به عنوان پرستار یا والدین یک نوزاد، شما یک دید بسیار دقیق از روند رشد کودک در اختیار دارید. شما می‌توانید کوچک‌ترین تغییرات در رفتارهای روزمره را که باعث ایجاد مهارت‌ها و توانایی‌های جدید در کودک می‌شود، مشاهده کنید. اگر بدانید که باید دنبال چه نشانه‌ای بگردید، ممکن است بتوانید علائم زودهنگام اختلالات رشدی مثل اوتیسم را تشخیص دهید. بنابراین تشخیص اوتیسم در نوزادی توسط والدین او ممکن است و تنها لازم است حواستان را جمع کنید.

زودهنگام‌ترین علائم اوتیسم به صورت رفتارهای غیر منتظره بروز پیدا نمی‌کنند، اما غیاب مهارت‌ها و توانایی‌هایی که در یک سن خاص توسعه پیدا می‌کنند می‌توانند به عنوان علامت شناسایی شوند. به همین دلیل برای تشخیص اوتیسم در نوزادی شما باید به مراحل رشد کودک مسلط باشید.

طبق شواهد موجود اغلب والدینی که کودک اوتیسمی دارند در سال اول متوجه برخی علائم می‌شوند؛ اما 80 تا 90 درصد از تفاوت‌های رشدی زمانی دیده می‌شوند که کودک 2 ساله است. بنابراین مشاهدات و غریزه شما نقش برجسته‌ای در شناسایی علائم زودهنگام رشدی دارد. تشخیص اوتیسم به صورت زودهنگام فواید زیادی از نظر درمان و کنترل اختلال دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص اوتیسم در نوزادی و یا آشنایی با علائم اوتیسم توصیه می‌کنیم با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج یعنی کلینیک باقرزاده تماس برقرار نمایید.

علائم اوتیسم در نوزادان چیست؟

اوتیسم تغییری در ظاهر فیزیکی کودک ایجاد نمی‌کند. تشخیص اوتیسم در نوزادی با شناسایی علائم و نشانه‌های زود هنگام ممکن است. این عارضه بر روی نحوه ارتباط کودک و اینکه چگونه با دنیای اطراف خود منطبق می‌شود تاثیر می‌گذارد.

اوتیسم با عنوان اختلال طیف اوتیسم شناخته می‌شود؛ چرا که علائم، نشانه‌ها و توانایی‌های این عارضه بسیار متنوع است. بنابراین هر زمان که شما یک تفاوت رشدی را در کودک مشاهده کردید، باید به یک پزشک یا متخصص سلامت حرفه‌ای مراجعه کنید. کلینیک کاردرمانی یکی از بهترین مراکز تشخیص اوتیسم در نوزادی و ارائه برنامه‌های درمانی آن است. کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده بهترین کلینیک کاردرمانی کرج برای تشخیص اوتیسم است؛ این کلینیک به شما کمک می‌کند از پیشرفت اوتیسم در کودک خود جلوگیری کنید و هر چه زودتر تکنیک‌های درمانی را به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: تشخیص اوتیسم

برای تشخیص اوتیسم در نوزادی چه آزمایش‌هایی توصیه می‌شود؟

آکادمی متخصصان اطفال آمریکا توصیه می‌کند کودکان در 9، 18 و 30 ماهگی از نظر رشدی تحت آزمایش قرار بگیرند؛ همچنین توصیه می‌شود ارزیابی‌های تخصصی اوتیسم در 18 ماهگی و 24 ماهگی حتماً انجام شود. آزمایش‌هایی که برای تشخیص اوتیسم به کار برده می‌شوند، سعی دارند علائم اوتیسم را به صورت جزئی مورد بررسی قرار می‌دهند. آزمایش‌هایی که برای تشخیص اوتیسم در نوزادی پرکاربرد هستند شامل:

تشخیص اوتیسم در نوزادی چگونه ممکن است؟

کاهش ارتباط چشمی

کودکان معمولاً از همان اوایل با سایر افراد ارتباط چشمی برقرار می‌کنند. در دو ماهگی نوزادان می‌توانند چهره‌ها را پیدا کنند و با مهارت کامل ارتباط چشمی برقرار کنند. ارتباط چشمی بعدها به روشی برای ساختن روابط اجتماعی و افزایش اطلاعات در مورد محیط می‌شود.

طبق شواهدی که محققان به آن دست یافته‌اند، کودکانی که اختلال اوتیسم دارند، در2 ماهگی کمتر ارتباط چشمی برقرار می‌کنند. بنابراین کاهش یا عدم ارتباط چشمی می‌تواند به عنوان یک نشانگر اوتیسم شناخته شود.

ژِست و اشاره ضعیف

کودکان معمولاً قبل از اینکه شروع به حرف زدن کنند، استفاده از حرکات صورت و دست را می‌آموزند. در واقع داشتن ژست و اشاره یکی از اولین حالات ارتباط است. کودکان اوتیسمی معمولاً بسیار کمتر از کودکان غیر اوتیسمی اشاره می‌کنند. البته اشاره و ژست گاهی ممکن است علامت تاخیر گفتاری باشد. به هر حال برای تشخیص اوتیسم در نوزادی باید به حرکات و زبان بدن کودک نیز توجه داشت.

یک نشانگر دیگر که به تشخیص اوتیسم در نوزادی کمک می‌کند این است که وقتی کودک به شما خیره می‌شود، اگر به چیزی اشاره کنید، به آن توجه نمی‌کند. این مهارت گاهی به عنوان انتقال  توجه نیز شناخته می‌شود. بنابراین انتقال توجه در کودکان اوتیسم کاهش پیدا می‌کند و حتی خود شما نیز به راحتی می‌توانید آن را در کودک تشخیص دهید.

عدم پاسخگویی به اسم نوزاد

در 6 ماهگی اغلب نوزادان نسبت به اسم خودشان واکنش نشان می‌دهند و از اسمشان آگاهی دارند؛ به خصوص زمانی مادرشان با نوزاد صحبت می‌کند. نوزادان اوتیسمی یک اختلاف رشدی با سایر کودکان نشان می‌دهند؛ این تفاوت مربوط به واکنش به اسم است که در اغلب کودکان اوتیسمی دیده می‌شود. به گفته محققان معمولاً این مسئله به صورت یک الگوی غیر پاسخگویی نشان داده می‌شوند تا یک مثال منفرد.

کاهش احساسات در حالات صورت

حالات چهره روشی غیر کلامی برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و احساسات است. تحقیقات بر روی حالات احساسی چهره در نوزادان اوتیسمی نشان داده است که این تغییر چهره‌ها در این افراد محدود است. این تحقیقات ابراز می‌کنند که کودکان اوتیسمی در سنین مدرسه نسبت به همسالان خود احساسات کمتری را با حالات چهره خود نشان می‌دهند.

البته این علامت به طور مطلق اوتیسم را نشان نمی‌دهد اما زمانی که با یک کودک اوتیسم برخورد می‌کنید ممکن است متوجه چنین نشانه‌ای شوید. یکی از اولین مواردی که در کلینیک کاردرمانی کرج به آن توجه می‌شود، همین حالت چهره و زبان بدن است. در واقع تشخیص اوتیسم در نوزادی را می‌توان با مقایسه حالت چهره نوزاد با نوزادان طبیعی انجام داد.

تاخیر گفتاری یا زبانی نوزاد

کودکان و خردسالان اغلب در سنین مختلفی شروع به حرف زدن می‌کنند. به گفته محققان کودکان اوتیسمی اغلب در سن یک سالگی کمتر از کودکان غیر اوتیسمی صحبت می‌کنند و حرف دیگران را متوجه می‌شوند. اگر یک کودک در سن 16 ماهگی حتی یک کلمه را نیز بیان نمی‌کند یا در 2 سالگی از عبارت‌های دوکلمه‌ای استفاده نمی‌کند، صحبت با یک متخصص کودکان توصیه می‌شود. چرا که چنین مواردی اغلب به عنوان تاخیر گفتاری و زبان شناخته می‌شوند که می‌توانند به تشخیص اوتیسم در نوزادی کمک کنند.

رشد زبانی می‌تواند متغیر باشد و توسعه زبانی اغلب در برخی زمینه‌ها نقاط ضعف و قوتی دارد. برای تشخیص اوتیسم از طریق زبان و گفتار، اغلب کلینیک‌های گفتاردرمانی تخصص دارند. بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج با ارائه خدمات استثنایی به شما کمک می‌کند اوتیسم را در سنین پایین و از طریق کلام تشخیص دهید.

بیشتر بخوانید: کاردرمانی در اوتیسم

تشخیص اوتیسم در نوزادی

پسرفت

زمانی که یک نوزاد یا کودک مهارت یا توانایی که قبلاً داشته را از دست می‌دهد، احتمال اوتیسم وجود دارد. همچنین این مسئله ممکن است به طور فزاینده‌ای برای والدین کودک سخت باشد که شاهد تضعیف مهارت‌های کودکشان باشند.

تا کنون شواهد قطعی در مورد علت پسرفت کودکان وجود ندارد. در واقع هیچ ارتباط شناخته شده‌ای بین تجربیات کودکی، آسیب‌ها و داروهای کودکان با پسرفت رشدی وجود ندارد. تنها نکته این است که برای تشخیص اوتیسم در نوزادی می‌توان از این نشانه استفاده کرد.

آمارها نشان می‌دهند که تقریباً یک سوم از کودکان اوتیسمی مهارت‌های خود را بعد از نوزادی و قبل از پیش دبستانی از دست می‌دهند. حدود 94% از مواقع مهارت‌های زبانی هستند که از دست می‌روند. اگر کودکان شما قبلاً زمزمه می کرد، ارتباط چشمی برقرار می‌کرد، از حالت چهره استفاده می‌کرد و سایر رفتارهای اجتماعی را نشان می‌داد و با خردسالی این کارها را متوقف کرد، حتماً باید با متخصص کودکان صحبت کنید.

مراجعه به بهترین کلینیک کاردرمانی کرج می‌تواند راه حلی آسان برای تشخیص زودهنگام اوتیسم باشید. از آنجایی که تشخیص اوتیسم در نوزادی نسبتاً سخت‌تر است، برای کسب اطمینان تنها راه مراجعه به کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی می‌باشد.

چگونه رشد کودکان را تحت نظر بگیریم؟

زمانی که کودکان با سرعت اختصاصی خودشان رشد می‌کنند، شما می‌توانید از معیارهای رشدی استاندارد برای بررسی روند رشد آنها استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید یک ایده کُلی در مورد اینکه در هر سن کودک باید چه سطحی از رشد را طی کند برسید؛ شما می‌توانید با اطلاع از معیارهای رشدی کودکان آنها را با کودکان مقایسه کنید و با توجه به سن او اقدامات مناسب را انجام بدهید.

برای اطلاع از معیارهای رشدی دقیق توصیه می‌کنیم با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج، یعنی کلینیک کاردرمانی باقرزاده ارتباط برقرار نمایید.

با توجه به مواردی که ذکر کردیم علائم زودهنگام برای تشخیص اوتیسم در نوزادی شامل:

• محدودیت در ارتباط چشمی
  • فقدان حالت چهره یا اشاره
  • غیاب انتقال توجه
  • عدم پاسخگویی به اسم
  • توقف بروز احساسات در حالت چهره
  • فقدان یا ضعف در مهارت‌های زبان

اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید، باید با یک متخصص اطفال یا کاردرمانی صحبت کنید. توجه داشته باشید که تشخیص‌های زودهنگام  و مداخلات درمانی بعد از آن مهم‌ترین کلید برای سلامت بهتر و نتایج بهتر می‌باشد. بهترین کلینیک کاردرمانی کرج با ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل، می‌تواند به بهبود سریع‌تر کودک شما کمک کند.

البته باید این نکته را مد نظر داشته باشید که هیچ راه درمانی قطعی برای اوتیسم وجود ندارد؛ اما انبوهی از روش‌ها و تکنیک‌های درمانی ثابت شده برای تسهیل امور شخصی، بهبود مهارت‌ها، کاهش اضطراب و بهبود حال کودکان وجود دارد. بنابراین شما با تشخیص اوتیسم در نوزادی یا تشخیص زودهنگام می‌توانید نتایج باکیفیت‌تری دریافت کنید.