کودکانی که اختلال طیف اوتیسم (ASD) دارند، به اندازه سایر کودکان به چشم‌های افراد توجه نمی‌کنند و ارتباط چشمی موثری برقرار نمی‌کنند. آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم می‌تواند یک راه حل موثر برای تقویت رشد کودکانی باشد که با اختلال اوتیسم مواجه‌اند و ممکن است به عنوان اولین علامت ارتباط چشمی ضعیف را نشان دهند. زمانی که ارتباط چشمی به صورت طبیعی اتفاق نمی‌افتد، چالش‌هایی را برای ارتباط و برهم کنش با سایر با افراد به وجود می‌آورد؛ چرا که ارتباط چشمی:

  • نشان می‌دهد که شما در حال توجه به فرد مقابل هستید
  • نشان می‌دهد که شما به مواردی که طرف مقابل شما بیان می‌کند علاقه دارید
  • به شما کمک می‌کند احساسات یک فرد را درک کنید (به خصوص اینکه آیا این افراد ناراحت هستند؟ خوشحال هستند؟)
  • به شما اجازه می‌دهد بفهمید یک فرد واقعا چه چیزی می‌خواهد بگوید (چیزی که فرد می‌گوید واقعیت دارد، طنزی در آن نهفته است، چیزی را مخفی می‌کند، طعنه آمیز است یا …). چشم های فرد می‌توانند معنی پشت پرده چیزی را که فرد می‌گوید مشخص کنند.

بنابراین ارتباط چشمی یک روش متداول برای ارتباط است که به شما کمک می‌کند روابط اجتماعی موثرتری داشته باشید. در واقع توانایی خواندن چشم‌های فرد بخش مهمی از ارسال و دریافت پیام است که ارتباط با سایر افراد را تسهیل می‌کند. پس آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم بسیار مهم است و ما باید با روش‌هایی کودکان اوتیسمی را به برقراری ارتباط چشمی تشویق کنیم.

ضعف در برقراری ارتباط چشمی به عنوان یکی از علائم اوتیسم شناخته می‌شود. بنابراین در صورت مواجه با چنین علامتی در کودکتان توصیه می‌کنیم با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج، یعنی کلینیک باقرزاده ارتباط برقرار نمایید.

ارتباط چشمی در اوتیسم

آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم چگونه انجام می‌شود؟

کارهای زیادی هست که می‌توانید با انجام آنها می‌توان کودک را به توجه به چشم‌های سایر افراد و استفاده از ارتباط چشمی تشویق کرد. شما نمی‌توانید با زور کودک را به برقراری ارتباط چشمی مجبور کنید؛ یا اینکه آموزش ارتباط چشمی را در اوتیسم را در لحظه و در زمانی که هیچ معنی برای او ندارد انجام بدهید. کودکان نیاز دارند که به صورت طبیعی بیشتر در مورد ارتباط چشمی بدانند و از طریق ارتباط روزمره با افراد مهم زندگی‌شان ترغیب شوند.

کلینیک کاردرمانی کرج از آموزش ارتباط چشمی به عنوان یک روش برای تقویت ارتباطات و تحریک رشد کودک استفاده می‌کند. در واقع یکی از مهم‌ترین مراحل درمان اوتیسم  رشد  ارتباط چشمی است.

اگر کودک شما  در طول یک فعالیت یا بازی که برای او معنادار است، واقعاً درگیر می‌شود و ارتباط خوبی برقرار می‌کند، برای برقراری ارتباط چشمی انگیزه پیدا می‌کند؛ او می‌تواند به خوبی آموزش ببیند که نگاه کردن به چشم دیگران بامعنی بوده  و می‌تواند به برقراری ارتباط موثر کمک کند. آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم زمانی که ارتباط موثری با کودک برقرار می‌کنید، بهتر صورت می‌گیرد.

اگر شما واکنش کودکتان را در طول برهم کنش‌های روزمره و معنادار دنبال کنید و چهار توصیه ساده زیر را مد نظر قرار دهید،  می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید تا در هنگام مکالمه به چشم‌هایتان نگاه کند:

با او چهره به چهره شوید

اولین قدم برای آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم این است که مطمئن شوید در موقعیت فیزیکی مناسبی قرار دارید و کودک را به ارتباط چشمی تشویق می‌کنید. ارتباط چهره به چهره از نظر فیزیکی بهترین حالت برای ارتباط چشمی است. اگر کودک شما دراز کشیده، شما هم دراز بکشید و از کنار با او چشم در چشم شوید. اگر او بر روی میز نشسته، مستقیماً رو به روی او بنشینید؛ حتی اگر لازم است روی یک صندلی کوتاه‌تر بنشینید تا دقیقاً چهره‌های شما روبه روی هم قرار بگیرد و اختلاف ارتفاع نداشته باشد.

قرارگیری به این صورت دیده شدن چشم‌های شما را آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود کودک راحت‌تر بتواند به چهره شما نگاه کند و ارتباط چشمی برقرار کند. زمانی که چشم‌های شما و کودک دقیقاً در یک سطح قرار دارند، ارتباط عصبی مغز بهتر صورت می‌گیرد و کودک متوجه می‌شود که با نگاه کردن به او می‌خواهید لحظات شادی را داشته باشید.

صبر داشته باشید

راه دیگری برای کمک و آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم این است که تا زمان‌های کلیدی صبر کنید. به گفته متخصصان بهترین کلینیک گفتاردرمانی کرج، صبر کردن  کلید تماس چشمی برای یک فعالیت روزانه است. برای مثال لحظاتی مثل قبل از واردن شدن ماشین به پارکینگ یا درست قبل از اینکه با حباب ساز حباب درست کنید. این عوامل باعث جلب توجه کودک می‌شوند و ارتباط چشمی را هم تحریک می‌کنند.

اگر تا زمانی که این لحظات حساس به وجود می‌آیند صبر کنید، کودک صبر می‌کند تا اتفاق بعدی را ببیند و در این هنگام ارتباط چشمی برقرار می‌شود. بنابراین کودک با چشمان خود از شما می‌خواهد که کار مورد علاقه او را ادامه دهید و شما هم در همین هنگام روی ارتباط چشمی‌تان تمرکز می‌کنید.

ارتباط چشمی در اوتیسم

به کودکتان دلیلی برای نگاه کردن بدهید

انجام دادن چیزی که خارج از انتظار کودک است یا اینکه اشتباه انجام دادن آن بهترین راه برای آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم و تشویق کودکتان به ارتباط چشمی است. اگر شما با بازیگوشی کفش اشتباهی را جلوی پای کودکتان بگذارید، به صورت عمدی قاشق را به جای چنگال استفاده کنیدی و یا تکه اشتباهی پازل را استفاده کنید، کودک واکنش نشان می‌دهد و تمرکز پیدا می‌کند؛ بنابراین با این کار می‌توانید کودکتان را تشویق کنید به چشم‌هایتان نگاه کند تا بتوانید اشتباه خود را اصلاح کنید. یکی از تکنیک‌های موثر بهترین کلینیک کاردرمانی کرج همین پیدایش علت است.

انتخاب فعالیت مناسب

برای بسیاری از کودکانی که درگیر اختلال طیف اوتیسم هستند،جابجایی تمرکز از اسباب بازی‌ها به سمت شما مشکل است. این به معنی آن است که تشویق کودک برای آموزش برقراری ارتباط چشمی در اوتیسم سخت است. زمان ساده‌تر برای تشویق به ارتباط چشمی در طول بازی‌هایی مثل قایم باشک است که فعالیت فردی و ارتباطات اجتماعی بیشتری صورت می‌گیرد. بازی‌هایی که فقط شما و فرزندتان در آن حضور دارید برای این کار مناسب‌تر است.

بدون اسباب بازی به راحتی می‌توانید توجه کودک را جلب کنید و کاری کنید که روی چشم‌هایتان تمرکز کند. اگر تا زمان کلیدی بازی صبر کنید، کودک به چشم‌های شما نگاه می‌کند تا بازی را ادامه دهید و به این صورت آموزش ساده‌تر است.

همچنین می‌توانید برای آموزش برقراری ارتباط چشمی در اوتیسم به صورت موثرتر با بهترین کلینیک کاردرمانی کرج یعنی کلینیک باقرزاده تماس برقرار نمایید.

سخن پایانی

مهم‌ترین چیزی که در مورد آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم باید به خاطر داشته باشید، این است که کودکان باید در مورد نیازشان در هنگام مکالمات اجتماعی آموزش ببینند. کودکان اغلب زمانی که بازی می‌کنند یا اینکه با یک فعالیت سرگرم هستند مایل‌اند بقیه را نگاه کنند. استفاده از توصیه‌هایی که در بالا ذکر کردیم، می‌تواند کودک اوتیسم را به ارتباط چشمی تشویق کند؛ این کار در طول لحظات تشویق کننده به کودک شما کمک می‌کند در مورد اینکه چرا باید به چشم‌های دیگران نگاه کنند آموزش ببینند.

علاوه بر موارد مذکور، شما می‌توانید با مراجعه به بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی  کرج از جدیدترین تکنیک‌ها برای آموزش ارتباط چشمی در اوتیسم استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود برای استفاده از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل، با کلینیک کاردرمانی فاطمه باقرزاده ارتباط برقرار نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.