تفاوت کودکان اوتیسمی و بیش فعال

تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی بسیار زیاد است، اما یک فرد می‌تواند هر دو شرایط را با هم داشته باشد. بیش فعالی و اوتیسم اختلالات عصبی، رشدی جداگانه‌ای هستند که می‌توانند علائم مشترکی داشته باشند. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اوتیسم و بیش فعالی در کودکان می‌پردازیم.

همچنین بررسی می‌کنیم که آیا بین این دو رابطه‌ای وجود دارد یا خیر و آن‌ها را شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید

تفاوت کودکان اوتیسمی و کودکان بیش فعال

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یک اختلال عصبی، رشدی شایع است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در انجمن روانپزشکی آمریکا (APA)، بیش فعالی حدود ۸.۴٪ از کودکان و ۲.۵٪ از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پزشکان آن را بیشتر در مردان تشخیص می‌دهند.

کودکان مبتلا به بیش فعالی مشکلات توجه، فعالیت بیش از حد و خارج از کنترل را تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است برای تمرکز، بی‌حرکت بنشینند یا قبل از اقدام فکر کنند. سه نوع بیش فعالی وجود دارد، و پزشک تشخیص را بر اساس علائم خاص فرد قرار می‌دهد.

انواع بیش فعالی عبارتند از:

  • بی‌توجهی
  • تکانشی
  • ترکیبی

تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی را در ادامه به شما خواهیم گفت. علائم بیش فعالی ممکن است با بزرگتر شدن کودک بهبود یابد و تمرکز و کنترل بیشتری بر رفتارهای خود به دست آورد. بزرگسالانی که این علائم را تجربه می‌کنند می‌توانند از مشاور کمک بگیرند، که به فرد کمک می‌کند تا مدیریت این اختلال را یاد بگیرد.

اگر نمی‌دانید بیش فعالی چیست و فکر می‌کنید فرزندتان آن را تجربه می‌کند، به بهترین مرکز کاردرمانی کرج (کلینیک باقرزاده) مراجعه کنید. ما با بهره گیری از دانش سال‌ها تجربه در خدمت شماییم تا به بهبود  فرزندتان در بهترین کاردرمانی کرج کمک کنیم.

اوتیسم چیست؟

اختلال اوتیسم بر ارتباطات و تعاملات اجتماعی فرد در زمینه‌های مختلف تأثیر می‌گذارد. کاردرمانی و گفتاردرمانی کرج(کلینیک باقرزاده) می‌تواند به کودکان کمک کند تا در زمینه‌هایی که برایشان چالش برانگیز است بهبود پیدا کنند.

بر أساس مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از هر ۵۹ کودک در ایالات متحده آمریکا، حدود ۱ کودک مبتلا به اختلال اوتیسم تشخیص داده شده است. انجمن اوتیسم آمریکا گزارش می‌دهد که اوتیسم معمولاً قبل از رسیدن کودک به سن ۳ سالگی ظاهر می‌شود و احتمال ابتلا به آن در مردان پنج برابر بیشتر از زنان است.

بیش فعالی در مقابل اوتیسم

تشخیص تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی گاهی اوقات می‌تواند دشوار باشد، به خصوص در کودکان کوچکتر. توضیحات زیر ممکن است به تمایز بین علائم این دو اختلال کمک کند:

دامنه توجه

کودکان بیش فعال اغلب در توجه طولانی مدت به یک چیز مشکل دارند و ممکن است به راحتی حواسشان پرت شود. این کودکان ممکن است دامنه علاقه محدودی داشته باشند. ممکن است به نظر برسد که آن‌ها در مورد چیزهایی که از آن‌ها لذت می‌برند وسواس دارند و در تمرکز بر چیزهایی که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارند مشکل دارند.

آن‌ها ممکن است بتوانند حقایق و جزئیات را به راحتی به خاطر بیاورند و برخی ممکن است در ریاضیات، علوم، موسیقی یا هنر برتر باشند. زمانی که کودک در حال انجام تکالیف خود است، تشخیص این علائم ممکن است ساده‌تر باشد. کودک مبتلا به بیش فعالی نمی‌تواند به هیچ موضوعی توجه کند.

اما یک کودک اوتیستیک اغلب تمرکز بالایی روی موضوعات مورد علاقه خود دارد، اما نمی‌تواند در موضوعاتی که کمتر به آن‌ها علاقه دارد شرکت کند.

برقراری ارتباط

مشکلات ارتباطی، مشخصه اوتیسم است. برخی از کودکان بیش فعال نیز این مشکل را دارند، اما معمولاً به روش‌های متفاوتی بروز می‌کند. تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی به صورت خلاصه در زیر آورده شده است. کودکان مبتلا به بیش فعالی:

  • به طور مداوم صحبت می‌کنند
  • می‌خواهند حرف آخر را بزنند
  • کلمات آن‌ها بر روی دیگران تأثیر می‌گذارد
  • قطع کردن صحبت دیگران

کودکان اوتیستیک:

  • در بیان احساسات و افکار خود مشکل دارند
  • از حرکات برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند
  • با تماس چشمی مبارزه می‌کنند
  • روی یک موضوع گفتگو ثابت می‌شوند
  • متفاوت بازی می‌کنند. ممکن است بازی نوبتی یا تخیلی را درک نکنند
  • تعاملات اجتماعی را آغاز نمی‌کنند یا به آن پاسخ نمی‌دهد

روال و ساختار

تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی این است که کودکان مبتلا به بیش فعالی می‌توانند به سرعت از ساختاری که برای آن‌ها جالب نیست، از جمله ساختار کلاس درس، خسته شوند. بدون ایجاد تنوع، علاقه خود را به فعالیت‌ها از دست می‌دهند.

در مقابل، کودکان اوتیستیک اغلب اصرار بر یکسانی نشان می‌دهند و می‌خواهند به روال‌ها یا الگوهای رفتار کلامی یا غیرکلامی پای‌بند باشند.

به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است یک کتاب را بارها و بارها بخوانند یا هر شب همان غذای ظهر را برای شام بخواهند. تغییر در روال می‌تواند باعث ناراحتی و تحریک‌پذیری در آن‌ها شود.

شما با بهره‌گیری از خدمات بهترین کاردرمان کرج (کلینیک باقرزاده) قادر هستید با علایم اوتیسم فرزندتان مبارزه کنید و برای کاردرمانی اوتیسم شروع بکار نمایید. کلینیک باقرزاده بهترین مرکز تشخیص اوتیسم و تشخیص بیش فعالی کرج است که همه روزه آماده مشاوره و کمک به شماست.

آیا بین اوتیسم و بیش فعالی رابطه‌ای وجود دارد؟

در علائم اوتیسم و بیش فعالی همپوشانی وجود دارد و ممکن است فرد هر دو حالت را داشته باشد. تا پیش از سال ۲۰۱۳، معیارهای APA به پزشکان اجازه نمی‌داد افراد مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی را به طور همزمان تشخیص دهند. در نتیجه، تحقیقات بسیار کمی در مورد شرایطی که با هم اتفاق می‌افتند، وجود دارد.

با این حال، متخصصان پزشکی امروزه تشخیص داده‌اند که بسیاری از کودکان معیارهای هر دو را دارند. CDCTrusted تخمین می‌زند که ۱۴ درصد از کودکان مبتلا به بیش فعالی دارای اختلال اوتیسم هستند. سایر تحقیقات منابع معتبر این عدد را بین ۱۵ تا ۲۵ درصد قرار داده است.

محققان به طور کامل نمی‌دانند که چه چیزی باعث ایجاد هر دو اختلال می‌شود، اگرچه عوامل ژنتیکی احتمالاً در هر دو نقش دارند و تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی را تعیین می کنند.

تشخیص

والدین و مراقبانی که نگران هستند فرزندشان بیش فعالی، اوتیسم یا هر دو را داشته باشد، باید با متخصص اطفال و روانپزشک و کاردرمان و گفتاردرمان صحبت کنند. پزشک تشخیص بیش فعالی را براساس علائمی که در ۶ ماه گذشته وجود داشته است، قرار می‌دهد. اگر مشکوک به اوتیسم باشد، ممکن است رفتار و رشد کودک را در سال‌های گذشته بررسی کند.

در هر صورت، ممکن است بخواهند از معلمان و سایر مراقبان و همچنین والدین او سوالاتی بپرسند. پزشک شرایطی را که می‌تواند علائمی مشابه علائم اوتیسم یا بیش فعالی ایجاد کند را در نظر می‌گیرد. این شرایط عبارتند از:

  • مشکلات شنوایی
  • مشکلات یادگیری
  • اختلالات خواب

علاوه بر این، ممکن است علائم اختلالات همزمان را نیز کشف کند، مانند:

  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال نافرمانی مقابله‌ای

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ که اطلاعات مربوط به بیش از ۲۵۰۰ کودک اوتیستیک را مورد بررسی قرار داده است، ۸۳٪ از کودکان حداقل یک اختلال رشدی دیگر داشتند، در حالی که ۱۰٪ اختلال روانپزشکی داشتند.

حمایت کردن

حمایت بسته به تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی در کودک، علائم و سایر شرایط متفاوت است. برخی از حمایت‌های اوتیسم و بیش فعالی عبارتند از:

  • رفتار درمانی
  • دارو

رفتار درمانی معمولاً اولین خط حمایت از کودکان است. برای بزرگترها، پزشک ممکن است ترکیبی از رفتار درمانی و دارو را توصیه کند. کودکان اوتیستیک بسته به نیازشان ممکن است از اشکال دیگری از درمان نیز بهره-مند شوند. برخی از گزینه‌ها عبارتند از:

  • مشاوره
  • آموزش
  • کار درمانی
  • یکپارچگی حسی
  • گفتار درمانی

آموزش می‌تواند والدین و مراقبان را قادر سازد تا به کودکان در مدیریت علائم خود کمک کنند.

حمایت اجتماعی کودک اوتیسمی و بیش فعال

نتیجه گیری

اوتیسم و بیش فعالی شرایط جداگانه‌ای هستند که علائم مشترکی دارند. هر والدین یا مراقبی که نگران است کودک علائم یک یا هر دو بیماری را نشان دهد، باید با پزشک خود صحبت کند. چندین روش درمانی و دارو می‌تواند به کودکان کمک کند تا در زمینه‌هایی که آن‌ها را چالش برانگیز می‌دانند پیشرفت کنند.

برای  اینکار می‌توانید به بهترین مرکز کاردرمانی کرج مراجعه نمایید. ما در کلینیک باقرزاده با استفاده از بهترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و کاردرمانگران زبده و باتجربه به کاردرمانی و گفتاردرمانی در کرج می‌پردازیم. برای ارتباط با ما با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

همچنین در صورتیکه امکان مراجعه به کلینیک برای شما وجود ندارد می‌توانید از خدمات کاردرمانی درمنزل در کرج استفاده نمائید. . برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram. com/bagherzadeh_clinic

7 دیدگاه برای “تفاوت بین اوتیسم و بیش فعالی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.