یکی از مشکلات رفتاری رایج در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)، عدم دستورپذیری است. دلایل مختلفی می‌تواند در پشت این رفتار وجود داشته باشد که با شناسایی این دلایل احتمالی، والدین می‌توانند به طور موثر مشکل را حل کنند. عدم دستورپذیری در اوتیسم می‌تواند به عنوان یکی از واضح‌ترین علائم اوتیسم شناخته شود که نقش زیادی در تشخیص اوتیسم توسط والدین دارد.

در ادامه با بهترین مرکز تشخیص اوتیسم کرج همراه شوید تا به عدم دستورپذیری در کودکان اوتیسم به عنوان یک علامت جدی بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اوتیسم خفیف

عدم دستورپذیری در اوتیسم چگونه است؟

طبق تحقیقات ما در بهترین کلینیک کاردرمانی کرج، عدم دستورپذیری اوتیسم در کرج در هر مورد متفاوت است. حتی گاهی ممکن است پیروی نکردن از دستور العمل‌ها را در کودکان عادی نیز ببینیم. موارد زیر مثال‌هایی از نمونه‌های واقع عدم دستورپذیری در اوتیسم می‌باشد:

فرزند من فقط پس از اینکه دستورالعمل‌ها را حداقل 3 بار تکرار کردم پاسخ می‌دهد

این یک پدیده معمولی است که والدین در خانه با آن روبرو هستند. وقتی والدین با فرزندان خود صحبت می‌کنند، به ندرت در اولین بار پاسخ می‌دهند؛ یا به دلیل اینکه بیش از حد با خودشان مشغول هستند یا فقط عادت دارند پاسخ خود را به والدین خود به تعویق بیندازند. بنابراین والدین اغلب مجبورند حرف خود را تکرار کنند، گاهی اوقات با صدای بلندتر یا حتی با لحن جدی صحبت کنند تا زمانی که فرزندشان گوش کند.

با گذشت زمان و تکرار این نوع از تعامل، برای کودک عادت می‌شود که فقط زمانی پاسخ دهد که یک دستور تکرار یا به شیوه‌ای سخت‌گیرانه ارائه شود؛ حتی در کودکانی که علائم اوتیسم ندارند.

برای جلوگیری از شکل‌گیری عادت نامطلوب و عدم دستورپذیری در اوتیسم، والدین باید کودکان را تحسین کنند و در صورت پیروی از دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها، پاداش‌های معنی‌داری ارائه کنند. و هنگامی‌که آنها پاسخ نمی‌دهند، والدین باید فوراً با ارائه بازخورد و اطمینان از اینکه فرزندانشان دستورالعمل را مجدداً با ارائه راهنمایی یا کمک دنبال می‌کنند، پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: مشکلات رفتاری اوتیسم

فرزند من عدم دستورپذیری انتخابی دارد (فقط به آنچه دوست دارد گوش می‌دهد)

در این مورد، بی انگیزگی دلیل اصلی عدم دستورپذیری در اوتیسم است. کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب انگیزه کمتری برای پاسخ دادن به دیگران دارند زیرا توجه و تعریف و تمجید دیگران برای آنها حیاتی یا معنادار نیست. شنوایی انتخابی احتمالاً زمانی بدتر می‌شود که کودک در یک فعالیت ترجیحی مشغول است، زیرا پیروی از یک دستورالعمل باعث اختلال در فعالیت او می‌شود.

یکی از راهبردهای مؤثر بهترین کاردرمان اوتیسم کرج برای مقابله با این موضوع این است که والدین تشخیص دهند که با چه دستورالعمل‌هایی و در چه موقعیت‌هایی کودکان در گوش دادن به آن‌ها با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند، و هنگامی‌که کودکان فوراً پاسخ می‌دهند، تشویق و پاداش بیشتری ارائه کنند. توجه به انتظارات کودک همزمان با انتظارات خودتان بسیار مهم است؛ زیرا به کودکان اجازه می‌دهد انتظارات شما را برآورده کنند.

بیشتر بخوانید: آیا کودک من اوتیسم است؟

فرزند من اغلب فراموش می‌کند که چه کاری باید انجام دهد یا علاوه بر عدم دستورپذیری کار دیگری انجام می‌دهد

برخی از کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم ممکن است هنگامی‌که والدین دستور می‌دهند، یا زمانی که در حین برآورده کردن خواسته والدین هستند، حواسشان پرت شود. این عدم دستورپذیری معمولاً در کودکان اوتیسم متداول است. آنها ممکن است با چیزهای ملموس یا غیر ملموس در محیط، عناصر خاصی در کاری که از آنها خواسته می‌شود، یا رفتارهای خود تحریکی خودشان گم شوند. وقتی این نوع موقعیت‌ها اتفاق می‌افتد، والدین معمولاً به فرزندان خود یادآوری می‌کنند که به کار خود ادامه دهند یا عجله کنند.

رشد تحمل در برابر حواس پرتی و خودکنترلی، کلید بهبود توانایی کودکان در تکمیل یک کار بدون یادآوری است. این کار را می‌توان با کاهش سیستماتیک حواس پرتی در محیط و طولانی کردن زمان مورد نیاز برای انجام کار انجام داد. علاوه بر این، وقتی کودک در وسط یک کار متوقف می‌شود، به جای یادآوری، والدین باید با دادن بازخورد و درخواست از کودک برای انجام مجدد کار، آن را دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: کاردرمانی در اوتیسم

سخن پایانی

برای تشخیص اوتیسم لازم است با علائم اولیه و علائم قطعی اوتیسم آشنا باشید و بتوانید آنها را در کودک خود شناسایی کنید. با توجه به اینکه علائم اوتیسم در هر سن متفاوت است و یک طیف از خفیف تا شدید را شامل می‌شود، ما به تنهایی نمی‌توانیم اوتیسم را تشخیص دهیم. با این حال کلینیک فاطمه باقرزاده به عنهوان بهترین مرکز تشخیص اوتیسم کرج، قادر است خدمات تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم را به طور کامل در اختیار شما قرار دهد.

اگرچه راه حل قطعی برای درمان کامل اوتیسم وجود ندارد؛ اما با راهبردها و اقداماتی می‌توان این اختلال را کنترل کرد و زندگی را برای کودک اوتیستیک و خانواده او تسهیل نمود؛ به عنوان مثال می‌توان عدم دستورپذیری یا مشکلات تغذیه کودک را بهبود بخشید. کلینیک باقرزاده با فراهم کردن خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل کرج، امکان دریافت خدمات با ساده‌ترین روش‌ها را فراهم کرده است. شما عزیزان می‌توانید برای کسب مشاوره رایگان از بهترین مرکز درمان اوتیسم کرج، از طریق بخش تماس با ما با مشاوران کلینیک ارتباط برقرار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.