سندرم Tourette چیست؟سندرم Tourette نوعی اختلال رشد عصبی است که از سنین 2 تا 21 سالگی شروع می شود و در طول زندگی یک فرد به طول می انجامد.

ویژگی های مشترک سندرم Tourette چیست؟

حرکات و آوازهای عضلانی سریع ، تکراری و غیر ارادی به نام “tics” نامیده می شود. اغلب با مشکلات رفتاری همراه است. انواع Tics Tics به عنوان ایجاد تنش ، مقاومت ناپذیری دارند و در نهایت باید انجام شوند. به طور معمول تیک ها در نتیجه تنش یا استرس افزایش می یابند و با آرامش یا تمرکز بر روی یک کار جذب می شوند.

موتور ساده Tics – چشمک زدن ، سر تکان دادن ، برآمدگی شانه ، جوش صورت ، پارگی بینی. آوازی – پاکسازی گلو ، صداهای پارس کردن ، فشردن ، زوزه زدن ، خندیدن ، خرخر کردن ، کلیک کردن به زبان. پیچیده موتور Tics – پریدن ، لمس کردن افراد دیگر یا چیزها ، چرخاندن ، حرکات تکراری پیچ و مهره یا اندام ، کشیدن لباس ، اعمال خود آزار دهنده از جمله ضربه زدن و گاز گرفتن. آواز – گفتن کلمات یا عبارات ، قسم خوردن ، مداحی (یعنی تکرار یک صدا ، کلمه یا عبارت تازه شنیده شده) ، تکرار عبارات خاص خود. مشکلات شایع اغلب (اما نه همیشه) که کودک مبتلا به سندرم Tourette تجربه کرده است:

اختلال وسواس فکری (OCD) نقص توجه و / یا اختلال بیش فعالی (ADD / ADHD) مشکلات توجه مشکلات موجود در خواب خواب افسردگی کمبود عزت نفس مشکلات یادگیری مانند dyslexia ، مشکلات حسابی یا ادراکی ، مشکلات نوشتاری. انزوای اجتماعی عملکرد تحصیلی ضعیف اضطراب پرخاشگری اضطراب مخالف مخالف (ODD) راهبردهای مدیریتی که کودک را از سندرم Tourette پشتیبانی می کند (در مهد کودک ، مدرسه و / یا خانه): از داروها می تواند برای کاهش اثرات پزشکی استفاده شود.

روانشناسان می توانند از خانواده ها برای مدیریت رفتار و آموزش افراد درگیر مراقبت از کودک در مورد سندرم تورت حمایت کنند. روانشناسی همچنین می تواند به فرد کمک کند تا مشکلات اجتماعی و عاطفی را که می تواند با سندرم تورت رخ دهد ، مدیریت کند. از روشهای رفتاری مانند مداخله شناختی رفتاری شناختی برای Tics (CBIT) می توان برای کاهش اثرات تیک استفاده کرد –

روش های درمانی تورت

این روشهای درمانی ممکن است به فرد کمک کند تا آگاهی بهتری داشته باشد و یاد بگیرد بهتر می تواند تیک های خود را کنترل کند. با این حال ، ریزه کاری ها از بین نمی روند اما ممکن است در شدت کاهش یابد. ایجاد یک رژیم غذایی حسی. بهبود مشکلات خواندن و نوشتن.

نقش کاردرمانی در بهبود سندرم تورت

رویکردها و فعالیتهای کاردرمانی که می تواند کودک مبتلا به سندرم Tourette و / یا مراقبان آنها را پشتیبانی کند شامل موارد زیر است: گسترش تواناییها: توسعه دامنه مهارتهایی که به تدریج گسترش می یابد.

داستانهای اجتماعی: ارائه ایده و آموزش پیرامون رشد داستان اجتماعی. انتقال مدرسه: حمایت و انتقال حرفه ای از انتقال به مدرسه و ارتباط با معلمان ، در صورت لزوم. از نشانه های بصری می توان برای پشتیبانی روزمره و معرفی فعالیت های جدید یا تغییر در کارها استفاده کرد. مهارت های حرکتی ناخالص و دقیق: تعیین سطح سنی فعلی توانایی های حرکتی ناخالص و خوب کودک. اهداف ابداع: تعیین اهداف عملکردی و قابل دستیابی با همکاری کودک ، والدین و معلمان به گونه ای که درمان دارای یک تمرکز مشترک برای همه افراد درگیر باشد.

آموزش والدین ، ​​سرپرستان ، معلمان و سایر افراد درگیر مراقبت از کودک در مورد سندرم Tourette و مهارتهای مناسب سن که یک کودک باید نشان دهد. آموزش مهارت مستقیم از طریق رویکرد مبتنی بر کار. استراتژی های مدیریتی: ارائه استراتژی ها و ایده های مدیریتی برای کمک به کودک در خانه ، مدرسه و جامعه. تعامل با وظیفه: ارائه راههای جایگزین برای تشویق مشارکت در کار. توسعه مهارت های زیربنایی لازم برای حمایت از مهارت های کل بدن (موتور ناخالص) و مهارت چاقی دست (حرکتی خوب) ، مانند ارائه فعالیت هایی برای پشتیبانی: تعادل و قدرت هماهنگی و توجه و استقامت توجه و هوشیاری برنامه ریزی حرکت حرکت ،

گفتار درمانی رویکردها و فعالیتهایی که می تواند پشتیبانی کند کودک مبتلا به سندرم Tourette و / یا مراقبان آنها شامل موارد زیر می باشد:

گفتار و ارزیابی زبان :برای کمک به خانواده در درک چگونگی پردازش کودک ، درک ، یادگیری و استفاده از زبان و ارتباطات.

راهبردهای ارتباطی: فراهم کردن راهبردها و تکنیک های خانواده برای افزایش و تقویت ارتباط با کودک. فعالیت های روزانه: کمک به کودک برای درک محیط ، روال و زبان.

توسعه زبان: کمک به کودک برای درک و استفاده از زبان غنی تر و استفاده خود از زبان به طور خودجوش.

مهارت مکالمه: توسعه مهارت مکالمه (مثلاً تبادل عقب و جلو ، گرفتن نوبت). مهارت های مفهوم: توسعه مهارت های مفهوم ، به ویژه مفاهیم انتزاعی ، مانند زمان (مثلاً دیروز ، قبل ، بعد). از visuals می توان برای کمک به درک و توانایی کودک در بیان نیازها ، خواسته ها ، افکار و ایده های خود استفاده کرد.

مهارت های اجتماعی: توسعه مهارت های اجتماعی (یعنی دانستن چه موقع ، چگونگی استفاده از زبان در موقعیت های اجتماعی). تقویت ارتباط کلامی و غیر کلامی از جمله حرکات طبیعی ، گفتار ، علائم ، تصاویر و شکل های مختلف

کلینیک باقرزاده آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد جهت کسب اطلاعات بیشتر باما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *