شاید کودک شما ناز، بانمک و زیبا است اما از زمان حرکت روی  شکم متنفر است. این کودکان معمولاً 3 ماهه هستند و هیچ نشانه ای از حرکت مستقل در هنگام خوابیدن (یا حتی تمایل به حرکت) از خود نشان نمی‌دهند. معمولاً شروع غلت زدن نوزاد نشانه‌ای ابتدایی از رشد در نظر گرفته می‌شود که اغلب برای برای پدر و مادر بسیار مهم است.

دوستان یا خانواده شما مدام می‌پرسند که آیا کودک شما هنوز شروع به غلت زدن کرده است یا نه؟ و در نتیجه  شما متعجب شده‌اید که آیا کودک شما طبیعی است یا چیزی اشتباه است.از سوی دیگر، شاید پس از ماه‌ها شب‌های پایانی و صبح‌های زود  پس از بارها شستن لباس  و تعویض پوشک‌های بی‌شمار بالاخره این اتفاق افتاد. فرزند شما متحرک شده است و اکنون از غلت زدن دست نمی‌کشد.

در صورتی که علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نقطه عطف در روند رشد کودک خود هستید و می‌خواهید مطمئن شوید که کودک خود را ایمن نگه می‌دارید، با بهترین مرکز کاردرمانی کرج در ارتباط باشید. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده با استفاده از جدیدترین تکنولوژی و تکنیک‌های روز دنیا، تشخیص و درمان زودهنگام اختلالات رفتاری و گفتاری را برای شما عزیزان تسهیل می‌نماید.

بیشتر بخوانید: علت دیر راه افتادن کودک

زمان شروع غلت زدن نوزادان چگونه تعیین می‌شود؟

در حدود 3 تا 4 ماهگی، ممکن است متوجه شوید که کودک شما می‌تواند کمی‌از پشت به پهلو بغلتد. مدت کوتاهی پس از این و در حدود 4 تا 5 ماه پس از زندگی کودک شما، ممکن است شروع غلت زدن کودک از شکم به پشت ظاهر شود.

ابتدا کودک از شکم به پشت می‌غلتد اما ممکن است چند هفته بیشتر طول بکشد تا کودک شما بتواند از پشت به سمت شکم بغلتد. قبل از اینکه آنها واقعاً یک چرخش را کامل کنند، احتمالاً آنها را خواهید دید که از بازوهای خود برای فشار دادن سینه و بالا بردن سر و گردن خود استفاده می‌کنند. یک تغییر کوچک در تعادل می‌تواند آنها را از شکم به عقب بچرخاند.

ممکن است کودک شما یک غلت زدن  زودرس داشته  باشد و قبل از 4 ماهگی این کار را انجام دهد، یا ممکن است ترجیح دهد از پشت به سمت شکم بغلتد و قبل از اینکه از جلو به عقب برود به این کار تسلط پیدا کند!

مانند تمام نقاط عطف رشد، طیف وسیعی از سنین وجود دارد که غلتک می‌تواند برای اولین بار ظاهر شود و البته به اینکه در کدام جهت ممکن است ابتدا اتفاق بیفتد بستگی دارد. با این حال متخصصان کاردرمانی کرج توصیه می‌کنند اگر تا 7 یا 8 ماهگی شروع غلت زدن کودک را مشاهده نمی‌کنید یا علاقه‌ای به نشستن نمی‌بینید، به پزشک مراجعه کنید.

بر اساس شواهد به دست آمده توسط متخصصان کلینیک کاردرمانی کرج معمولاً شروع غلت زدن نوزاد ممکن است برای هر دو والد شگفت انگیز باشد! غیر معمول نیست که غلت‌های اولیه برای والدین هیجان انگیز و برای نوزادان ترسناک باشند. اگر پس از دستیابی به یک مهارت جدید از تعجب یا شوکه گریه می‌کند، آماده باشید تا کودک خود را آرام کنید. (سعی کنید یک دوربین در نزدیکی خود داشته باشید تا شواهدی را برای خانواده و دوستانتان نیز ثبت کنید!)

نوزادان چگونه غلت زدن را یاد می‌گیرند؟

برای غلت زدن، نوزادان باید ماهیچه‌های خود را توسعه دهند (از جمله قدرت سر و گردن)، کنترل ماهیچه‌ها را به دست آورند و فضا و آزادی مناسبی برای حرکت در اطراف داشته باشند. همه اینها را می‌توان با ارائه زمان کافی برای قرار گرفتن روی شکم و به صورت  روزانه به کودک خود آموخت. شروع غلت زدن نوزاد در بسیاری از موارد با کمک والدین صورت می‌گیرد.

زمان قرارگیری روی شکم برای نوزادان از همان روزهای اول مناسب است و شامل قرار دادن نوزاد روی شکم برای مدت کوتاهی است. از 1 تا 2 دقیقه شروع کنید و با افزایش قدرت نوزاد تا 10 تا 15 دقیقه ادامه دهید. به طور معمول قرارگیری روی شکم روی یک پتو یا تشک بازی که روی زمین پهن شده است انجام می‌شود و بیشتر سطوح صاف تمیز و غیر مرتفع کار مناسب است. به دلایل ایمنی، در صورت غلت خوردن، افتادن یا لیز خوردن کودک، مهم است که از انجام این تمرین روی سطوح مرتفع خودداری کنید.

تمرین قرارگیری روی شکم باید چندین بار در طول روز ارائه شود و می‌تواند فرصتی عالی برای تعامل با کودک و رشد او  باشد. در حالی که برخی از نوزادان از تحمل تکنیک قرارگیری روی شکم خوشحال هستند، برخی دیگر آن را یک امر استرس زا می‌دانند. بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج به شما کمک می‌کند از تکنیک‌های راحت‌تری برای برقراری ارتباط با کودکتان و تحریک  شروع غلت زدن نوزاد استفاده کنید.

برای خوشایندتر کردن تمرین، به کودک خود تصاویر سیاه و سفید ارائه دهید تا به آنها خیره شود و یا حواس او را با اسباب بازی‌ها و آهنگ‌ها پرت کنید یا در سطح آنها پایین بیایید تا با آنها تعامل بیشتری داشته بشاید. برای جلسات طولانی‌تر شکم، اسباب بازی به کودک شما کمک می‌کند زمان بیشتری را روی شکم خود تحمل کند.

برای کوچولوهایی که این تکنیک  را دوست ندارند، انجام آن بیشتر اما برای دوره‌های کوتاه‌تر می‌تواند بهدایجاد قدرت و تحمل برای جلسات طولانی‌تر در آینده کمک کند. جایگزین دیگر این است که به کودک خود اجازه دهید از این تمرین با شما لذت ببرد؛ در حالی که شما روی زمین دراز کشیده اید و کودک روی سینه شما قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اوتیسم نوزادی

چگونه شروع غلت زدن نوزاد را ایمن نگه داریم؟

هنگامی‌که شروع غلت زدن کودک را می‌بینید، دنیای کاملا جدیدی به روی او باز می‌شود و این یک دنیای کاملاً جدید است که خطراتی را در دارد. همیشه بهترین روش ایمنی این است که یک دست کودک خود را در حالی که او را روی میز تعویض مرتفع عوض می‌کنید، نگه دارید. با این حال، هنگامی‌که کودک شما شروع به غلتیدن می‌کند، ضروری است که اگر روی هر سطح مرتفعی قرار دارد، هرگز بزرگسالی در کنار او قرار نگیرد.

همچنین  حتی زمانی که روی زمین قرار می‌گیرید مراقب آنها باشید؛ زیرا نوزادان خردسال می‌توانند پس از جابجایی خود را به مکان‌ها و موقعیت‌هایی بغلتند که ایمن نیستند. اگر قبلاً محافظت از کودک را شروع نکرده اید، چرخیدن کودک شما ممکن است نشان دهد که زمان خوبی برای شروع محافظت است.

یکی از مکان‌هایی که باید توجه ویژه ای به محافظت از کودکان داشت، منطقه‌ای است که کودک شما در آن به خواب می‌رود. ضروری است که هر تختی که کودک شما در آن می‌خوابد دارای ضربه‌گیر، پتو، بالش یا اسباب‌بازی‌هایی نباشد که می‌تواند خطر خفگی داشته باشد. (در حالت ایده آل، گهواره‌ها باید فقط یک ملحفه تخت خواب داشته باشند که صاف و صاف روی تشک قرار گیرد.)

بیشتر بخوانید:علت دیر حرف زدن کودک

نحوه خواباندن در شروع غلتیدن نوزاد

برای شروع غلت زدن نوزاد علاوه بر بررسی ایمنی محیط اطراف، مهم است که به نحوه خواباندن فرزندتان فکر کنید. نوزادان باید همیشه به پشت بخوابند و هنگامی‌که نوزاد شروع به غلت زدن کرد، باید قنداق نزنید. قنداق کردن نه تنها توانایی کودک را در استفاده از دستانش برای خارج شدن از شکم محدود می‌کند، بلکه تکان خوردن و تلاشی که در غلتیدن وجود دارد می‌تواند قنداق یا پتو را شل کند و خطر خفگی را ایجاد کند.

این غیرمعمول نیست که کودک شما در زمانی که شروع به چرخیدن می‌کند کمی ‌پسرفت در خواب را تجربه کند. ممکن است متوجه شوید که کودک شما در حال غلتیدن در اطراف تخت خواب است و در مورد مهارت جدید خود هیجان زده است، یا ممکن است کودک شما در نیمه‌های شب از خواب بیدار شود و خودش را در موقعیتی ناراحت کننده قرار داده و نتواند به عقب برگردد.

خوشبختانه در اکثر موارد شروع غلتیدن نوزاد، این تنها یک مرحله کوتاه است که حداکثر چند هفته طول می‌کشد. به دلیل ماهیت موقتی آن، ساده ترین راه حل برای اکثر والدین این است که کودک را روی پشت خود قرار دهند و صدای آرام کننده کمی‌برای کمک به خوابیدن آنها ایجاد کنند.

طبق توصیه‌های بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج، هنگامی‌که کودک می‌تواند غلت بخورد اگر می‌تواند در هر موقعیتی که می‌خواهد بخوابد لازم نیست که او را به پشت بچرخانید. هنوز هم توصیه می‌شود در ابتدا کودک را هنگام قرار دادن کودک در گهواره خود روی پشت خود قرار دهید تا بخوابد تا از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) جلوگیری شود.

سخن پایانی

چه کودک شما به طور مستقل شروع به حرکت کرده باشد و چه هنوز به کمک شما نیاز دارد، لحظات هیجان انگیز زیادی در پیش است. نقاط عطف زیادی بین ماه‌های 4 و 8 در راه شما خواهد بود.

توانایی نشستن خود به خود، رویش دندان‌ها و حتی برخی خزیدن‌های ساده قبل از اینکه متوجه شوید در اینجا وجود دارد. ممکن است بخواهید شروع به آماده شدن برای اتفاقات آینده کنید، اما همچنین برای لذت بردن از تمام لحظات خاص سفر رشد فرزندتان وقت بگذارید!

برای کسب مشاوره رایگان از کارشناسان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج می‌توانید از طریق بخش تماس با ما، با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی کرج ارتباط برقرار نمایید. بهترین مرکز کاردرمانی کرج با ارائه خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل به شما کمک می‌کند با ساده‌ترین روش و در کمترین زمان، از این خدمات بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.