کودکان نوپا همواره در حال اکتشاف دنیای اطراف خود هستند! این عالی است زیرا از طریق بازی است که آنها یاد  می‌گیرند چگونه بدن خود را حرکت دهند و مهارت کسب کنند. ما تفاوت بین مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت را بررسی خواهیم کرد؛ چرا که توسعه مهارت‌های حرکتی مهم است. در نهایت پنج فعالیت برای کمک به توسعه مهارت‌های حرکتی معرفی می‌کنیم. این مهارت‌ها در مهدکودک‌ها نیز تمرین می‌شوند اما بهتر است برای رشد مهارت حرکتی کودک در منزل نیز تمرین کنید!

در ادامه با بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج همراه شوید تا تکنیک‌های رشد مهارت حرکتی توسط کاردرمانان خوب  کودک را بررسی کنیم.

تفاوت بین مهارت‌های حرکتی ظریف و مهارت‌های حرکتی  درشت چیست؟

مهارت‌های حرکتی ظریف همه در مورد مهارت است و ماهیچه‌های کوچکتر مچ دست، دست‌ها و انگشتان را درگیر می‌کند. کودکان برای انجام کارهایی مانند مسواک زدن، گرفتن مداد و بازی با آجرهای لگو به مهارت‌های حرکتی ظریف نیاز دارند. برای رشد مهارت‌های حرکتی کودک لازم است ابتدا توجه داشته باشید که مهارت‌های ظریف سخت‌تر هستند و احتمالاً دیرتر آموخته می‌شوند.

مهارت‌های حرکتی درشت کل بدن را درگیر می‌کند. ممکن است فکر نکنید چیزهایی مانند راه رفتن، دویدن و پریدن مهارت هستند، اما هستند. به این فکر کنید که کودک شما در هنگام یادگیری راه رفتن چگونه بود – این همان یادگیری و توسعه یک مهارت حرکتی درشت  جدید بود. در واقع همانطور که برای رشد این مهارت‌های حرکتی کودک دو ساله خود تلاش می‌کنید، باید مهارت‌های حرکتی ظریف را نیز در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: چه موقع کودک می‌ایستد؟

کودک 2 ساله من چه مهارت‌های حرکتی درشت  باید داشته باشد؟

در سن 2 سالگی، کودک نوپا شما باید بتواند راه برود و اگر تا به حال این کار را کرده باشد، شروع به دویدن‌ می‌کند. آنها  می‌توانند با هر دو پا بپرند و حتی اگر به کمک نیاز دارند، باید بتوانند از پله‌ها بالا و پایین بروند.

مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که این مهارت‌ها در یک کودک 2 ساله مورد انتظار است، کودک شما ممکن است با سرعت متفاوتی رشد کند. بنابراین اگر سوال یا ابهامی‌دارید، حتما با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

متخصصان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج توصیه می‌کنند اگر در رابطه با روش‌های رشد مهارت حرکتی کودک خود مشکل دارید،‌مشکلات خود را با یک کاردرمان خوب و  مجرب در میان بگذارید. تکنیک‌های کاردرمانی بهترین گزینه برای حل مشکلات مربوط به رشد کودک است.

بیشتر بخوانید: 10 تمرین برای کمک به نشستن کودک

چرا توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف مهم است؟

هرچه مهارت‌های حرکتی ظریف کودک شما بهتر باشد، انجام کارهایی که نیاز به مهارت دارد برای او آسان‌تر است. در این مورد به پیشرفت کودک از در دست گرفتن مداد تا استفاده از قیچی تا بستن بند کفش فکر کنید. همه این مهارت‌ها به مهارت‌های حرکتی ظریف نیاز دارند. از طرفی رشد این مهارت‌ها به رشد مغز و سایر مهارت‌های عصبی عضلانی کمک می‌کند.

5 فعالیت برای کمک به رشد مهارت‌ حرکتی در کودکان 2 ساله

مهم‌ترین تکنیک‌های توصیه شده توسط معتبرترین مرکز کاردرمانی کرج برای رشد مهارت حرکتی کودک دو ساله شامل موارد زیر است:

  •  خمیر بازی
  •  سطل‌های حسی
  •  نقاشی
  •  بازی در فضای باز
  •  آب بازی

در ادامه هر یک از ا ین روش‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم:

  1. رشد مهارت حرکتی کودک با خمیر بازی

خمیر بازی یک فعالیت حسی عالی است که امکان کاوش در رنگ و بافت را فراهم می‌کند. البته برای خمیر بازی کودک لازم نیست قادر باشد شکل یک چیز واقعی را ایجاد کند؛ بلکه کار کردن و دستکاری کردن خمیر به تنهایی مفید واقع می‌شود. فرزندتان را تشویق کنید تا ببیند وقتی خمیر را نیشگون می‌گیرد، می‌کشد، غلت‌ می‌زند و حتی برش‌ می‌دهد چه اتفاقی می‌افتد.

  1. سطل‌های حسی

سطل‌های حسی مانند جعبه‌های پر از برنج، پومپوم، ژل‌های انعطاف پذیر و سایر اشیاء راهی عالی برای کودک شما برای تمایز بین اندازه و بافت هستند. رشد مهارت حرکتی کودک دو ساله با الک کردن برنج برای یافتن اشیاء دیگر و ریختن برنج از ظرفی به ظرف دیگر حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید:آیا کودک من اوتیسم است؟

  1. رشد مهارت حرکتی کودک با نقاشی

همانطور که رنگ کثیف است و کودکان آن را دوست دارند، نقاشی کردن نیز لذت کودکی را برای آنها فراهم می‌کند. نقاشی و هنر مربوط به خلقت است نه محصول نهایی. وقتی فرزندتان نقاشی می‌کند، مهم است که با کمی‌آشفتگی مشکلی ندارید. رشد مهارت‌های حرکتی ظریف از فشار دادن رنگ بین انگشتانشان، استفاده از دستانشان برای نقاشی و در نهایت در دست گرفتن یک قلم مو ناشی می‌شود.

  1. بازی در فضای باز

فرصت‌های زیادی برای مشارکت دادن فرزندتان در کارهایی مانند باغبانی وجود دارد تا به او کمک کند تا مهارت‌های حرکتی ظریف خود را توسعه دهد. کودک شما می‌تواند در کاشت بذر یا پیاز، حفر چاله یا استفاده از انگشتان خود برای کشیدن علف‌های هرز به رشد مهارت حرکتی خود کمک کند. حتی آنها می‌توانند در آبیاری به شما کمک کنند!

هدف نهایی از به دست گرفتن اشیا، ایجاد دقت و ظرافت در حرکات است که روش مهارت حرکتی کودک را فراهم می‌کند.

  1. رشد مهارت حرکتی کودک با آب بازی

یکی از روش‌هایی که بهترین کلینیک کاردرمانی کرج از آن به صورت تخصصی برای رشد مهارت حرکتی کودک استفاده می‌کند، آب بازی است.فعالیت‌هایی که می‌توان با آب برای توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف انجام داد، بی پایان هستند. در یک حمام، می‌توان به کاوش در یک اسفنج و ساختن برج‌های حبابی اشاره کرد. در خارج از حمام، کودک شما می‌تواند کارهایی مانند ریختن آب از ظرفی به ظرف دیگر انجام دهد. توصیه می‌کنیم این فعالیت‌ها را ساده در نظر بگیرید، از آن لذت ببرید، و حوله‌های زیادی برای هر گونه ریخت و پاش در دست داشته باشید.

سخن پایانی

مانند همه چیزهای مربوط به رشد کودک، بازی، صبر و زمان است. فرزند شما با سرعت خودش رشد می‌کند و هر چه فرصت‌های بیشتری برای تمرین به او بدهید (و هر چه صبورتر باشید)، بیشتر پیشرفت خواهد کرد.

بهترین کلینیک کاردرمانی کرج با استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های جدید به شما کمک می‌کند سریع‌ترین رشد ممکن را در کودک خود به وجود بیاورید؛ به خصوص اگر نگران رشد مهارت حرکتی کودک هستید. البته باید توجه داشته باشید که این پروسه ممکن است زمان بر باشد؛ چرا که کودک باید از مسیر رشد خود لذت ببرد. همچنین می‌توانید از خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل، برای افزایش کیفیت خدمات استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.