تأثیر فعالیتهای حرکتی موسیقایی بر عملکرد تعادلی کودکان مبتلا به اوتیسم

کودکان اوتیسم با سطح عملکردی پایین دارای مشکلاتی چون نقص در تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی، پردازش حسی و نیز اختلال در عملکردهای حرکتی و تعادلی هستند. فعالیت‌های موسیقایی یک راهکار درمانی مؤثر برای کنترل برخی از مشکلات اصلی این گروه است. مطالعه حاضر برای اولین بار تأثیر فعالیت‌های حرکتی همراه با موسیقی را بر عملکرد تعادلی کودکان 14-7 ساله مبتلا به اوتیسم با سطح عملکرد پایین مورد بررسی قرار داده است.

چگونگی انجام مطالعه:

در مطالعه‌ای که روی 22 کودک 14 -7 ساله مبتلا به اوتیسم با سطح عملکردی پایین شرکت داشتند که به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. مداخلات شامل تمرینات حرکتی همراه با موسیقی برای گروه آزمایش و همان تمرینات بدون موسیقی در گروه کنترل بود.

موسیقی درمانی

نتایج:

نتایج آزمون آماری نشان داد که اثر مداخلات بر گروه‌های مورد مطالعه به‌طور معنادار متفاوت است گرچه در هر دو گروه بهبودی در عملکرد تعادل مشاهده شد اما بیشترین تفاوت در نمرات تعادل بین دو گروه، بعد ازجلسه بیست و چهارم مداخله مشاهده شد‌ بدین معنا که میزان بهبودی در گروه آزمایش بیشتر بود.

فعالیت‌های حرکتی همراه با موسیقی موجب تسریع بهبود عملکرد تعادل کودکان مبتلا به اوتیسم با سطح عملکردی پایین می‌شود.

نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که تمرینات حرکتی موسیقایی می‌تواند بر بهبودی تعادل کودکان مبتلا به اوتیسم با سطح عملکردی پایین مؤثر باشد. این امر به دنبال عملکرد متقابل در سیستم لیمبیک و یکپارچگی حسی-حرکتی عقده‌های قاعدهای و نواحی قشری- پیشانی به دست آمده و با افزایش انگیزه و همکاری کودکان در اجرای تمرینات، منجر به تقویت مهارت‌های حرکتی از طریق افزایش درک ریتم، افزایش سرعت پاسخ‌دهی به محرکات شنوایی و در نهایت تطابق عملکردی در حرکات بدن می‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس