رفتارهای تکراری شامل درگیر شدن در حرکات یا صداهایی است که به صورت طبیعی و در ارتباط با رفتارهای خود تحریکی ایجاد می‌شود. این رفتار در افراد مبتلا به اوتیسم رایج است، با این تفاوت که اگر از کنترل خارج شود ممکن است منجر به مشکلاتی شود. افراد اوتیستیک ممکن است در تحریک کردن متفاوت از تحریک معمول شرکت کنند؛ زیرا رفتارها بر حسب کمیت و نوع متفاوت هستند و رفتارهای تکراری یا کلیشه ای در اوتیسم معمولاً متفاوت و شدیدترند.

همه ما ممکن است گاهی دچار رفتارهای تکراری شویم، اما ممکن است برای برخی به اندازه دیگران واضح به نظر نرسد. به عنوان مثال لرزاندن پاها زمانی که منتظر هستیم یا جویدن ناخن نوعی رفتار خود تحریکی به حساب می‌آیند. زمانی که رفتارهای تکراری در اوتیسم اختلال ایجاد می‌کند، ممکن است بر نحوه زندگی روزانه فرد تأثیر بگذارد و باید در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

به همین دلیل شناسایی و کنترل رفتارهای تکراری و کلیشه ای در اوتیسم مهم است. برای آشنایی بیشتر با این رفتارها لطفاً تا انتها با معتبرترین کلینیک کاردرمانی گفتاردرمانی  در کرج همراه شوید.

بیشتر بخوانید: مشکلات حسی در اوتیسم

رفتارهای تکراری در اوتیسم به چه معناست؟

اقدامات مرتبط با رفتارهای تکراری در اوتیسم ممکن است شامل رفتارهای قابل توجهی مانند تکان دادن انگشت، قدم زدن، ضربه زدن به صورت یا بازوی آنها با انگشتان یا تکان دادن دست باشد. این رفتارها ممکن است عجیب به نظر برسند، اما تفاوت‌هایی دارند زیرا با رفتار یک فرد مرتبط هستند. شکل‌های رایج رفتارهای تکراری در اوتیسم که بسیاری از ما انجام می‌دهیم اما کمتر شناخته شده‌اند، ممکن است شامل ضربه زدن به مداد روی میز، چرخاندن موها اطراف انگشت یا جویدن ناخن‌ها باشد.

رفتارها یا رفتارهای که بخشی از فرایند تحریک هستند به عنوان رفتارهای خودتحریکی شناخته می‌شوند. گاهی ممکن است این رفتارها تکراری یا کلیشه‌ای نباشند اما در اغلب موارد همینطورند. کارشناسان بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی  کرج می‌گویند زمانی که اقدامی‌غیرقابل قبول یا از نظر فرهنگی قابل تحمل نباشد، به عنوان تحریک شناخته می‌شود.

جویدن ناخن نسبتاً رایج است، اما به احتمال زیاد قابل قبول تر از راه رفتن در اطراف اتاق است. اگر برای مدت کوتاهی روی صندلی نشسته اید و به صورت ملایم به جلو و عقب تکان می‌دهید، ممکن است بهتر از تکان دادن تمام بدن به جلو و عقب باشد. رفتارهای تکراری در اوتیسم مثل بسیاری از رفتارهای دیگر در این اختلال، طیف بندی خاصی دارد.

چه زمانی انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم از کنترل خارج می‌شوند؟

از نظر فنی، هیچ یک از این اقدامات لزوما نباید توجه منفی را به خود جلب کند، اما به دلیل استانداردهایی که جامعه برای نحوه عملکرد افراد دارد، ممکن است یک عمل بیشتر از دیگری مورد توجه منفی قرار گیرد. در این مورد، ناخن جویدن ممکن است نادیده گرفته شود، زیرا بسیاری از افراد اغلب به دلیل اعصاب یا عادت این کار را انجام می‌دهند. کسی که دستان خود را تکان می‌دهد ممکن است ظاهر غیرعادی داشته باشد زیرا این عمل نسبت به جویدن ناخن کمتر قابل تحمل یا رایج است.

برخی از عوامل باعث نگرانی دیگران در مورد امنیت یا رفاه کسی می‌شود. آنها ممکن است در دیگران ترس ایجاد کنند و باعث شوند دیگران به طور مشروع ناراحت شوند، به خصوص اگر اقدامات افراطی شود. برخی از انحرافات به دلیل نحوه وقوع آنها مشکل ساز هستند. به عنوان مثال، فردی در طیف اوتیسم ممکن است صداهای بلندی با دهان خود ایجاد کند که به نظر تهدیدآمیز به نظر می‌رسد، سر خود را مکرراً به دیوار می‌زند یا از دستان خود برای ضربه زدن به خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: مشکلات تغذیه در اوتیسم

مثال‌های رایج انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

در اینجا انواع متداول رفتارهای تکراری در اوتیسم وجود دارد که توسط پایگاه اطلاعاتی بهترین مرکز درمان اوتیسم در کرج گردآوری شده است. شما عزیزان باید از آنها آگاه باشید:

  • سوت زدن و ایجاد صدا
  • مکیدن بند انگشتان یا مفاصل
  • استفاده از نوک انگشتان به مانند طبل
  • چرخاندن مو در اطراف انگشتان
  • خوردن ناخن
  • تکان دادن پا

افراد اوتیستیک ممکن است ساعت‌ها در یک زمان درگیرخود تحریکی شوند. اینها ممکن است شامل وسواس یا مشغول بودن با اشیا، کلمات یا جنبه ای از یک موضوع خاص باشد. این رفتارها شامل موارد زیر است:

  • کشیدن مو
  • پلک زدن مکرر
  • چیدمان مجدد یا جابجایی اشیا
  • تکان دادن
  • راه رفتن یا قدم زدن روی نوک پا
  • خاراندن یا مالیدن پوست
  • نوازش، مالش، یا لیسیدن اشیاء خاص
  • خیره شدن به اجسام متحرک یا در حال چرخش مانند چرخ یا پنکه
  • پریدن، پریدن، یا چرخش مکرر
  • تکان دادن تکان دادن، یا تکان دادن دست یا انگشتانشان
  • تکرار عبارات یا کلمات
  • بوییدن اشیا یا افراد

توجه به این نکته ضروری است که رفتارهای تکراری وجود دارد که ممکن است منجر به آسیب فیزیکی شود مانند:

  • قرار دادن وسایل خطرناک در دهان یا بلعیدن آنها
  • خاراندن یا مالش بیش از حد پوست
  • گاز گرفتن
  • مشت زدن
  • برداشتن زخم‌ها
  • کوبیدن سر به چیزها

بنابراین گاهی ممکن است لازم باشد اقدامات جدی برای کنترل رفتارهای تکراری در اوتیسم انجام دهیم. بهترین مرکز کاردرمانی  و گفتاردرمانی کرج قادر است با استفاده از تکنیک‌های تخصصی ، رفتارهای خود تحریکی منفی را در صورت لزوم با رفتارهای مثبت جایگزین کرده و احتمال آسیب کودک را به حداقل برساند.

تفاوت در تحریک اوتیسم

تحقیقات برای درک اینکه چرا افراد اوتیستیک درگیر تحریک می‌شوند هنوز هم ادامه دارد. اقداماتی که آنها تجربه می‌کنند به سختی متوقف می‌شوند، و برخی ممکن است در زمان‌های خاصی از روز این رفتار را انجام دهند. اصلی‌ترین تفاوت این رفتارها در اوتیسم این است که رفتارهای تکراری در اوتیسم به طور منظم‌تر رخ می‌دهد، اما برای بسیاری از افراد این اتفاقات پراکنده‌تر و گاه به گاه است.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا افراد اوتیسم رفتارهای تکراری را انجام می‌دهند. آنها ممکن است این کار را زمانی انجام دهند که غرق یک کار، هیجان زده، مضطرب، خوشحال هستند، یا به عنوان راهی برای ایجاد آرامش برای خودشان از آن استفاده کنند. اغلب افرادی که تحریک می‌کنند ممکن است این کار را انجام دهند زیرا تنش را از بین می‌برند، احساس عصبی بودن می‌کنند یا بی حوصله هستند.

برخی زمانی که در یک موقعیت استرس زا قرار دارند یا برای کمک به خود در کسب آرامش در محیط جدید دست به این رفتار می‌زنند. در بسیاری از شرایط، یک فرد اوتیستیک ممکن است نتواند تحریک خود را کنترل کند. در این شرایط رفتار ممکن است برای خود فرد هم آزاردهنده باشد و سعی کند به روشی شده از این رفتار رهایی پیدا کند.

رفتارهای تکراری در اوتیسم چه زمانی انجام می‌شود؟

اکثر افرادی که در  اختلال طیف اوتیسم نیستند و این رفتارها را انجام می‌دهند، از انجام آن آگاه هستند یا می‌دانند که در شرایط خاصی این کار را انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد سر میز شام ناخن‌های خود را نمی‌جوند. در مواقعی ممکن است فردی رفتار کلیشه ای داشته باشد و متوجه آن نشود زیرا فکر می‌کند بی ضرر است. در بسیاری از موارد، اینطور است و بیشتر آنها می‌دانند که چه زمانی انجام آن مناسب است.

ممکن است در میان همسالان خود نشسته باشید و یک حرکت یا صدا را تقلید کنید اما متوجه شده اید که رفتارهای شما دیگران را آزار می‌دهد، بنابراین این کار را متوقف می‌کنید. بسیاری از رفتارهای تکراری در اوتیسم نیز همین گونه‌اند و فرد قادر نست آن را کنترل کند.

یک فرد اوتیسم ممکن است برای مدت طولانی بچرخد، به جلو و عقب حرکت کند یا دستان خود را به شکلی واضح تکان دهد. رفتار آنها ممکن است تمرکز دیگران را مختل کندو این افراد به دلیل کاهش توانایی در تفسیر نشانه‌های اجتماعی آن را درک نکنند. پس اقدامی برای کنترل آن انجام ندهند.

افراد اوتیسمی که رفتارهای کلیشه ای را انجام می‌دهند ممکن است رفتارهایی را تجربه نکنند که مشکل ساز می‌شود. اگر در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند، در یادگیری اختلال ایجاد کند یا فردی را از نظر اجتماعی طرد کند، ممکن است باعث نگرانی شود. در شرایط نادر، ممکن است خطر ایجاد کند یا با یک وضعیت پزشکی مانند تشنج همراه باشد. در این هنگام توصیه می‌کنیم برای کاردرمانی اوتیسم در کرج اقدام نمایید.

آیا می‌توانید رفتارهای تکراری در اوتیسم را کنترل کنید؟

اگر این رفتار باعث ایجاد مشکل می‌شود، ممکن است با راهنمایی حرفه‌ای کنترل شود. تکنیک‌های خود کنترلی برای سایر اشکال خود تحریکی بسته به نحوه تأثیر آنها بر فرد وجود دارد. برای درک اینکه آیا کنترل برای ایجاد انگیزه لازم است، اینها سوالاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند:

  • آیا انزوای اجتماعی ناشی از تحریک بوده است؟
  • آیا این رفتار در محیط‌های اجتماعی، مانند مدرسه، مخرب است؟
  • آیا توانایی یادگیری تحت تأثیر رفتارهای تکراری در اوتیسم قرار می‌گیرد؟
  • آیا اعضای خانواده به دلیل این رفتارها با مشکل مواجه می‌شوند؟
  • آیا این رفتار منجر به خطر یا تخریب برای دیگران شده است؟

در صورتی که جواب این سوالات بله بود، باید از تکنیک‌های خاصی برای کنترل رفتارهای تکراری در اوتیسم استفاده کنید. بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی  کرج به شما کمک می‌کند راحت‌تر با این رفتارها کنار بیابید، علت آن را پیدا کنید و از تکنیک‌هایی برای کنترل یا درمان آن استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر نگرانید که رفتارهای کلیشه ای احتمال خودآزاری داشته باشند، فوراً با پزشک یا پرسنل اورژانس تماس بگیرید. ممکن است پزشک بخواهد آسیب‌های موجود را بررسی و ارزیابی کند. تلاش برای کنترل آن با تلاش برای درمان آن متفاوت است. هدف ممکن است تشویق فرد به کنترل خود بر رفتارها خود به جای تلاش برای کنترل آنها باشد.

بیشتر بخوانید: کاردرمانی در اوتیسم

تکنیک‌هایی برای کمک به مدیریت تحریک

مدیریت رفتارهای تکراری در اوتیسم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. تکنیک‌هایی که برای افراد اوتیسم وجود دارد  شامل درمان، تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی، دارو درمانی و ایجاد تغییراتی در محیط اطراف یا محیط خود برای محدود کردن استرس می‌شود. درک علتی در پشت این رفتار وجود دارد مهم است و ممکن است بینشی در مورد اینکه کدام روش‌ها برای دستیابی به نتایج موثر در نظر گرفته می‌شود را به شما بدهد.

قبل از وقوع رفتار خود تحریکی، وضعیت را ارزیابی کنید تا محرک‌ها را یادداشت کنید. در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • به دنبال راه‌هایی برای از بین بردن محرک‌ها باشید.
  • محیطی آرام برای پایین نگه داشتن استرس ایجاد کنید. با کاهش مواردی که باعث حواس پرتی می‌شوند، تنظیمات را ساکت یا کوچکتر کنید.
  • یک برنامه روزانه برای تکمیل وظایف ایجاد کنید.
  • خودکنترلی رفتاری را که قابل قبول است تشویق کنید.
  • تنبیه فرد به خاطر اهانت توصیه نمی‌شود. هنگام پرداختن به رفتار، دلیل بیاورید تا کمتر تمایل داشته باشند آن را با انجام دیگری جایگزین کنند.
  • با آموزش رفتارهایی که برای جایگزینی رفتارهای تکراری در اوتیسم قابل قبول هستند، مثال بزنید. توپ استرس ممکن است یک وسیله کاربردی و موثر باشد.
  • در صورتی که اوتیسم تشخیص داده شده است، از متخصصی که با افراد اوتیستیک کار می‌کند راهنمایی بخواهید. آنها می‌توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و دلیل(های) پشت این رفتار را بررسی کنند. کلینیک گفتاردرمانی کرج قادر است بهترین راه حل‌ها را در اختیار شما قرار دهد.
  • درباره گزینه‌های درمانی مانند رفتار درمانی تحلیل رفتار کاربردی (ABA) یا کار با یک کاردرمانگر اطلاعات کسب کنید. گزینه‌های درمانی ممکن است به کاهش یا اصلاح رفتارها تحریک کمک کنند.
  • برای حل مسائل اضطرابی مرتبط با تحریک ممکن است از داروهایی که برای کمک به کاهش اضطراب طراحی شده اند، بهره مند شوید.

پس از به دست آوردن درک بیشتر از وضعیت فرد و علت بروز رفتارهای تکراری در اوتیسم، روشن تر می‌شود که چه تکنیک‌های مدیریتی را باید در نظر گرفت.

چیزهای دیگری که باید به عنوان بخشی از فرآیند کنترل در نظر گرفته شود این است که:  ممکن است شامل دانستن اینکه چه زمانی باید مداخله کرد تا شخص آسیب نبیند، بداند چه زمانی چیزی بگوید یا به یک عمل تحریک آمیز پاسخ دهد، و بداند که چگونه به دیگران مانند اعضای خانواده توصیه کند.

بیشتر بخوانید: مشکلات رفتاری اوتیسم

جزئیات اضافی برای دانستن در مورد رفتارهای کلیشه ای

در حالی که این رفتارها در افراد اوتیسم مشخص است، معمولاً یک تهدید یا خطر نیست. اگر اوتیسم علت این رفتار است گاهی اوقات تنها موضوع، افزایش آگاهی است. چه اوتیسم یک عامل باشد یا نه، این رفتار ممکن است حذف نشود.

مهم است که با درک و پذیرش این که عزیز شما متفاوت از دیگران رفتار می‌کند، پذیرش رفتار را ایجاد کنید و تا زمانی که به خود یا دیگران آسیب نرساند، اشکالی ندارد! اگر زمانی که دیگران قضاوت می‌کنند  احساس حساسیت می‌کنید، پذیرش ممکن است کمی‌طول بکشد.

رفتارهای خود تحریکی ممکن است بیایند و بروند، و مشخص است که در دوران کودکی شروع می‌شوند. برخی از کودکان از این رفتار خارج می‌شوند در حالی که برخی دیگر این رفتار را در مواقعی که استرس بیشتری تجربه می‌کنند آن را تشدید می‌کنند. این رفتار در بسیاری از موارد قابل کنترل است، اما نیاز به صبر دارد. موقعیت‌های اجتماعی و زندگی در خانه ممکن است در طول زمان با دستیابی به روش‌های خودکنترلی بهبود یابد.

بیشتر بخوانید: روش های کنترل رفتارهای تکراری در اوتیسم

چگونه درمان آنلاین می‌تواند کمک کند؟

گزینه‌های درمانی آنلاین مانند خدمات آنلاین بهترین کلینیک کاردرمانی  و گفتاردرمانی کرج به طور گسترده در دسترس هستند و در هر زمان و هر مکان در اختیار شما هستند. درمان آنلاین فقط برای افراد دارای اختلال طیف اوتیسم مفید نیست.

علاوه بر این، درمان آنلاین کاملاً تطبیقی ​​است و به شما امکان می‌دهد جلسات از راه دور از طریق چت ویدیویی، پیام‌رسانی فوری، ضبط صدای زنده یا تماس‌های تلفنی انجام شوند؛ هر کدام که برای شما بهتر است! مزیت دیگر این است که درمان آنلاین معمولاً ارزان‌تر از درمان سنتی است؛ چرا که هزینه همه افراد کاهش پیدا می‌کند.

کلینیک فاطمه بافرزاده به عنوان بهترین  کاردرمانی  و گفتاردرمانی کرج با ارائه خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل می‌تواند به تشخیص اوتیسم  و درمان اوتیسم کمک کند. در صورتی مایلید از خدمات کلینیک باقرزاده بهره مند شوید، توصیه می‌کنیم از طریق بخش تماس با ما، با کارشناسان کلینیک ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.