیست و فکر می‌کنید فرزندتان اختلال پردازش حسی را تجربه می‌کند، به بهترین مرکز کاردرمانی کرج (کلینیک باقرزاده) اطمینان کنید. ما با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه در خدمت شماییم تا به بهبود بیماری فرزندتان در بهترین کاردرمانی کرج کمک کنیم.

چگونه در لحظه به اختلال پردازش حسی کمک کنیم؟

در اینجا ایده‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای حمایت از افراد در لحظه‌ای که دچار اضافه بار حسی هستند، استفاده کنید.

بلافاصله تقاضاها را از فرد کاهش دهید

کار را متوقف کنید و در صورت امکان از محیط خارج شوید.

به فرد فرصت دهید تا آرام شود

زمان مهم است. دو برابر زمانی که فکر می‌کنید لازم است را در نظر بگیرید. همچنین هرگز از آن‌ها نپرسید «چرا؟» زیرا پردازش این سوال بسیار سخت خواهد بود.

کلمات را با دقت انتخاب کنید

هر کلمه شما می‌تواند به ورودی‌های حسی که فرد باید آن‌ها را پردازش کند بیفزاید و اضافه بار حسی را تشدید کند.

یک فضای آرام پیدا کنید

به دنبال فضایی باشید که فرد در آن راحت باشد و در آن هیچ احساسی وجود نداشته باشد. در حالت ایده آل، مکان باید ساکت باشد. برخی از افراد دارای اختلال پردازش حسی دوست دارند که فضا تیره‌تر باشد.

از یک استراتژی حمایتی استفاده کنید

این موضوع برای هر فردی متفاوت خواهد بود. می‌تواند یک ماساژ یا یک اسباب بازی باشد. ممکن است یک پتوی سنگین باشد. یا حتی یک پیاده روی یا خوردن یک نوشیدنی.

به آن‌ها زمان بدهید

فرد به زمانی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، برای آرام شدن نیاز دارد. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید به خاطر داشته باشید زمانی است که فرد دچار اضافه بار حسی است و ورودی‌هایی که باعث اضافه بار می‌شوند. را حذف کنید یا کاهش دهید. همچنین، بهتر است صحبت کردن را متوقف کنید.

در اینجا چند ایده دیگر وجود دارد که به افراد کمک می‌کند از اضافه بار حسی جلوگیری کنند.

در اختلال پردازش حسی حواستان به نشانه‌ها باشد

مطمئن شوید که تمام بزرگسالانی که از فرد مراقبت می‌کنند، از علائم آگاه هستند. این علائم برای هر فرد متفاوت خواهد بود. اگر بتوانید علائم قبلی را مشاهده کنید، کمک به آن‌ها آسان‌تر خواهد بود.

از محرک‌ها آگاه باشید

به طور معمول، هر فرد دارای احساسات یا محیط‌های خاصی است که باعث اضافه بار حسی بیشتر در او می‌شود. مراقب اینها باشید در برخی موارد می‌توان این محرک‌ها را از بین برد.

زمان استراحت را فراهم کنید

زمان استراحت بیشتری را در طول روز به فرد اختصاص دهید، به خصوص بین فعالیت‌هایی که می‌دانید برانگیختگی او را افزایش می‌دهد. فعالیت‌هایی مانند آموزش و زمان ناهار ممکن است برای برخی از دانش آموزان سخت‌تر باشد.

مقررات حمایتی

فعالیت‌ها و استراتژی‌هایی را که به فرد کمک می‌کند تنظیم کنید تا در طول روز به آن‌ها دسترسی داشته باشد. برخی از برنامه‌های عمومی شامل کارهای سنگین، یوگا و تنفس است.

استراحت‌های آرامش بخش

استراحت‌های آرامش بخش در طول روز را برای اختلال پردازش حسی در نظر بگیرید. می‌تواند شامل مواردی مانند حرکات یا تمرینات تنفسی باشد. برای برخی، دوچرخه سواری، دویدن یا پریدن روی ترامپولین می‌تواند کمک کننده باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی، از محرک‌هایی که منجر به اضافه بار حسی می‌شود و علت مشکل پردازش حسی آگاه باشید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان اختلال پردازش حسی و اضافه بار حسی را تجربه می‌کند و می‌خواهید درک خود را افزایش دهید، بهترین کاردرمانی کرج آماده کمک به شماست. برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram. com/bagherzadeh_clinic

1 دیدگاه برای “اضافه بار حسی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.