سندرم Tourette چیست؟سندرم Tourette نوعی اختلال رشد عصبی است که از سنین 2 تا 21 سالگی شروع می شود و در طول زندگی یک فرد به طول می انجامد.

ویژگی های مشترک سندرم Tourette چیست؟

حرکات و آوازهای عضلانی سریع ، تکراری و غیر ارادی به نام “tics” نامیده می شود. اغلب با مشکلات رفتاری همراه است. انواع Tics Tics به عنوان ایجاد تنش ، مقاومت ناپذیری دارند و در نهایت باید انجام شوند. به طور معمول تیک ها در نتیجه تنش یا استرس افزایش می یابند و با آرامش یا تمرکز بر روی یک کار جذب می شوند.

موتور ساده Tics – چشمک زدن ، سر تکان دادن ، برآمدگی شانه ، جوش صورت ، پارگی بینی. آوازی – پاکسازی گلو ، صداهای پارس کردن ، فشردن ، زوزه زدن ، خندیدن ، خرخر کردن ، کلیک کردن به زبان. پیچیده موتور Tics – پریدن ، لمس کردن افراد دیگر یا چیزها ، چرخاندن ، حرکات تکراری پیچ و مهره یا اندام ، کشیدن لباس ، اعمال خود آزار دهنده از جمله ضربه زدن و گاز گرفتن. آواز – گفتن کلمات یا عبارات ، قسم خوردن ، مداحی (یعنی تکرار یک صدا ، کلمه یا عبارت تازه شنیده شده) ، تکرار عبارات خاص خود. مشکلات شایع اغلب (اما نه همیشه) که کودک مبتلا به سندرم Tourette تجربه کرده است:

اختلال وسواس فکری (OCD) نقص توجه و / یا اختلال بیش فعالی (ADD / ADHD) مشکلات توجه مشکلات موجود در خواب خواب افسردگی کمبود عزت نفس مشکلات یادگیری مانند dyslexia ، مشکلات حسابی یا ادراکی ، مشکلات نوشتاری. انزوای اجتماعی عملکرد تحصیلی ضعیف اضطراب پرخاشگری اضطراب مخالف مخالف (ODD) راهبردهای مدیریتی که کودک را از سندرم Tourette پشتیبانی می کند (در مهد کودک ، مدرسه و / یا خانه): از داروها می تواند برای کاهش اثرات پزشکی استفاده شود.

روانشناسان می توانند از خانواده ها برای مدیریت رفتار و آموزش افراد درگیر مراقبت از کودک در مورد سندرم تورت حمایت کنند. روانشناسی همچنین می تواند به فرد کمک کند تا مشکلات اجتماعی و عاطفی را که می تواند با سندرم تورت رخ دهد ، مدیریت کند. از روشهای رفتاری مانند مداخله شناختی رفتاری شناختی برای Tics (CBIT) می توان برای کاهش اثرات تیک استفاده کرد –

روش های درمانی تورت

این روشهای درمانی ممکن است به فرد کمک کند تا آگاهی بهتری داشته باشد و یاد بگیرد بهتر می تواند تیک های خود را کنترل کند. با این حال ، ریزه کاری ها از بین نمی روند اما ممکن است در شدت کاهش یابد. ایجاد یک رژیم غذایی حسی. بهبود مشکلات خواندن و نوشتن.

نقش کاردرمانی در بهبود سندرم تورت

رویکردها و فعالیتهای کاردرمانی که می تواند کودک مبتلا به سندرم Tourette و / یا مراقبان آنها را پشتیبانی کند شامل موارد زیر است: گسترش تواناییها: توسعه دامنه مهارتهایی که به تدریج گسترش می یابد.

داستانهای اجتماعی: ارائه ایده و آموزش پیرامون رشد داستان اجتماعی. انتقال مدرسه: حمایت و انتقال حرفه ای از انتقال به مدرسه و ارتباط با معلمان ، در صورت لزوم. از نشانه های بصری می توان برای پشتیبانی روزمره و معرفی فعالیت های جدید یا تغییر در کارها استفاده کرد. مهارت های حرکتی ناخالص و دقیق: تعیین سطح سنی فعلی توانایی های حرکتی ناخالص و خوب کودک. اهداف ابداع: تعیین اهداف عملکردی و قابل دستیابی با همکاری کودک ، والدین و معلمان به گونه ای که درمان دارای یک تمرکز مشترک برای همه افراد درگیر باشد.

آموزش والدین ، ​​سرپرستان ، معلمان و سایر افراد درگیر مراقبت از کودک در مورد سندرم Tourette و مهارتهای مناسب سن که یک کودک باید نشان دهد. آموزش مهارت مستقیم از طریق رویکرد مبتنی بر کار. استراتژی های مدیریتی: ارائه استراتژی ها و ایده های مدیریتی برای کمک به کودک در خانه ، مدرسه و جامعه. تعامل با وظیفه: ارائه راههای جایگزین برای تشویق مشارکت در کار. توسعه مهارت های زیربنایی لازم برای حمایت از مهارت های کل بدن (موتور ناخالص) و مهارت چاقی دست (حرکتی خوب) ، مانند ارائه فعالیت هایی برای پشتیبانی: تعادل و قدرت هماهنگی و توجه و استقامت توجه و هوشیاری برنامه ریزی حرکت حرکت ،

گفتار درمانی رویکردها و فعالیتهایی که می تواند پشتیبانی کند کودک مبتلا به سندرم Tourette و / یا مراقبان آنها شامل موارد زیر می باشد:

گفتار و ارزیابی زبان :برای کمک به خانواده در درک چگونگی پردازش کودک ، درک ، یادگیری و استفاده از زبان و ارتباطات.

راهبردهای ارتباطی: فراهم کردن راهبردها و تکنیک های خانواده برای افزایش و تقویت ارتباط با کودک. فعالیت های روزانه: کمک به کودک برای درک محیط ، روال و زبان.

توسعه زبان: کمک به کودک برای درک و استفاده از زبان غنی تر و استفاده خود از زبان به طور خودجوش.

مهارت مکالمه: توسعه مهارت مکالمه (مثلاً تبادل عقب و جلو ، گرفتن نوبت). مهارت های مفهوم: توسعه مهارت های مفهوم ، به ویژه مفاهیم انتزاعی ، مانند زمان (مثلاً دیروز ، قبل ، بعد). از visuals می توان برای کمک به درک و توانایی کودک در بیان نیازها ، خواسته ها ، افکار و ایده های خود استفاده کرد.

مهارت های اجتماعی: توسعه مهارت های اجتماعی (یعنی دانستن چه موقع ، چگونگی استفاده از زبان در موقعیت های اجتماعی). تقویت ارتباط کلامی و غیر کلامی از جمله حرکات طبیعی ، گفتار ، علائم ، تصاویر و شکل های مختلف

کلینیک باقرزاده آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد جهت کسب اطلاعات بیشتر باما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.