تاخیر در گفتار کودکان

مداخله زودهنگام با گفتار درمانی می‌تواند برای کمک به هر کودکی که تاخیر گفتار یا زبان دارد، صرف نظر از تشخیص ، کلیدی  و مهم باشد. تحقیقات بالینی نشان داده است که مداخله زودهنگام برای کمک به تاخیر در گفتار کودکان برای رسیدن به همسالان و توانایی بیان بهتر ضروری است.

تاخیر گفتاری یا زبانی که در کودک خود مشاهده می‌کنید ممکن است اوتیسم را نشان دهد .در حالی که در کودکان بدون اوتیسم نیز رایج است.

آیا تاخیر در گفتار کودکان نشانه اوتیسم است

نقاط عطف ارتباطی معمولی

کودک از لحظه تولد شروع به برقراری ارتباط می‌کند. در سه ماه اول از کودکان انتظار می‌رود که به والدین خود نگاه کنند، به صدای آن‌ها پاسخ دهند، وقتی به آن‌ها لبخند می‌زنند لبخند بزنند و به صداها واکنش نشان دهند. ناله و گریه آن‌ها نشانه‌هایی از برآورده شدن یا برآورده نشدن نیازهاست.

در عرض 6 تا 9 ماه، برای یک نوزاد عادی است که افراد آشنا را بشناسد، از دالی بازی لذت ببرد و شروع به تقلید اعمال و صداهای آشنا کند.

در عرض 12-18 ماه، والدین اولین کلمات، مانند “دادا”، “کوکی” یا “توپ” را می‌شنوند. در این سن، بچه‌ها شروع به گفتن «سلام» و «بای خداحافظ» و همچنین «نه» می‌کنند.

زمانی که کودک 2 ساله می شود، تاخیر در گفتار کودکان ممکن است خود را بیشتر نشان دهد چون دایره لغات به سرعت در حال گسترش است و می‌توان انتظار داشت که کودک بین 250 تا 300 کلمه استفاده کند. در این سن، کودکان دو کلمه را با هم ترکیب می‌کنند تا درخواست کنند، نظر بدهند و بر روی چیزهایی که می‌بینند اسم بگذارند.

در سن 3 سالگی، کودکان شروع به پاسخ دادن به سؤالات و انجام درخواست‌های نامرتبط دو مرحله‌ای می‌کنند، مانند «اول اسباب‌بازی‌های خود را تمیز کنید و سپس کفش‌هایتان را بیاورید»، اگرچه ممکن است برای انجام این وظایف به تشویق نیاز داشته باشند.

متأسفانه، برای برخی از کودکان، رسیدن به این نقاط عطف چندان ساده نیست. ما در کلینیک باقرزاده به شما در درک تفاوت رفتارها در کودک اوتیسم و کودکی که دارای اختلالات گفتاری است کمک می‌کنیم. کلینیک باقرزاده با سال‌ها تجربه در زمینه تشخیص اوتیسم در کرج فعالیت می‌کند و بهترین مرکز گفتاردرمانی کرج است.

تاخیر در گفتار کودکان با تاخیر زبان متفاوت است

قبل از بحث در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد اوتیسم ، مهم است که تفاوت بین تاخیر گفتار و زبان را درک کنیم. در حالی که این دو اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما متفاوت هستند.

تاخیر در گفتار کودکان نحوه استفاده کودکان از صداها برای بیان نیازها و خواسته‌های خود است. آن دسته از کودکانی که گفتارشان به تأخیر می‌افتد، از الگوهای رشد معمولی پیروی می‌کنند، البته با سرعت کمتری نسبت به همسالان خود.

از سوی دیگر، تأخیر زبانی به عمل فیزیکی «چگونه» کودکان صدا تولید می‌کنند، اشاره دارد.  به عبارت دیگر، کودک می‌تواند صداها را به درستی در کلمات تلفظ کند، اما نمی‌تواند از این کلمات برای ایجاد عبارات یا جملات معنی دار استفاده کند. این همان چیزی است که به آن تاخیر زبان بیانی می‌گویند.

علاوه بر تأخیر زبانی، چیزی به نام تأخیر زبان دریافتی وجود دارد. این زمانی است که توانایی کودک برای درک آنچه دیگران می‌گویند به خطر می‌افتد. این کودکان برای پردازش اطلاعات، درک معنای لغات جدید و درک ارتباط کلامی یا متن نوشتاری مشکل پیدا  می‌کنند.

تفاوت تاخیر در گفتار کودکان با اوتیسم

اگرچه کودکان با تاخیر گفتاری و زبانی می‌توانند مانند همسالان خود پیشرفت کنند، البته با سرعت کمتر، اما هنوز به شدت واکنش‌های اجتماعی دارند. درست مانند همسالان خود، می‌خواهند توسط والدینشان در آغوش گرفته، لمس و نوازش شوند. آن‌ها به توجه پاسخ مثبت می‌دهند، از اعمال اطرافیان خود کپی می‌کنند و وقتی به حال خود رها می‌شوند ممکن است خسته، ناراحت یا تنها شوند.

به بیان ساده، حتی اگر کودکی با تاخیر در گفتار کودکان مواجه باشد، باز هم یک موجود اجتماعی پویا است. این دقیقا نقطه تضاد با اوتیسم است. اوتیسم، در حالی که برخی از علائم مشابه تاخیر گفتار و زبان را نشان می‌دهد، ریشه در منبعی کاملا متفاوت دارد: اختلال عملکرد اجتماعی.

فقدان ارتباطات اجتماعی و روابط اجتماعی

یکی از مشخصه‌های اوتیسم فقدان ارتباطات اجتماعی یا ناتوانی در ایجاد روابط اجتماعی معنادار است. این کودکان اغلب ترجیح می‌دهند برای دنبال کردن علایق خود تنها بمانند. آن‌ها معمولا به “اشیا” بیشتر از “مردم” علاقه دارند و به ندرت درگیر بازی های وانمودی می‌شوند.

همچنین ممکن است استفاده و درک ارتباطات غیرکلامی مانند لبخند زدن، اشاره کردن یا حالات چهره برای آنها دشوارتر باشد.

فقدان روابط اجتماعی و تعامل اجتماعی

ارتباط نامناسب، غیرقابل بیان یا مشکل

تاخیر در گفتار کودکان اوتیسم اغلب با مشکل در شروع یا حفظ مکالمه خود را نشان می‌دهد. صدای بسیاری از این کودکان رباتیک و فاقد عطف است و اغلب به جای پاسخ دادن به یک سوال با تکرار آن پاسخ می‌دهند. در طول این فرایند، آن‌ها ممکن است کلمات یا عباراتی را که اخیراً شنیده‌اند بدون زمینه قابل درک تکرار کنند.

اغلب، کودکان اوتیسم به‌جای اظهار نظر یا درخواست، اجباراً به اشیاء برچسب می‌زنند و به نظر می‌رسد که به جای آن‌ها به افراد نگاه می‌کنند و از دیگران آگاهی ندارند. آنها فقط با کلمات واحد صحبت می‌کنند، یا عبارات خاصی را بارها و بارها تکرار می‌کنند، به نظر می رسد که قادر به ترکیب کلمات در جملات معنی دار نیستند.

ناامید نشدن

این کودکان زمانی که درک نمی شوند ناامید به نظر نمی‌رسند. در عوض، به راحتی تسلیم می‌شوند و به همان کاری که قبلا انجام می‌دادند ،برمی‌گردند.بسیاری از کودکان اوتیسم با خیره شدن به نور یا اشیا خود را تحریک می‌کنند و کارهای تکراری را ترجیح می‌دهند.

کلام آخر

اگر واقعاً تشخیص داده شود که فرزند شما اوتیسم دارد، ممکن است احساس کنید که درها به روی فرزند شما بسته شده است. زیرا، همراه با این تشخیص، فهرستی طولانی از پیش‌بینی‌های وحشتناک دریافت کرده‌اید، مانند:

  • فرزند شما یا هرگز صحبت نمی‌کند، یا این کار را به سختی انجام می‌دهد
  • فرزند شما هیچ دوستی نخواهد داشت و حتی دست شما را نخواهد گرفت
  • فرزند شما هرگز شغلی نخواهد داشت و ازدواج نخواهد کرد
  • شاید فرزندتان هرگز نگوید که شما را دوست دارد

و هیچ کس نمی2تواند شما را به خاطر احساس ترس و غم و عصبانیت سرزنش کند.اما شما موظف به پذیرش این محدودیت‌ها نیستید.شما باید بدانید که فرزندتان ظرفیت یادگیری، برقراری ارتباط، تجربه شادی و ایجاد روابط گرم، محبت آمیز و رضایت بخش را دارد. کودکان در طیف اوتیسم قادر به تغییرات بزرگی هستند.

صرف نظر از آنچه به شما گفته شده است، برای فرزندتان امید وجود دارد. از آنجایی که شما پدر و مادر هستید، عشق، تعهد پایدار و مادام العمر و تجربه روزانه با فرزندتان را دارید.

شما به فرزندتان امید دارید ، پتانسیل و آرزوی فرزندتان را بیش از هرکسی می‌توانید تصور کنید.  هیچ تضمینی وجود ندارد که هر کودکی چه کاری می‌تواند انجام دهد و به چه چیزی دست خواهد یافت.متخصصین گفتاردرمانی ما در کلینیک باقرزاده به همه سوالات شما جواب خواهند داد و به تاخیر در گفتار کودکان کمک می‌کنند.این کلینیک به افرادی که معمولا نمی‌توانند به صورت طبیعی و در سن معادل باسایر اطفال صحبت کنند، کمک خواهد کرد. این مرکز بهترین مرکز گفتاردرمانی کرج است و متشکل از کارشناسان زبده و باتجربه است.

در صورتیکه امکان مراجعه به کلینیک برای شما وجود ندارد می‌توانید از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی درمنزل در کرج استفاده نمائید. برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram. com/bagherzadeh_clinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.