اختلال پردازش حسی (SPD) چیست؟ اختلال پردازش حسی (SPD) یک اختلال عصبی است که وقتی سیگنالهای حسی به واکنشهای مناسب سازماندهی نمی شوند ، ایجاد میشود . افراد مبتلا به SPD پردازش اطلاعات حسی (مانند صدا ، لمس و حرکات) از دنیای اطراف خود مشکل دارند. این بدان معنی است که آنها ممکن است ورودی حسی کم و بیش شدید نسبت به سایر افراد احساس کنند. بنابراین SPD می تواند بر توانایی شخص در تعامل در محیط های مختلف و انجام فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد.

 

ویژگی های مشترک اختلال پردازش حسی (SPD) چیست؟

 اختلال پردازش حسی واکنش پذیری فرد در برابر صدا ، لمس یا حرکت را افزایش می دهد. فرد  نسبت به احساسات خاص واکنشی نشان نمی دهد (به عنوان مثال متوجه نمی شود که  به نام خوانده شود ، لمس شود ،یا آستانه درد زیاد باشد).  به نظر می رسد که بیشتر در “دنیای خود” قرار دارند. در تنظیم پاسخ های رفتاری و عاطفی خود مشکل دارد. افزایش تنش ، واکنش عاطفی ، نیاز به کنترل ، رفتارهای تکانشی ، به راحتی ناامید یا بیش از حد سازگار است.

فرد به راحتی پریشان میشود و توجه و تمرکز ضعیف نشان می دهد. مهارت های حرکتی ضعیفی دارد؛ دست و پا چلفتی به نظر می رسد ، دارای مهارت های هماهنگی نابالغ ، تعادل و مهارت های برنامه ریزی حرکتی و / یا مهارت های خط تحریری ضعیف است. دارای الگوهای خواب ضعیف است.و یا حتی  عادات غذا خوردن را محدود کرده است  . در حین کارهای خودمراقبتی (مثلاً مسواک زدن ، شستشوی مو ، برش ناخن ، گره زدن کفشهای کفش ،  تغذیه) دچار پریشانی می شوید.

 فرد حرکت را دوست دارد. فشار شدید را جستجو می کند (مثلاً چرخش مداوم ، دویدن ، پریدن ، تصادف در اشیاء / افراد). از تجهیزات مبتنی بر حرکت (به عنوان مثال  تاب ) جلوگیری می کند. به نظر می رسد فلاپی است یا “شل” است .  مشارکت دو طرفه در تعامل  برای فرد دشوار است. ترجیح می دهد به تنهایی بازی کند یا در دانستن نحوه بازی با فرزندان دیگر مشکل دارد. در پذیرش تغییر در کارهای روزمره یا انتقال بین کارها مشکل دارد. در تعامل با همسالان و حفظ دوستی مشکل دارد.

فرد قادر به پیروی از دستورالعمل ها در خانه و مدرسه. بیان ایده ها ، افکار و احساسات با استفاده از زبان کافی نیست . درگیر شدن در تعامل معنی دار با همسالان برنامه ریزی، و توالی ضعیف، عملکرد ضعیف اجرایی، حافظه کاری ضعیف. توجه و تمرکز ضعیف، از علایم اختلال پردازش حسی است. 

 

نقش کاردرمانی در عملکرد اختلال در پردازش حسی

گسترش تواناییها:  ارائه بازخورد حسی به بدن فرد  تا بتواند آن را به صورت تدریجی تنظیم کند. 

شناخت محرک ها: به مراقبان بزرگسال کودک (والدین ، ​​معلمان) از محرک هایی که باعث ایجاد واکنش های حسی نامناسب می شوند ، بیاموزید. عوامل محیطی: دانش والدین و مراقبان را در مورد چگونگی کاهش عوامل محیطی که در مسائل حسی نقش دارند 

 

کلینیک باقر زاده آماده خدمت رسانی به شما بیماران گرامی میباشد

2 دیدگاه برای “اختلال پردازش حسی (SPD) چیست؟

  1. سلام
    من یک سالی میشه که دچار این اختلالم
    خونوادم با اینکه میدونن من از بعضی صدا ها بیزارم دقیقا همونارو تکرار میکنن
    دارویی وجود داره؟
    من باید درس بخونم و واقعا داره برام سخت میشه

    1. با سلام اختلال پردازش حسی دارویی نداره بسته به سن و شدت مشکل،کاردرمانی در تعدیل علائم تاثیر گذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.