اوتیسم در بزرگسالان

علائم اوتیسم در بزرگسالان

اوتیسم در بزرگسالان به طور کُلی با اختلالات رفتاری و اجتماعی آن شناخته می‌شود و این اختلالات شامل:

• تفاوت در اینکه چگونه محیط اطرافشان را قبول می‌کنند و خود را با آن تطبیق می‌دهند.
  • محدودیت ‌های ارتباطی با توجه به اینکه هر شخص چقدر اطلاعات را به صورت کلامی منتقل می‌کند.
  • نیاز به مراقبت‌های شدید و رفتارهای تکراری که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا ممکن است برای آموزش به کمک نیاز داشته باشند.

هیچگاه دو فرد دارای اختلال طیف اوتیسم علائم دقیقا یکسانی ندارند. اختلال طیف اوتیسم به عنوان یک سندروم شناخته می‌شود؛ چراکه این اختلال علائم و نشانه‌های زیادی دارد که ممکن است بسیار متنوع باشد. برخی از افرادی که اوتیسم دارند ممکن است علائمی را تجربه کنند که زندگی را برای آنها بسیار سخت می‌کند. اما کسانی که تحت عنوان اوتیسم با عملکرد بالا شناخته می‌شوند احساس می‌کنند با دیگران تفاوت‌های بسیاری دارند. آنها ممکن است کودکی خود را به یاد بیاورند و بدانند که مدت طولانی از آن گذشته اما نتوانند به رخدادها و حوادث آن زمان اشاره کنند. گاهی اوقات هم ممکن است این افراد احساس نکنند که رفتار متفاوتی دارند اما سایر افراد احساس کنند که رفتار یا احساسات شخص متفاوت و عجیب است.

اگرچه اوتیسم اغلب در سنین پایین تشخیص داده می‌شود، اما می‌توانی این اختلال را نیز در بزرگسالی تشخیص داد. اگر شما احساس می‌کنید که ممکن است دچار اختلال اوتیسم باشید پیشنهاد می‌کنیم با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده همراه باشید. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در مورد تهدیدات و روش‌های درمانی اوتیسم در بزرگسالان توضیحاتی ارائه می‌شود که قابل توجه است.

علائم اوتیسم با عملکرد بالا در بزرگسالان

در اکثر مواقع علائم حساس و خطرساز اوتیسم از کودکی تا نوجوانی تشخیص داده می‌شود. اگر شما یک بزرگسال هستید که اوتیسم را در خودتان تشخیص نداده‌اید اما حس می‌کنید ممکن است اوتیسم داشته باشید، باید علائم اوتیسم در بزرگسالان را بدانید.

نشانه‌های زیر مربوط به اوتیسم در این افراد است:

مشکلات ارتباطی اوتیسم در بزرگسالان

• ممکن است شما در رفتارهای اجتماعی و برقراری ارتباط موثر با اجتماع مشکل داشته باشید.
  • شرکت در مکالمات برای شما سخت است.
  • در ارتباط با افکار و احساسات دیگران و پیشبینی آنها مشکل داشته باشید.
  • رعایت کردن هنجارهای اجتماعی و پذیرفته شده برای شما راحت نیست.
  • زبان اشاره و زبان بدن دیگران را به خوبی متوجه نمی‌شوید (حتی دیده شده است که برخی افراد بزرگسال که اوتیسم دارند شادی یا غم دیگران را از چهره تشخیص نمی‌دهند)
  • نمی‌توانید با دیگران ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • زمانی که در خانه هستید یا با دوستانتان به بیرون رفته‌اید (محل شلوغ) با یک تُن صدا صحبت می‌کنید.
  • در مورد یک یا دو مسئله زیاد صحبت می‌کنید و مایلید بیشتر در همین موارد بحث کنید.
  • برقراری ارتباط عاطفی و دوستانه با دیگران برای شما سخت است.

مشکلات احساسی و رفتاری اوتیسم در بزرگسالان

• شما ممکن است در تعادل بین احساسات و پاسخ به آنها دچار مشکل شده باشید.
  • تغییر در روتین روزانه باعث تغییر خلق و خوی شما و بد شدن رفتار شما می‌شود.
  • زمانی که یک اتفاق غیر منتظره رخ می‌دهد شما با بدخلقی به آن پاسخ می‌دهید و اصلا این شرایط را دوست ندارید.
  • برنامه روزانه خاص خودتان را دارید و حتما باید طبق یک الگوی خاص پیش بروید.
  • مشکلات مربوط به رفتارهای تکراری را دارید.
  • در مکان‌هایی که باید ساکت باشید صدا ایجاد می‌کنید.

سایر علائم

شما در برخی موضوعات خاص علاقه زیادی از خود نشان می‌دهید و مایل‌اید فقط درباره این مسائل مطالعه کنید؛ مثلا مسائل تاریخی، داستان، فیلم، صنعت، سرگرمی یا تکنولوژی تنها علاقه شما است.

در برخی حوزه‌های آکادمیک و آموزشی خاص استعداد عجیبی دارید اما در انجام بسیاری کارهای دیگر دچار مشکل می‌شوید.

به برخی محرک‌های حسی حساسیت زیادی دارید و از آنها تاثیر می‌پذیرید (مثل برخی بوها، صداها، لمس و درد)

به نظر می‌رسد در همکاری با دیگران مشکل دارید و نمی‌توانید از پس رهبری یک گروه بر بیایید.

ترجیح می‌دهید وقتتان را به تنهایی بگذارنید و شغل‌ها و ورزش‌های انفرادی را ترجیح می‌دهید.

سایر افراد شما را به عنوان یک فرد درس‌خوان و مثبت می‌شناسند.

باید گفت که علائم اوتیسم در بزرگسالان بسیار گسترده است و این موارد تنها بخشی از آنهاست. همچنین شایسته ذکر است که نمی‌توان گفت که هر کس این علائم را داشت، اوتیسم دارد و تنها بروز چندین علائم با هم ممکن است خطرناک باشد.

تشخیص اوتیسم در بزرگسالان

در واقع هیچ روش تشخیصی خاص و استانداردی برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم در بزرگسالان وجود ندارد، اما این روش‌ها در حال توسعه هستند. امروزه پزشکان و متخصصان افراد مبتلا به اوتیسم را با معاینات و برهم‌کنش‌های  مخصوص آنها تشخیص می‌دهند. همچنین آنها علائم و تجربیات شخصی خود فرد را نیز در نظر می‌گیرند. توجه داشته باشید کسی که تا بزرگسالی اوتیسم را در خود تشخیص نداده است، احتمالا علائم مخفی و ضعیفی دارد.

برای تشخیص اوتیسم معمولا باید به کاردرمان حرفه‌ای مراجعه کنید تا این فرد با تخصص خود مشکلاتی که را تجربه می‌کنید از علائم اوتیسم متمایز کند. گاهی ممکن است مشکل رفتاری یا فیزیولوژیک ناشی از اختلالی به جز اوتیسم باشد اما علائم شبیه باشند. کاردرمان بعد از اینکه تا حدودی از عدم ابتلا به اوتیسم اطمینان یافت، ممکن است شما را به یک روانشناس یا روانپزشک معرفی کند. تشخیص اوتیسم در بزرگسالان به مراتب سخت‌تر از کودکان است و به همین دلیل کمک پزشکان و متخصصان دیگر حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

متخصصان در مرحله اول می‌خواهند در مورد هر مشکلی که در ارتباطات، عواطف، الگوهای رفتاری، محدوده علایق و سایر جزئیات دارید با شما صحبت می‌کند. معمولا یک کاردرمان خوب در مورد کودکی شما و مشکلاتی که در آن زمان حس می‌کردید سوالاتی می‌پرسد که شما باید به آنها پاسخ دهید. همچنین ممکن است او بخواهد با والدین یا اعضای خانواده شما هم صحبت کند تا الگوهای رفتاری شما را که از بیرون قابل رؤیت است به دست آورد. او رفتارها و علائم کودکی شما را به عنوان منبع در نظر می‌گیرد و از والدین شما سوال می‌کند تا در صورتی که علائم اوتیسم را در کودکی هم داشته‌اید به آنها پی ببرد.

اگر متخصص بفهمد که شما در کودکی علائم اوتیسم را بروز نداده‌اید، سنین بالاتر را مورد توجه قرار می‌دهد و از نوجوانی تا بزرگسالی شما را بررسی می‌کند. بررسی الگوهای رفتاری گذشته از آنجایی حائز اهمیت است که ممکن است اختلالات رفتاری به دلیل یک بیماری یا اختلال دیگر باشد. ضمنا از آنجایی که بیشتر علائم مشخص و استاندارد اوتیسم در کودکان تشخیص داده می‌شود، بررسی سوابق فرد بسیار موثر است.

زندگی و تطابق با اوتیسم

تشخیص اوتیسم در بزرگسالان باعث می‌شود دید بهتری به زندگی خود داشته باشند و دقیقا ارتباط خود را با دنیا کشف کنند. اینکار همچنین باعث می‌شود یاد بگیرید چگونه با نقاط ضعف و قدرت خود کنار بیایید و از استعدادهای خود برای حل چالش‌های زندگی استفاده کنید. همچنین این کار موجب می‌شود دید بهتری نسبت به کودکی خود داشته باشید و اطرافیان هم رفتار و شخصیت خاص شما را بیشتر درک می‌کنند.

زندگی با اوتیسم در بزرگسالانی که دوره رشد خود را طی کرده‌اند بسیار راحت‌تر است. این افراد معمولا دغدغه کمتری برای رشد خود دارند و می‌توانند با حداکثر ایده پردازی زندگی را برای خود راحت‌تر کنند. از آنجایی که استقلال فکری و رفتاری بزرگسالان زیاد است، روش‌های درمانی مناسب هم برای آنها در دسترس است و در واقع آنها به گونه‌ای زندگی می‌کنند که دوست دارند.

اوتیسم در بزرگسالان چگونه درمان می‌شود؟

معمولا درمان اوتیسم در بزرگسالان با درمان کودکان تفاوت‌های زیادی دارد. گاهی اوقات بزرگسالانی که اختلال اوتیسم دارند ممکن است با روش‌های کلامی، رفتاری و مشارکتی (اجتماعی) درمان شوند. اغلب اوقات شما باید روش‌های درمانی را دریافت کنید که با چالش‌ها و مشکلات زندگی شما تطابق دارند؛ مثلا کسی که مشکلات اجتماعی دارد، دچار افسردگی و اضطراب است یا در ارتباط با دیگران و شغل خود مشکل دارد، باید به صورت تخصصی  هم درمان  شود.

برخی از درمان‌های موثر اوتیسم در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

• مراجعه به یک روانپزشک مجرب برای درمان دارویی اوتیسم
  • همکاری با یک روانشناس برای درمان ذهنی و پاک کردن مشکلات روانی ناشی از اوتیسم
  • دریافت مشاوره در مورد مسائل مربوط به زندگی
  • کاردرمانی
  • دریافت داروهای خاص مثل داروی ضد افسردگی، ضد اضطراب و داروهایی که به درمان اختلالات رفتاری کمک می‌کند.

شرکت در گروه‌های پشتیبانی که در آن بزرگسالان تجربیات خود را در زمینه اوتیسم بیان می‌کنند بسیار کمک کننده است. توصیه می‌کنیم در اولین قدم برای تشخیص و درمان اوتیسم به یک کاردرمان مجرب  و متخصص مراجعه کنید.

نکته آخر از کلینیک کادررمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده

اینکه در اوتیسم در بزرگسالان تشخیص داده شود اصلا جای خجالت ندارد و هر زمان که این کار در دسترس باشد باید انجام شود. اوتیسم یک اختلال چند جانبه است که ممکن است بسیار خفیف باشد و در حد یک رفتار بد تلقی شود؛ رفتاری که ممکن است از هر فردی سر بزند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر احساس می‌کنید علائم اوتیسم را دارید یا اینکه در حل مسائل زندگی خود مشکل دارید، حتما به یک کلینیک کاردرمانی پیشرفته مراجعه کنید.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی فاطمه باقرزاده با سال‌ها تجربه در زمینه اوتیسم یکی از بهترین انتخاب‌های شما است. این کلینیک تخصصی به عنوان بهترین کلینیک کاردرمانی کرج می‌تواند تمام نیازهای شما برای تشخیص و درمان اوتیسم یا سایر اختلالات رفتاری و گفتاری را رفع کرده، و شما را در برابر آسیب‌های اجتماعی و ذهنی ایمن سازد.شما میتوانید علاوه بر خدمات حضوری در بهترین کلینیک کرج از خدمات کاردرمانی در منزل  و گفتاردرمانی در منزل هم استفاده کنید . برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس سایت کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی باقرزاده تماس بگیرید. با تشکر.