اختلال طیف اوتیسم یک عارضه مربوط به رشد عصبی است که با چالش‌ها و درگیری‌هایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی، ارتباطات کلامی و غیر کلامی و رفتارهای محدود کننده و تکراری شناخته می‌شود. مراکز کنترل اختلال  ایالات متحده اظهار کرده است که از هر 54 کودک، 1 مورد مبتلا به اوتیسم است. ما در این مطلب قصد داریم به موسیقی درمانی در اوتیسم و روش‌های کنترل اوتیسم در کلینیک کاردرمانی کرج بپردازیم. لطفاً تا انتها با ما همراه باشید.

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک عارضه طولانی مدت و دائمی است که معمولاً در سنین 2 تا 3 سالگی تشخیص داده می‌شود؛ اگرچه ممکن است به دلیل بروز علائم اوتیسم،  این اختلال حتی زودتر از 18 ماهگی هم تشخیص داده شود. اوتیسم انواع مختلفی ندارد اما زیر مجموعه‌های متنوعی دارد. این زیر مجموعه‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل ژنتیک و عوامل محیطی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این اختلال اوتیسم در هر فرد متفاوت است و هر شخص نقاط ضعف و قوت مختلفی دارد. از آنجایی که هر فرد نوع خاصی از اوتیسم را دارد، درمان همه این افراد با یک روش غیر ممکن است. به جای اینکار باید سعی کنیم چالش‌های ایجاد شده توسط اوتیسم را به گونه‌ای هدایت کنیم که زندگی برای فرد مقداری قابل کنترل‌تر باشد. یکی از راه‌حل‌هایی که با استفاده از آن می‌توان اوتیسم را هدایت کرد، موسیقی درمانی در اوتیسم است؛ البته مداخلات دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آنها نیز در کنار موسیقی درمانی می‌پردازیم.

توصیه می‌کنیم در صورتی که در زمینه اوتیسم یا سایر اختلالات مربوطه سوال دارید، از طریق تماس با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج یعنی کلینیک کاردرمانی فاطمه باقرزاده، این موضوع را مطرح نمایید.

درمان‌های  اوتیسم

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، از آنجایی که هیچ راه حل همه جانبه‌ای برای اوتیسم وجود ندارد، سه نوع مداخله درمانی وجود دارد که به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کنند. این سه نوع مداخله، سه عارضه جدی ناشی از اوتیسم را مورد هدف قرار می‌دهد.

اولین مداخله شامل روش‌های رفتاری می‌باشد. این مداخلات به متخصص اجازه می‌دهد رفتارهای کودک اوتیسم را به صورت همه جانبه آنالیز کند. سپس می‌تواند از روش‌‌های توانبخشی برای رسیدن به رفتارهای سازگار در کودک اوتیسم استفاده کند. یکی از تمرین‌های متداول این مداخله درمانی، آنالیز رفتاری کاربردی (ABA) می‌باشد. این مداخلات معمولاً توسط کاردرمان انجام می‌شوند و شامل راه‌حل‌های کاردرمانی اوتیسم هستند.

دومین نوع از مداخلات، شامل روش‌های رشدی است. این مسیر به درمانگر اجازه می‌دهد علایق کودک را بشناسد و ابتکار عمل آنها را دنبال کند تا با استفاده از مهارت‌های تقلید و هم آهنگ سازی، ارتباطات آنها را ارتقا دهد.

آخرین نوع مداخلات درمانی در اوتیسم، یک روش ترکیبی است. این مسیر دشواری‌های موجود در برهم‌کنش‌های اجتماعی را مورد هدف قرار می‌دهد. به طور خاص، این دشواری‌ها شامل حفظ توجه، تقلید، هماهنگی، اشتراک‌گذاری احساسی و بازی‌های سمبلیک هستند. یکی از تمرین‌های متداول در این مداخله درمانی درمان و آموزش کودکان اوتیسم و ناتوان ارتباطی (TEACCH) است.

همچنین خیلی مهم است که بدانیم مداخله موثر بر درمان اوتیسم، محتوای چندگانه‌ای دارد و فقط یک تمرین را شامل نمی‌شود. کودک باید مداخلات مداومی را داشته باشد (حداقل 3 یا 4 بار در روز). همچنین این مداخلات باید بر حسب سن کودک و مطابق با نیازهای رشدی او باشد، ظرفیت خانواده را افزایش دهد و ارتباطات خودجوش با دیگران را افزایش دهد. این مداخلات باید ارزیابی‌های مکرری را از اهداف درمانی بر حسب روند رشد کودک در بر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: گفتاردرمانی در اوتیسم

موسیقی درمانی در اوتیسم چیست؟

موسیقی درمانی در اوتیسم یک مداخله ثابت شده است که از موزیک  استفاه می‌کند تا نیازهای فیزیکی،احساسی، شناختی و اجتماعی فرد را شناسایی کند. در تاریخ نیز از قواعد و روش‌های درمانی موزیک استفاده شده است. شخصی به نام لئو کانر فواید درمانی و علاج دهنده موسیقی درمانی در اوتیسم را کشف کرد. او متوجه شد که برخی کودکان بی کلام که اوتیسم داشتند، می‌توانند آواز بخوانند یا زمزمه کنند. برخی دیگر از کودکان به طور کامل نوت‌ها را تشخیص می‌دانند.

تحقیقات فعلی که بر روی موسیقی درمانی در اوتیسم انجام شده، سه مداخله درمانی موثر را از هم متمایز می‌کند. این سه تکنیک شامل: گوش دادن به موزیک، موسیقی درمانی آموزشی و و موسیقی درمانی بدیهه گویی است. گوش دادن به موزیک یک روش غیر رسمی است که به کودک اجازه می‌دهد موزیک‌هایی که میل دارد را در یک محیط کنترل شده بشنود.

موسیقی درمانی آموزشی هم یک روش سازمان بندی شده شامل تکنیک‌هایی برای رسیدن به اهداف آموزشی یا بازی‌های موزیکی است. موزیک درمانی بدیهه گویی نیز از تولید موزیک استفاده می‌کند تا ارتباطات غیر کلامی خود جوش را ارتقا دهد. موسیقی درمانی در اوتیسم به این سه طریق عمل می‌کند.

توصیه می‌کنیم اگر به موسیقی درمانی در اوتیسم علاقه مند هستید، با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج، یعنی کلینیک کاردرمانی باقرزاده ارتباط برقرار نمایید. این کلینیک به طور تخصصی در زمینه اوتیسم فعالیت می‌کند و از تمام خدماتی که به این اختلال کمک می‌کنند بهره می‌برد.

مداخلات موسیقی درمانی در اوتیسم

برای کودکانی که اوتیسم دارند، موسیقی درمانی یک راه برای تقویت ارتباطا‌های پیش کلامی در نظر گرفته می‌شود؛ همانطور که این روش می‌تواند تمرکز حواس، تقلید حرکتی و ریتم را به کودک بیاموزد. موسیقی درمانی در اوتیسم  برای تقویت برخی عملکردهای شناختی مثل توجه و حافظه نیز به کار می‌رود. همچنین موسیقی درمانی می‌تواند به اجتماعی شدن و ارتقاء هماهنگی اجتماعی کمک کند.

در یک مطالعه در سال 2018، 51 شرکت کننده که در رنج سنی 6 تا 12 سال قرار داشتند به صورت تصادفی مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ برخی از آنها تحت مداخلات همراه با موسیقی درمانی و افراد دیگر بدون موسیقی درمانی قرار گرفتند. این شرکت کنندگان ترکیبی از سه تکنیک موسیقی درمانی را دریافت کردند. در این مطالعه مشخص شد افرادی که مداخلات همراه با موسیقی را دریافت کردند، تقویت سیستم پاداش ذهنی را نشان دادند. موزیک به این کودکان کمک کرد از نظر اجتماعی عملکرد بهتری داشته باشند؛ علت آن هم این است که آنها اعتماد به نفس بیشتری به دست آورده‌اند که به آنها کمک می‌کند موفقیتشان با دیگران را بهتر نشان دهند.

همچنین عناصر موسیقی به کودکان کمک کرد  احساس امنیت و آشنایی بیشتری داشته باشند و تشویق شوند تا فعالیت‌های جدیدی را به طور قابل پیش‌بینی اما در یک چارچوب سازگار با مشکلاتشان به اجرا در آورند.

پس از این مطالعه کارشناسان به این نتیجه رسیدند که موزیک قادر است مغز و رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم را با تقویت ارتباطات عصبی، بهبود بخشد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که کودکان اوتیسم به دلیل ارتباطات عصبی بیش از حد خود با مشکلاتی درگیر می‌شوند. این بدان معناست که تحریکات عصبی در مغز این افراد خیلی زیاد است که از کودک را از کنترل عملکردش منع می‌کند.

این مطالعه در سال 2018 ثابت کرد کرد که موسیقی درمانی در اوتیسم باعث می‌شود کودکان کنترل بیشتری روی عملکردشان داشته باشند. به عنوان مثال افرادی که موسیقی درمانی را دریافت کرده بودند، فعالیت بیشتری در بخش زیر قشری هیپوکامپ و تالاموس خود نشان دادند. هیپوکامپ مغز نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد. کودکانی که از بزرگ شدن هیپوکامپ رنج می‌برند، اغلب شانش یادگیری بصری و حفظ مسائل در حافظه را از دست می‌دهند. موسیقی درمانی به کنترل علائم ناشی از بزرگ شدن هیپوکامپ کمک کرد. همچنین اینکار به کودکان اوتیسم فرصت شرکت در فعالیت‌های مربوط به یادگیری را ارائه کرد.

تالاموس نیز تنظیم برانگیختگی، سطح هوشیاری و فعالیت فرد را کنترل می‌کند. مداخلات موزیک درمانی به کودکان اوتیسم کمک کرد هوشیاری و آگاهی بیشتری به دست بیاورند؛ این مسئله باعث شد این کودکان نقش بیشتری را در زندگی روزمره خود بپذیرند.

طبق بررسی‌ها بخش فرونتال مغز نیز در اثر موسیقی درمانی بهبود یافت. این بدان معنی است که موزیک به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند هماهنگی بیشتری در فعالیت‌های روزمره خود مثل راه رفتن یا نوشیدن یک لیوان آب داشته باشد. همچنین این مطالعه کنترل بهتری بین بخش شنیداری تالاموس، زیر قشری تالاموس و بخش‌های مختلف مغز نشان داد که با تقویت ارتباطات وابسته هستند.

همچنین مداخلات درمانی در بهبود رفتاری و گفتاری کودکان اوتیسم نقش دارد. در این مطالعه ثابت شد که کودکان با شرکت در جلسات موسیقی درمانی در اوتیسم، در برهم کنش‌های خانوادگی و ارتباطات خود بهبود یافته‌اند. این موارد با استفاده از معیارهای دقیق علمی ثبت شد. بنابراین موسیقی درمانی نقش برجسته‌ای در گفتاردرمانی در اوتیسم دارد.

در این مطالعات نشان داده شد که رفتارهای ناهنجار و ناسازگار نیز پس از مداخلات موسیقی درمانی کاهش یافت. بنابراین خیلی واضح است که این مداخلات نقش برجسته‌ای در کنترل برخی علائم خاص اوتیسم دارند. موزیک نقش مهمی در تعدیل پردازش حسی و بخش شناختی مغز دارد که بر روی رفتار فرد تاثیر می‌گذارد.  این مسئله را هم باید در نظر داشت که رفتارهای مربوط به اختلال اوتیسم طولانی مدت و مداوم هستند و برخی از آنها در طول زندگی با کودک همراه هستند.

مداخلات درمانی مثل موسیقی درمانی  با کاهش تحریکات عصبی مغز می‌تواند رفتارهای مرتبط با اوتیسم را کنترل کنند. در آینده برای اینکه نقش دقیق موسیقی درمانی در اوتیسم مشخص شود، محققان باید بر روی تاثیر آن بر مکانیسم عصبی مغز که اتصالات نورون‌های مغز را تغییر می‌دهد، تمرکز کنند. درک این ارتباط‌ها به ما کمک می‌کند فهم بهتری از وابستگی میان ارتباطات مغز و رفتارهای اوتیسم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:درمان اوتیسم

سخن پایانی

همانطور که هانس کریستین اندرسون می‌گوید: «جایی که کلمات توان ندارند، موسیقی صحبت می‌کند». موسیقی می‌تواند درهای بسته را باز کند و به صورت ویژه با عارضه‌های عصبی مثل اختلال اوتیسم مبارزه کند. موسیقی درمانی می‌تواند به عنوان یک مداخله ایمن برای سلامت کودکان در نظر گرفته شود که علائم را کم می‌کند و سطح کیفی زندگی را ارتقاء می‌دهد.

برای اختلالات عصبی مثل اوتیسم، موسیقی درمانی در اوتیسم باید همراه با سایر روش‌های درمانی به کار برود. تطبیق این تکنیک با تمرین‌های کلینیکی بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را یک انتخاب برای درمان اوتیسم در کلینیک‌های کاردرمانی در نظر گرفت. همچنین به این منظور باید یک انتخاب دقیق از تکنیک‌های مداخلات موسیقی درمانی را در نظر گرفت که در افراد مختلف متفاوت است. زمانی که به این معیارها برسیم، شانس موسیقی درمانی برای تغییر زندگی یک فرد نامحدود خواهد شد.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده به عنوان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج و گفتاردرمانی کرج است که  خدمات ویژه‌ای برای درمان و کنترل اوتیسم در نظر گرفته که یکی از آنها موسیقی درمانی در اوتیسم است. این خدمات بر حسب شرایط افراد مختلف، متفاوت است و بهترین راه برای بهره بردن از آنها مراجعه به کلینیک است. همچنین این مرکز قادر است خدمات کاردرمانی در منزل کرج و گفتاردرمانی در منزل کرج  را نیز به صورت اختیاری اعمال نماید.

خوشحال می‌شویم برای بهره مندی از خدمات کلینیک باقرزاده با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.