هیچ کودکی با مهارت راه رفتن به دنیا نمی‌آید. همه بچه‌ها اولین قدم‌های آزمایشی خود را با کمک و راهنمایی والدین خود برمی‌دارند. اما برخی از کودکان نیز هنگام ورود به دنیای راه رفتن روی انگشتان پا می‌ایستند. گاهی اوقات، این عادت حتی با گذشت زمان از بین نمی‌رود. نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم یک عادت رایج است که حتی برای تشخیص اوتیسم نیز کاربرد دارد.

نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم همیشه اتفاق نمی‌افتد اما در بسیاری از کودکان اوتیسم خفیف نیز دیده می‌شود؛ اگرچه محققان کاملاً در مورد علت آن مطمئن نیستند. در حالی که نمی‌توان از این راه رفتن غیرمعمول برای تشخیص قطعی اوتیسم استفاده کرد، والدینی که آن را مشاهده می‌کنند می‌توانند از آگاهی برای اطمینان از دریافت مداخلات زودهنگام و مفید در کودک استفاده کنند.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده به عنوان بهترین مرکز کاردرمانی کرج از شما دعوت می‌کند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص و درمان اوتیسم، با کارشناسان این کلینیک ارتباط برقرار نمایید.

چرا نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم رایج است؟

اوتیسم یک اختلال رشدی است. وقتی افراد علائم  اختلال طیف اوتیسم (ASD) را توصیف می‌کنند، اغلب بر نحوه صحبت افراد یا نحوه تعامل آنها با دیگران تمرکز می‌کنند. اما افراد مبتلا به اوتیسم می‌توانند علائم جسمی‌را نیز نشان دهند. نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم یکی از آنهاست.

به زبان ساده، کودکان با نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم علائم را به صورت زیر نشان می‌دهند:

  • پاشنه‌های خودشان را بالا نگه می‌دارند. هر زمان که آنها ایستاده اند، وزن آنها در انگشتان پا است.
  • در این رفتار پافشاری می‌کنند. کارشناسان بهترین مرکز تشخیص اوتیسم می‌گویند که آنها حداقل تا سه ماه پس از یادگیری راه رفتن به این شکل به راه رفتن ادامه می‌دهند.
  • طناب‌های پاشنه پا محکم می‌شوند. حرکات طبیعی پا باعث می‌شود تاندون‌ها و رباط‌ها کشیده شوند؛ بنابراین آنها می‌توانند خم شوند و حرکات منعطفی را به خصوص در ناحیه پاشنه نشان دهند. کودکانی که نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم را نشان می‌دهند، کشیدگی کمتری در پاشنه ایجاد می‌کنند و رباط‌های این ناحیه سفت می‌شود. این تغییرات باعث می‌شود حرکت انگشت پا سخت‌تر شود.

اکثر کودکان اولین قدم‌های لرزان خود را در حالی که روی انگشتان پا ایستاده‌اند برمی‌دارند. این یک رفتار معمول و طبیعی است که بیشتر کودکان تا زمانی که به سن 3 سالگی می‌رسند و کاملاً رشد می‌کنند، راه رفتن طبیعی را تجربه می‌کنند.

اگر کودک شما سن کمی دارد و تازه راه رفتن را یاد می‌گیرد، چند قدمی‌آزمایشی روی انگشتان او نباید باعث نگرانی شما شود. اما اگر کودک به راه رفتن ادامه داد، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. تماس با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج می‌تواند به شما در تشخیص  اوتیسم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اوتیسم در بزرگسالان

آیا راه رفتن روی انگشتان پا می‌تواند به تشخیص اوتیسم کمک کند؟

محققان می‌گویند بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم روی انگشتان پا راه می‌روند. به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال 2011، محققان گفتند 20 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم روی انگشتان پا راه می‌روند. این نسبت بسیار بالایی است، اما درک این نکته مهم است که راه رفتن روی انگشتان پا به تنهایی برای پزشکان کافی نیست تا تشخیص اوتیسم را در نظر بگیرند.

از آنجایی که نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم تنها علامت نیست، بهترین کاردرمان اوتیسم کرج از سایر علائم کودک نیز برای تشخیص این اختلال استفاده می‌کند. کودکان مبتلا به اوتیسم در اوایل دوران کودکی دارای علائم و نشانه‌های مختلفی هستند، از جمله:

  • ناتوانی در صحبت کردن
  • توانایی در گفتن یک یا دو کلمه، اما ناتوانی در ردیف کردن این کلمات با هم
  • عدم پاسخ به والدینی که کودک را به نام صدا می‌کنند
  • عدم علاقه به تکرار کلمات یا صداها
  • بی میلی به حرف زدن یا ایجاد صداهای پیش از زبان

همچنین کارشناسان مرکز کاردرمانی کرج  اظهار می‌کنند که اگر راه رفتن انگشتان پا با تاخیر زبانی همراه باشد، می‌توان به اوتیسم مشکوک شد.

اما کودکان به دلایل مختلف می‌توانند روی انگشتان پا راه بروند. آنها ممکن است ناهنجاری‌های ژنتیکی در پاها، پاشنه‌ها یا پاهای خود داشته باشند که آنها را از راه رفتن با کف پای صاف باز می‌دارد. یا ممکن است شرایط پزشکی دیگری داشته باشند که استخوان‌ها یا تاندون‌ها را آزار می‌دهد.

بعد از شک به نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم چه کنیم؟

اگر کودک شما همراه با نوک پنجه راه رفتن مشکوک به اوتیسم باشد، غربالگری رفتاری قدم بعدی است. هیچ آزمایش خون، اشعه ایکس یا اسکن مغز نمی‌تواند به تشخیص اختلال طیف اوتیسم کمک کند. در عوض، پزشکان مشاهداتی در مورد چگونگی رشد بیماران خود انجام می‌دهند و از والدین می‌خواهند که پرسشنامه‌های رفتاری را تکمیل کنند. با استفاده از این داده‌ها، پزشکان می‌توانند اوتیسم را تشخیص دهند.

البته تخصص نقش ویژه‌ای در تشخیص اوتیسم دارد. در واقع حتی پزشکانی که در این زمینه تخصص ندارند ممکن است احتمال اوتیسم و شانس تشخیص زودهنگام آن را از دست بدهند. کلینیک باقرزاده بهترین کلینیک کاردرمانی کرج است که برای تشخیص  و درمان اوتیسم از جدیدترین تکنیک‌ها استفاده می‌کند و مشاهدات آن کاملاً قابل اطمینان است.

از آنجایی که تست‌های اوتیسم مشاهده ای هستند، برخی از پزشکان ترجیح می‌دهند تا زمانی که کودک بزرگتر شود از تشخیص قطعی اوتیسم اجتناب کنند. برخی از کودکان همراه با تأخیر زبانی خود رشد می‌کنند و در آینده واجد شرایط تشخیص نیستند. اما اگر والدین معتقدند که اوتیسم وجود دارد و پزشک کودک علائم مهم را نادیده می‌گیرد، می‌توانند از سایر پزشک‌ها کمک بگیرند.

بیشتر بخوانید: اوتیسم شدید

درمان نوک پنجه راه رفتن

اوتیسم قابل درمان نیست اما با حل کردن چالش‌های مختلف فرد می‌توان کیفیت زندگی را ارتقا داد. کودکانی که به نوک پنجه راه رفتن خود ادامه می‌دهند به کمک نیاز دارند. ادامه این عادت باعث سخت شدن ترک آن خواهد شد و حتی ممکن است اختلالات دیگری را در راه رفتن فرد ایجاد کند. تاندون‌های کوتاه شده دردناک هستند و کودکان را در یک الگوی راه رفتن قفل می‌کنند که شکستن آن بسیار سخت است. برخی روش‌های درمانی می‌توانند این چالش را حل کنند.

کارشناسان  بهترین کاردرمانی کرج می‌گویند درمان‌های راه رفتن روی انگشتان پا عبارتند از:

تمرینات بدنی و تحریکات حسی کاردرنمانی

والدین می‌توانند از تکنیک‌های کشش غیرفعال برای کمک به شل شدن تاندون‌های تنش‌دار و تشویق یک رابطه طبیعی پاشنه با پا استفاده کنند. والدین همچنین می‌توانند فرزندان خود را ترغیب کنند که پاشنه‌های خود را سریع‌تر بیاندازند و اثرات نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم را کاهش دهند.. این تمرینات همیشه برای کودکان خردسال اوتیستیک با نقص ارتباط مفید نیستند، اما برخی خانواده‌هاآنها را مفید می‌دانند.

مداخلات فیدبک دیداری و کلامی

پزشکان لنزهای منشوری را در برخی از کودکان مفید می‌دانند. این دستگاه‌هاشبیه عینک هستند، اما اختلالات بینایی را که می‌تواند همراه با اوتیسم باشد، اصلاح می‌کنند. کودکانی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند، تمرینات بینایی-حرکتی روزانه را نیز برای آموزش مجدد چشم انجام می‌دهند. در نهایت این کودکان دیگر نیازی به عینک مخصوص خود ندارند و بهتر راه می‌روند.

قالب سازی و استفاده از کفش طبی

تاندون‌ها ز طریق این تکنیک کشیده  و نرم می‌شوند. هر دو هفته یکبار، کودک برای قالب جدید به پزشک مراجعه می‌کند که پا را به آرامی‌به موقعیت مناسب فشار می‌دهد. کودک هم در روز و هم شب قالب را می‌پوشد و به مرور زمان تاندون شل می‌شود و کودک یاد می‌گیرد با پاشنه‌های خود روی زمین راه برود. تکمیل این روش درمانی حدودا تا شش هفته طول می‌کشد.

سایر روش‌ها

مداخلات دیگری نیز برای درمان نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم وجود دارد. به عنوان مثال محققان می‌گویند کودکانی که از گچ استفاده می‌کنند و راه رفتن خود را بهبود می‌بخشند، سال‌ها بعد این پیشرفت‌هارا حفظ می‌کنند.

اما درک این نکته ضروری است که تغییر راه رفتن کودک، اوتیسم کودک را اصلاح نمی‌کند. کودکان مبتلا به اوتیسم از درمان ساختار یافته و متناسب که توسط یک متخصص آموزش دیده انجام می‌شود سود می‌برند. اغلب، این جلسات به شکل درمان تحلیل رفتار کاربردی (ABA) است.

در جلسات درمانی با درمانگر، کودکان می‌توانند مهارت‌های کلامی‌خود را تقویت کنند. بنابراین مراجعه به کلینیک گفتاردرمانی کرج نیز می‌تواند مفید باشد. گاهی اوقات، کودکان در این جلسات به اندازه کافی یاد می‌گیرند که می‌توانند به مهدکودک معمولی بروند و با همسالان خود بازی کنند. این درمان‌ها حیاتی هستند و باید در کنار درمان‌هایی برای اصلاح راه رفتن انجام شوند. هرچه این مداخلات زودتر شروع شود، بهتر است.

کلام پایانی

به عنوان نتیجه باید بگوییم که اگر بخاطر نوک پنجه راه رفتن در اوتیسم نگران کودک خود هستید، اولین راه حل برای اقدامات تشخیصی و درمانی مراجعه به یک کلینیک کاردرمانی و پزشک است. بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج یعنی کلینیک باقرزاده با استفاده از امکانات و تخصص خود قادر است تشخیص اوتیسم و درمان ا تیسم را با همکاری والدین به سرانجام برساند. پس شک نکنید که با مراجعه به بهترین نرکز تشخیص و درمان اوتیسم در کرج  قادر خواهید بود چالش های پیش آمده را پشت سر بگذارید.

کلینیک کاردرمانی کرج با ارائه خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل تکنیک‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی را با راحت‌ترین روش‌ها به اجرا در می‌آورد. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما، با کلینیک فاطمه باقرزاده ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.