اوتیسم دختران

تحقیقات اخیر نشان می دهد که اختلال طیف اوتیسم (ASD) ممکن است در دختران کاملاً متفاوت به نظر برسد . در واقع آنقدر متفاوت است که استفاده از معیارهای تشخیصی اوتیسم دختران دشوار است . به این دلیل که تا به امروز بیشتر مطالعات اولیه کودکان اوتیستیک روی پسران متمرکز بوده، اما ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد.

تشخیص اغلب در دختران و زنان اوتیسم نادیده گرفته می شود چون شدت علائم کمتری (مانند ناتوانی ذهنی) نسبت به پسران دارند. یا ممکن است دختران در پنهان کردن علائم اوتیسم خود بهتر عمل کنند. عدم تشخیص به معنای مداخله تاخیری است که می‌تواند بر طول عمر تاثیر بگذارد و احتمال بروز شرایطی مانند اضطراب را تحت تاثیر قرار دهد .

این مقاله به تفاوت‌های دختران مبتلا به اوتیسم در مقابل پسران مبتلا به اوتیسم می‌پردازد. این مطالعه بر روی پسران و دختران بر اساس جنسیت آنها در بدو تولد اشاره دارد، با اینحال تنوع هویت جنسی نیز در میان افراد اوتیستیک وجود دارد.

آیا اوتیسم در پسران در مقابل دختران شایع‌تر است؟

تشخیص اوتیسم در پسران بسیار شایع تر است. احتمال آن چهار برابر است و محققان برای درک دلیل آن هنوز به مطالعه مشغولند.  برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

  • الگوهای خانوادگی و پیوندهای ژنتیکی که ممکن است در دختران “محافظت کننده” باشد
  • اثرات هورمونی (مانند سطح تستوسترون جنین) که به تفاوت های جنسی نسبت داده می شود

مطالعات نشان می‌دهد که شیوع اوتیسم در مردان بیشتر است، اما این نسبت امروزه به سه برابر نزدیک‌تر می شود، زیرا بسیاری از تشخیص‌های اوتیسم پنهان هستند و در دختران نادیده گرفته می‌شوند.

کلینیک باقرزاده بهترین کاردرمانی کرج در تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و شناختی، از جمله اختلال طیف اوتیسم تخصص دارد. این کلینیک، توانایی تشخیص نشانه‌های پیچیده رفتاری مرتبط با اوتیسم را داراست و راهنمایی‌ها و پشتیبانی‌های مناسبی را برای افراد مبتلا به اوتیسم فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است که تشخیص اوتیسم دختران گاهی چالش‌برانگیز است، چرا که نشانه‌های آن‌ها ممکن است با الگوهای رفتاری معمولاً با اوتیسم در پسران متفاوت باشد. با این حال، متخصصین کلینیک باقرزاده با تجربه در تشخیص اوتیسم در دختران، می‌توانند تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب را فراهم کنند.شما می توانید اطلاعات بیشتری درباره کلینیک باقرزاده و رویکرد آن‌ در تشخیص و درمان اوتیسم در کرج در وب‌سایت ما دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: تشخیص اوتیسم در نوزادی

برخی از دلایلی که ممکن است علائم اوتیسم دختران نادیده گرفته شود یا به اشتباه شناسایی شود عبارتند از:

  • تغییرات در نحوه تشخیص اوتیسم، با علائم ظریف‌تر اوتیسم
  • آزمایش برای چگونگی ارزیابی اوتیسم که یک سوگیری ذاتی برای الگوهای پسران دارد
  • تفاوت های جنسی در نحوه بیان علائم اوتیسم (مثلاً مهارت های زبانی)
  • فشارهای اجتماعی و انتظارات جنسیتی برای رفتار دختران که علائم اوتیسم را پنهان می کند
  • توانایی دختران برای پنهان کردن علائم اوتیسم ، که ممکن است قوی تر از پسران باشد

یک مطالعه بر اساس داده‌های جمعیت تخمین می‌زند که زنان 39 درصد بیشتر باید مبتلا به ASD تشخیص داده شوند. این تشخیص های اوتیسم به دلایل مختلفی از جمله سوگیری در میان متخصصان اوتیسم در زنان و در ابزارهای تشخیص اوتیسم نادیده گرفته می شوند.

تفاوت دختران اوتیستیک با پسران اوتیستیک

شواهدی وجود دارد که حاکی از پیشرفت در نحوه تشخیص اوتیسم دختران است. مطالعه ای روی 2684 نفر در 9 کشور اروپایی در زمان ارزیابی نتایج تست های تشخیصی اوتیسم ، به جنسیت، سن و عوامل دیگر نیز توجه کرده است. مصاحبه تشخیصی اوتیسم اصلاح شده (ADI-R) و برنامه مشاهده تشخیصی اوتیسم (ADOS).

در سنین 4 تا 5 سالگی که توسط محققان رایج‌ترین زمان تشخیص در نظر گرفته می‌شود، دختران کمتر علائم اوتیسم را نشان می‌دهند. با این حال، آنها در هنگام آزمایش با نشانه های اجتماعی خود چالش های مشابهی را نشان دادند، حتی اگر این چالش ها در زندگی اجتماعی و روزمره آنها ظاهر نشوند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که آگاهی از تفاوت‌های جنسی هنگام غربالگری اوتیسم می‌تواند به تشخیص کمک کند.

مهارت های اجتماعی و بازی

سبک های مختلف بازی در میان پسران و دختران در حال رشد معمولا ظاهر می شود. این تفاوت‌ها می‌تواند تشخیص اوتیسم را در پسران واضح‌تر کند، همانطور که در مطالعه‌ای که روی 96 کودک انجام شد: 24 پسر اوتیسم و 24 دختر اوتیسم تشخیص داده شدند.

پسران اوتیستیک به تنهایی بازی می کنند، بنابراین وقتی در بازی با پسران دیگر شرکت نمی کنند، به راحتی قابل مشاهده است. اما دختران اوتیسمی راحت‌تر می‌توانند با دوستان خود ترکیب شوند و علائم اوتیسم خود را استتار کنند، زیرا چارچوب اجتماعی به آنها اجازه می‌دهد به حمایت دوستان خود بیشتر نزدیک شوند.

با این حال، یک دختر مبتلا به اوتیسم ممکن است با ورود به دوره نوجوانی و یافتن علایق یا گروه‌های دوستان دیگر از این موضوع دور شود. در دختران اوتیسمی که به نقاب زدن متکی هستند، ممکن است با افزایش تقاضاهای اجتماعی و روابط در نوجوانی و بزرگسالی، علائم ظاهر شود که منجر به تشخیص های بعدی می شود.

پسرها نیز بیشتر از دختران، رفتارهای متمرکز و تکراری را نشان می دهند. دختران علایق دائمی دارند (تمرکز روی یک موضوع، مانند ستارگان تلویزیون یا موسیقی)، اما این علایق بیشتر از تمرکز شدید یک پسر بر قطار یا بیسبال، به نظر می‌رسد.

کلینیک باقرزاده با دارا بودن کادر مجرب و متخصص بهترین مرکز اوتیسم در کرج است که با آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند. این آموزش شامل تشخیص احساسات مثل خوشحالی، غم و خشم است و به کودکان در توسعه مهارت‌های ارتباطی اجتماعی کمک می‌کند.

در این کلینیک، مهارت‌های اجتماعی برای کودکان با اوتیسم به شیوه‌های مختلفی آموزش داده می‌شوند. در این کلینیک، به آنها یاد داده می‌شود که چگونه در برابر لبخند، اشک و خشم برخی از احساسات را تشخیص دهند و چگونه به آنها واکنش نشان دهند.

بیشتر بخوانید: آیا عدم دستورپذیری کودک نشانه اوتیسم است؟

ارتباطات اجتماعی و زبان

در حالی که ارتباطات اجتماعی پسران در اوایل زندگی آنها چالش برانگیز می شود، دختران ممکن است بتوانند خواسته های اجتماعی دوران اولیه کودکی را مدیریت کنند اما با ورود به اوایل نوجوانی با مشکلاتی مواجه می شوند.

پسران اوتیستیک ممکن است تمایل به انجام رفتارهای مخرب برای به دست آوردن اشیاء داشته باشند، در حالی که دختران اوتیسم ممکن است تمایل به انجام رفتارهای مخرب برای جلب توجه داشته باشند . دختران اوتیستیک کمتر احتمال دارد که رفتار متخاصم یا شدید داشته باشند و بیشتر منفعل یا گوشه گیر هستند، اما ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی باشند.

اوتیسم و ​​صرع

برخی از مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که صرع (اختلال تشنجی) در دختران اوتیستیک بیشتر اتفاق می‌افتد.

نتیجه گیری

دختران و پسران مبتلا به اوتیسم  هردو قابلیت تشخیص دارند، اگرچه این موضوع در پسران شایع‌تر است. برخی از مطالعات دلایلی را برای افزایش شیوع اوتیسم در پسران شناسایی کرده‌اند، اما ممکن است تفاوت‌های ژنتیکی و جنسیتی میزان کمتر تشخیص اوتیسم دختران را نشان دهند.

مطالعات دیگر به سوگیری‌های فرهنگی اشاره می‌کنند، از جمله روش‌هایی که در آزمایش‌ها برای تشخیص اوتیسم استفاده می‌شود. این مطالعات عدم تشخیص یا تشخیص نادرست اوتیسم در دختران را تخمین زدند و خواستار افزایش آگاهی برای اطمینان از تشخیص دقیق و درمان زنان و دختران شدند.

کلینیک باقرزاده بزرگترین و مجهزترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در کرج است. برنامه‌های توسعه شخصیت و اجتماعی کودک را بر اساس نیازهای او و با رعایت نکات توسعه‌ متخصصین ما در کلینیک باقرزاده ، خواهید یافت. ارائه رژیم غذایی سالم و متنوع، می‌تواند در حفظ سلامت جسمی و روانی کودکان و الزامی بودن مواد غذایی مخرب از محرک‌های پیشگیری از اوتیسم باشد. همچنی شما می توانید از  خدمات کاردرمانی درمنزل در کرج استفاده کنید.

با توجه به نیازها و مشکلات خاص شما یا فرزندتان، متخصصان کلینیک باقرزاده می‌توانند راهنمایی‌های دقیق‌تری ارائه دهند. بنابراین، توصیه می‌شود با متخصصین کلینیک تماس بگیرید و با آن‌ها در مورد شرایط و نیازهای خاص خودتان مشورت کنید.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

www. instagram.com/clinic.bagherzadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.