پرخاشگری در اوتیسم
  • پرخاشگری در اوتیسم نسبت به خود یا دیگران یک رفتار معمول است.
  • اولین قدم در مدیریت و تغییر رفتار پرخاشگرانه یا خودآزاردهنده، درک علت وقوع آن است.

رفتار پرخاشگرانه و خودآزاری در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

کودکان اوتیستیک گاهی اوقات احساسات خود را از طریق رفتار پرخاشگرانه نسبت به دیگران ابراز می کنند.  پرخاشگری در اوتیسم می تواند به سمت خودشان باشد. به این رفتار خودآزاری می گویند.  ممکن است ضربه بزنند، لگد بزنند، اشیاء را پرتاب کنند یا به خود آسیب برسانند – مثلاً با ضربه به سر.

کودکان اوتیستیک به دلیل زیر ممکن است رفتار پرخاشگرانه داشته باشند یا به خود آسیب برسانند:

  • در درک آنچه در اطرافشان اتفاق می افتد مشکل دارند . برای مثال، آنچه دیگران می گویند را درک نمی کنند و یا ارتباط غیرکلامی دارند.
  • در برقراری ارتباط با خواسته ها و نیازهای خود مشکل دارند.
  • بسیار مضطرب و استرسی هستند.
  • حساسیت های حسی دارند ، مانند حساسیت بیش از حد به سر و صدا یا لمس
  • می خواهند از موقعیت ها یا فعالیت های استرس زا فرار کنند.

درک رفتار پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

هر زمان متوجه شدید که چه چیزی باعث رفتار آسیب‌رسان و پرخاشگرانه کودک اوتیستیک شما می‌شود، می‌توانید به او کمک کنید تا مدیریت رفتار را یاد بگیرد.

شما باید در رفتارهای کودک دقت کنید تا بفهمید چه چیزی باعث پرخاشگری در اوتیسم می شود و فرزندتان از آن چه چیزی دریافت می کند. سعی کنید به مدت 1 تا 2 هفته یک دفتر خاطرات از رفتار او داشته باشید و یادداشت کنید که قبل و بعد از رفتار چه اتفاقاتی می افتد.

درک اینکه فرزند شما چقدر می تواند ارتباط برقرار کند نیز یک گام کلیدی در یافتن علت رفتار پرخاشگرانه است. وقتی کودکان نمی توانند احساسات خود را ابراز کنند یا آنچه را که نیاز دارند ، بخواهند، ممکن است از رفتار پرخاشگرانه برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

از خود بپرسید، “آیا فرزندم می خواهد چیزی به من بگوید؟” به عنوان مثال، اگر فرزند شما کورن فلکس دوست ندارد اما نمی تواند به شما بگوید، ممکن است به شما ضربه بزند تا بگوید “بردار، من آن را نمی خواهم!”

یکی از راه‌های درمان پرخاشگری در اوتیسم ، تغییر محرک‌های رفتار است.  اگر نمی دانید که در مواقع پرخاشگری کودک اوتیسم چه رفتاری باید نشان دهید، می توانید با مراجعه به بهترین مرکز درمان اوتیسم کرج (کلینیک فاطمه  باقرزاده) از تجربیات ما استفاده نمایید. کاردرمانی اوتیسم ، بازی درمانی اوتیسم ، رفتاردرمانی درمانی اوتیسم  برای کاهش پرخاشگری در افراد مبتلا به اوتیسم معمولا به صورت فردی و یا گروهی انجام می‌شود. همچنین در کلینیک فاطمه  باقرزاده خدمات کاردرمانی اوتیسم در منزل در کرج نیز انجام می شود. مهارت‌های اجتماعی، مدیریت خشم و استفاده از تکنیک‌های آرامش و خودکنترلی می‌تواند در کاهش پرخاشگری و بهبود عملکرد رفتاری به کار گرفته شود.

مقابله با طغیان های پرخاشگرانه کودکان و نوجوانان اوتیستیک

شما نمی توانید از هر طغیانی در کودک اوتیستیک خود جلوگیری کنید. بنابراین مهم است که استراتژی هایی برای مقابله با رفتار پرخاشگرانه در زمان وقوع داشته باشید.

آرام باشید

این اولین و مهمترین نکته است. بیشتر رفتارهای پرخاشگرانه به این دلیل اتفاق می‌افتند که کودک شما احساساتی را در خود ایجاد می‌کند و نمی‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند. با مدیریت احساسات و آرام و ساکت ماندن، احساس خود را به این ترکیب اضافه نکنید.

آنچه را که می گویید محدود کنید

در طول پرخاشگری، کودک شما بسیار استرس خواهد داشت. پردازش آنچه که شخص دیگری می گوید زمانی که شما احساس استرس می کنید دشوار است، و این پرخاشگری در اوتیسم ممکن است در درک زبان مشکل ایجاد کند.

بنابراین کم صحبت کردن می تواند کمک کننده باشد. عبارات کوتاه یا حتی فقط چند کلمه را هدف قرار دهید – به عنوان مثال، “بنشین” به جای “عزیزم، بیا اینجا و بنشین”.

فرزندتان را به مکان امن‌تری منتقل کنید

برای ایمنی بیشتر، مطمئن شوید که کودکتان به اشیا خطرناک نزدیک نباشد. مثلاً قفسه‌هایی که ممکن است بریزند یا اشیای شیشه‌ای. یک فضای محصور آرام در بیرون از خانه بهترین گزینه است.

نشانه های بصری را در نظر بگیرید

نشانه های بصری می توانند در این شرایط کمک کنند. برای مثال، تصویری از یک مکان آرام در خانه خود داشته باشید که فرزندتان بتواند به آنجا برود.

عدم استفاده از تنبیه فیزیکی

تنبیه فیزیکی می تواند هم برای شما و هم برای فرزندتان خطرناک باشد و اغلب می تواند اضطراب و پرخاشگری در اوتیسم را افزایش دهد و وضعیت را بدتر کند. حمایت از رفتارهای مثبت همیشه بر گزینه های فیزیکی ارجحیت دارد.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم در کرج (فاطمه باقرزاده) از شیوه‌های مختلفی از جمله درمان  شناختی رفتاری (CBT) و تحلیل رفتاری معاصر (ABA) استفاده می کند. روش‌های گفته شده در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم کرج بر مشاهده و تغییر الگوهای رفتاری غیرمناسب و بهبود مهارت‌های اجتماعی تمرکز دارند. همچنین، استفاده از قوانین پاداش و مجازات برای تقویت رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای ناپسند نیز بخشی از روش های درمان اوتیسم در کرج می‌باشد.

مدیریت خودآزاری در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

بررسی آنچه که کودک سعی دارد با رفتارهای خودآزاردهنده به شما بگوید، می تواند به شما در تصمیم گیری برای درمان پرخاشگری در اوتیسم کمک کند.

به عنوان مثال، ممکن است برای فرزند شما تغییر از یک فعالیت به فعالیت دیگر دشوار باشد . وقتی به او می گویید که وقت آن است که قطار را قبل از شام سر جایش بگذارد، ممکن است سرش را به زمین بکوبد.

می‌توانید با نشان دادن عکسی از شستن دست‌ها و نشستن پشت میز برای شام، پنج دقیقه قبل، به فرزندتان هشدار دهید. این به کودک شما هشدار می دهد که کار را تمام کند و وسایل را جمع کند.

اگر کودک شما به مدت 10 دقیقه در حال درست کردن یک پازل بوده و شروع به کشیدن موهای خود کرده است، سعی دارد به شما اطلاع دهد که می خواهد کار دیگری انجام دهد . ارائه یک فعالیت جدید به فرزندتان کشیدن مو را متوقف می کند.

کودک ممکن است خودش را بزند زیرا می خواهد شما به او نگاه کنید و با او صحبت کنید. توجه کردن به فرزندتان جلوی خودزنی و پرخاشگری در اوتیسم را می گیرد. گام بعدی این است که به او بیاموزید که توجه شما را از طریق دیگری جلب کند . برای مثال، با گفتن “مامان” یا آمدن به سمت شما و نشان دادن تصویری از کمک.

کودک ممکن است احساس ناامیدی کند و به کمک نیاز داشته باشد. به عنوان مثال،در حال بازی با یک عروسک است، اما پای عروسک جدا می شود، بنابراین شروع به جیغ زدن و خاراندن خود می کند. اگر به فرزندتان کمک کنید تا عروسک را درست کند، رفتار آسیب‌رسان به خود را متوقف می‌کند. گام بعدی این است که به کودک خود بیاموزید که ناامیدی را به روش دیگری نشان دهد. مثلاً بگوید، امضا کند یا تصویری را برای درخواست کمک نشان دهد.

آموزش مهارت‌های ارتباطی، مذاکره، تنظیم هیجان و مدیریت استرس در بهترین کاردرمانی کرج(کلینیک  فاطمه باقرزاده) می‌تواند در کاهش پرخاشگری موثر باشد. با تکنیک‌های تنظیم هیجان در این مرکز مثل تنفس عمیق، آموزش به استفاده از واژگان غیرتهاجمی و نشان دادن توجه و احترام به دیگران به مرور زمان، می‌توان کودکان مبتلا به اوتیسم را به کنترل و مدیریت بهتر رفتار خود ترغیب کرد.

مشاوره با یک کاردرمانگر خوب یا متخصص کودکان در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم کرج می‌تواند به والدین و خانواده‌ها کمک کند تا استراتژی‌های موثری برای مدیریت خشم و پرخاشگری در خانه ایجاد کنند و به رشد و توسعه مهارت‌های اجتماعی کودک کمک کنند.

واکنش به رفتارهای آسیب‌رسان

دادن آنچه که فرزندتان می‌خواهد می‌تواند پرخاشگری در اوتیسم را تقویت کند و احتمال اینکه در موقعیتی مشابه در آینده نیز به همین شکل رفتار کند را افزایش می‌دهد.

یک استراتژی بلند مدت بهتر این است که:

  • با اجتناب از موقعیت هایی که باعث تحریک می شود، از این رفتار جلوگیری کنید.
  • به کودک خود بیاموزید که نیازهای خود را به شیوه ای مثبت تر بیان کند.
  • وقتی فرزندتان نیازهایش را به شیوه ای مثبت تر بیان می کند به او پاداش دهید.

نتیجه گیری

یک متخصص باتجربه مانند یک کاردرمانگر و رفتاردرمانگر یا بازی درمانگر  می تواند به شما در درک و مدیریت پرخاشگری در اوتیسم یا خودآزاری فرزندتان کمک کند. اگر قبلاً کارهای دیگری را بدون موفقیت امتحان کرده‌اید، این روش ممکن است مفید باشد.

متخصص می تواند از تجزیه و تحلیل عملکردی استفاده کند تا بفهمد چرا کودک شما پرخاشگرانه رفتار می کند یا به خود آسیب می زند. سپس یک طرح حمایت از رفتار مثبت ایجاد میکند که شامل راهبردهایی برای کاهش رفتار و آموزش رفتار جدید است.

برای درمان پرخاشگری در اوتیسم کاردرمانی و گفتاردرمانی و رفتاردرمانی  و مشاوره  اوتیسم در کرج را شروع کنید. کلینیک فاطمه  باقرزاده بهترین کاردرمانی کرج آماده خدمت رسانی به شما عزیزان برای درمان پرخاشگری کودکان و نوجوانان اوتیسم  با استفاده از روش های مشاوره ،کاردرمانی،بازی درمانی و موسیقی درمانی برای بهبود عملکرد کودک دلبندتان است . این کلینیک بهترین مرکز درمان اوتیسم کرج است که به اساس اصول علمی و روش‌های واقع‌گرایانه و تجربی استوار است. در این مرکز، مشاور با افراد مبتلابه اوتیسم برای تبیین و بررسی دیدگاه‌ها، هدف‌ها و مشکلاتشان همراهی می‌کند.

همچنین در صورتیکه امکان مراجعه به کلینیک برای شما وجود ندارد می‌توانید از خدمات کاردرمانی درمنزل در کرج استفاده نمائید. برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram. com/bagherzadeh_clinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.