اگر شما یکی از والدین اوتیسم هستید، احتمالاً دیده‌اید که فرزندتان رفتارهای تکراری مانند تکان دادن دست، چرخیدن و تکان دادن دارد. اگر این رفتارها به طور کامل درک نشده باشند، می‌توانند نگران کننده باشند. درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم اغلب پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان با هر روشی برای این کار اقدام نمود.

در این راهنما، همه چیزهایی را که باید در مورد رفتارهای تکراری در افراد اختلال طیف اوتیسم (ASD) و نحوه مدیریت رفتارهای تکراری بدانید، بحث خواهیم کرد. لطفاً تا انتها با بهترین مرکز درمان اوتیسم کرج همراه شوید.

رفتارهای تکراری چیست؟

تحریک یک روش کوتاه شده برای توصیف “خود تحریکی” است. به طور خلاصه، تحریک به رفتارهای خودتحریکی اشاره دارد که معمولاً شامل حرکات یا صداهای تکراری است. خود تحریکی را می‌توان به عنوان یکی از علائم اوتیسم در نظر گرفت نقش زیادی در زندگی روزمره فرد دارد. درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم گاهی می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی فرد موثر واقع شود.

اگرچه تحریک یکی از شاخص‌های احتمالی است که کودک ممکن است در طیف اوتیسم قرار داشته باشد یا دارای ADHD باشد، رفتار تحریک‌آمیز لزوماً به این معنا نیست که یک فرد واگرای عصبی است.

فردی که خود تحریکی می‌کند تمایل دارد حرکات بدنی تکراری (مانند تکان خوردن) را نشان دهد که می‌تواند هر پنج حواس را درگیر کند، یا ممکن است اشیا را با یک حرکت تکراری حرکت دهد. شما همچنین ممکن است شنیده باشید که تحریک به عنوان “کلیشه” نامیده می‌شود. گاهی درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم ضرورت پیدا می‌کند که کاردرمانی اوتیسم در کرج می‌تواند به این فرایند کمک کند.

بیشتر بخوانید: کاردرمانی اوتیسم

علت رفتارهای تکراری در اوتیسم

تحریک می‌تواند به شکل تکان دادن دست، صداهای کلامی‌یا تیک، حرکات دیگری مانند تکان دادن و بسیاری از رفتارهای دیگر باشد. دلایل مختلفی وجود دارد که تحریک در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم ممکن است رخ دهد. بیایید به برخی از انواع اصلی تحریک و محرک‌های احتمالی نگاهی بیندازیم.

تکان دادن دست

از بین تمام رفتارهای تکراری، تکان دادن دست شاید یکی از مواردی باشد که در کودکان اوتیستیک بیشتر قابل توجه است و به درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم احتیاج دارد. این یک نوع رفتار تکراری است که می‌تواند برای مدت کوتاه یا طولانی رخ دهد.

تکان دادن دست به طرق مختلف می‌تواند خود را به عنوان یک رفتار تکراری نشان دهد، از جمله:

  • حرکت انگشتان به شدت
  • کلیک کردن انگشتان
  • حرکت بازوها

در بیشتر مواقع، تکان دادن دست جای نگرانی نیست و این رفتار ممکن است توسط یکی از موارد زیر ایجاد شود:

  • هیجان
  • عصبی بودن
  • بی قراری
  • کاهش حرکات بدن

تکان دادن دست تنها در صورتی جای نگرانی دارد که با محدود کردن استفاده از دست کودک منجر به آسیب رساندن به خود یا مختل کردن زندگی روزمره او شود. در این صورت است که باید برای درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم به معتبرترین مرکز درمان اوتیسم کرج مراجعه کنید.

تحریک کلامی‌و شنیداری

تحریک شنوایی هر رفتار تکراری است که پتانسیل تأثیرگذاری بر حس شنوایی یا ارتباط مؤثر شخص را دارد. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گفتار تکراری (کلمات آموخته شده مانند متن آهنگ، خطوط فیلم، قسمت‌های کتاب)
  • پوشاندن یا ضربه زدن به گوش، ضربه زدن انگشتان، یا ضربه زدن مکرر بر روی اشیاء
  • زمزمه، غرغر، یا صداهای بلند

تحریک بصری

تحریک بصری رفتاری است که با حس بینایی فرد مرتبط است. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خیره شدن خالی به اشیا
  • تکان دادن دست (همانطور که در بالا توضیح داده شد)
  • ردیف کردن اشیایی مانند اسباب بازی‌ها
  • پلک زدن مکرر
  • روشن و خاموش کردن چراغ‌ها

تحریک لمسی

تحریک لامسه به رفتارهای تکراری مرتبط با حس لامسه فرد اشاره دارد. مثال‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مالش یا خاراندن دست‌ها یا اشیاء
  • حرکات مکرر دست مانند باز و بسته کردن مشت‌ها
  • ضربه زدن مکرر انگشتان
  • دفاع لمسی

تحریک دهلیزی

تحریک دهلیزی رفتاری است که با حس تعادل و حرکت فرد مرتبط است. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاب دادن به جلو و عقب یا پهلو به پهلو
  • چرخش
  • پریدن‌های مکرر
  • وارونه آویزان شدن

تحریک بویایی یا چشایی

تحریک بویایی حول حس چشایی و بویایی فرد متمرکز است. این شامل رفتارهای تکراری مانند:

  • بوییدن اشیا
  • چشیدن اشیاء غیر معمول
  • لیسیدن دست یا اشیاء

بیشتر بخوانید: آیا عدم دستورپذیری کودک نشانه اوتیسم است؟

نکاتی برای درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم

در بیشتر موارد، تحریک مضر نیست و نیازی به درمان، توقف یا سرکوب نیست. کارن وانگ، نویسنده کتاب «کودک من سوار اتوبوس کوتاه می‌شود، معتقد است که هر مزاحمی‌که توسط یک مراقب از بین می‌رود، احتمالاً با یک مورد جدید جایگزین می‌شود. بنابراین برای درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم، این رفتار مورد نظر را باید با یک رفتار دیگر جایگزین کنید. همچنین باید اختصاصی برای هر رفتار به صورت جداگانه عمل کنید.

با وجود این، برخی از والدین ممکن است بخواهند برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود یا کمک به حفظ سطح پذیرش اجتماعی، رفتار تکراری خاصی را کاهش دهند. به عنوان مثال، یک مراقب ممکن است از کلاه ایمنی اوتیسم برای جلوگیری از آسیب رساندن کودک به هنگام ضربه سر استفاده کند.

اگر نگران امنیت فرزندتان هستید، در اینجا چند ایده بیشتر برای کاهش رفتارهای تکراری وجود دارد.

شرایط پزشکی را درمان کنید

برخی از شرایط پزشکی مانند عفونت گوش، میگرن و درد فیزیکی می‌توانند رفتارهای تکراری را در افراد اوتیستیک بدتر کنند، بنابراین مهم است که این موضوع در اسرع وقت بررسی و رسیدگی شود. اگر کودک شما غیرکلامی‌باشد، تشخیص اینکه آیا مشکل پزشکی وجود دارد یا نه، می‌تواند بسیار سخت باشد؛ بنابراین ارزش دارد که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر یک وضعیت پزشکی دلیل خود تحریکی باشد، می‌تواند برای درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم با درمان و حمایت آن را کاهش داد یا به طور کامل متوقف کرد.

برای درمانی رفتارهای تکراری در اوتیسم ورزش را تشویق کنید

مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت‌های بدنی می‌توانند تنش را کاهش داده و رفتارهای تکراری در اوتیسم را کاهش دهند. درگیر کردن افراد اوتیستیک برای ورزش   برای چند دقیقه در هر روز ممکن است تا حدودی به توقف تحریک کمک کند.

محیطی آرام و امن ایجاد کنید

اطمینان حاصل کنید که خانه شما یک فضای امن و آرام است تا از استرس و اضطراب جلوگیری کنید (که اغلب می‌تواند باعث تحریک شود). خانه کودک شما باید مکانی باشد که از اکثر عوامل بیرونی که باعث تحریک می‌شوند اجتناب شود و بهترین محیط ممکن را برای کودک ایجاد کند. در صورت توجه به این عامل پس از مدتی مشاهده می‌کنید که درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم بسیار ساده‌تر شده.

از رفتارهای تکراری به عنوان پاداش استفاده کنید

استفاده از یک رفتار تکراری می‌تواند به عنوان پاداش پس از یک فعالیت چالش برانگیز ارائه شود. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اتخاذ این استراتژی به این معنی است که کودک مبتلا به اوتیسم این آزادی را دارد که خود را به روشی که خودش انتخاب می‌کند بیان کند (و ممکن است در طول روز کمتر تحریک شود) .

مدیریت تحریک از طریق خود تنظیمی

در حالی که روش‌های بسیاری وجود دارد که والدین و مراقبان می‌توانند برای کمک به مدیریت آسیب‌های کودک از آن استفاده کنند، مؤثرترین آنها ممکن است تلاش در جهت القای خودتنظیمی‌باشد. به طور گسترده اعتقاد بر این است که تحریک می‌تواند زمانی که کودک یاد می‌گیرد احساسات خود را مدیریت کند، کاهش یابد. همچنین اگر کودک خود را درک کنید و علت این رفتارها را بفهمید، به درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم کمک می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اوتیسم در بزرگسالان

نکاتی برای درمان رفتارهای تکراری یا کلیشه‌ای در اوتیسم

بسیاری از کودکان اوتیسم در تشخیص احساسات خود و دیگران مشکل دارند. بنابراین تشویق یک کودک اوتیستیک برای توصیف آنچه که احساس می‌کند می‌تواند چالش برانگیز باشد  اما ممکن است. در اینجا کارشناسان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج چند نکته برای کمک به کودکان اوتیستیک بیان می‌کنند که برای شناسایی و کنترل احساسات در اوتیسم مفید است:

  • برای کودک توضیح دهید که چرا ممکن است رفتار خاصی داشته باشد. این اولین قدم برای کمک به او در درک اشکال احساسات است. اجازه دهید کودک بداند که دیگران نیز این احساسات را تجربه می‌کنند، اما راه‌هایی برای غلبه بر آنها وجود دارد.
  • حساسیت‌ها و واکنش‌های منحصر به فرد کودک به موقعیت‌ها را درک کنید و یک برنامه اقدام ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر کودک در یک اتاق پر سر و صدا مضطرب می‌شود، به او بیاموزید که مکانی آرام برای آرام شدن پیدا کند.
  • تهیه و اطلاع رسانی کنید. زمانی که موقعیتی، شاید یک رویداد اجتماعی، ممکن است رخ دهد که باعث استرس کودک شود، از قبل به او اطلاع دهید و کودک را به چالش بکشید تا در صورت موفقیت، با وعده پاداش از آن عبور کند.

بیشتر بخوانید: علائم اولیه اوتیسم در کودکان

جمع بندی

اگرچه تحریک در کودکان اوتیسم می‌تواند برای والدینی که آن را درک نمی‌کنند گیج کننده و نگران کننده باشد؛ اما اگر کودک شما رفتارهای تکراری دارد نیازی به نگرانی جدی نیست.

اگر نگران این هستید که فرزندتان از طریق تحریک برای خود یا دیگران خطری ایجاد کند، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش این رفتارها انجام دهید. اولین قدم شما باید رد کردن بیماری‌های زمینه ای باشد و لطفاً به یاد داشته باشید که بسیاری از کودکان در هیجان و همچنین در هنگام استرس تحریک می‌شوند.

اقدام دیگر درمان رفتارهای تکراری در اوتیسم است که بدون اطلاع متخصصان و استفاده از تکنیک‌های روانشناسی جدید ممکن نیست. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده به عنوان بهترین مرکز تشخیص اوتیسم و درمان اوتیسم کرج قادر است با خدمات اختصاصی به شما در حل این مسئله کمک کنید. این مرکز علاوه بر خدمات روتین و تجهیزات به روز، خدمات کاردرمانی در منزل کرج  و گفتاردرمانی در منزل کرج  را نیز در اولویت قرار می‌دهد.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب مشاوره رایگان از بهترین کاردرمان اوتیسم کرج، با شماره تماس کلینیک باقرزاده ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.