بازی با کودک اوتیسم
  • بازی با کودک اوتیسم به او کمک می کند تا مهارت هایی را که که برای یادگیری و رشد مهم هستند، در خود افزایش دهد.
  • انواع مختلف بازی، مهارت های متفاوتی را شکل می دهد.
  • کودکان اوتیستیک ممکن است برای یادگیری بازی، به کمک نیاز داشته باشند.

 بازی: چرا بازی با کودک اوتیسم مهم است؟

کودکان اوتیسم از طریق بازی لذت می برند و آموزش می بینند، درست مانند کودکان در حال رشد.

شش نوع اصلی بازی وجود دارد که در مراحل رشد شکل می گیرد:

  • بازی اکتشافی
  • بازی علت و معلولی
  • بازی با اسباب بازی
  • بازی سازنده
  • بازی فیزیکی
  • بازی وانموی

با بازی درمانی با کودک اوتیسم کمک می کنید تا مهارت ها و توانایی های جدید را بیاموزد و تمرین کند. این مهارت ها برای رشد کلی کودک شما مهم هستند.  این شامل توانایی کاوش در محیط، کپی کردن از دیگران، به اشتراک گذاشتن وسایل، نوبت گرفتن، تصور اینکه دیگران چه فکر می کنند و چه احساسی دارند، برقراری ارتباط و موارد دیگر را شامل می شود.

شما می توانید فقط با بازی کردن به کودک اوتیستیک خود یاد دهید که چگونه بازی کند و مهارت های خود را افزایش دهد. وقتی با هم بازی می‌کنید، می‌توانید انواع بازی و مهارت‌ها را به فرزندتان آموزش دهید.  بازی با کودکان اوتیسم راهی عالی برای هماهنگی و ایجاد رابطه است.

اگر نمی دانید که چگونه با کودک اوتیسم خود بازی کنید، با ما تماس بگیرید تا انواع بازی با کودک اوتیسم را به شما آموزش دهیم. بازی می‌تواند به کنترل شناختی و حرکتی کودک کمک کند. کلینیک باقرزاده بهترین مرکز بازی درمانی در کرج است که به کودک شما در کنترل حرکات خود کمک می کند. با خدمات کاردرمانی اوتیسم در کرج در کلینیک باقرزاده مهارت‌هایی مانند تعادل، تنظیم کنترل عصبی و تناسب را در کودک خود تقویت کرده و به تحریک عملکرد شناختی او کمک می کنید.

بازی اکتشافی

بازی اکتشافی نوعی از بازی با کودک اوتیسم است و کودکان به جای بازی با أسباب بازی، آنها را کشف می کنند . برای مثال، لباس یک خرس عروسکی، دهان یک گربه یا نگاه کردن به دست های یک عروسک.

کودکان با کاوش در اشکال، رنگ ها، اندازه ها و بافت های مختلف، دنیای اطراف خود را بهتر می بینند.برای کمک به کودک اوتیستیک خود در این نوع بازی، می توانید او را تشویق کنید تا اشیاء اطراف را به عنوان بخشی از فعالیت های روزمره کشف کند.

 به عنوان مثال، هنگامی که کودک در حال حمام کردن است، می توانید او را تشویق کنید که آب بپاشد، صابون را بین انگشتانش بمالد، با ظرف آب بریزد و غیره.

بازی علت و معلولی

بازی علت و معلولی زمانی است که کودکان با اسباب‌بازی‌ بازی می‌کنند و برای رسیدن به نتیجه نیاز به یک عمل خاص دارند.  برای مثال، فشردن یک دکمه برای پخش موسیقی.

این نوع بازی با کودک اوتیسم به او می آموزد که اعمال او نتایجی دارد و به او احساس کنترل در بازی می دهد. همچنین می تواند فرصتی برای فرزند شما باشد تا یاد بگیرد از کارهایی که شما انجام می دهید تقلید کند و از شما کمک بخواهد.

بازی با اسباب بازی

بازی با اسباب‌بازی یادگیری نحوه بازی با اسباب‌بازی‌ها و استفاده از آن‌ها به همان شکلی است که طراحی شده‌اند. برای مثال، هل دادن ماشین اسباب‌بازی، آوردن تلفن اسباب‌بازی نزدیک گوش، یا پرتاب توپ.

بسته به اینکه کودک شما چه اسباب‌بازی‌هایی را دوست دارد، بازی با اسباب‌بازی می‌تواند به او کمک کند تا مهارت‌های تفکر، حل مسئله و خلاقیت را در خود افزایش دهد.  اگر با کودک خود بازی کنید، روی تقلید کردن، نوبت گرفتن، اشتراک گذاری چیزها و … کار می کند.

در ادامه نحوه کمک به کودک اوتیسم در بازی با اسباب بازی آورده شده است:

  • جلوی فرزندتان بنشینید تا بتواند به شما نگاه کند، با شما ارتباط برقرار کند و ببیند چه کار می کنید. این باعث می شود که کودک در بازی راحت تر باشد.
  • دو یا سه اسباب بازی که کودکتان از آن لذت می برد به او پیشنهاد دهید. این بازی با کودک اوتیسم به او حق انتخاب می دهد، اما کودک را تحت فشار قرار نمی دهد.
  • اگر فرزندتان از شما تقلید نمی کند، او را به بازی تشویق کنید.  می توانید بگویید، “نوبت توئه که رانندگی کنی”دست فرزندتان را بگیرید و روی ماشین بگذارید، سپس با هم ماشین را روی زمین حرکت دهید.
  • به فرزند خود پاداش دهید. از تمجید و بازخورد مثبت استفاده کنید. مانند “تو باعث شدی که اون ماشین واقعاً سریع حرکت کنه  . آفرین!”
  • به کودک خود فیلم های کوتاهی از بازی با اسباب بازی ها نشان دهید. این کار می تواند ایده های خوبی به او بدهد.

شما با استفاده از خدمات و تجربیات بهترین گفتاردرمانی اوتیسم در کرج می توانید به ایجاد خلاقیت و تفکر پیچیده در کودک کمک کنید. این بازی‌ها معمولاً چالش‌های متنوعی برای کودک ارائه می‌دهند و به او اجازه می‌دهند تصمیم‌گیری کند، مسئله‌حل کند و به راه‌حل‌های خلاقانه برسد. کلینیک باقرزاده بهترین مرکز تشخیص اوتیسم کرج است که می تواند به شما درمان و مشاورات خوبی ارائه دهد.

بازی سازنده

بازی سازنده زمانی است که کودکان چیزهایی می سازند و انجام کار برای رسیدن به یک هدف یا محصول است. برای مثال، تکمیل یک پازل، ساخت یک برج با لگو، یا کشیدن یک تصویر.

این نوع بازی می تواند به رشد مهارت های حرکتی، تمرین مهارت های تفکر و حل مسئله و لذت بردن از خلاقیت کودکان کمک کند.

می توانید با نشان دادن کارهایی که باید انجام دهد، بازی سازنده را در کودک اوتیستیک خود تشویق کنید. برای مثال، می‌توانید یک برج با لگو بسازید تا به فرزندتان نشان دهید چگونه این کار را انجام دهد، یا می‌توانید از تصاویر یا عکس‌هایی استفاده کنید که نحوه ساخت برج را نشان می‌دهند.

بازی فیزیکی

بازی فیزیکی، شامل  بازی های حرکتی ، دویدن و غیره است.این نوع بازی با کودک اوتیسم به او ورزش بدن را می آموزد و کمک می کند تا  مهارت های حرکتی قوی را در خود افزایش دهد . همچنین می تواند فرصتی برای کودک شما باشد تا محیط اطراف را کشف کند و با افراد دیگر تعامل داشته باشد.

بازی وانمودی

تظاهر به بازی زمانی است که کودکان در حین بازی از تخیلات خود استفاده می کنند. نمونه هایی از این نوع بازی عبارتست از : تظاهر به غذا دادن به خرس عروسکی، لباس پوشیدن مثل یک ابرقهرمان، تظاهر به رانندگی با ماشین، یا قایقرانی با قایق خیالی.

بازی وانمودی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های مورد نیاز برای روابط اجتماعی، زبان و ارتباطات را در خود رشد دهند . در ادامه چند راه برای کمک به کودک اوتیستیک در بازی های وانمودی آورده شده است:

  • برخی از کارهای وانمودی ساده و روزمره که فرزندتان می تواند در بازی های وانمودی از آنها استفاده کند می تواند شامل رانندگی ماشین، اسب سواری یا کوبیدن طبل، باشد.
  • وانمود کردن به بازی را به مراحل مختلف تقسیم کنید. می‌توانید از دستورالعمل‌های نوشتاری یا تصویری استفاده کنید تا فرزندتان آن ها را انجام دهد. می توانید بازی با کودک اوتیسم را کمی خنده دار کنید. برای مثال، به جای قاشق از برس مو برای غذا دادن به خرس عروسکی استفاده کنید.
  • با ترغیب کودک به اجرای یک داستان مورد علاقه، ایفای نقش را در او تشویق کنید. به هرکس یک لباس بدهید و تغییراتی در صداها و حرکات شخصیت ها پیشنهاد دهید.

نکاتی برای استفاده حداکثری از بازی برای کودکان اوتیستیک

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما و فرزندتان کمک می کند تا از بازی بیشترین بهره را ببرید:

  • تشویق به بازی در محیط های مختلف. برای مثال، اگر فرزندتان دوست دارد در خانه با لگو بازی کند، او را تشویق کنید که در خانه دوستش با لگو بازی کند. برای بازی و استفاده از مهارت های فرزندتان در مکان های مختلف و با افراد مختلف به او جایزه بدهید.
  • در طول روز مراقب کودک خود باشید و به دنبال زمان هایی باشید که کودک شما به یک فعالیت، هر چقدر هم عادی ، علاقه نشان می دهد. این زمان ،بهترین زمان برای آموزش و یادگیری است.
  • از بازی برای کمک به رشد مهارت های روزمره کودک اوتیسم استفاده کنید . به عنوان مثال، پوشاندن لباس عروسک یا تعویض لباس می تواند به کودک شما کمک کند تا خودش لباس بپوشد.
  • در بازی با کودک اوتیسم از او پیروی کنید. به جای اینکه سعی کنید او را هدایت کنید، به بازی کودک بپیوندید. مراقب علائمی باشید که نشان می دهد فرزندتان خسته است یا علاقه خود را از دست داده. دانستن اینکه چه زمانی باید بازی متوقف شود یا تغییر کند بسیار مهم است.
  • روی نقاط قوت تفکر و یادگیری فرزندتان کار کنید . به عنوان مثال، اگر فرزند شما یک یادگیرنده بصری است، می توانید با استفاده از تصاویر مختلف، مراحل یک بازی یا فعالیت را به او نشان دهید.

نتیجه گیری

بازی با کودک اوتیسم می‌تواند به تقویت توانایی‌های حسی او کمک کند. این بازی‌ها به کودک اجازه می‌دهند که با استفاده متفاوت از حواس خود (بینایی، شنوایی، لمس و غیره) با محیط اطرافش در تعامل باشد و آن را بشناسد.

این نوع بازی ها می‌تواند به تحریک و تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی او کمک کند. این بازی‌ها می‌توانند موقعیت‌های اجتماعی را شبیه‌سازی کنند، ارتباط غیر کلامی و کلامی را تقویت کنند و به او کمک کنند تا نحوه بیان خود را بهبود بخشد.

برای تحریک مهارت‌های ارتباطی می‌توانید به بهترین بازی درمانی اوتیسم در کرج مراجعه نمایید.  بازی با کودک اوتیسم در کلینیک باقرزاده می‌تواند به تحریک و تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی او کمک کند. متخصصین باتجربه کاردرمانی و گفتاردرمانی در کرج ( کلینیک باقرزاده) می‌تواند موقعیت‌های اجتماعی را شبیه‌سازی کنند، ارتباط غیر کلامی و کلامی را تقویت کنند و به فرزند شما کمک کنند تا نحوه بیان خود را بهبود بخشد. برای ارتباط با ما با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

همچنین در صورتیکه امکان مراجعه به کلینیک برای شما وجود ندارد می‌توانید از خدمات کاردرمانی درمنزل در کرج استفاده نمائید. برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram. com/bagherzadeh_clinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.