تست هوش وکسلر بزرگسالان یک تست هوش بسیار معتبر است که اولین بار در سال 1955 گسترش یافت و به منظور ارزیابی سطح هوش بزرگسالان و افراد بالغ به کار برده شد. این تست توسط روانشناس معروف دیوید وکسلر طراحی شد؛ کسی که باور داشت هوش از چند قابلیت ذهنی متفاوت تشکیل شده است و این تصور که بهره هوشی یک عامل مفرد به حساب می‌آید غلط است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع تست هوش و بهره هوشی کودکان و بزرگسالان، با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج همراه شوید.

تاریخچه تست هوش وکسلر بزرگسالان

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تست هوش وکسلر بزرگسالان توسط روانشناسی با همین نام طراحی شده است. وکسلر نسبت به محدودیت‌هایی که تست هوش استنفورد-  بینِت داشت بدبین بود و رضایتی از این مسئله نداشت. در میان مشکلات اصلی مددجویانی که به این روانشناس مراجعه می‌کردند، تنها یک امتیاز از این تست هوش استخراج می‌شد که بر روی فعالیت‌هایی با محدوده زمانی مشخص تاکید داشت. همچنین این تست به طور ویژه برای کودکان طراحی شده بود و برای بزرگسالان فاقد اعتبار بود.

در نتیجه وکسلر در دهه 50 میلادی یک تست هوش جدید به ارث گذاشت که با نام تست هوش وکسلر- بِلِوو شناخته می‌شود. این تست بعدها دچار تغییراتی شد و نام آن به تست هوش وکسلر بزرگسالان (WAIS) تغییر پیدا کرد. این تست تا حدی کاربردی شده که در مراکز درمانی و تشخیصی مختلف مثل بهترین کلینیک کاردرمانی کرج نیز از آن بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: اوتیسم در بزرگسالان

تست هوش وکسلر بزرگسالان در برابر استنفورد

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آلفرد بینِت نیز به عنوان سازنده اولین تست هوش جهان، باور داشت که بهره هوش بسیار بیشتر از آن است که بتوان آن را با یک عدد منفرد و با یک عامل سنجید. هدف از تست اصلی بینِت، شناسایی کودکانی بود که در مدرسه به کمک احتیاج داشتند و از نظر ذهنی با دشواری مواجه شده بودند؛ اما او احساس کرد که بسیاری از عوامل فردی  مثل انگیزه و علاقه ممکن است بر روی امتیازات تست هوش تاثیر بگذارند.

مقایسه تست هوش وکسلر با تست استنفور- بینِت

تست هوش وکسلر

  • در سال 1955 ابداع شد
  • به منظور پوشش دادن نقاط ضعف تست هوش استنفورد- بینِت توسعه یافت
  • برای به کار بردن بر روی بزرگسالان ایجاد شد
  • شامل برخی آزمون‌های زمان دار کوچک است
  • چندین امتیاز مختلف ارائه می‌کند

تست هوش استنفورد- بینت

  • در سال 1939 ابداع شد
  • به منظور به کار بردن بر روی کودکان ابداع گردید
  • بر روی تست‌های زمان دار تاکید دارد
  • تنها یک امتیاز منفرد برای بهره هوشی ارائه می‌کند

تست هوش وکسلر بزرگسالان نیز تا حد زیادی بر روی ایده‌های موجود در تست بینِت که قبلاً مطرح شده بودند تاکید دارد. در این تست به جای ارائه یک نمره منفرد برای بهره هوشی، یک جدول از تمام نقاط ضعف و قوت فردی که در تست هوش شرکت می‌نماید تهیه می‌کند.

مزیت این تست هوش آن است که الگوی امتیاز دهی آن می‌تواند اطلاعات مفیدی به ما بدهد. به عنوان مثال اخذ امتیازات بسیار بالا در برخی حوزه‌های خاص اما اخذ امتیازات کم در حوزه‌های دیگر ممکن است علامت یک اختلال یادگیری خاص یا حتی یک معلولیت ذهنی باشد. شایسته ذکر است که مراحل رشد ذهنی کودک با استفاده از تست هوش وکسلر کودکان قابل بررسی است.

درست مثل تست هوش استنفورد- بینِت، تست هوش وکسلر بزرگسالان نیز یک امتیاز کلی را به بهره هوشی فرد نسبت می‌دهد. البته تست وکسلر از چند مسیر مختلف برای به دست آوردن این امتیاز استفاده می‌کند. امتیازات ارائه شده توسط تست هوش استنفورد، نتیجه‌ی جداسازی سن عقلی از سن بیولوژیکی است. خدمات تست هوش را می‌توانید به صورت تخصصی از بهترین کلینیک کاردرمانی کرج دریافت نمایید.

اما  به جای این کار، در تست هوش وکسلر بزرگسالان  امتیازات فردی که در تست هوش شرکت کرده با سایر شرکت کنندگان مقایسه می‌شود. امتیاز متوسط در این تست عدد 100 در نظر گرفته شده است؛ به طوری که تقریباً دو سوم از امتیازات کسب شده توسط افراد مختلف در محدوده 85 تا 115 قرار می‌گیرد. امتیازاتی که در این محدوده کسب می‌شود، به عنوان متوسط جامعه در نظر گرفته می‌شود و بهره هوشی نرمال را نشان می‌دهد.

بسیاری از تست هوش‌های مدرن نیز از متد امتیازدهی تست هوش وکسلر استفاده می‌کنند؛ مثل نسخه جدید تست استنفورد- بینِت که از همین روش استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاردرمانی در اوتیسم

نسخه‌های مختلف تست وکسلر

تا کنون 4 نسخه مختلف از تست هوش وکسلر بزرگسالان طراحی شده است که شامل:

  • تست وکسلر اصلی (1955)
  • تست وکسلر 2 (1981)
  • تست وکسلر 3 (1997)
  • تست وکسلر 3 (2008)

نسخه فعلی تست هوش وکسلر

همانطور که متوجه شدید آخرین نسخه تست هوش وکسلر بزرگسالان مربوط به سال 2008 است که شامل 10 تست کوچک و 5 تست مکمل است. علاوه بر این نسخه چهارم تست وکسلر، 4 امتیاز اصلی ارائه می‌کند که مربوط به عملکرد ذهنی فرد هستند. این عملکرد شامل:

  • استدلال ادراکی
  • سرعت پردازش ذهنی
  • ادراک کلامی
  • عملکرد حافظه

نسخه 4 تست هوش وکسلر بزرگسالان دو نوع امتیاز مختصر و کلی ارائه می‌کند که شامل بهره هوشی کامل و شاخص توانایی ذهنی عمومی می‌باشند. طبق شواهد کاربرد و کاریی تست هوش وکسلر بعد از دهه 60 میلادی نسبت به تست استنفورد افزایش پیدا کرد. تا همین امروز نیز تست هوش وکسلر در دسترس‌ترین تست هوش جهان است در میان نوجوانان و بزرگسالان است. جمع آوری اطلاعات و داده‌ها برای ارتقاء نسخه آخر و دست یافتن به نسخه 5 تست هوش وکسلر نیز از بهار سال 2020 آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: تست هوش وکسلر کودکان

سخن پایانی را از بهترین کلینک کاردرمانی کرج بشنوید

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود بگوییم تست هوش وکسلر بزرگسالان بهترین تست هوش برای بزرگسالان است. در بسیاری از موارد کاردرمان‌ها، متخصصان توانبخشی، عصب شناسان و روانشناسان از این تست برای مددجویانی که آسیب دیده‌اند استفاده می‌کنند. این متخصصان تست هوش وکسلر را برای تشخیص نواحی از مغز که تحت تاثیر آسیب قرار گرفته‌اند مورد استفاده قرار می‌دهند؛ همچنین می‌توان از این تست برای آگاهی از عملکرد ذهنی و ادراکی مغز استفاده کرد.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده خدمات مربوط به تست هوش را به صورت تخصصی به منظور تشخیص اختلالات ذهنی به کار می‌برد. شما عزیزان می‌توانید برای دریافت خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی به صورت تخصصی، با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج ارتباط برقرار نمایید. این کلینیک با ارائه خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل قادر است شرایط ارائه خدمات درمانی را برای مددجویان عزیز تسهیل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.